Nieuwe kat

05-07-2014 11:04 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo vivaers :P mijn kat is jammer genoeg een tijdje geleden overleden op 11 maanden leeftijd heel zielig hij werd opgejaagd door een dominante kater ik ben van plan 2 katten te nemen nu ik weet niet zeker welke ras kunne jullie me helpen? Eisen: schootkat, minst mogelijke verhaaring , kan een tijdje alleen zijn, en weinig vachtverzorging ! Alvast bedankt
Neem een wat ouder stel uit het asiel, daar zitten er genoeg die aan jouw eisen voldoen.

http://www.ikzoekbaas.die ... l/zoek-asieldieren/katten
quote:theamuts schreef op 05 juli 2014 @ 11:07:

Neem een wat ouder stel uit het asiel, daar zitten er genoeg die aan jouw eisen voldoen.

http://www.ikzoekbaas.die ... l/zoek-asieldieren/kattenDit dus , zitten vaak genoeg koppels in het asiel. Vaak kunnen ze je al vertellen wat de karakters zijn. En katten die goed in hun vel zitten verharen ook minder.
Ik bedoel rassen ik heb het liefst een kittentj ook
quote:viresh schreef op 05 juli 2014 @ 11:26:

Ik bedoel rassen ik heb het liefst een kittentj ook

Dan bereid je voor, er zullen er veel zeggen dat een volwassen kat nemen echt beter is ok verschillende redenen.

Om maar te beginnen.

Hier is het karakter al van bekend zoals ik al zei, iedere kat is nl anders ongeacht het ras.

Ook qua verharen is iedere kat anders de ene noorse boskat haart enorm en de andere juist niet. De enige waarvan je t zeker weet is zo'n kale kat.

Plus alle asielen zitten vol en vooral met die lieve,wat oudere,katten die meestal al goed zindelijk zijn en echt toe zijn aan een nieuw baasje.
Waarom wil je het liefst een kitten? Die kun je echt niet alleen laten hoor; dat is nog een babybeest.
quote:charriejj schreef op 05 juli 2014 @ 11:29:

[...]

Dan bereid je voor, er zullen er veel zeggen dat een volwassen kat nemen echt beter is ok verschillende redenen.

Om maar te beginnen.

Hier is het karakter al van bekend zoals ik al zei, iedere kat is nl anders ongeacht het ras.

Ook qua verharen is iedere kat anders de ene noorse boskat haart enorm en de andere juist niet. De enige waarvan je t zeker weet is zo'n kale kat.

Plus alle asielen zitten vol en vooral met die lieve,wat oudere,katten die meestal al goed zindelijk zijn en echt toe zijn aan een nieuw baasje.

+1

Noorse boskatten zijn heel aanhankelijk, maar kun je echt niet te lang alleen laten.
Bij een kitten is het lastig te zeggen of het een schootkat zal worden. En verharen doen ze allemaal. (Behalve de naakte sfinx katten). Maar als je een normaal behaarde kat regelmatig borstelt en als die verder goed in zijn vel zit, dan is het heus wel te overzien.

Al zul je sowieso wel vaker moeten stofzuigen.
Ik vind kittentjes leuker maar ik weet niet of ze in het asiel goed met de honden kunne omgaan
Je wil een schootkat, maar het moeten wel kittens zijn? Kittens zijn toch juist druk? En van kittens is toch juist nog niet bekend welk karakter ze later zullen hebben?

Ik denk dat je eerst maar moet kiezen wat je nu eigenlijk precies zoekt en wat past bij jouw leefstijl en mogelijkheid tot verzorging.

Afgaande op de summiere informatie die je geeft, neig ik denken dat je eigenlijk helemaal geen kitten zoekt, maar ze er wel heel lief uit vindt zien. Dat snap ik best, maar dat is geen reden om voor een kitten te gaan.
Een kitten kan je dingen afleren en bij een oudere kat die het gewend is gaat het toch veel lastiger?
Ik denk dat je beter geen kat kunt nemen; je focust je namelijk op de verkeerde dingen. (Schattig kitten vs wat kun JIJ een kat bieden)
quote:viresh schreef op 05 juli 2014 @ 11:43:

Een kitten kan je dingen afleren en bij een oudere kat die het gewend is gaat het toch veel lastiger?Nee hoor, die kun je net zo goed (her) opvoeden. Verder leer je een kitten geen dingen af, alleen aan.
Kittens kun je niet lang alleen laten en er is ook nog niet van te zeggen of het schootkatten zullen worden. Verharen doen alle katten die haar hebben.

Dus je moet kiezen:

-Twee volwassen katten, waarvan je weet dat ze op schoot willen en alleen kunnen zijn.

-Twee kittens, met de kans dat het onafhankelijke slopers worden.

Zowel katten als kittens kun je dingen aan- en afleren.
Ik heb een bengaal en vind het de meest fantastische kat ooit. Zo'n lief schootbeest! Terwijl in de rasbeschrijving staat dat ze nogal actief zijn. We hebben ook een kruising bengaal/Britse korthaar. Net zo lief, maar veel actiever, en erg op jacht. Zij zit graag bij mijn oudste kind.

Ik had ooit een blauwe Rus, zij was ook zo lief. Beide mooie vacht, weinig verharen.
Ik zou niet voor een kitten gaan, maar voor katten onder een jaar. Die zijn speels maar hebben wel al alles geleerd.
Kittens zijn ook leuk. Maar wel druk en ze spelen liever dan dat ze op schoot liggen.

Als je persé een schootkat zoekt dan kun je inderdaad beter voor een volwassen koppel uit het asiel gaan.

Overigens vind ik je eisenlijst wel lang. Ben het daarom ook eens met theia en theamuts.

Je keuze voor een huisdier moet een weloverwogen keuze zijn. Je bent wel verantwoordelijk voor het welzijn van je dier voor een hele lange periode. Katten worden tegenwoordig veel vaker 20+. En als je nu al zoveel eisen hebt.... Wat als blijkt dat na een jaartje 'de kittens toch niet aan alle eisen voldoen?
Hoe ga jij ervoor zorgen dat je nieuwe katten ook niet worden opgejaagd door die kater?

Of zit jij straks met drie dooie katten?
Huts!
Dood doordat ie opgejaagd is door een kater ? Hoe dat?

Als je een kitten neemt weet je nooit wat zn karakter zal gaan worden. Jonge katten zijn doorgaans geen schootkatten, oudere katten vaker. En je kunt wel leuk allemaal eisen op tafel gooien, maar garanties krijg je niet bij een kat hoor. Bij raskatten wordt vaak gezegd dat ze zus en zo zijn, maar dat geldt ook niet voor elke kat van het ras. Bij die van mij werd gezegd dat t echte allemansvriendjes zijn, hij is zo eenkennig als wat.

Grootste kans op een schootkat is inderdaad een oudere uit t asiel.

Vergeet niet dat kittens veel tijd vergen en dat ze maar heel kort echt klein zijn.
If we don't get lost, we'll never find a new route
Oh en katten verharen.. lang of kortharig, ze verharen allemaal. Een Sphynx heeft nog de minste haren, maar omdat ie haast kaal is, moet je weer extra aandacht besteden aan de verzorging van zn vacht/huid. Ze staan ook er ook om bekend actief en avontuurlijk te zijn.

Waarom perse een raskat trouwens?
If we don't get lost, we'll never find a new route
Een kitten en alleen laten?

Als jij een kat wil waar je geen last van wilt hebben raad ik een pluche exemplaar aan!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat is er mis aan om kittens te nemen? Ze zijn met twee dus ze houden elkaar bezig. Vind wel dat ze uit hetzelfde nest moeten komen en ze niet te vroeg van de moeder weg halen. 8 weken vind ik persoonlijk te vroeg.

Of het schootkatten worden weet je niet. Als kind hadden we een volwassenen kat en die kroop enkel en alleen bij mij op schoot.
quote:poezewoefje schreef op 05 juli 2014 @ 12:24:

Wat is er mis aan om kittens te nemen? Ze zijn met twee dus ze houden elkaar bezig. Vind wel dat ze uit hetzelfde nest moeten komen en ze niet te vroeg van de moeder weg halen. 8 weken vind ik persoonlijk te vroeg.

Of het schootkatten worden weet je niet. Als kind hadden we een volwassenen kat en die kroop enkel en alleen bij mij op schoot.Wat is er mis aan om kittens te nemen? Als je schootkatten wil moet je veel aandacht aan ze besteden. TO kan dat niet, dus lijkt me dat een verkeerde keuze.

Vind wel dat ze uit hetzelfde nest moeten komen

Waarom? Dat geeft geen garantie dat ze goed met elkaar kunnen opschieten. Daaom pleit ik ook voor een volwassen stel uit het asiel. Die hebben elkaar al uitgekozen, of daar is al duidelijk van dat ze goed met elkaar kunnen opschieten.
quote:viresh schreef op 05 juli 2014 @ 11:41:

Ik vind kittentjes leuker maar ik weet niet of ze in het asiel goed met de honden kunnen omgaan

Heb je honden thuis? Dus het moeten katten zijn die met honden kunnen omgaan?

Kittens zijn ook leuk, maar het zijn al heel snel geen kittens meer. Dan zit je toch echt met volwassen katten.
quote:viresh schreef op 05 juli 2014 @ 11:43:

Een kitten kan je dingen afleren en bij een oudere kat die het gewend is gaat het toch veel lastiger?Mensen willen meestal vooral kittens afleren kitten te zijn (met die eeuwige en door mij zo gehate plantenspuit). Het is veel belangrijker kittens - op een positieve manier - dingen aan te leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven