Gezondheid alle pijlers

Ervaringen hydrodenitis en doxycycline

11-07-2014 12:46 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Sinds een tijdje heb ik last van grote ontstekingen onder mijn oksel (zweetklieren), het blijkt hydrodenitis te zijn.

Niet gevaarlijk (voor zover ik weet) , maar wel erg lastig en pijnlijk.

Nu heb ik sinds een paar weken doxycycline gekregen, en de ontsteking is weg.

Vervelende bijwerking is dat je absoluut niet in het directe zonlicht mag vanwege mogelijke klachten nav de zon. (huidreacties e.d)

Erg handig ook met dit weer, en een kindje dat natuurlijk het liefst de hele dag buiten is.

Dat is nog wel te doen,want het moet nu eenmaal.

Ik ga echter over een paar weken op vakantie naar Griekenland, waar het natuurlijk heet en zonnig is!

Ik stop dan een week voor de tijd met de medicatie, als het goed is is het na zo'n 5 dagen helemaal uit je lichaam en kan ik tenminste normaal van de vakantie genieten.

Ik ben niet van het 'bakken' , maar wil wel op vakantie zonder dat ik de hele dag bedekt moet zijn, en helemaal niet in de zon kan.

Ik hoop alleen niet dat de ontsteking daardoor al snel (dus tijdens de vakantie) terugkomt.

Meteen na de vakantie heb ik een afspraak met de dermatoloog, dus als het na de vakantie weer terugkomt vind ik het niet zo'n ramp, als het maar niet op vakantie al is!

Iemand ervaring met hydrodentis en doxycycline en een nieuwe ontsteking? (na hoe lang etc?)

Hopelijk komen er wat reacties!
Geen ervaring met hydrodenitis maar wel met het type medicatie (alleen nam ik minocycline ivm acne, maar beiden behoren tot de tetracyclines en zijn vergelijkbaar). Toen ik naar Spanje ging kon ik de zon niet vermijden, ik moest dan factor 50 smeren (en ongeveer elke 2 uur). Na het zwemmen terug opnieuw smeren. Ik heb op die manier geen last gehad van de zon door de medicatie.

Stoppen met de AB kuur, zonder overleg, is geen goed idee, ik zou gewoon doornemen en goed smeren of overleggen met de dermatoloog voordat je op vakantie gaat.
Ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of je nou voortijdig gaat stoppen met de antibiotica, dus voordat je de kuur helemaal hebt afgemaakt. Maar als je dat van plan bent, zou ik je dat willen afraden. Een antibioticakuur moet je altijd helemaal afmaken.

Ik heb geen ervaring met hydrodenitis, maar ik ben zelf aan de Doxycycline vanwege de Ziekte van Lyme, dus loop tegen hetzelfde probleem aan van niet in de zon mogen. Mijn kuur duurt acht weken (ben nu zo'n drie weken bezig), dus tegen de tijd dat de pillen op zijn, is de zomer zo ongeveer voorbij. Heel irritant. Maar als je zorgvuldig bent met insmeren (factor 30, factor 50) en je gaat niet de hele dag recht in de zon liggen bakken, is het wel te doen. Koop wat dunne broeken en shirts zodat je bedekt bent, maar toch luchtig gekleed. Een petje op, of een hoed met brede rand (sowieso goed om je hoofd te beschermen in een warm land als Griekenland) en niet in de volle zon op het heetst van de dag.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Dank voor je reactie!

Fijn om te horen dat je er geen last van had, met goede bescherming dan.

Ik merk echter zelf, met dit weer, dat ik er erg gevoelig voor ben.

Als ik ook maar even (echt heel even,een paar minuten) in de zon ergens naartoe loop, dat ik meteen hoofpijn krijg en een gevoelige huid.

In eerste instantie zou ik de kuur ook voor maar 2 weken krijgen, maar omdat de dermatoloog op vakantie is, en ik de afspraak pas half augustus heb, is deze verlengd, zodat er tot die tijd hopelijk geen nieuwe ontsteking ontstaat.

Vandaar dat ik overweeg het vlak voor de vakantie te stoppen, omdat dat net voor de afspraak met de dermatoloog is.
Als deze verlengd is om te voorkomen dat je een nieuwe ontsteking krijgt dan zou ik er zeker niet zelf mee gaan rommelen. Is er geen andere dermatoloog waarmee je desnoods kan overleggen of desnoods de huisarts?

Stoppen met AB is gewoon geen goed idee en je kan er meer problemen mee krijgen op lange termijn dan factor 50 smeren en de zon zoveel mogelijk te mijden in de mate van het mogelijke.
Daarnaast werkt voortijdig stoppen de ontwikkeling van resistentie in de hand, en ab resistentie gaat het probleem van de 21ste eeuw worden......
Om te beginnen zou ik niet zelf stoppen met de ab! Neem contact op met de dermatologie en vraag om een vervroegde afspraak (een beetje doordrammen mag, want wanneer je aangeeft dat je klachten hebt, zijn er ineens allemaal mogelijkheden;-)). Of vraag een telefonisch consult aan, zodat je kunt overleggen met de (dienstdoende) dermatoloog.

Mijn ervaring met doxycycline is negatief (ik heb er een topic over geopend, maar dat ging meer over hidradenitis en ab in het algemeen). Geen negatieve ervaringen met de zon gehad, was ik wel bang voor omdat hier zo duidelijk voor gewaarschuwd word op de bijsluiter. Het enige wat ik heb gedaan was wat bewuster in de schaduw zitten (niet dat ik anders uitgebreid in de zon lig te bakken) maar ik smeerde me niet extra in en droeg ook geen kleding met lange mouwen. Nou verkleur ik altijd snelen verbrand ik nooit, misschien heeft dat ook invloed? Ben je normaal gesproken ook zo gevoelig voor de zon?

Maar goed iedereen reageert weer anders. Mijn advies is: ga niet zelf dokteren, straks ben je nog verder van huis en kan je in het ergste geval je vakantie helemaal vergeten. Dus neem even contact op met de dermatologie.
Weer dank voor jullie reacties.

Ik heb idd geprobeerd de afspraak met de dermatoloog te vervroegen en heb daarbij ook wat 'gezeurd', maar het is niet gelukt, ook ivm vakanties.

Ik heb normaal helemaal geen 'last' van de zon,maar nu dus wel.

Ik ga toch nog maar even overleggen met de huisarts!
Brown,mag ik vragen wat jouw (negatieve) ervaring met dit medicijn en andere ab is? Je hebt dus ook last van hydradenitis? Ik ben er nl nog niet zo bekend mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven