Gezondheid alle pijlers

Minder moe door minder koffie?

13-07-2014 11:27 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik vroeg me het volgende af. Kon er eigenlijk geen info over vinden, dus ik plaats ff een topic.

De laatste tijd slaap ik minder goed en daarom heb ik besloten om te minderen met koffie. Op werkdagen dronk ik voorheen zo'n 5 kopjes koffie per dag en in het weekend iets minder. Nu drink ik op elke dag hooguit 2 kopjes en dan alleen in de ochtend.

Het valt me op dat ik uitgeruster opsta en niet meer zo moe ben. Ook lijkt het alsof ik minder slaap nodig heb. Een tijdje terug was ik vrij vaak moe.

Zou het kunnen dat ik door te minderen met koffie me engergieker voel? Op het werk heb ik het niet meer zo druk als eerst, dus misschien heeft dat er ook mee te maken.

Iemand hier ervaring mee? Ik ben gewoon erg benieuwd. Heb me namelijk zo lang erg moe gevoeld en nu lijkt het stukken minder. Ook slaap ik dus minder lang.
Zo zie je maar hoe slecht een drank als koffie is. Ik heb het zelf ook, al ligt mijn ervaring bij cola. Ik dronk enorme hoeveelheden per dag en heb dat verminderd naar één of twee glazen. Daardoor voel ik mij opgewekter.

Het zit namelijk zo dat je wel energie krijgt van deze dranken, dat bouw je dan vervolgens ook weer op, maar vervolgens gaat je energieniveau weer naar een lager pitje dan voorheen. Zeker als je slecht slaapt (en dat heeft niet zoveel te maken met de lengte van je slaap, maar wel de kwaliteit) kan je door te minderen ineens stukken opgewekter het leven door.
Lees dit eens, verhelderend: http://frisnfit.nl/koffie/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Misschien moet ik dat ook maar eens proberen.

Ik functioneer gewoon niet zonder eerst koffie en ben altijd moe moe moe Nog één werkweek en dan 3 weken vakantie..mooi moment.
quote:viva-amber schreef op 13 juli 2014 @ 11:43:

Lees dit eens, verhelderend: http://frisnfit.nl/koffie/Uit deze tekst: Een zware cafeïnegebruiker krijgt 750 milligram per dag binnen. Dat is bijvoorbeeld vijf koppen koffie en twee koppen thee

SHIT! dat ben ik.
*slokje koffie neemt*
Ik ben niet echt een koffiedrinker. Ik drink misschien 3 kopjes per week. Maar ik merk wel dat als ik 's ochtends koffie drink dat 100% gevolgd wordt door een dip.
ik zet mijn geld in op: minder drukte op het werk
Ja ik merk t ook door koffieen cola
quote:Bieb2.0, 5 minuten geleden

quote:

viva-amber schreef op 13 juli 2014 @ 11:43:

Lees dit eens, verhelderend: http://frisnfit.nl/koffie/

Uit deze tekst: Een zware cafeïnegebruiker krijgt 750 milligram per dag binnen. Dat is bijvoorbeeld vijf koppen koffie en twee koppen thee

SHIT! dat ben ik.Er zijn ongetwijfeld duizenden artikelen die het tegendeel beweren, het is maar net waar je in wilt geloven.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In het programma QI hadden ze het er een keer over dat een niet-koffiedrinker een bepaald energieniveau heeft en iemand die op regelmatige basis koffie drinkt daar steeds onder zit en na het drinken van een koffie op hetzelfde niveau komt. Is het een tijdje na je laatste koffie dan zak je dus weer onder dat niveau en heb je weer koffie nodig op het hetzelfde energieniveau te komen als een niet koffiedrinker. Misschien dus dat je nu die sterke energiedips niet meer hebt ofzo. Weet niet of het waar is maar klonk wel interessant.
Ik heb het met cola. Ik was erg onrustig in mijn hoofd en mijn lijf toen ik veel cola dronk. Nu drink ik max. 1 glas per dag, maar vaker helemaal niet en lichamelijk ben ik een stuk rustiger. In mijn hoofd blijft het druk, maar wel beter te structuren nu ik bijna geen cola meer drink.

Cafeine en ik zijn geen goede vrienden.
Dat is dan weer een heel opwekkend idee dat daar voor mij dus schijnbaar nog heel veel energie winst te behalen valt. Voorlopig profiteer ik nog even enkel van het opwekkende idee want ik ben inmiddels al weer toe aan mijn zevende kopje koffie. Maar klinkt drastischer dan het is wat omgerekend in mokken is het maar 3 1/2 mok.

Ik drink overigens in het weekend veel meer koffie dan door de week. Ik schakel altijd na zevenen wel over op cafeïne vrije koffie. Maar daar kom je dan ook weer artikelen tegen dat het helemaal niet goed zou zijn.

's ochtends heb ik het ook echt nodig om op gang te komen hoor. En ja dat zal best een teken van verslaving zijn. Maar sommige dingen doe /eet/drink je nu eenmaal niet om dat ze zo gezond zijn maar gewoon omdat je er zin in hebt. Ik wil best gezond leven met het oog op een goed leven (ook op langere termijn) en heb er ook best wel wat voor over maar ik draai het niet om. In die zin is het zo gezond mogelijk leven niet de doelstelling op zich.
Ik voel me juist best energiek én drink veel koffie (en thee). Maar voel me dus nog energieker als ik geen koffie drink?
Koffie maakt je alerter, maar zorgt er ook voor dat je verslapt als cafeïne is uitgewerkt.

De alertheid door cafeïne zal echter nooit meer worden dan helemaal zonder cafeïne. De effecten die je beschrijft kunnen hierin passen.

Een kopje koffie is lekker, maar ook verslavend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven