Welke airco kopen?

21-07-2014 20:13 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het (eindelijk) ècht zomer is geworden is het in de slaapkamer niet meer te harden. Zo vreselijk warm en benauwd. Slapen is een crime.

Ik zit er dus over te denken om een airco aan te schaffen. Of een mobiele versie of eentje die in de muur geïnstalleerd wordt.

Wie heeft er een airco? Wat voor een? Maakt het veel geluid? Is het duur?

Ik weet nu niet zo goed wat het beste is voor mijn huis.

Ik heb een grote slaapkamer, het is de oude woonkamer van een bovenwoning. Ongeveer 6 bij 5. Wie kan me adviseren?
Als je het geld er voor hebt: eentje door de muur heen.

Bij een mobiele heb je altijd een slang naar buiten. Dan moet je, of een gat maken in een muur/deur of een raam/deur op een kier en die kier weer hermetisch afsluiten.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Een splitunit, inverter ( verbruikt veel minder energie) bij een erkend NVKL installateur.http://www.nvkl.nl/nvklerkenning/nvkl-e ... teurs.aspx dan ben je verzekerd van kwaliteit en kun je terugvallen op een geschillencommissie.
Wij hebben een split unit, erg stil, je hoort hem bijna niet.

Kosten: 2800euro

Geinstalleerd door erkende installateur. (die moet een STEK diploma hebben )

En we kunnen niet meer zonder, we gaan verhuizen maar onze airco gaat echt wel mee.

Ik zou je echt zo'n 1 aanraden. Ideaal echt. En ook best zuinig, zoveel extra stroom zijn we niet kwijt.

Airco gaat meestal aan wanneer we thuis zijn uurtje of 18uur, zodat de slaapkamer lekker koel is wanneer we gaan slapen.

Wanneer we op bed liggen zetten we m op timer en gaat ie rond 1 a 2uur s nachts uit.
Wij hebben een koeler van Honeywell, geen slang, koelt de boel lekker af dmv koud water, al dan niet met een paar koelelementen erbij. Het gaat overigens niet op het oppervlak van je kamer maar om de inhoud, lengte x breedte x hoogte.
verba volant, scripta manent.
Superwijf, duurt het echt zo lang dan voordat je kamer koel is? Het is wel veel geld zeg. Poeh. Maar ja, dan heb je ook wel wat

Een koeler ken ik niet. Ga ik even op googlen. Geen slang is wel handig.
Deedot.. nee hoor slaapkamer is in 5min koel !!!

Maar we hebben de deuren allemaal open staan zodat ook de andere vertrekken koel worden. wE hebben helaas nog enkel glas dus duurt dat wat langer.

Maar onze hele appartement is in 1uurtje koel. We laten m gewoon aanstaan zodat we niet gaan plakken en rustig kunnen gaan slapen. Wanneer je eenmaal goed en vast slaapt wordt je niet zo snel meer wakker. Wanneer je de airco niet uit doet (althans wij) dan worden we rond 5uur wakker omdat we t dan koud krijgen. En om nou te gaan slapen met een dekbed terwijl het buiten 30graden is en airco aan, vinden we te ver gaan.
Ah, op zo'n manier. Dacht al... 5 uur om een kamer koud te krijgen.... duurt lang hahaha

Ik heb bij Honeywell gekeken, daar is nu een mobiele airco erg in de aanbieding. Nu ff aan het onderhandelen met vriend welke we gaan nemen. Hij is op vakantie, moet op zijn mobiel alles nog bekijken.
Mobiele airco's gebruiken veel meer energie en omdat de motor in het binnendeel zit, maken ze lawaai. Kijk naar de energie- efficiëntie verhouding, de zg. EER. Deze norm geeft de verhouding aan tussen stroomverbruik en capaciteit. Vraag naar een totaalprijs compleet geïnstalleerd, en belangrijk, vraag hoe veel garantie je. krijgt, en wat de kosten en inhoud van hun onderhoudsabonnementen zijn. Er bestaan installateurs die de mogelijkheid tot verlengde garantie bieden, zo voorkom je dat je na drie jaar geen onderdelen meer kan krijgen, of alleen tegen een woekerprijs. Verder kun je tot 31 december gebruik maken van het 6% tarief BTW op werkuren. In plaats van de 21% normaal hoog tarief scheelt dat een slok op een borrel. Tevens: het is vakantie ook voor installateurs. Weinig monteurs aanwezig. Als je koopt, spreek dan een tijdstip van installatie af.
quote:SuperWijf schreef op 21 juli 2014 @ 21:20:

En we kunnen niet meer zonder, we gaan verhuizen maar onze airco gaat echt wel mee.

Ik zou je echt zo'n 1 aanraden. Ideaal echt. En ook best zuinig, zoveel extra stroom zijn we niet kwijt.

Airco gaat meestal aan wanneer we thuis zijn uurtje of 18uur, zodat de slaapkamer lekker koel is wanneer we gaan slapen.

Wanneer we op bed liggen zetten we m op timer en gaat ie rond 1 a 2uur s nachts uit.Wat klinkt dat heerlijk SW, top voor jou!
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:SuperWijf schreef op 21 juli 2014 @ 21:20:

Wanneer we op bed liggen zetten we m op timer en gaat ie rond 1 a 2uur s nachts uit.Laat 8 uur per dag de airco aan en gebruikt bijna geen stroom
Als je een koophuis en genoeg geld hebt: split-unitairco!

Wij hebben een mobiele airco, omdat we in een huurhuis zitten, maar zodra we gaan kopen, komt er een fatsoenlijke airco in.
Wij hebben twee weken geleden gekozen voor een mobiele airco, we gebruiken hem alleen in de slaapkamer. De afgelopen nachten heerlijk geslapen in een koele slaapkamer (20-22graden). Onze slaapkamer zit op de 2e verdieping onder een plat dak op het westen en heeft een groot raamoppervlak, een sauna is er niks bij. Voordat we de airco hadden gooiden we op warme dagen de topmatrassen naar beneden om in de woonkamer te slapen.

Een wandunit viel bij ons al heel snel af, voornamelijk vanwege de hoge installatiekosten maar ook omdat ik zo’n wandunit erg lelijk vind en dan met name de buitenunit ( al had die bij ons misschien op het dak gekund). Zo vaak is het ook weer niet bloedheet, dus toch maar een mobiele airco die de rest van het jaar mooi in de kast kan staan.

Ik zou trouwens niet gaan voor een aircooler , zo’n ding waar je water in giet (zonder afvoerslang). Je voegt dan extra vocht toe aan de lucht en een airco koelt je huis juist door de warme vochtige lucht af te voeren (daarom is die afvoerslang noodzakelijk). Een drogere lucht voelt bij dezelfde temperatuur namelijk veel koeler aan. De slang uit het raam heeft bij ons een smaller uiteinde waardoor het raam maar 10 cm open hoeft en we houden natuurlijk netjes de gordijnen dicht. De airco maakt wel redelijk wat geluid, maar ik vind het vergelijkbaar met een flinke ventilator. Het is wel een continue geluid en persoonlijk vind ik dat niet zo storend. Ik vind een klamme warme slaapkamer veel erger.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Bij mij komen ze deze week een Toshiba avant plaatsen, gemonteerd en wel voor 1400 euro. Er zit dan 2 jaar garantie bij. Deze kan ik uitbreiden naar 5 jaar maar dan zou ik een onderhoudscontract van 135,00 per jaar moeten nemen.

Ik denk dat ik het onderhoudscontract maar achterwege laat, lijkt me niet nodig, ik ga het nog even google'n wat er mee te doen.
Crea73, dat is een mooi prijsje.

We hebben besloten om (toch) voor een cooler te gaan. Hopelijk wordt 'ie morgen geleverd. Nog 1 nachtje zweten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven