schoonmoeder bij bevalling?

22-07-2014 09:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden gister een discussie. Hij wil graag zijn moeder bij de bevalling en ik niet. Ik ga in het ziekenhuis bevallen, heb medische indicatie vanwege veel bloedverlies bij vorige bevallingen. Nu weet ik wel dat er in het ziekenhuis veel mensen om je heen lopen die allemaal even komen kijken. Heb dit niet als vervelend ervaren, eerder als een wel veilig idee. Bij mijn tweede bevalling raakte ik lichtelijk in paniek omdat ik zoveel pijn had. Ik was 37 weken zwanger toen ik ineens heel veel bloedverlies kreeg. Met loeiende sirenes in ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later was ik bevallen van een gezond kindje. Dit alles was zo overweldigend, mijn toenmalige man (nu dus ex) was aan het werk, ver weg, kon niet op tijd komen. Ik heb in paniek mijn moeder gebeld en zij is dus bij de bevalling geweest. Was niet de bedoeling maar was blij dat zij er was.

Voor mijn man is dit zijn eerste kindje en ook zijn laatste gezien onze leeftijd. Hij denkt dat zijn moeder juist een steun voor ons kan zijn. Mocht ik weer een paniekmoment krijgen. Ik vind zijn moeder een schat hoor maar om haar nou bij de bevalling te hebben? Het idee dat ik daar open en bloot....nee, vi nd ik geen fijn idee. Eigen moeder is toch anders en die zal er deze keer niet bij zijn. Ik snap mijn man wel, voor hem is alles nieuw en eng. Maar ja ik zit nu met een dillema, wel of niet??? Gelukkig hebben we nog even maar toch.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
er zijn natuurlijk compromissen mogelijk, Oma in spe kan buiten wachten maar is wel een van de 1e die het kindje ziet.

Verder met de meeste reacties eens, jouw bevalling en wanneer jij je niet prettig voelt met publiek dan vooral niet doen.
quote:nina1966 schreef op 22 juli 2014 @ 10:42:

Hij weet van de eventuele problemen en wil misschien zelf graag zijn moeder er bij hebben. En er bij hebben wil niet zeggen dat ze met haar neus tussen je benen staat hé.

Ik ben bij een bevalling van een vriendin geweest, heb haar helemaal niet gezien maar zat in de ruimte er naast om haar vriend op te vangen Het was een zware zeer lange bevalling en hij trok het niet. Ook de moeders, en zelfs een nicht zaten daar.

Dus is dat wat je man bedoelt? want ik denk niet dat hij verwacht dat zijn ma het kind op wil vangen.

Hij trok het niet? Seriously?

Man up! Hij moet niet bevallen!

Dat soort slappe mannetjes trek ik dus niet.
quote:NYC schreef op 22 juli 2014 @ 10:37:

Ik heb trouwens wel het idee dat het een trend van de laatste jaren is om je eigen moeder bij de bevalling te hebben. Ik ken geen mensen van mijn eigen leeftijd (twintigers, dertigers, veertigers) waarbij hun oma van moeders- of vaderszijde bij hun geboorte was.

(En nou niet gaan zeggen dat we in de Middeleeuwen allemaal bevielen in het bijzijn van de complete vrouwelijke familieleden die gezamenlijk de bevalling deden) Heb het nu echt over 'ik stond erbij en ik keek ernaar'

Mijn oma is bij de bevalling van al haar zes kleinkinderen geweest. Nou is mijn zus bijna 30 de oudste van allemaal maar hier is dat dus vrij normaal. Maar volgens mij is zij wel een van de weinigen in haar omgeving die al haar kleinkinderen geboren heeft zien worden.

Mijn oma is er de eerste keer ook bij geweest toen ik moest bevallen. En als mijn moeder had geleefd had die zeker bij mijn bevallingen geweest. Mijn schoonmoeder daar moet ik niet aan denken. Maar mijn zussen zou ik weer niet erg vinden denk ik. En in het academische ziekenhuis waar ik loop komt personeel ook aan de lopende band binnen maar daar heb ik ook geen problemen mee.
quote:saartjuhzes schreef op 22 juli 2014 @ 10:44:

Wat is dat toch met die schoonmoeders, dat ze overal met hun neus bovenop willen zitten? Ik verwonder me hier serieus over.

Ik denk dat moeders er ook bovenop zitten vaak, maar dat je dat zelf dan minder doorhebt?

Heerlijk trouwens dit soort topics, we zijn altijd zo lekker eensgezind.
Hahaha, mijn moeder EN schoonmoeder snapten zelf prima dat dat geweldige moment, dat onze dochter geboren werd, alleen voor haar vader en mij bedoeld was. Alsjeblieft zeg, schoonmoeder aan je bed.... No way!!
Zwak hoor, een man die het niet trekt.

To, jij bent de baas, niet jouw man. Zodra hij een kokosnoot uit zijn achterste gaat persen wijdbeens onder een felle lamp mag zijn moeder erbij zijn. Hij heeft echt niks te eisen wat dit betreft!
Ik wil zelf niet eens bij mijn eigen bevalling zijn ...
Niet doen! Als jij je comfortabel voelt dan schiet een bevalling vaak het meest op, dus alleen al daarom zou je je schoonmoeder weg kunnen blijven. Als je man het dan moeilijk heeft, mag hij in de wachtkamer een paar ballen kweken.

Hier heeft mijn beste vriendin gevraagd bij de bevalling te willen zijn. Ik was helemaal overrompeld! Ik kon het mij in een omgedraaide situatie niet voorstellen om mijn beste vriendin in een bevallingspositie te zien. Thanks, but no thanks. Heb alleen haar wens gehonoreerd om iets te laten weten als de bevalling begon, maar daarna gehele radiostilte gegeven. Ik zag haar al naar het ziekenhuis stormen om het alsnog te doen.
Savetheday zo erg is bevallen niet hoor! Of heb je al een kind? Ik vond het meevallen.

Bij mijn tweede was trouwens wel mijn zusje. Vond ik erg fijn
quote:savetheday schreef op 22 juli 2014 @ 11:19:

Ik wil zelf niet eens bij mijn eigen bevalling zijn ... ik ook niet
Het is zelfs mijn derde kindje maar mijn hobby is het niet hoor
quote:Captain_Obvious schreef op 22 juli 2014 @ 11:10:

[...]

Ik denk dat moeders er ook bovenop zitten vaak, maar dat je dat zelf dan minder doorhebt?

Heerlijk trouwens dit soort topics, we zijn altijd zo lekker eensgezind. Ja, dat is dan weer de andere kant van het verhaal 'wat is dat toch met die schoondochters, dat ze zo bezig zijn met hun eigen ruimte af bakenen'
NEE!
verba volant, scripta manent.
quote:savetheday schreef op 22 juli 2014 @ 11:19:

Ik wil zelf niet eens bij mijn eigen bevalling zijn ...
Saartjuhzes, waar staat dat dit idee van de schoonmoeder in kwestie komt dan?
ohja, lees het nu ook was de vriend die ermee kwam
quote:saartjuhzes schreef op 22 juli 2014 @ 11:28:

[...]

Ja, dat is dan weer de andere kant van het verhaal 'wat is dat toch met die schoondochters, dat ze zo bezig zijn met hun eigen ruimte af bakenen' Haha ja
quote:fleetfox schreef op 22 juli 2014 @ 11:20:

Niet doen! Als jij je comfortabel voelt dan schiet een bevalling vaak het meest op, dus alleen al daarom zou je je schoonmoeder weg kunnen blijven. Als je man het dan moeilijk heeft, mag hij in de wachtkamer een paar ballen kweken.

Hier heeft mijn beste vriendin gevraagd bij de bevalling te willen zijn. Ik was helemaal overrompeld! Ik kon het mij in een omgedraaide situatie niet voorstellen om mijn beste vriendin in een bevallingspositie te zien. Thanks, but no thanks. Heb alleen haar wens gehonoreerd om iets te laten weten als de bevalling begon, maar daarna gehele radiostilte gegeven. Ik zag haar al naar het ziekenhuis stormen om het alsnog te doen.Dat zou wel echt het toppunt van opdringerigheid zijn, dat je toch gaat proberen bij iemands bevalling te zijn terwijl diegene heeft aangegeven het niet te willen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Haha, nou nee. Ik moet er echt niet aan denken. Wat afschuwelijk. Heeft je man wel eens foto's gekeken van een bevalling? Vind het zelf serieus prettig als zijn moeder zijn vrouw's vagina in actie kan bekijken?

Naakt is maar naakt hoor, maar een bevalling vind ik wel iets heel intiems.
Dat ze eventueel in hetzelfde pand / woning is waar het gebeurd oke, kan ik me nog iets bij voorstellen. Maar in de ruimte waar de actie plaats vind, no way! Ik vind dat die aangelegenheid te intiem is om te delen met ouders / schoonouders. Ik wil alleen mn partner erbij hebben.
Carpe Diem!
Schoonmoeder en moeder zijn gauw na de bevalling (als ik opgeknapt ben en mijn dochter haar broertje/zusje gezien heeft) van harte welkom.

Maar tijdens de bevalling.... alsjeblieft niet!
Ben er wel uit eigenlijk. GEEN schoonmoeder erbij. Heb liever dat zij mijn kinderen opvangt en mocht de baby er zijn dan is ze van harte welkom MET de kinderen. Mijn eigen moeder woont 50 km verder op dus die is vast niet op tijd om de kinderen op te vangen. Tenzij ik dagen in de weeën zit.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
quote:NYC schreef op 22 juli 2014 @ 10:37:

Ik heb trouwens wel het idee dat het een trend van de laatste jaren is om je eigen moeder bij de bevalling te hebben. Ik ken geen mensen van mijn eigen leeftijd (twintigers, dertigers, veertigers) waarbij hun oma van moeders- of vaderszijde bij hun geboorte was.

(En nou niet gaan zeggen dat we in de Middeleeuwen allemaal bevielen in het bijzijn van de complete vrouwelijke familieleden die gezamenlijk de bevalling deden) Heb het nu echt over 'ik stond erbij en ik keek ernaar'Ik ken ze wel, veel dames van bijvoorbeeld Antilliaanse afkomst bevallen met moeders, zussen en nichten erbij. En vaak zonder man.
quote:gelderka schreef op 24 juli 2014 @ 23:02:

Hij is zelf te gast op deze gelegenheid, en als zodanig kan hij geen andere mensen uitnodigen.

Zijn moeder? Wie nog meer? Waarom niet drie vrienden en een krat pils? het hele voetbalteam!
quote:Susan schreef op 22 juli 2014 @ 10:09:

Het is niet altijd krijsen en poepen, maar het is hoe dan ook wel een heel intiem moment.Mwah, ook dat ben ik niet met je eens. Mooi, ja. Intiem met best wat vreemden erbij dus niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven