schoonmoeder bij bevalling?

22-07-2014 09:28 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik hadden gister een discussie. Hij wil graag zijn moeder bij de bevalling en ik niet. Ik ga in het ziekenhuis bevallen, heb medische indicatie vanwege veel bloedverlies bij vorige bevallingen. Nu weet ik wel dat er in het ziekenhuis veel mensen om je heen lopen die allemaal even komen kijken. Heb dit niet als vervelend ervaren, eerder als een wel veilig idee. Bij mijn tweede bevalling raakte ik lichtelijk in paniek omdat ik zoveel pijn had. Ik was 37 weken zwanger toen ik ineens heel veel bloedverlies kreeg. Met loeiende sirenes in ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Anderhalf uur later was ik bevallen van een gezond kindje. Dit alles was zo overweldigend, mijn toenmalige man (nu dus ex) was aan het werk, ver weg, kon niet op tijd komen. Ik heb in paniek mijn moeder gebeld en zij is dus bij de bevalling geweest. Was niet de bedoeling maar was blij dat zij er was.

Voor mijn man is dit zijn eerste kindje en ook zijn laatste gezien onze leeftijd. Hij denkt dat zijn moeder juist een steun voor ons kan zijn. Mocht ik weer een paniekmoment krijgen. Ik vind zijn moeder een schat hoor maar om haar nou bij de bevalling te hebben? Het idee dat ik daar open en bloot....nee, vi nd ik geen fijn idee. Eigen moeder is toch anders en die zal er deze keer niet bij zijn. Ik snap mijn man wel, voor hem is alles nieuw en eng. Maar ja ik zit nu met een dillema, wel of niet??? Gelukkig hebben we nog even maar toch.
Pluk de dag voor je in een vaas eindigt.
Het is niet altijd krijsen en poepen, maar het is hoe dan ook wel een heel intiem moment.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:laylalala schreef op 22 juli 2014 @ 09:51:

[...]

ken).

En gelukkig is mijn zus nu zwanger waardoor er sowieso al over dit

Zo wil ik het waarschijnlijk (later) ook doen. Het lijkt me voor onszelf al ingrijpend en spannend genoeg zonder dat de hele familie in de wachtkamer zit.

Ik vind dat ook altijd vreselijk om te zien op tv, bijvoorbeeld bij Barbie of de Pfaff's dat zo'n hele familie urenlang op de gang staat te wachten (en buiten staat te rosoort dingen gepraat wordt. Ik heb al een keer laten vallen "nou, als ik ooit zover ben, dan horen jullie wel dat ik bevallen ben op het moment dat ik gedoucht en wel weer aan een kop thee zit."

Dus nu alvast verwachtingen managen..

Dat was eigenlijk ook mijn scenario geweest van hoe ik 't mij het ideaalst had voorgesteld. Liefst ook thuisbevalling en daarna in alle rust na het douchen en misschien evt zelfs na een eerste nacht als gezin slapen, daarna pas de familie inlichten.

Maar mijn vrouw die beviel en die had natuurlijk het meeste recht van spreken. Wilde sowieso een zkh-bevalling (achteraf maar goed ook!) maar omdat we over de uitgerekende datum heen gingen werden we voortdurend bestookt met: en? en? ga je ingeleid worden? wanneer? hoe laat? etc. etc. Daardoor was er van in alle rust en intimiteit samen de bevalling en geboorte beleven nauwelijks nog sprake. Heb ik daarna wel weer ingehaald, met de nachtflesjes, daar wilde niemand bij zijn.
Jij bevalt, dus jij mag kiezen.

Persoonlijk zou ik er niet aan moeten denken. Maar goed, ik stuur ook alle medische niet-noodzakelijke mensen de kamer uit. Man en klinisch vk is de max en ze moeten hun mond dichthouden, anders kan ik me niet concentreren
quote:blauwmetstippen schreef op 22 juli 2014 @ 10:07:

[...]

Je schets nu wel een beeld dat zeker niet voor alle bevallingen waar hoeft te zijn. Stel je een baarkruk voor, moeder heeft lang shirt aan en poep komt er ook niet altijd bij kijken. Daarbij, krijsen is echt verspilling van energie die je nuttiger elders kunt gebruiken.

Voor wat betreft de vraag ben ik het eens met de rest: niet doen!

Klopt, maar als mijn man persé zijn moeder bij de bevalling wil hebben, dan vraag ik hem natuurlijk om zich in mijn schoenen voor te stellen bij het meest genante, vervelende scenario.

Anders zou hij nog kunnen denken dat ik me aanstel en dat het toch allemaal niet zo erg is, dus dat zijn moeder er best bij kan zijn.
Ook zonder krijsen en poepen vind ik het je volste recht om er geen schoonmoeder bij te willen, dus dan nog vind ik niet dat hij kan bepalen dat ze er 'best' bij mag.
quote:blauwmetstippen schreef op 22 juli 2014 @ 10:07:

[...]

Je schets nu wel een beeld dat zeker niet voor alle bevallingen waar hoeft te zijn. Stel je een baarkruk voor, moeder heeft lang shirt aan en poep komt er ook niet altijd bij kijken. Daarbij, krijsen is echt verspilling van energie die je nuttiger elders kunt gebruiken.

Voor wat betreft de vraag ben ik het eens met de rest: niet doen!Eens. Ik heb drie kinderen gekregen en nooit op een bed gelegen en nooit geperst. Het ging juist heel natuurlijk. Dat neemt niet weg dat je altijd rekening moet houden met dat het wel een medische bevalling kán worden.
Ik ben zwanger van onze eerste en zou mijn vriend vierkant uitlachen als hij zou zeggen dat hij zijn moeder erbij wil hebben. Echt niet! Hier besloten om in het zh te bevallen en ouders worden pas gebeld als ons kindje geboren is en wij een beetje zijn bijgekomen.

Jouw man gaat toch ook niet naakt liggen in bijzijn van jouw moeder als ie iets medisch heeft? Bijv. een prostaatonderzoek.
Het belangrijkste op dat moment is wat jij wil, en ik vind eigenlijk dat je op zo'n moment erg egoïstisch mag zijn en nee kan zeggen.

Jij doet eigenlijk al het werk en voor jou is op zo'n moment belangrijk dat jij je veilig voelt.

Begrijpelijk dat je man het spannend vind. maar een moeder/schoonmoeder in de verloskamer omdat hij het misschien wel fijn, vind eerlijk gezegd geen excuus om er iemand extra bij te hebben.

Kan ze niet in de buurt zijn, wachtkamer in het ziekenhuis? Dan zit ze ook nog erg dichtbij.

Ik snap je wel, ik zou ook niemand anders als vriend en medische staf om mij heen willen hebben, het is een erg intiem moment.

Succes!
Wat vindt schoonmoeder er eigenlijk zelf van? Of is dat nog niet voorgesteld? Mij lijkt toch dat je als (schoon)moeder zelf toch wel aangeeft dat de geboorte van je kind zoiets intiems is dat je daar toch eigenlijk geen buitenstaander bij wil hebben. Kunnen al die schoonmoeders zich voorstellen dat hún schoonmoeder bij hun bevalling was?

Geloof er trouwens niks van dat het gaat om 'steun geven' aan de barende vrouw. Volgens mij willen ze gewoon zo snel mogelijk de baby zien.

Denk ook 's aan het kind, die heeft ook recht op een beetje privacy bij zoiets als zijn/haar eigen geboorte.
quote:Susan schreef op 22 juli 2014 @ 10:09:

Het is niet altijd krijsen en poepen, maar het is hoe dan ook wel een heel intiem moment.Ook mee eens.
Nee nee nee en nogmaals nee. Moet er niet aan denken dat mijn schoonmoeder naast mijn bed staat tijdens de bevalling. Moet er ook niet aan denken dat ze op de gang staan te wachten met de hele 'bubs'. Ze zijn welkom wanneer ze geboren is en ik er klaar voor ben. Voor die tijd niet. Een kind krijgen is een eerste kennismaking met het kind voor de ouders. Daarna komen opa en oma.

Ps wanneer ik ze hun gang zou laten gaan, zou ze nu al in de gang zitten van het zkh voor het geval dat.
Toen ik van mijn eerste zwanger was vroegen zowel mijn zus als een tante (goed bevriend) van mijn vriend of ze er niet bij mochten zijn.

Echt, ik heb nooit begrepen waarom ze dat zouden willen en vooral waarom ik dat zou willen.

Ik ben twee keer in 't ziekenhuis bevallen en 't was voor mij al een stap erbij om al die mensen om me heen te zien. Ik ben door 9 mensen gevoeld/ getoucheerd bij de eerste. Ben nu maar de schaamte voorbij.

Natuurlijk gaat je schoonmoeder niet mee (als jij dat niet wil). Ik zou mijn eigen moeder er ook niet bij willen hebben.

Marja ik ben ook een preutse zeur. Ik ben met infusen en apparaten zoveel mogelijk naar de w.c. geweest, uit angst dat ik anders tijdens 't persen zou poepen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik ben vier maanden geleden bevallen van mijn zoontje, en mijn man en moeder waren bij de bevalling. Ik had meer aan mijn moeder dan aan mijn man, die werd erg wit en wist niet wat die moest doen haha.

Maar je schoonmoeder, ja dat zou ik zelf ook niet willen..

Is toch een andere band als met je eigen moeder, meestal dan.

Ik heb wel gezegd ik wil niet dat mijn moeder als mijn man van voren gaan lopen kijken.. Ben geen koe! Dus die stonden achter mij en ik heb een ruggenprik genomen, na 9 uur weeen was dit erg fijn. En heb toen ook weeeninfuus gehad en met 1.5 uur was me zoon er!

Doe dat wat jij denkt dat goed is!
quote:

reisa1978, 22 minuten geleden

Nee, echt niet. Alleen mijn man is bij de geboortes van onze kinderen geweest. Het is keihard werken en alles wat afleid kon ik daar niet bij gebruiken, dus ook niet op de gang of in de wachtkamer of beneden bij een thuis bevalling. Oudere kinderen werden opgehaald zodra het duidelijk was dat de bevalling begonnen was, zodat ook dat geen afleiding was.

Dat was bij mij ook de reden om er zo weinig mogelijk mensen bij te willen hebben. Bloot zijn kon me weinig schelen, maar ik wilde niet het gevoel hebben rekening te moeten houden met iemand anders dan mezelf, en dat gevoel zou ik wel gehad hebben met (schoon)ouders in de buurt.

De geboorte van de jongste ging uiteindelijk zo vlot dat de andere twee toen wel thuis waren, maar dat was vooraf niet de bedoeling.
Ieuwh! NEE! Schoonmoeder is een lieve vrouw, maar wel een met denkbeelden uit vorige eeuw (of nog langer geleden). Ze vindt alles wat ik deze zwangerschap doe raar (lees: strakke kleding dragen om buik te showen, gezond en gematigd eten, sporten, willen geven van borstvoeding, kopen van draagdoek).

Heeft vast ook allemaal ideeën over hoe je "hoort" te bevallen. En zal commentaar hebben als ik iets nieuwerwets wil proberen....

Daarnaast, ze hoeft mij niet te zien in zo'n kwetsbare positie.

Hebben afgesproken dat we (vriend) belt als we weer thuis zijn uit ziekenhuis. Dus eerst momentje samen in ziekenhuis, dan naar huis als het mag (zoals het er nu naar uit ziet een poliklinische bevalling). Zodra we thuis gesettelt zijn is zeven harte welkom.

Mijn moeder bel ik als bevalling begonnen is, en daarna zelfde afspraken als met schoonmoeder.
Ik zou mijn schoonmoeder niet eens uitnodigen op de koffie, laat staan tijdens mijn bevalling. Nee hoor, het geeft alleen stress om wat dan ook tegen je zin te doen tijdens de bevalling.
Ik heb trouwens wel het idee dat het een trend van de laatste jaren is om je eigen moeder bij de bevalling te hebben. Ik ken geen mensen van mijn eigen leeftijd (twintigers, dertigers, veertigers) waarbij hun oma van moeders- of vaderszijde bij hun geboorte was.

(En nou niet gaan zeggen dat we in de Middeleeuwen allemaal bevielen in het bijzijn van de complete vrouwelijke familieleden die gezamenlijk de bevalling deden) Heb het nu echt over 'ik stond erbij en ik keek ernaar'
Hij weet van de eventuele problemen en wil misschien zelf graag zijn moeder er bij hebben. En er bij hebben wil niet zeggen dat ze met haar neus tussen je benen staat hé.

Ik ben bij een bevalling van een vriendin geweest, heb haar helemaal niet gezien maar zat in de ruimte er naast om haar vriend op te vangen Het was een zware zeer lange bevalling en hij trok het niet. Ook de moeders, en zelfs een nicht zaten daar.

Dus is dat wat je man bedoelt? want ik denk niet dat hij verwacht dat zijn ma het kind op wil vangen.
Dat lijkt mij net zo goed mensen hun goed recht. Als de aanstaande vader het absoluut niet ziet zitten dan zou ik er nog eens goed over nadenken, maar als beide aanstaande ouders het prima vinden als de moeder van de vrouw - en voor mijn part de moeder van de man of wie dan ook - erbij is dan is dat iets tussen die ouders.

Het gaat mij hier ook niet om de aanwezigheid van de schoonmoeder op zich. Als de TO heel vertrouwd was geweest met haar schoonmoeder en er wel een goed gevoel bij had gehad dan was het in mijn ogen prima geweest. Het gaat erom dat ze het zelf niet prettig vindt.

Er is gelukkig niet een soort universele norm van wie je wel of niet bij je bevalling mag.
Wat is dat toch met die schoonmoeders, dat ze overal met hun neus bovenop willen zitten? Ik verwonder me hier serieus over.
Stel dat een vriendin je deze vraag zou stellen. Wat zou dan je reactie zijn? Ja, doe maar omdat je vriend er zo blij van wordt? Nee toch?!

Als jij het okay vindt dan is het helemaal prima om je schoonmoeder uit te nodigen. Maaruh..ik kan me er echt geen voorstelling van maken.. Ieuww
Waarom zou je in godsnaam je ouders er bij willen hebben? Het is heel intiem en hoort alleen bij de partners te blijven.

Niet doen!
Hakuna Matata
Pfff mijn schoonmoeder was erbij toen de eerste weeën kwamen en dat vond ik al vreselijk. Maar goed, ze wisten toen wel dat de bevalling begonnen was en hebben in de wachtkamer gezeten verder. Dat jaagde mij trouwens absoluut niet op, als het ze te lang duurt, gaan ze maar naar huis.
Gelukkig waren man en ik het er meteen over eens dat bevalling iets was van ons tweeën en medische staf. Ik had niet alleen willen bevallen, maar moet er niet aan denken dat de hele familie op de gang zou staan. Omdat ik voorafgaand aan de bevalling al een paar dagen in het ZH lag, belden ze al allemaal om de haverklap en dat vond ik op een gegeven moment al storend. We hebben toen ook gezegd dat ze het echt wel zouden horen als ik was bevallen. Uiteindelijk kreeg ik een ongeplande KS. Man was er wel bij in een blauw ruimtepak inclusief mondkapje. Had er niet aan moeten denken dat schoonmoeder of moeder er bij had gestaan toen ze met mijn bed door de gangen renden op weg naar de OK of daarna half versuft op de verkoever en zij mijn kind eerder hadden vastgehad dan ikzelf.

Dus denk na over de scenario's en als je in een van die mogelijke scenario's schoonmoeder er niet bij wil, dan gewoon nee zeggen. gewoon nee zeggen
Waar is de goede oude tijd, dat zelfs de man werd buiten gebonjourd bij een bevalling. Het slaat tegenwoordig wel heel erg door naar de andere kant he
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven