seks en maatschappijkritiek

28-07-2014 09:36 3062 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi ladies,

Ik merk dat er van mijn generatie nog maar weinig vrouwen zijn die zich drukmaken om vrouwenongelijkheid en onderdrukking. Veel meisjes vinden het prima als ze leuke kleren in de kast hebben hangen en 's zomers een roseetje of een witbiertje kunnen drinken in het park.

Er is onthutsend weinig solidariteit met meisjes en vrouwen in India, Pakistan en Afghanistan die worden onderdrukt, verkracht en kort gehouden. Er is geen enkele woede over de loonkloof die nog steeds bestaat tussen mannen en vrouwen in Nederland (!). We vinden het allemaal normaal dat Nederland nog nooit een vrouw als premier heeft gehad en dat emancipatie al 30 jaar van de politieke agenda is.

Als je kijkt naar de misstanden die al duizenden jaren, tot op de dag van vandaag, door mannen worden gepleegd, als je kijkt naar de vrouwenhaat en de onderdrukking, is het dan niet de taak van elke zichzelf respecterende vrouw om een activistische levenshouding te cultiveren en zeker niet te heulen met de 'vijand'?

Er is een anekdote in de Griekse mythologie, waarbij vrouwen hun mannen seks onthielden en zo een einde maakten aan de oorlog. Moeten we niet ophouden seks te hebben en relaties aan te knopen met mannen totdat we eindelijk het patriarchaat op de knieeen hebben gedwongen? Moeten we niet terug naar de hoogtijdagen van het feministisch activisme, toen heteroseks werd gezien als per definitie ongelijkwaardig?

Ik ben trots om te zeggen dat ik nog nooit seks met een jongen/man heb gehad en dat ook nooit zal doen zolang vrouwen geen gelijkwaardige positie hebben in in ieder geval Nederland. Wie doet er mee?
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Met een ding ben ik het wel eens: zodra mijn man Indiase vrouwen in brand ga steken, stop ik om het met hem te doen.
Zeg maar Spijker.
Ik ben ook wel benieuwd TO, wat je concreet doet aan het ongelijkheidsprobleem in de wereld.

Ik vrees dat ik zelf alleen tegenwerk... heb twee jongens gebaard en ben daarom ook nog part time gaan werken (hun vader ook, dat dan weer wel).
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:25:

[...]

Ik besteed zo ongeveer elke minuut aan het feminisme, in mijn studie, in mijn vriendschappen, in mijn vrije tijd.... dus het lijkt me een beetje onterechte kritiek.

Nee, maar wat doe je praktisch? Ik heb het niet over Simone De Beauvoir lezen of Social Justice Tumblers lezen. Ik heb het over of je ook in commitees zit en hoe je zelf je gedraagt tegenover andere vrouwen.

In dit topic zie ik je vooral andere vrouwen naar beneden halen namelijk en voor hen bepalen of ze zich wel of geen feminist mogen noemen.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Mijn taak is het niet. Hoe erg ik mannen ook zou haten, ik zou nooit seks willen met een vrouw.
quote:boebezoebe schreef op 28 juli 2014 @ 10:28:

[...]

Nee, maar wat doe je praktisch? Ik heb het niet over Simone De Beauvoir lezen of Social Justice Tumblers lezen. Ik heb het over of je ook in commitees zit en hoe je zelf je gedraagt tegenover andere vrouwen.

In dit topic zie ik je vooral andere vrouwen naar beneden halen namelijk en voor hen bepalen of ze zich wel of geen feminist mogen noemen.Dat hoort ook bij de leeftijd, dan zie je iets zo duidelijk en vraag je je af waarom anderen dat nou niet zien... (of ik heb een melancholische bui )
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 10:27:

Met een ding ben ik het wel eens: zodra mijn man Indiase vrouwen in brand ga steken, stop ik om het met hem te doen.Ja, dan doe ik het ook niet meer met 'm!
quote:AnAppleADay schreef op 28 juli 2014 @ 10:24:

[...]

Omdat de gemiddelde vrouw ook biologisch gezien liever zorgt dan macht heeft. En dat is misschien maar deels nature en ook deels nurture maar wie denk jij in hemelsnaam dat je bent om te bepalen dat anderen daar ongelukkig van worden?

Die evolutie-biologie-revolutie van mensen als Swaab is een vrouwonvriendelijke, reactionaire stroming van mannen die vrouwen het liefst achter het aanrecht zien. Ik vind dat je wetenschap niet los kan zien van de maatschappelijke implicaties.

Wie ik in hemelsnaam ben? Hoewel ik een egalitair feminisme voorsta, hebben alle revolutionaire, (neo-)Marxistische stromingen betoogd dat revoluties niet zonder leiding kunnen. Ik vind mezelf, met mijn leeftijd en (gebrekkige) kennis van de feministische theorie, daarvoor niet de aangewezen persoon. Liever zou ik hebben dat er miljoenen andere leiders zouden opstaan. Maar als vrouwen wegkijken en een soort 'iedereen moet zelf kiezen-feminisme' gaan verdedigen, dan zal ik niet weglopen voor mijn verantwoordelijkheid en desnoods zelf de kar trekken.
"De relaties tussen vrouwen worden het meest gevreesd, zijn het meest problematisch en hebben de meeste potentie om de planeet te transformeren" (Adrienne Rich)
Bestaan die dan nog, feministiese kommitees?

Oh, en wist je dat Dolle Mina is opgericht door mannen ?
quote:ikeaverslaafde schreef op 28 juli 2014 @ 10:30:

[...]

Dat hoort ook bij de leeftijd, dan zie je iets zo duidelijk en vraag je je af waarom anderen dat nou niet zien... (of ik heb een melancholische bui )

Dat is waar, meestal kom je pas later in een positie dat je ook meer kan doen. Voor mij werd het ook pas belangrijker, feminisme, toen ik wat ouder werd en ging werken. Tijdens mijn studie dacht ik dat het nog iets van het verleden was, maar het is nog wel nodig.

Maar niet door jezelf zeks te ontzeggen of uit principe lesbische relaties aan te gaan, ik zie daar echt het nut niet van in.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:Spijk-er schreef op 28 juli 2014 @ 10:27:

Met een ding ben ik het wel eens: zodra mijn man Indiase vrouwen in brand ga steken, stop ik om het met hem te doen.

Ik vind dit ironische, superieure toontje eerlijk gezegd een beetje ongepast, gegeven de afschuwelijke misstanden waar we het hier over hebben.

Of ontken je dat je man mede-verantwoordelijk is voor het probleem? Komt hij in opstand tegen het patriarchaat? Distantieert hij zich in woord en daad?
quote:boebezoebe schreef op 28 juli 2014 @ 10:28:

[...]

Nee, maar wat doe je praktisch? Ik heb het niet over Simone De Beauvoir lezen of Social Justice Tumblers lezen. Ik heb het over of je ook in commitees zit en hoe je zelf je gedraagt tegenover andere vrouwen.Ik zit in verschillende leesclubjes, denktanks en supportgroepen. En we zijn juist ook op de praktijk gericht. Wat betekent feminisme in het dagelijks leven? En wat is de snelste weg om van A naar B te komen?
Je hebt duidelijk niet in de gaten dat we inmiddels ruim 50 jaar gevorderd zijn op feministisch gebied, en dat juist het recht om te neuken met wie je wil een belangrijke pijler was van de dames die in de jaren '60 de weg voor ons vrij maakten. Onze strijders van toen draaien zich om in hun graf, als ze lezen wat jij hier schrijft!
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:35:

[...]

Ik zit in verschillende leesclubjes, denktanks en supportgroepen. En we zijn juist ook op de praktijk gericht. Wat betekent feminisme in het dagelijks leven? En wat is de snelste weg om van A naar B te komen?En jij vind echt dat lesbische relaties aangaan ook al wil je wellicht liever een man wat oplost?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:35:

[...]

Ik zit in verschillende leesclubjes, denktanks en supportgroepen. En we zijn juist ook op de praktijk gericht. Wat betekent feminisme in het dagelijks leven? En wat is de snelste weg om van A naar B te komen?Zoals jij denkt en redeneert kom je niet van A naar B, maar beland je in een doodlopend steegje.
In ieder geval hoop ik dat iemand als jij nooit "de baas" wordt.

Het lijkt mij vreselijk als ik geen seks meer mag hebben met mannen en ze moet haten en als ik per se premier moet worden en niet lekker voor mijn hypothetische kinderen mag zorgen als ik dat zou willen.

Overigens verdien ik meer dan vriend en heeft hij daar geen problemen mee. Mag ik dan met hem seksen, oh grote wijze bepaler?
quote:feministe1995 schreef op 28 juli 2014 @ 10:06:

[...]

Je doet alsof feminisme niets anders is dan iedereen keuzes laten maken en het verder wel best vinden. Een soort neo-liberaal recept en je verder afzijdig houden van het maatschappelijk debat. Dat is zeker niet MIJN feminisme. Het staat er zelfs 180 graden van af.

Verder vind ik je opmerking over mijn leeftijd denigrerend. Wat is dat toch, dat vrouwen altijd elkaar naar beneden gaan halen in plaats van aan hetzelfde touwtje te trekken?

Overigens misken je dat er ook vrouwen zijn van 60, 70, 80 en 90 (die hun tienerjaren dus al lang en breed ontgroeid zijn) die nog steeds vol vuur strijden voor de feministische zaak. Bullshit dus.Ja, wat is dat toch? Waarom doe je dat feministe1995?
Zou er niet alleen maar meer oorlog komen van al die gefrustreerde mannen die geen sex meer krijgen en zo hun energie nergens meer kwijt kunnen?

Misschien krijgen we wel meer begrip over de misstanden in india, aangezien de vrouwen hier bij bosjes dan ook verkracht zullen worden.

Echt goed bedacht! Not. ..
Vrouwelijke waarden? Wat een seksistische gedachte.
Ga in therapie!
Ik kan me deels wel in de OP vinden, hoewel ik dit tever doorgevoerd vind.

Ook ik ben wat anti-man, en zeker anti seksualisering van de samenleving, inclusief de vrouwen die zich daarvoor lenen.

Maar er ook zoveel mannen die okee zijn, en vrouwen gelijkwaardig behandelen. Je kunt zo stellig niet zijn, dan doe je een groot deel van de mannen tekort.

Toch vind ik ook dat vrouwen meer voor vrouwen mogen opkomen, deels. Want het blijft een stuk biologie, cultuur, en eigen wens.

Het is niet zo zwart-wit. En seks? Daar hou ik van, evenals van mijn vriend. Die zelf nog nooit zoveel had nagedacht over bovenstaande vraagstukken. En dat vind ik jammer. Het is bij zowel vrouw als man een soort bewustwording van waar we nou mee bezig zijn allemaal. Zeker de 'alles moet maar kunnen' mentaliteit stuit mij enorm tegen de borst.
quote:dubiootje schreef op 28 juli 2014 @ 10:38:

Vrouwelijke waarden? Wat een seksistische gedachte.
quote:WellieB schreef op 28 juli 2014 @ 10:38:

Toch vind ik ook dat vrouwen meer voor vrouwen mogen opkomen.Daar ben ik het helemaal mee eens.
Gelijkheid mannen en vrouwen?

Heel goed maar wij, wij met zn allen op de wereld hebben 1 ' probleem': alleen vrouwen kunnen kinderen krijgen. Dus met verlof gaan terwijl je een internationaal bedrijf runt wordt en niet. Helaas. Maar laat ik het nu heerlijk vinden om seks te hebben met mijn man, een kindje te hebben en daarom minder te werken om voor haar te zorgen.

Als je een boodschap hebt let dan op hoe je hem brengt. Ik luister niet meer naar de inhoudt. Niemand gaat hier diep inhoudelijk op je verhaal in omdat de manier waarop je wat brengt de aandacht afleidt. Je roept heel hard maar bent niet bereid om te luisteren.

Ik neem aan dat je geen kinderen wilt? Ik neem aan dat je nooooooit sperma wilt gebruiken van die afgrijselijke mannen.... En wie gaat er dan zorgen en dus minder werken? Dan emancipeert de 1 meer dan de ander en dat wil jij vast en zeker niet.
TO, misschien kan je hier nog wat inspiratie uit halen.

Wie noemt zich nog feminist?

Vanwege internationale vrouwendag besteedt het programma 'Andere Tijden' vanavond aandacht aan de vrouwenbeweging. De makers kijken terug met vier vrouwen die eind jaren zeventig kraakpand en bed met elkaar deelden. Ze waren zogezegd politiek lesbisch; je ging nou eenmaal niet met je onderdrukker naar bed.
quote:NummerZoveel schreef op 28 juli 2014 @ 10:36:

Je hebt duidelijk niet in de gaten dat we inmiddels ruim 50 jaar gevorderd zijn op feministisch gebied, en dat juist het recht om te neuken met wie je wil een belangrijke pijler was van de dames die in de jaren '60 de weg voor ons vrij maakten. Onze strijders van toen draaien zich om in hun graf, als ze lezen wat jij hier schrijft!Waarom waren die vrouwen dan zelf vanuit idelogische redenen lesbisch?
Weer een werkstuk? Dacht dat het wel rustiger zou worden in de vakantie. Zit je een her te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven