Verhuizen naar de VS , ervaringen.

06-08-2014 13:58 195 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al 2 half jaar een vriend in de VS. Zag hem 5 á 6 keer per jaar. Wel bijna dagelijks contact. We wilde allebei wel graag samen wonen maar hier is nooit echt serieus over gesproken want ja, dit en dat en toen.

Ik heb een zoon van 4 jaar. Waarbij net diabetes is geconstanteerd. Heb een eigen huis. Heb een eigen zaak met mijn vader, we doen veel zaken in de VS, vandaar dat ik er ook veel ben.

Gisteren, heeft vriendlief na officieel toestemming van mijn vader -hij weet dat mijn vader mij héél dierbaar is. Gezegd dat hij echt graag wil samen wonen en met ons, zoon en ik een leven wil opbouwen. Dus mocht ik het willen, dan gebeurd het. De keuze ligt bij mij.

Mijn voorkeur zo gaan naar hem verhuizen.

Zoals jullie vast al raden , wil ik dat graag maar zie ik veel beren op de weg. Hoe moet/gaat zoon daar naar school, hoe komt he met zijn ziekenhuis bezoeken daar, wat voor regeling moe er met ex getroffen worden. -zoon heeft moeizame relatie met vader-

Hoe komt het met mijn huis, die overigens al 3 jaar te koop staat. Vader heeft al eens aangegeven interesse in huis te hebben, doormiddel van een regeling. Komt er op neer dat het bedrijf wat ik langzaam van hem overkoop, volledig van mij word, en hij mijn huis daarvoor in ruil krijg. Dus ik ga er niet op vooruit en nie op achteruit. Maar ik zou geen ander huis kunnen kopen want ik heb geen geld/overwaarde of wat dan ook. En nee het bedrijf zou niet als onderpand kunnen.

We hebben vanuit het bedrijf al meerdere malen serieuse plannen gehad daar een afdeling op te zetten, maar aangezien we in Nederland zaten beide was dat niet haalbaar. Zou dus vanuit ons eigen bedrijf daar een afdeling kunnen opzetten.

Vriend heeft een heel mooi appartement in New York, waar we kunnen wonen. Wel midden in de stad. Hij heeft goed werk, zolang het bedrijf daar niet loopt zou hij ons kunnen onderhouden.

Kortom het zou allemaal wel goed komen. Maar toch is het heel eng om echt definitief te zeggen ik ga daar heen, en ga mijn zaken regelen dat het kan. - hoe met hond/kat/paard, want zij gaan uiteraard mee!! Zonder hun ga ik echt niet.-

Nu het voor het echt uitgesproken is, en mijn ouders hun goedkeuring hebben gegeven zolang ik gelukkig ben. Komt het wel dichterbij, en is het geen stille droom meer.

Tussen zoon en vriend zit het meer dan goed. Zoon heeft met vriend een betere relatie dan met vader, en vriend is een betere vader dan ex. Dus het is dikke vrienden tussen die 2.

Hoef niet meteen een beslissing te nemen, maar denk er wel echt goed over na.

Zijn er mensen die deze stap hebben durven nemen? Hoe waren jullie ervaringen? Hoe hebben jullie je dingen geregeld ?
quote:Capibara_ schreef op 06 augustus 2014 @ 15:45:

[...]

Dan vind ik het helemaal onverantwoord dat je die kant op gaat. Er zijn namelijk héél veel redenen om in Nederland te blijven. Maar al die redenen hebben met je zoontje te maken, en blijkbaar hecht je niet zoveel waarde aan zijn welzijn. Arm kind.

[...]

Je had toch geen geld om iets te kopen?

Als ik de verkoop van mijn eigenhuis zou afwachten wel. Aar dan is en blijft het de vraag wanneer komt er een koper.

Mijn vader wou het huis wel tegen zijn deel van het bedrijf ruilen, mocht ik er snel vanaf willen. Maar dan zou ik niet kunnen kopen.
besef dat je zoon hierin totaal afhankelijk is van jou... Een vaderfiguur is ontzettend belangrijk en niet te vervangen door je vriend. Daarnaast wil je je kind daar laten opgroeiend, Amerikaans laten worden. Zeker in een grote stad als NYC wil je je kind echt niet aandoen om die naar een public school te sturen( heb er ooit twee maanden summerschool gegeven) en betaal je enorm veel geld voor een private school wat in verhouding staat tot het onderwijs in NL zonder deze bedragen.

Daarnaast is heb ik nog geen goede reden gehoord voor het feit dat je vriend eerst naar NL komt en jullie bijvoorbeeld eens 3 maanden hier doorbrengen...ik vind het nogal egoïstisch gedacht en inderdaad ook erg naïef. (los van het feit dat ik denk dat je daar niet eens een visum gaat krijgen)
quote:dessii schreef op 06 augustus 2014 @ 15:52:

Als ik de verkoop van mijn eigenhuis zou afwachten wel. Aar dan is en blijft het de vraag wanneer komt er een koper.

Mijn vader wou het huis wel tegen zijn deel van het bedrijf ruilen, mocht ik er snel vanaf willen. Maar dan zou ik niet kunnen kopen.Jammer dat je het eerste deel van mijn bericht negeert. Dat was namelijk het belangrijkste deel.
Wat een negatieve berichten allemaal. Het lijkt me een supermooie kans. De vader van het kind klinkt niet als een aanwinst. Kind is misschien veel beter af bij een liefhebbende surrogaatvader. Als de bio-vader toestemming geeft om kind mee naar de VS te nemen dan is dat ook zijn keus, hij kan ook op zijn rechten gaan staan, TO is hier niet in haar eentje verantwoordelijk voor de band die de vader met zijn zoon krijgt, daar is de man zelf bij!

Financieel klinkt het ook haalbaar. Als je een visum kan regelen en als je vriend er voor open staat om op termijn buiten de stad te gaan wonen daar, dan zou ik gaan!
quote:bloemetje77 schreef op 06 augustus 2014 @ 16:08:

Wat een negatieve berichten allemaal. Het lijkt me een supermooie kans. De vader van het kind klinkt niet als een aanwinst. Kind is misschien veel beter af bij een liefhebbende surrogaatvader. Als de bio-vader toestemming geeft om kind mee naar de VS te nemen dan is dat ook zijn keus, hij kan ook op zijn rechten gaan staan, TO is hier niet in haar eentje verantwoordelijk voor de band die de vader met zijn zoon krijgt, daar is de man zelf bij!

Financieel klinkt het ook haalbaar. Als je een visum kan regelen en als je vriend er voor open staat om op termijn buiten de stad te gaan wonen daar, dan zou ik gaan!

Volgens mij heeft TO helemaal nog geen goed beeld van het financiële plaatje.

Dat het maar 100dollar/maand ziekteverzekering zou kosten voor haar zoontje betwijfel ik eerlijk gezegd, en ook priveschool kosten 1000-en dollars, hetzelfde voor manege etc.

Visum zal ze niet zomaar krijgen, ze zal moeten trouwen met haar vriend, tenzij ze een hoop geld kan op tafel gooien om als zelfstandige een green card te krijgen.
Ik herinner me je vorige topic nog, toen je zoontje net gediagnosticeerd was. Is sindsdien je vriend op bezoek geweest, heeft hij je ouders ontmoet? En hoe is het medisch gezien met je zoontje?

Heel frustrerend de situatie met je ex, je wil zo graag dat je ex zijn vaderrol vervult en hij doet het niet. Helaas is hij nu eenmaal wel de vader en woont hij nu eenmaal in Nederland. Dat maakt het lastig voor jou om te emigreren. Je ziet dat het je zoontje pijn doet wat je ex doet, maar als je het nu praktisch onmogelijk maakt voor je ex om ooit te veranderen en wel die vaderrol te vervullen, kan je zoontje je dat later (terecht) kwalijk nemen. Het doet me denken aan de film "Boyhood", een aanrader - de vader daar is ook een droeftoeter maar uiteindelijk doet hij toch zijn best en bouwt hij een band op met de kinderen. Die optie is er eigenlijk een die je niet onmogelijk wilt maken (ondanks dat het nu erg onwaarschijnlijk lijkt).

Kijk, als je zoontje geen vader had in Nederland zou de situatie anders zijn. En ik ga de reactie die ik dan zou hebben ook even typen. Ik vind dat mensen hier extreem negatief reageren over de VS. Ik woon er zelf en lang niet alle cliches zijn waar. Het hangt er wel erg vanaf waar je woont. Ik woon niet in New York maar ik kan me voorstellen dat de cliches van prestatiegericht / focus op populariteit / oppervlakkig daar misschien meer kloppen. Aan de andere kant, het cliche "Alles met de auto doen" klopt natuurlijk niets van, veel mensen in NY hebben niet eens een auto, het is juist een stad waar je veel kunt lopen of met de subway kunt doen.

Scholing is wel belangrijk, zeker aangezien jij nu al een kind van schoolgaande leeftijd hebt. Google eens het adres van je vriend, kijk op Trulia.com, scroll wat naar beneden en klik op de kaart bij "Schools". Dan kun je kijken hoe de public schools in de wijk van je vriend zijn. Een hoger cijfer is beter, 10 is het beste. Er zijn wijken in New York met erg goede public schools, en er zijn wijken met erg slechte public schools. Als hij in zo'n tweede wijk woont, zou ik inderdaad aanraden naar private schools te kijken en dat is duuuuur... maar als hij in zo'n eerste wijk woont is dat niet nodig.

Een aantal mensen noemen zorgverzekering voor je zoontje omdat hij een pre-existing condition heeft, maar dat is tegenwoordig geen probleem meer, er is een wet die stelt dat ze hem niet mogen weigeren en geen hogere premie mogen vragen:

https://www.healthcare.go ... /pre-existing-conditions/

(hoewel de Republikeinen heel hard hun best doen om deze wet ongedaan te maken)

Het klopt wel dat als je op de zorgverzekering van je vriend wil, jullie zullen moeten trouwen. Dat is nogal aan grote stap.

Wat visa betreft, je komt misschien in aanmerking voor een Immigrant Investor visa vanwege jullie bedrijf: http://www.uscis.gov/work ... 5/eb-5-immigrant-investor

Dat scheelt dus, je hoeft waarschijnlijk niet direct te trouwen voor een Greencard.

Emigreren kan erg leuk zijn. Het is wel erg veel gedoe. Er komt veel papierwerk bij kijken, en het is lang niet altijd overzichtelijk. Daar moet je je wel bewust van zijn.

Maar.... jij hebt een kind met een man in Nederland, en dat betekent dat je gebonden bent aan Nederland. Ondanks dat hij geen goede vader is, is hij wel DE vader. Dus ik zou ook zeggen, laat je vriend eens drie maanden in Nederland komen wonen en kijk dan hoe het gaat.

Succes.
Wij weten toch niet hoe TO en haar vriend er financieel voorstaan? TO kan neem ik aan zelf het beste inschatten wat financieel haalbaar is. Zij maakt zich niet druk, zegt dat ze dingen uitgezocht heeft, dus waarom daaraan twijfelen? De vriend heeft een appartement in NY en een verzekering, ik neem aan dat hij ook wel weet wat scholen kosten daar. Het bedrijf van TO is een bestaand bedrijf waar een vestiging bijkomt, veel werk maar niet te vergelijken met het opzetten van een geheel nieuw concept.

Kortom, wij weten weinig maar wat ik lees klinkt niet heel slecht.
Kom op bloemetje, dingen uitgezocht? Enige wat ze noemt is die zorgverzekering, en daarvoor moet ze trouwen, wat ze zelf nergens noemt. Ze heeft niets uitgezocht over een visum of over een school of over hoe ze haar dieren kan invoeren, helemaal niets!
Dymo9: ach ze heeft al meer uitgezocht dan de meeste deelnemers van het programma ik vertrek.... Ik neem aan dat ze ook de taal goed spreekt.

To: ik zou vooral erover nadenken hoe het voor je zoontje is; kan hij lange tijd zonder zijn eigen vader? Is er geld genoeg om bv 1 a 2 keer per jaar naar Nederland te gaan om naar papa te gaan? De taal leren spreken, nieuwe vriendjes maken, enz enz. Als dat geen probleem is zou ik zeggen; ga ervoor!
Ik heb al je topics gelezen.

Ik zou eerst in Nederland trouwen met je vriend.

Aangezien je al een dochterbedrijf in Amerika op wilde zetten en je daar reeds klanten hebt en de taal goed spreekt zou ik die uitdaging aangaan.

Zoon naar een internationale school en omdat het een lange reis is zou ik met de vader afspreken dat jullie in de schoolvakanties naar Nederland gaan zodat zoon dan naar vader en grootouders kan en jij ook zaken kunt regelen in Nederland.

Je vriend heeft een goede baan en jouw zaak loopt in Nederland goed dus dat zal in Amerika ook wel lukken aangezien je daar al klanten hebt dus financieel zal dat best goedkomen wat betreft de ziektekostenverzekering.

Je staat er in ieder geval al beter voor dat de meesten die naar het buitenland emigreren en de taal nog niet eens kennen.
Jij hebt toch ook Engels geleerd TO, waarom zou je vlam uit New York geen Nederlands kunnen leren als hij hier heen komt?

Iets met een wil en een weg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb net met vriend gesproken, hoe hij het voor zich zag etc.

Hij had al een soort van plan klaar.

Paard vervoeren, zou +/- ¤8.000 kosten. Inclusief dat hij thuis word opgehaald, en daar bij stal word afgeleverd. Papierwerk, en quarantaine zijn ook inclusief. Hij heeft een collega wie's vrouw een paard heeft, die had al aangeboden dat paard daar op stal wel gestald kon worden.

Klein stukje bij hem vandaan is een goede school, zoon zou met de school bus naar school kunnen, wat 10 minuten eijden met de bus is.- de busstop is bijna bij hem voor de deur.-

In de vakantie's zou zoon gewoon naar zijn vader kunnen. Ja die reizen zijn duur, maar het geld is er wel.

Heb ex meerdere keren gebeld, net als de afgelopen dagen neemt hij weer eens niet op.
En nee! Ik ga niet weer zomaar weer even trouwen!

Zou dan eerder gaan voor getrouwd op huwelijkse voorwaarde .

En nog beter samenlevingscontract contract.
quote:dessii schreef op 06 augustus 2014 @ 18:12:

En nog beter samenlevingscontract contract.Misschien is het dan wel de moeite waard om te informeren of jullie echt bij zijn zorgverzekering op kunnen. En of het meer kost omdat je zoon diabetes heeft...

Zin 1 en zin 2 zijn in serieuze tegenspraak met elkaar.

En in geval van zin 3 kun je weer je gezinspolis op je buik schrijven qua ziektenkosten...
Weetje wat, ik ga nu bellen. Om te horen hoeveel het eventueel zou kosten. Handig zo'n 24 uurs lijn.;-)
Ik wou..... Ik wou dat ik zo in het leven kon staan als jij. Wat zou het leven dan simpel zijn.... Geen problemen zien, altijd een optimistische insteek (i.t.t. realistisch) alleen maar aan jezelf hoeven denken!

Helaas, ik ben volwassen geworden en heb kinderen gekregen...
quote:nephthys schreef op 06 augustus 2014 @ 14:48:

Eerste stap is inderdaad kijken of vader toestemming wil geven,

Daarna kijken of jij een verblijfsvergunning kan krijgen.

En dan zou ik toch eens een gedetailleerde berekening maken van alle extra kosten die erbij komen, zeker als jij misschien eerst een tijd werkloos gaat zijn.

- ziekteverzekering in US is vaak niet mals, waarschijnlijk zeker al niet bij vaststaande ziektes

- school voor je kind: prive-onderwijs is opnieuw heel duur

- kosten voor transport van je dieren

- kosten voor manege voor je paard

- hond en kat op een appartement, gaat dat, of kosten voor nieuw huis/appartement

+1

Goed rationeel advies..

Wij hebben toch geen idee van de situatie tussen TO, kind en vader? Het is echt niet altijd beter voor een kind zijn vader goed te kennen / regelmatig te zien

(Ok, ik ben nieuw en heb niet al TO's topics gelezen)
Hoe oud is je zoontje en hoe kijkt hij tegen de verhuizing aan? Zijn school, vriendjes, opa/oma ander familie achterlaten

Ik lees dat hij vier is.
quote:Istar_ schreef op 06 augustus 2014 @ 14:10:

Ik kan niet begrijpen dat je je kind zo'n eind bij zijn vader vandaan wil halen.

Zie TO 14-09u

Duidelijk toch?

Maar dan nog zou ik de stap niet wagen, niet met een klein kind met diabetes, midden in NYC
quote:dessii schreef op 06 augustus 2014 @ 14:26:

Als ik aan mijn kind denk, met hoe de situatie nu is met zijn vader.

Weet dat ik het eigenlijk niet mag denken/zeggen ;

Denk dat het voor zoon beter is als hij minder contact heeft met zijn vader die hem constant terleur stelt. Heb regelmatig een huilend kind thuis gekregen na dat hij een weekend bij zijn vader was. Heb hem ook meerdere keren eerder op gehaald omdat ik zoon huilend aan de telefoon had dat hij graag naar huis wou, ex had hem laten bellen omdat hij, dit zijn zijn eigen woorden zoon spuugzat was.

Voor de rest vergeet ex zoon vaak op te halen, of komt hij véél te laat, heeft hij 1000 smoesje waarom hij dat weekend niet kan. Een veel gebruikt smoesje is omdat hij met zijn gezin weggaat enaakt ze graag even alleen willen. Hij beld zoon niet, was er niet op zijn verjaardag en is later niet voor de verjaardag geweest. Kortom zoon heeft niets aan zijn vader, die zijn nieuwe gezin voor zijn zoon stelt.

Het is ook meerder keren voor gekomen dat ex een maand geen contact met zoon heeft gehad. En dan Reageerd hij ook niet op de telefoon, maar lees ik wel op Facebook dat hij zò gelukkig is met zijn gezin op de camping. Net of zoon er niet bij hoort.

We zijn ook gescheiden omdat hij geen kinderen wilde.

Kortom in mijn ogen verdient hij mijn zoon niet.

Oja, hij heeft het ook altijd over jou kind, en geen mijn of ons kind.

Mijn zoon verdient een veel beter vaderfiguur in zijn leven.

Wil je meer weten? Of geloof je wel dat ik om mijn kind denk.Aan het andere eind van de wereld gaan wonen, zal dat contact en die band zeker ten goede komen ja.
Smell the flowers while you can....
Wat erg voor je zoon dat hem op deze manier onmogelijk wordt gemaakt een band met zijn vader op te bouwen.
TO, besef je dat als jij de keuze USA maakt, dat je dan je ex in de positie plaatst waar hij mogelijk actief nee gaat zeggen tegen/m.b.t. zijn zoon. Waar hij dat waarschijnlijk niet gaat doen als je in NL blijft. Okee, hij is geen ideale vader, maar hij is er wel, ergens op de achtergrond. En als het niet nu is, dan misschien over 2 jaar of over 5 jaar, maar die opening is er.

Als jij de oceaan oversteekt, zou je zoon het je later wel eens heel erg kwalijk kunnen gaan nemen, dat jij hem de kans hebt ontnomen om een band met zijn vader op te bouwen. Want die band, die moet ook actief door jou ondersteund worden, die komt niet alleen vanuit de vader.

Verder vind ik persoonlijk 1 of 2 vakanties per jaar in NL (en laten we realistisch zijn, over 10 jaar zullen dat er geen 2 per jaar meer zijn, dat verwatert) geen basis om een ouder-kind-relatie op te laten bestaan.
quote:dessii schreef op 06 augustus 2014 @ 15:26:

[...]

Waarom niet..

Ja, daar is niet echt een duidelijke reden voor. Als we zouden kiezen tussen hier of daar, dan kiezen we gewoon voor daar.

Ik wou sowieso al verhuizen, al 3 jaar. En ergens anders een huis kopen. Amsterdam bijvoorbeeld 100 km vederop, ex was hier mee akkoord gegaan. Waar ik nu woon, ben ik gewoon niet op mijn plaats. Ben hierheen voor ex verhuisd maar voel mij hier niet thuis. Ook denk ik, aangezien we van het bedrijf daar een vestiging willen opbouwen denk ik dat ik makkelijker voor eigen inkomen kan zorgen, als hij hier. Ik spreek bovendien Engels, hij geen Nederlands.

-Ja, we denken dat het lukt daar iets op te bouwen. We hebben daar al klanten, we hebben daar ook werk wat we nu steeds uitbesteden aan andere bedrijven. -

Mocht daar niet lukken, zouden we altijd nog kunnen kijken of hij hier heen kan komen.Er is nog wel een verschil tussen Amsterdam en de VS, het klinkt mij in de oren alsof ex de VS toch wel goed vindt, wantja, Amsterdam vond hij ook goed. En ik snap nog steeds niet waarom hij niet naar Nederland zou kunnen komen, dat zou voor je zoon veel beter zijn.

Maar dan kun je niet voor langere tijd in VS wonen ivm visum.

Als geld /werk niet het probleem is, en ook niet de toestemming van biologische vader, waarom heb je dan nog geen visum aanvraag gedaan? Tussen verkrijgen van visum en daadwerkelijk VS inkomen (wonen+werken - dus niet op een toeristenvisum) zit minimaal 6 maanden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven