Gezondheid alle pijlers

Kan niet meer eten

10-08-2014 08:08 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laasten 3 weken heb ik heel wat gezondheitsproblemen gehad en heb prednisolone, een protonpompremmer, antibiotika en een heleboel andere geneesmiddelen over mij heen gekregen, met alle nodigen bijwerkingen. Op dit moment neem ik alleen nog een glucocorticoidespray en af en toe een rennie.

Nou, nu kan ik niet meer veel eten. Mijn maag voelt naar een kleine portie als of ik een hele pizza gegeten heb. Ik ben begonnen met kalorieen tellen en probeer tenminste over wat ik minimaal nodig heb te zitten. Ik wil mijn mooie spieren niet kwijt. Maar het is zo moeilijk om voldoende te eten. Ik heb geen pijn, maar mijn maag zit gewoon vol zodat ik ff op mijn rug wil gaan liggen. Misschien door de geneesmiddelen, misschien door gewoon ziek te zijn.

Herkennt iemand dit? Arts is duidelijk maar ik ben net voor een ongeplande zakenreis naar het buitenland vertrokken (ik voel me weer goed, afgezien van het eten). Ik zou liever willen wachten totdat ik weer thuis ben.
Als je een week of twee nauwelijks gegeten hebt krimpt je maag en ben je sneller vol.

Hij rekt vanzelf weer bij, anders voor nu; wat vaker kleinere porties verdeelt over de dag eten.

Dus vijf of zes eetmomenten op een dag in plaats van drie.

Ik ben 34 weken zwanger en nu heeft mijn maag dus ook minder ruimte, van mijn arts moet ik dus ook zes keer per dag wat eten, anders daalt mijn bloedglucose teveel.
Hmm.. Ik heb gelezen dat de maag niet kan krimpen, maar vooral gewend raakt aan minder eten (of meer eten). Zou dat het zijn?
Kun je vloeibar voedsel nemen ala aanvulling? O.a. whey shakes.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hmm.. goede idee. In mijn thuisland kan ik zoiets niet kopen, maar hier vermoedelijk wel. Alleen: hier krijg ik enorm last van reflux door zuivel (heb hier een hele tijd gewoond. Geen idee wat aan de melk anders is). Dus misschien nu kopen en pas in 2 weken gebruiken als ik weer thuis ben. Of met water of sap aanmaken? Eergisteren thuis heb ik nog een beker melk gedronken. Ook daarvan zit mijn maag enorm vol.
Ik heb hier door gezondheidsproblemen ook al langere tijd last van en ga daarvoor nu naar een diëtiste. Haar tips waren voornamelijk het volgende:

Zorg ervoor dat je inderdaad niet te grote porties eet. Moet je ook aan wennen. Ik was altijd heel erg gewend wat ik "moest" eten, maar dat ben ik vanaf gestapt. Het is nu even dat mijn maag en darmen compleet overhoop liggen en dan is het maar zo dat ik tijdelijk wat minder eet, dat is niet erg. Zorg er wel voor dat je dan dus vaker eet. Dus niet avondeten tot je bomvol zit, dan vervolgens tot de volgende ochtend niets meer eten omdat je zo vol zit. Dat gebeurde mij, maar maakte dingen niet veel beter, sterker nog. Ik kon dan de volgende ochtend weer veel moeilijker eten naar binnen krijgen.

Niet drinken voor en tijdens je eten. Heeft mij misschien nog wel het meest geholpen. Ik stop met drinken tot ongeveer anderhalf uur tot een uur voor het eten, en drink dan pas weer wat nadat ik ben uitgegeten.

Ik eet s avonds zonder koolhydraten op haar aanraden. Is niet iets wat ik per se iedereen zou aanraden, maar voor mij zorgde het er gewoon voor dat ik me zó vol voelde dat ik veel te weinig groentes en eiwitten binnenkreeg. Dat heeft ook een stuk geholpen, vooral zodat ik s avonds dan nog een tussendoortje kan eten en dan had ik 's ochtends weer minder problemen.

Zorg ook voor voldoende variatie in je eten, omdat ik zo vaak en snel misselijk werd van eten stond me al heel erg snel tegen. Is puur psychisch, maar het is er wel en is dus ook iets om rekening mee te houden. Ik eet zoveel mogelijk verschillende dingen om maar niet helemaal weerstand te krijgen tegen eten .

Het vloeibare voedingsspul werd mij door de diëtiste eerst afgeraden. Zij heeft me eigenlijk aangeleerd dat je eten altijd met iets te kauwen moet zijn, zodat je lichaam ook door heeft dat je aan het eten bent en dat het dus dingen moet gaan doen. Een van mijn grootste fouten: ik dronk vaak wel een kopje thee als ik misselijk was om maar iets in mijn maag te hebben, maar vervolgens zat het daar voor mijn gevoel nog urenlang... Als je kauwt stuur je kennelijk al signalen dat er dus eten aankomt en gaat de maag sneller verteren zodat het eten ook letterlijk sneller weg is uit je maag wat weer meehelpt in het niet zo vol voelen. Toen het heel warm werd kreeg ik echt amper iets naar binnen en toen "mocht" ik het van haar nemen als ik niet echt een andere optie had (beter iets dan niets..) Maar ik denk dat je dat het beste even met je arts kan overleggen. Ik viel maar heel langzaamaan af, dus voor mij is er ook gewoon niet echt een noodzaak voor. Als jij nu echt niets meer eet bij wijze van lijkt het toch wel noodzaak .

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen. Ik weet hoe kut het is als je dolgraag wil eten maar je krijgt niets naar binnen!
go see the doctor.
Gisteren ging het redelijk. Heb gegeten:

ontbijt:

1 arabisch platbrood met labne en kalkoenborst (krijg darmkrampen van het 'gewone' brood hier)

1 banaan

lunch:

zalm met rijst

later een grote beker yoghurt

avond:

gestoomde vis met korst van ginger, chili en limoen met paksoi in sojasauce, rijst

Tussendoor noten, fruit en wat dropmunt. Ik probeer zoveel als mogelijk te eten en stop als mijn maag lijkt uit elkaar te barsten.

Vandaag ga ik eens naar whey zoeken. Ik wil toch naar een sportzaak wat spullen kopen (eens kijken of ik een 16kg kettlebell kan vinden. Geen idee of mijn reistas stevig genoeg is ) dus dat komt goed uit.
Neem je wel een maagbeschermer?
odi et amo
Aanmaken met water. Ik vind het ook lekker met karnemelk.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:lamaatje schreef op 11 augustus 2014 @ 13:05:

Neem je wel een maagbeschermer?Ben net aan het lezen: blijkbaar zijn dat o.a. protopompremmers. Ik heb rond 2 weken lang eentje ingenomen (Nexium), maar had er behoorlijk wat bijwerkingen van. En in de bijsluiter lees ik juist dat dit spul maagontstekingen van veroorzaken. Plus het verlaagd de magnesium, die bij mij al erg laag is.
quote:viva-amber schreef op 11 augustus 2014 @ 13:50:

Aanmaken met water. Ik vind het ook lekker met karnemelk.Bedankt viva-amber! Ik ga eens kijken of ik laban kan krijgen, en anders met water.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven