geen makelaar in het spel

13-08-2014 09:08 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik heb een vraag mbt tot het kopen van een huis. Het huis dat mijn vriend en ik willen kopen wordt verkocht zonder makelaar. (wij kopen ook zonder makelaar) De bewoner van wie het is huis is, is overleden en zijn familie verkoopt het nu. Er zijn 13 erfgenamen waar rekening mee moet worden gehouden.

We hebben een bod gedaan via de contactpersoon (broer van overledene) en deze heeft (via de mail) eerlijk aangegeven dat als we 7.500,- meer bieden alle erfgenamen tevreden zijn want die prijs hadden ze als ondergrens afgesproken en daar zou iedereen tevreden zou zijn. Wij hebben dat gedaan want dat was de prijs waar wij na onderhandelingen op uit wilden komen.

Nou hebben we hem gemaild en gebeld dat we akkoord gaan met de prijs waar iedereen tevreden mee is. Maar hij krijgt vandaag een kijker die voor de tweede keer komt kijken en deze week komt nog iemand kijken.

We hebben ons bod vervolgens formeel bod uitgebracht via de mail en hem een termijn gegeven tot vrijdag om te reageren.

Hij wil natuurlijk die kijker van vandaag de kans geven om hoger te biedenƒŒ

Mijn vraag hierin is of hij met iedereen in onderhandeling mag treden en naar andere partijen toe mag pronken met ons bod en hen de kans kan geven om daar overheen te gaan?

Verder hoelang kan hij ons laten wachten voordat hij reageert op ons bod? En hoelang moeten wij hem de tijd geven om op ons bod te reageren??

Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor ons hoe we dit het beste kunnen aanpakken???

Heel frustrerend dit.....

liefs
Natuurlijk mag de man onderhandelen! Waarom zou dat niet mogen? En er bestaat geen wettelijke termijn voor onderhandelingen.
Volgens mij mag je met je huis doen wat je wil en het verkopen aan wie je wil voor elk bedrag dat je ervoor wil hebben.

Maar ik ben niet 100% zeker.
Ja dat kan en mag allemaal, ook als er een makelaar in het spel is gebeuren deze dingen.

Nu wat minder omdat het niet zo snel loopt met die huizen.

Het is natuurlijk niet fatsoenlijk, maar er zijn geen wetten tegen.

Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en daar moest je als je een bod deed, meteen een bedrag op tafel leggen. 3000 dollar of meer, dat lag aan de prijs van het huis, en dan waren er ook wetten die dat bedrag beschermden. (ging altijd via een barrister)

Maar hier in Nederland is die huizen verkoop net als cowboys en indians.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
quote:NummerZoveel schreef op 13 augustus 2014 @ 09:16:

Natuurlijk mag de man onderhandelen! Waarom zou dat niet mogen? En er bestaat geen wettelijke termijn voor onderhandelingen.

Als hij haar bod heeft geaccepteerd is het onderhandelen toch voorbij?

Oh nee, hij heeft nog tot vrijdag zie ik nu.

Tsja, dan wordt het gewoon afwachten....
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Het is niets meer of minder dan een boek verkopen via marktplaats: je hebt geen rechten, als ze een hoger bod krijgen gaan ze daar mee in zee.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:mienietjefietje schreef op woensdag 13 augustus 2014 09:17 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="NummerZoveel in "geen makelaar in het spel"" class="messagelink">NummerZoveel schreef op 13 augustus 2014 @ 09:16</a>:</b>

Natuurlijk mag de man onderhandelen! Waarom zou dat niet mogen? En er bestaat geen wettelijke termijn voor onderhandelingen.</div></blockquote>Als hij haar bod heeft geaccepteerd is het onderhandelen toch voorbij? Ja, maar dat is nog niet gebeurd. De man heeft aangegeven welk bod ze wel in overweging willen nemen en TO heeft dat bod gedaan. Maar de onderhandelaar is daar vervolgens nog niet op teruggekomen.
Huur een aankoop makelaar in. Met zo veel belanghebbende partijen kan er veel gebeuren en wil men alles op eigen inzicht doen
quote:mienietjefietje schreef op woensdag 13 augustus 2014 09:16 Ja dat kan en mag allemaal, ook als er een makelaar in het spel is gebeuren deze dingen.

Nu wat minder omdat het niet zo snel loopt met die huizen.

Het is natuurlijk niet fatsoenlijk, maar er zijn geen wetten tegen.

Ik heb een tijdje in het buitenland gewoond en daar moest je als je een bod deed, meteen een bedrag op tafel leggen. 3000 dollar of meer, dat lag aan de prijs van het huis, en dan waren er ook wetten die dat bedrag beschermden. (ging altijd via een barrister)

Maar hier in Nederland is die huizen verkoop net als cowboys en indians. Waarom is dat niet fatsoenlijk? Als jij een huis verkoopt wil je toch ook de beste prijs? Je bent niet verplicht om een eerste bieder te accepteren.
Bedankt voor de snelle reacties! Ik was er al bang voor....

Het is gewoon heel vervelend dat hij aangeeft dat een bepaald bedrag voor alle erfgenamen acceptabel is, vervolgens bieden we dat en dan reageert hij opeens dat er vandaag andere mensen voor een tweede keer komen kijken. Ik snap ook wel dat hij er zoveel mogelijk uit wil halen, maar hij gaf ons hoop door te zeggen dat we bij een bepaald bod een soort van akkoord hebben.

Maar goed ik wacht vrijdag wel af..... Duurt nog zooo lang :(
Citroentje, heb je een bouwkundige keuring laten doen? (Kost ongeveer driehonderd euro.) Je hoeft geen aankoopmakelaar te nemen, maar als koper heb je wel een onderzoeksplicht.
quote:temporary2 schreef op 13 augustus 2014 @ 09:25:

Citroentje, heb je een bouwkundige keuring laten doen? (Kost ongeveer driehonderd euro.) Je hoeft geen aankoopmakelaar te nemen, maar als koper heb je wel een onderzoeksplicht.Dit wel een goede tip! Ik was verliefd op een woning en na de bouwkundige keuring niet meer.
Ja hebben we laten doen en tevens hebben we het laten taxeren wat het nu waard is en na een eventuele verbouwing.

Daarnaast hebben we iemand in de familie die zijn hele leven verbouwingen heeft gedaan en ook die heeft het huis zowat binnenste buiten gekeerd haha
quote:orleander schreef op woensdag 13 augustus 2014 09:28 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="temporary2 in "geen makelaar in het spel"" class="messagelink">temporary2 schreef op 13 augustus 2014 @ 09:25</a>:</b>

Citroentje, heb je een bouwkundige keuring laten doen? (Kost ongeveer driehonderd euro.) Je hoeft geen aankoopmakelaar te nemen, maar als koper heb je wel een onderzoeksplicht.</div></blockquote>Dit wel een goede tip! Ik was verliefd op een woning en na de bouwkundige keuring niet meer. Goede tip, maar wel te laat. Je moet dan een bod doen ovv bouwtechnische keuring. Wellicht heeft TO dat al gedaan, maar zo niet, dan is ze te laat.
quote:citroentje1990 schreef op woensdag 13 augustus 2014 09:28 Ja hebben we laten doen en tevens hebben we het laten taxeren wat het nu waard is en na een eventuele verbouwing.

Daarnaast hebben we iemand in de familie die zijn hele leven verbouwingen heeft gedaan en ook die heeft het huis zowat binnenste buiten gekeerd haha Gelukkig!
Geen idee of je op papier (of op de mail) hebt dat hij akkoord gaat met die prijs maar in dat geval heb je zelfs een schriftelijke overeenkomst en sta je volgens mij wel erg sterk.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb dat op de mail staan, ofja mijn vriend. Het is geen duidelijke overeenkomst, hij heeft niet geschreven biedt 150000 en we hebben een deal, maar hij geeft in die mail aan dat 150000 voor alle erfgenamen een acceptabele prijs is (wij hebben dat begrepen als: biedt 150000 en we hebben een deal), maar volgens hem hebben wij dat verkeerd begrepen.

Daarom hebben wij vervolgens een formeel bod uitgebracht en hem de tijd gegeven tot vrijdag, anders laten ze ons misschien weet ik hoelang wachten voordat ze reageren en kunnen ze oneindig blijven onderhandelen met eventuele andere partijen.

Maar we hebben pas echt een overeenkomst als we het koopcontract hebben getekend en zelfs dan hebben beide partijen nog 7 dagen dat ze eronderuit kunnen
Gewoon benieuwd, waarom neem je geen aankoopmakelaar in de arm?

Een huis kopen doe je maar één of enkele keren in je leven, daar wordt je nooit zo bedreven in als in het kopen van schoenen! En er is veel geld mee gemoeid!
Ehm omdat dat ten eerste geld kost, en dat geld steken we liever in het huis (als we er een hebben)

Daarnaast hebben we twee taxatierapporten, eentje van nu en die van vorig jaar. We weten dus wat het huis waard is en daarnaast hebben we geboden wat wij maximaal aan het huis willen uitgeven en als hij denkt dat ie meer kan krijgen voor de woning dan moet hij niet akkoord gaan. Ik zie de meerwaarde van een aankoopmakelaar in ons geval niet echt.

We weten wat de staat van het huis en wat het ongeveer waard is.
Tja, maar nu zit je met deze vraag op het viva forum, waar iedereen vrij is om zomaar iets te roepen, terwijl de aankoopmakelaar de juiste antwoorden voor je had gehad.

Ook zijn makelaars erg bedreven in onderhandelen, bieden en soms ook een beetje druk uitoefenen. Onze makelaar kostte ooit 3000 gulden maar 'verdiende' voor ons 12000 gulden. Kostte ons dus niets!
quote:citroentje1990 schreef op 13 augustus 2014 @ 09:48:

Maar we hebben pas echt een overeenkomst als we het koopcontract hebben getekend en zelfs dan hebben beide partijen nog 7 dagen dat ze eronderuit kunnenDe wettelijke bedenktijd na tekenen van de voorlopige koopovereenkomst is maar drie dagen (tenzij je onderling anders overeenkomt) en geldt formeel alleen voor de koper.
Wij hebben in dezelfde positie als to gezeten met 1 verschil:

Beide partijen geen makelaar. Verkoper heeft de prijs genoemd die hij voor het huis wilde ontvangen, daar zijn wij accoord mee gegaan op voorwaarde dat wij de financiering rond kregen. Ondertussen wisten wij dat er ook andere geinteresseerden waren. Wij wilden beslist niet hoger bieden en vroegen de verkopende partij wat hij zou doen als hij een hoger bod kreeg. Zijn reactie: jullie hebben als eerste toegezegd dus het huis is van jullie, pas als blijkt dat jullie de financiering niet rond kunnen krijgen ga ik pas met een ander in zee.....
Ik zou keihard bluffen en aangeven, per mail, dat als er geen akkoord komt je afziet van de hele boel. Met een uiterste datum.
quote:tantejo schreef op 13 augustus 2014 @ 11:05:

Ik zou keihard bluffen en aangeven, per mail, dat als er geen akkoord komt je afziet van de hele boel. Met een uiterste datum.

Dat is geen bluffen, dat is een belofte. Als je dat eenmaal zegt kan je natuurlijk niet meer terug.

Het is echter wel de sterkste tactiek en precies wat een makelaar zou doen. Nu accepteren of het bod gaat van tafel. Dan moet je alleen niet bang zijn om her huis te verliezen. En dat is precies de reden waarom een makelaar wél handig is, die staat er veel zakelijker in.
We hebben hem gisteravond ook gemaild dat hij tot vrijdag de tijd heeft om het bod kort te sluiten met de andere erfgenamen en dat het anders helaas is voor ons. We gaan ook niet meer omhoog met ons bos het is graag of niet. We zijn starters op de huizenmarkt en hebben geen haast. We hebben hele leuke ideeen met het huis, maar er komt ook wel weer iets anders voorbij waar we ook heel veel mee kunnen. Wat dat betreft denk ik dat we best hard en realistisch zijn.

Maar het toch balen dat we al kosten hebben gemaakt, maar dat zal wel horen bij het risico van het vak...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven