klein behuisd!

14-08-2014 12:49 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik woon klein en met 2 kleine kinderen én al hun speelgoed, kinderstoelen etc, ben ik op zoek naar tips hoe je alles zo goed mogelijk kan indelen en naar slimme opbergmogelijkheden.

De ikea site heb ik al helemaal uitgepluisd, en al wel wat ideeën opgedaan.

Maar ik zou ook graag ervaringen van anderen horen, heb hier namelijk ooit van iemand al aardig wat tips gelezen, maar kan dat niet meer terug vinden.

Waar ik vooral tegen aanloop is dat het vaak rommelig is, en ik geen ruimte voor kasten e.d. heb.

Verder hebben we ontzettende poreuze muren. Na verloop van tijd vallen spullen gewoon uit zichzelf van de muren. (klok, kapstok, fotolijsten etc zijn allemaal al een keer naar beneden gevallen) De tip om kastjes boven het hoofdeinde van je bed op te hangen, durf ik daarom niet aan.

Wie is ook klein behuisd (geweest) en heeft slimme tips waar ik niet op kan komen?

Ik lees het graag!
Ik wou net een tip geven, maareh...

Ik heb zelf veel gehad aan dit boek. Vast wel te vinden in je lokale bieb.

Kun je onder je bed/bedden van je kinderen nog lades kwijt?

Waarom heb je geen ruimte voor kasten? In een grote kast van vloer tot plafond past heel wat rommel!
Hier staat een hele lijst met tips: http://plazilla.com/page/4295064273/kle ... ruimtelijk Alleen die gordijnen voor de kast zijn wellicht niet zo'n goed idee met kleine kinderen.
Ik woon ook klein ( 42 m2) met 1 kind. Wij delen de enige slaapkamer.

Ik heb juist veel van die vakjeskasten van Ikea ( Expedit). Daar kan ik veel rommel in kwijt. Daarnaast heeft dochter de bedbank met 3 laden er onder van ( wederom) Ikea. Zodat ook daar veel rotzooi in kan. Het is niet groot, maar ik kan alles kwijt wat ik nodig heb.

Voordeel is, er is geen ruimte om onnodige dingen te bewaren, dus je moet kritischer zijn in wat wel en wat niet.

Succes!
Ik heb die expedit kasten van ikea (heten nu anders, die vakjeskasten). Bakken erin en daar speelgoed in. En verkopen waar niet meer mee gespeeld word.
Minder gehecht zijn aan spullen. Minder speelgoed in huis.

Verkopen op marktplaats, of naar kringloop brengen.

Speciale kisten voor onder de bedden met daarin, de spullen wat je dit seizoen niet nodig hebt.

Geen spijkers gebruiken, maar boren en speciale pluggen gebruiken.
Wij sliepen vroeg in half hoogslapers met hele grote kasten er onder, ideaal.

Of zo´n hoogslaper met bureau eronder of ruimte voor een speelhoek eronder?

Denk dat je toch moet proberen de hoogte zoveel mogelijk te benutten
Hoge en smalle kasten. Ook al denk je dat je geen ruimte hebt voor kasten, in die hoge en smalle kasten past heel erg veel. Hoe hoger en ondieper hoe beter.

En maak gebruik van goede pluggen, dan vallen je spullen ook minder van de muren af.

Ik heb mijn bed als halfhoogslaper met keukenkasten eronder als kledingkast. Dat scheelt al een slok op een borrel.

En minderen met spullen. Bedenk wat je nu echt nodig hebt. Ook qua speelgoed.
Bedankt voor de tips!

Een grote kast past niet in m'n woonkamer omdat er geen muren over zijn.

Ik woon in een appartement, met deuren in de woonkamer voor slaapkamer en natuurlijk de hal.

1 muur bestaat helemaal uit ramen, en de 'lange' muur bestaat uit bank en eethoek.

Alleen waar de tv staat zou ik nog iets bij kunnen bouwen

En ik zat idd te denken aan de kleine versie van expedit/kallax van ikea tegen de tv muur.

Mijn kinderen slapen nog in ledikantjes waar weinig ruimte onder is, maar als straks de oudste naar een gewoon bed gaat, is de ruimte onder het bed inderdaad een goede plek om wat op te ruimen.

Ik ga even die linken bekijken!
Dat boek opgeruimd ga ik zeker opzoeken in de bieb! De omschrijving van het boek klinkt precies waar ik tegen aanloop.

Ja het klopt dat ik veel spullen heb, vooral veel speelgoed, en dat ik daar kritisch naar moet kijken. Ik kan vast wat bij mijn (schoon) ouders brengen, of wegdoen.

Ik krijg helemaal zin om het huis eens goed aan te pakken nu.

Bedankt!
quote:liena schreef op 14 augustus 2014 @ 13:05:

Bedankt voor de tips!

Een grote kast past niet in m'n woonkamer omdat er geen muren over zijn.

Ik woon in een appartement, met deuren in de woonkamer voor slaapkamer en natuurlijk de hal.

1 muur bestaat helemaal uit ramen, en de 'lange' muur bestaat uit bank en eethoek.

Alleen waar de tv staat zou ik nog iets bij kunnen bouwen

En ik zat idd te denken aan de kleine versie van expedit/kallax van ikea tegen de tv muur.

Mijn kinderen slapen nog in ledikantjes waar weinig ruimte onder is, maar als straks de oudste naar een gewoon bed gaat, is de ruimte onder het bed inderdaad een goede plek om wat op te ruimen.

Ik ga even die linken bekijken!

Tussen en om de deuren?

Om/ achter en dus boven de bank? Om de eethoek?
Ik woon op 55m2 met man en baby. Wij hebben de lange woonkamer in 2 gedeeld door een wand te plaatsen met schuifdeuren en daar aan weerskanten kasten tot plafond tegenaan te bouwen. Ene kant boeken en administratie, andere kant kleding en vakantiespullen.

De kledingkant is nu onze slaapkamer en de baby heeft onze oude slaapkamer. De woonkamer is dus nu kleiner, dus daar staat alleen een bank, kleine (ronde!) eettafel en wat mooie frutsels. Geen tv, en pc, alleen laptops. Mini stereo. Kleine verrijdbare box met bergla. Wipstoel kan er plat onder. Dekenkist als bijzettafel. En we hebben de keuken uitgemest en bergen daar ook veel niet-keukenspullen op. Succes!
quote:ikeaverslaafde schreef op 14 augustus 2014 @ 12:52:

Ik wou net een tip geven, maareh... Jij zegt 't. quote:Galadriel schreef op 14 augustus 2014 @ 12:57:

Minder gehecht zijn aan spullen.

Dit is echt de allerbeste tip. Als je minder spullen hebt heb je ook minder ruimte nodig.

Hoe groot klein is jullie woning eigenlijk?
In plaats van dingen aan de muur te hangen, kun je ook de binnenkant van kastdeurtjes gebruiken. Of de achterkant van de trap:

En op Pinterest kijken, bijv.:

http://www.pinterest.com/connector/orga ... ll-spaces/

http://www.pinterest.com/jokeverheyen/h ... ll-houses/

Er zijn trouwens ook tafels met lades erin.
Misschien een raar idee hoor.. maar bij de ikea heb je redelijk betaalbare 2 persoonsbedden met behoorlijke bergruimte onder je matrassen. Wij hebben verder ook expeditie masten. Wonen ook vrij klein. Ik beken al een wel direct dat ik heel goed ben in weggooien.

Van die rolbakken onder je bank zijn ook altijd ideaal.

En wat voor kledingkast heb je nu? Je zou, mits je die dus niet hebt, kunnen kijken voor een kast tot aan het plafond. Kan je ook veel extra spullen in kwijt naast je kleding.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39902937/

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10249868/

En die ramen, zijn die tot je vloer? Anders zou je kunnen kijken om onder je vensterbank ook iets van ruimte te creëren:

Kasten met schuifdeuren besparen ruimte, een kleine eettafel die je uit kan schuiven indien nodig, salontafel met opbergruimte. Als het mogelijk in je gang een kast plaatsen tot aan het plafond.

Wij hebben een gammele muur tussen keuken en gang, maar wilden wel keukenkasten tot aan het plafond. Omdat de muur dat niet kon dragen, hebben we de kasten ook vastgeschroefd aan het plafond. Ze hangen al jaren!

Misschien heb je iets aan deze tip voor andere plekken in je huis.

Kan je bank een stukje naar voren gezet worden? Bij Ikea heb je zoiets: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00247964/. Misschien bruikbaar voor achter je bank?
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg...
Ik denk dat we op zo'n 65 vierkante meter wonen. Maar weet niet of dit precies klopt.

Ik heb een woonkamer (20 m) 3 kleine slaapkamers, kleine keuken en superkleine badkamer. Zeg maar meer een douchekast.

En een ruime hal waar wel een grote kast staat, met voorraad boodschappen etc.

Ik heb garderobekasten met 3 deuren. 1 op onze slaapkamer en 1 op de slaapkamer van de jongste. Boven op die kasten is het al volgebouwd met bakken administratie, dozen winterkleding etc etc.
Als bed voor straks is dit misschien een optie? http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50080315/

Wij nemen deze ook voor dochter als ze straks 3 word. Zitten 3 lades onder voor speelgoed ed en er zit ook nog een uitschuifbed onder, zodat er iemand kan blijven logeren mij lijkt hij ideaal!
Vaak kan je op marktplaats van die stapelbedden kopen net als op een kdv , met van die hekjes er voor! 2 boven elkaar scheelt toch een hoop ruimte ipv 2 losse bedjes
quote:Desperate_Housewive schreef op 14 augustus 2014 @ 13:46:

Als bed voor straks is dit misschien een optie? http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50080315/

Wij nemen deze ook voor dochter als ze straks 3 word. Zitten 3 lades onder voor speelgoed ed en er zit ook nog een uitschuifbed onder, zodat er iemand kan blijven logeren mij lijkt hij ideaal!Dit bed heeft mijn dochter( nu 4) inderdaad ook. Ik vind het ideaal!
Je kunt het speelgoed ook naar een speelotheek brengen en daar lid worden. Dan kun je speelgoed lenen. Het principe is hetzelfde als een bibliotheek. http://www.speelotheken.nl/

Scheelt misschien ook weer wat ruimte. En vooral je kids leren om op te ruimen als ze ergens klaar mee zijn. Ik snap dat je niet voortdurend achter ze aan wil/kunt maar misschien kun je ze enigszins leren om bijvoorbeeld blokken op te ruimen voordat ze gaan kleuren oid?

Verder bestaan er ook nog hangstoelen voor kids tot 15 kilo. Die kun je aan de eettafel hangen en nemen minder ruimte in dan een gewone kinderstoel: http://www.baby-dump.nl/i ... &merk=38099&groep_id=3368

Hebben wij goede ervaringen mee en ziet er nog geinig uit ook als je ukkie daarin bungelt. Wel knus hè, een klein huis en gauw klaar met schoonmaken
The road to hell is paved with good intentions
Wij hebben een vierkante salontafel in kist-vorm. Past heel veel in. We kunnen hem aan twee kanten open klappen. Enige nadeel is wel dat je er niet in kunt als er veel op staat.

Bij de ikea heb je speciale manden voor onder een bed. Die kun je vaak ook onder banken kwijt, even opmeten.

Voor keukenkastjes kun je rekjes kopen. Dan kun je meer gebruik maken van de overgebleven ruimte. Je kent ze vast, een soort mandje met twee lange haken die je over de plank heen schuift. Het mandje hangt dan onder de plank. Ook goed bruikbaar voor kledingkasten.

Als je een smal wijnrek kunt vinden dat op je badkamer past (of op de gang, naast de badkamerdeur), dan kun je daar opgerolde handdoeken in kwijt. Er bestaan ook deurhangers. Een kapstokje dat je aan de deur kunt hangen. Prima voor handdoeken maar ook voor jassen, broeken en sjaals. En er bestaan ook speciale deur-schoenen-hangers. Die hang je ook aan een deur en dan kun je er tegen de 40 paar schoenen op kwijt.

S-vormige haakjes doen het goed aan radiatoren, voor sjaaltjes, wanten, paraplu, sleutels, keukenschort, handdoek, kindertekeningen, knutsels, in de kelder heb ik ze zelfs voor het ophangen van bezem en swiffer.
Een kast achter de bank, hadden wij in ons vorige huis ook. De onderste planken gebruiken voor spullen die niet weg kunnen, maar die je bijna nooit nodig hebt. Daarnaast inderdaad niet te veel kleine rommeltjes bewaren en om het ruimtelijk te houden dingen in manden/dozen/bakken doen.
quote:n93 schreef op 14 augustus 2014 @ 13:38:

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39902937/

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10249868/

En die ramen, zijn die tot je vloer? Anders zou je kunnen kijken om onder je vensterbank ook iets van ruimte te creëren:

[afbeelding]

[afbeelding]en als het zo is als op de plaatjes, kun je om het raam en tussen de ramen ook nog vanalles bouwen. Ook op smalle strookjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven