
dokterassistente, wil weten wat klachten zijn
dinsdag 12 augustus 2014 om 10:23
Ik vroeg me af of dit bij alle praktijken nu zo is, laatst maakte ik onder werktijd een afspraak voor de HA (je mag alleen 's morgen daar voor bellen) en de assistente vroeg mij wat mijn klachten waren.
Ik was even met stomheid geslagen want ik zit met twee mannen op 1 kamer en die hebben met mijn klachten niks te maken.
Ik kon nog net uitbrengen dat ik dat liever met de dokter besprak.
Nu net belde mijn man voor een afspraak en vroeg ze het hem ook.
Wat is de toegevoegde waarde hiervan, je zal maar op je werk zitten en bang zijn of je een soa hebt of zwanger bent.
Kunnen je collega's lekker meegenieten als je uitlegt dat je een groene stinkende afscheiding hebt of dat de ongesteldheid is uitgebleven.
Maar gebeurt dit nu overal of ligt het aan onze dokter.
Ik was even met stomheid geslagen want ik zit met twee mannen op 1 kamer en die hebben met mijn klachten niks te maken.
Ik kon nog net uitbrengen dat ik dat liever met de dokter besprak.
Nu net belde mijn man voor een afspraak en vroeg ze het hem ook.
Wat is de toegevoegde waarde hiervan, je zal maar op je werk zitten en bang zijn of je een soa hebt of zwanger bent.
Kunnen je collega's lekker meegenieten als je uitlegt dat je een groene stinkende afscheiding hebt of dat de ongesteldheid is uitgebleven.
Maar gebeurt dit nu overal of ligt het aan onze dokter.
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
dinsdag 12 augustus 2014 om 15:18
@ Antiope: Dat heb ik nog bij geen enkele praktijk gezien, dat er glas tussen de wachtkamer en de balie van de assistente zit. Als het zo netjes geregeld zou zijn, zou ik ook niet klagen. En verder ligt het ook aan de persoon, denk ik. Dat ik assistenten heb gezien die onnodig hard de meest belachelijke dingen door een stille wachtkamer roepen, is nogal teleurstellend, maar heeft vooral te maken met dat die assistenten nogal tactloos waren. Want juist zonder glas zouden ze zich ook bewust moeten zijn van dat ze rekening moeten houden met privacy.
dinsdag 12 augustus 2014 om 17:20
Ik heb het eigenlijk nog nooit anders meegemaakt . Maar ik zou het gewoon eens aangeven. Of bij de assistente of bij de huisarts, dat je het op deze manier toch niet heel prettig en comfortabel vind om je klachten bij de assistente te bespreken terwijl je wel snapt dat daar voordelen aanzitten. Misschien hebben ze er stom genoeg gewoon niet over nagedacht, of zat er net een stagiaire die zich niet had gerealiseerd dat íedereen nu weet dat meneer J een soa denkt te hebben . Niet geschoten is altijd mis!
dinsdag 12 augustus 2014 om 22:10
Bij mijn praktijk vragen ze dit ook alleen maar om goed te plannen. Mijn dokter spuit bijvoorbeeld geen oren uit, dit doen assistenten die hier voor getraind zijn, net als bloeddruk meten en andere kleine handelingen.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.


woensdag 13 augustus 2014 om 03:17
quote:marco321 schreef op 12 augustus 2014 @ 11:40:
[...]
Helaas gaan ze er niet altijd goed mee om. Hier riep de assistent laatst nog (aan de telefoon) door de wachtkamer de achternaam van een persoon en of het spiraaltje meteen geplaatst zou worden of niet. We wonen in een dorp, dus ik kende die persoon ook.Ik had een aantal jaar geleden de mogelijkheid (heb er geen gebruik van gemaakt) om thuis 'gezellig' te grasduinen in het dossier van een medepatiënt. Ik wilde overstappen naar een andere huisarts en omdat ik mijn oude huisarts niet vertrouwde haalde ik zelf mijn dossier op om het aan de nieuwe huisarts te overhandigen. Eenmaal thuis trof ik niet alleen mijn eigen (slordige) dossier aan, maar ook dat van een andere patiënt. Was er toen wel extra van overtuigd dat ik een goede keuze had gemaakt om over te stappen.
[...]
Helaas gaan ze er niet altijd goed mee om. Hier riep de assistent laatst nog (aan de telefoon) door de wachtkamer de achternaam van een persoon en of het spiraaltje meteen geplaatst zou worden of niet. We wonen in een dorp, dus ik kende die persoon ook.Ik had een aantal jaar geleden de mogelijkheid (heb er geen gebruik van gemaakt) om thuis 'gezellig' te grasduinen in het dossier van een medepatiënt. Ik wilde overstappen naar een andere huisarts en omdat ik mijn oude huisarts niet vertrouwde haalde ik zelf mijn dossier op om het aan de nieuwe huisarts te overhandigen. Eenmaal thuis trof ik niet alleen mijn eigen (slordige) dossier aan, maar ook dat van een andere patiënt. Was er toen wel extra van overtuigd dat ik een goede keuze had gemaakt om over te stappen.
woensdag 13 augustus 2014 om 11:08
quote:beelicious schreef op 12 augustus 2014 @ 14:12:
Ik vind het oké als de assistente mijn klachten vraagt, zij beheert immer de agenda van de arts. Maar ik vind het niet prettig wanneer zij een diagnose stelt en na overleg een recept uitschrijft.
Als ik uberhaupt al bel of langskom dan is er ook wat aan de hand!
Privacy is een wet voor en dien je te volgen. Kinderen hebben vanaf 14 jaar al de keuze om alleen de behandelkamer in te komen en vanaf 16 jaar geldt ook het beroepsgeheim tov de ouders.
Als meneer x mij belt en vraagt hoe laat zijn vrouw gister een afspraak had geef ik geen antwoord. Daarvoor moet mevrouw zelf bellen. Privacy.
Als ik aan het behandelen ben en mijn assistente heeft een vraag over een patient, zegt ze meneer van 10:30 belde zojuist. Ze zal nooit de naam noemen van de patient als daar derden bij zijn.
Ik begrijp de ophef aan de telefoon niet zo. Als jij je naam en adres geeft hoort de wachtkamer dat toch niet, of staat de telefoon op speaker?
Even praktisch vraagje: hoe doe je dat? Ik heb weleens op mijn kop gehad van de assistente omdat ik mijn adresgegevens niet had gewijzigd (had nog huisarts bij ouders en mijn adres en telefoonnummer was dus ook van mijn ouders). Ik had toen een afspraak gemaakt, maar er was iets waardoor de assistente terug moest bellen en zij kreeg dus mijn moeder aan de lijn en was behoorlijk boos (want privacy etc.)
Het kon mij niet zoveel schelen, maar als je bij je ouders inwoont, dan krijgt de assistente toch ook je moeder of ene ander familielid aan de lijn? (Ok, met mobielen tegenwoordig niet meer). Of de rekening komt bij je familieleden op de mat. Hoe werkt dat dan?
Ik vind het oké als de assistente mijn klachten vraagt, zij beheert immer de agenda van de arts. Maar ik vind het niet prettig wanneer zij een diagnose stelt en na overleg een recept uitschrijft.
Als ik uberhaupt al bel of langskom dan is er ook wat aan de hand!
Privacy is een wet voor en dien je te volgen. Kinderen hebben vanaf 14 jaar al de keuze om alleen de behandelkamer in te komen en vanaf 16 jaar geldt ook het beroepsgeheim tov de ouders.
Als meneer x mij belt en vraagt hoe laat zijn vrouw gister een afspraak had geef ik geen antwoord. Daarvoor moet mevrouw zelf bellen. Privacy.
Als ik aan het behandelen ben en mijn assistente heeft een vraag over een patient, zegt ze meneer van 10:30 belde zojuist. Ze zal nooit de naam noemen van de patient als daar derden bij zijn.
Ik begrijp de ophef aan de telefoon niet zo. Als jij je naam en adres geeft hoort de wachtkamer dat toch niet, of staat de telefoon op speaker?
Even praktisch vraagje: hoe doe je dat? Ik heb weleens op mijn kop gehad van de assistente omdat ik mijn adresgegevens niet had gewijzigd (had nog huisarts bij ouders en mijn adres en telefoonnummer was dus ook van mijn ouders). Ik had toen een afspraak gemaakt, maar er was iets waardoor de assistente terug moest bellen en zij kreeg dus mijn moeder aan de lijn en was behoorlijk boos (want privacy etc.)
Het kon mij niet zoveel schelen, maar als je bij je ouders inwoont, dan krijgt de assistente toch ook je moeder of ene ander familielid aan de lijn? (Ok, met mobielen tegenwoordig niet meer). Of de rekening komt bij je familieleden op de mat. Hoe werkt dat dan?
woensdag 13 augustus 2014 om 11:12
quote:eldorado schreef op 12 augustus 2014 @ 10:31:
Is hier ook normaal.
In het kader van efficiënte bedrijfsvoering is het ook niet zo gek. De assistent(e) verzamelt informatie goedkoper dan de arts.
Privacy is een onderwerp dat bij artsen niet altijd heel goed begrepen wordt geloof ik. Maar troost je, dat is niks nieuws. Ga voor de aardigheid eens in een ziekenhuis liggen, dan merk je dat privacy er helemaal niet toe doet.Toch wil de assistente bij mijn huisarts geen uitslagen geven aan de balie ivm privacy. Ook mag ik niet meer bellen voor uitslagen van mijn 16 jarige dochter. Waar iemand zit als zij de huisarts belt, dat is natuurlijk niet het probleem van de assistente.
Is hier ook normaal.
In het kader van efficiënte bedrijfsvoering is het ook niet zo gek. De assistent(e) verzamelt informatie goedkoper dan de arts.
Privacy is een onderwerp dat bij artsen niet altijd heel goed begrepen wordt geloof ik. Maar troost je, dat is niks nieuws. Ga voor de aardigheid eens in een ziekenhuis liggen, dan merk je dat privacy er helemaal niet toe doet.Toch wil de assistente bij mijn huisarts geen uitslagen geven aan de balie ivm privacy. Ook mag ik niet meer bellen voor uitslagen van mijn 16 jarige dochter. Waar iemand zit als zij de huisarts belt, dat is natuurlijk niet het probleem van de assistente.
Later is nu
woensdag 13 augustus 2014 om 11:21
In een moderne praktijk zijn alle doktersassistentes medisch geschoold en proberen zij je aan telefoon zo goed mogelijk te helpen. Ook zit de assistente niet midden in de wachtkamer, maar voert ze haar (telefoon)gesprekken met patiëntgevoelige info apart van waar patiënten haar kunnen horen.
(zo is het bij ons)
en oja, elke assistente heeft een beroepsgeheim.
(zo is het bij ons)
en oja, elke assistente heeft een beroepsgeheim.
woensdag 13 augustus 2014 om 20:56
Bij ons vraagt de assistente ook naar de klachten om de tijd in te schatten. Op zich heb ik daar geen problemen mee, ze moeten i.v.m. de tijdsdruk een juiste inschatting voor de duur van een afspraak kunnen maken. Maar ook ik ben op mijn werk niet altijd in de gelegenheid om een plek te zoeken zonder de aanwezigheid van collega's. En soms deel je dingen liever niet met collega's.
Ook kan ik als ik in de wachtkamer zit alles letterlijk volgen wat er wordt besproken aan de telefoon. Goedemiddag mw. Jansen. Wat zijn de klachten? Heeft hij erge jeuk? Is het ook rood tussen zijn liezen? Oh hij durft nu haast niet meer te plassen blablabla komt u vanmiddag dan maar even met hem langs.
Nou, dan weet je het wel. Wanneer je zelf belt dan is dus ook alles hoorbaar.
En dat vind ik dus niet kunnen.
Ook erger ik mij soms aan de betweterij van sommige assistentes. Oh dus u denkt dat u A heeft? Heeft u ook klachten van dit en dat? Nee dat heeft u niet? Nou mw Stala, dan kan het geen A zijn want dan moet je echt klachten van dit en dat hebben. En dat dus terwijl de hele wachtkamer meeluistert.
Hallooo ik ken mijn eigen lichaam heel goed dus ik wil graag een afspraak met de huisarts alstublieft.
En wat blijkt dan? Het is toch A.
Aangezien assistentes nog steeds niet zijn opgeleid tot arts laat ik het diagnostiseren toch graag aan de huisarts over. Artsen zelf maken al genoeg medische missers. Dus dan vertrouw ik al helemaal niet op de assistentes.
Dat ze assisterende taken hebben om de arts te ontlasten dat vind ik prima.
Ook kan ik als ik in de wachtkamer zit alles letterlijk volgen wat er wordt besproken aan de telefoon. Goedemiddag mw. Jansen. Wat zijn de klachten? Heeft hij erge jeuk? Is het ook rood tussen zijn liezen? Oh hij durft nu haast niet meer te plassen blablabla komt u vanmiddag dan maar even met hem langs.
Nou, dan weet je het wel. Wanneer je zelf belt dan is dus ook alles hoorbaar.
En dat vind ik dus niet kunnen.
Ook erger ik mij soms aan de betweterij van sommige assistentes. Oh dus u denkt dat u A heeft? Heeft u ook klachten van dit en dat? Nee dat heeft u niet? Nou mw Stala, dan kan het geen A zijn want dan moet je echt klachten van dit en dat hebben. En dat dus terwijl de hele wachtkamer meeluistert.
Hallooo ik ken mijn eigen lichaam heel goed dus ik wil graag een afspraak met de huisarts alstublieft.
En wat blijkt dan? Het is toch A.
Aangezien assistentes nog steeds niet zijn opgeleid tot arts laat ik het diagnostiseren toch graag aan de huisarts over. Artsen zelf maken al genoeg medische missers. Dus dan vertrouw ik al helemaal niet op de assistentes.
Dat ze assisterende taken hebben om de arts te ontlasten dat vind ik prima.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
woensdag 13 augustus 2014 om 23:08
Ik probeer mij af te zonderen als ik een afspraak wil maken met de huisarts. In de meeste gevallen ontstaat de reden om te bellen 's morgens vroeg en bel ik thuis.
Ik zeg altijd uit mijzelf wat er mankeert, maar dan zo kort mogelijk, tenzij de assistente doorvraagt. Ik denk dan juist dat de arts een inschatting kan maken hoe lang het bezoek misschien kan duren, welke behandeling de arts wil toepassen. Kortom hij/zij kan zich mijn bezoek aan hem/haar voorbereiden. De details vertel ik dan tijdens het bezoek zelf.
Ik zeg altijd uit mijzelf wat er mankeert, maar dan zo kort mogelijk, tenzij de assistente doorvraagt. Ik denk dan juist dat de arts een inschatting kan maken hoe lang het bezoek misschien kan duren, welke behandeling de arts wil toepassen. Kortom hij/zij kan zich mijn bezoek aan hem/haar voorbereiden. De details vertel ik dan tijdens het bezoek zelf.
World of Warcraft: Legion
donderdag 14 augustus 2014 om 14:51
quote:Mevrouw75 schreef op 13 augustus 2014 @ 11:08:
[...]
Even praktisch vraagje: hoe doe je dat? Ik heb weleens op mijn kop gehad van de assistente omdat ik mijn adresgegevens niet had gewijzigd (had nog huisarts bij ouders en mijn adres en telefoonnummer was dus ook van mijn ouders). Ik had toen een afspraak gemaakt, maar er was iets waardoor de assistente terug moest bellen en zij kreeg dus mijn moeder aan de lijn en was behoorlijk boos (want privacy etc.)
Het kon mij niet zoveel schelen, maar als je bij je ouders inwoont, dan krijgt de assistente toch ook je moeder of ene ander familielid aan de lijn? (Ok, met mobielen tegenwoordig niet meer). Of de rekening komt bij je familieleden op de mat. Hoe werkt dat dan?
Het feit dat de huisarts gebeld heeft of een rekening voor bijvoorbeeld bloedonderzoek, kun je als je onder de 18 bent inderdaad moeilijk geheim houden voor ouders. Maar inhoudelijk geldt die privacy wel: waar het consult over ging of wat de uitslag van het bloedonderzoek is, zal een arts niet aan je ouders vertellen als je boven de 16 jaar bent.
En dat het niet helemaal goed geregeld is met de privacy van mensen tussen de 16 en 18 jaar, blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat maar heel weinig meiden gebruik maken van het vergoeden van anticonceptie onder de 21. Verreweg de meeste meiden kiezen ervoor dit zelf te betalen, simpelweg omdat ze geen trek hebben in dat hun vader/ouders in het overzicht van de verzekering precies zien staan welke dochters al aan de anticonceptie zijn en welke niet. Dus helaas is het systeem niet zo toereikend dat jonge meiden ook echt iets aan dat recht op vergoeding hebben.
[...]
Even praktisch vraagje: hoe doe je dat? Ik heb weleens op mijn kop gehad van de assistente omdat ik mijn adresgegevens niet had gewijzigd (had nog huisarts bij ouders en mijn adres en telefoonnummer was dus ook van mijn ouders). Ik had toen een afspraak gemaakt, maar er was iets waardoor de assistente terug moest bellen en zij kreeg dus mijn moeder aan de lijn en was behoorlijk boos (want privacy etc.)
Het kon mij niet zoveel schelen, maar als je bij je ouders inwoont, dan krijgt de assistente toch ook je moeder of ene ander familielid aan de lijn? (Ok, met mobielen tegenwoordig niet meer). Of de rekening komt bij je familieleden op de mat. Hoe werkt dat dan?
Het feit dat de huisarts gebeld heeft of een rekening voor bijvoorbeeld bloedonderzoek, kun je als je onder de 18 bent inderdaad moeilijk geheim houden voor ouders. Maar inhoudelijk geldt die privacy wel: waar het consult over ging of wat de uitslag van het bloedonderzoek is, zal een arts niet aan je ouders vertellen als je boven de 16 jaar bent.
En dat het niet helemaal goed geregeld is met de privacy van mensen tussen de 16 en 18 jaar, blijkt bijvoorbeeld ook uit het feit dat maar heel weinig meiden gebruik maken van het vergoeden van anticonceptie onder de 21. Verreweg de meeste meiden kiezen ervoor dit zelf te betalen, simpelweg omdat ze geen trek hebben in dat hun vader/ouders in het overzicht van de verzekering precies zien staan welke dochters al aan de anticonceptie zijn en welke niet. Dus helaas is het systeem niet zo toereikend dat jonge meiden ook echt iets aan dat recht op vergoeding hebben.

donderdag 14 augustus 2014 om 14:58
hier vragen ze het niet. Wel moet je voor 10 uur bellen als je die dag wil komen.
Het loopt altijd ontzettend uit maar de dokter heeft dan ook altijd alle tijd voor iedereen. Een supervent is het die dokter van mij. De assistentes trouwens ook. Heb er nog nooit eentje gehad die haar dag niet had oid en ik kom er elke maand voor een injectie.
Het loopt altijd ontzettend uit maar de dokter heeft dan ook altijd alle tijd voor iedereen. Een supervent is het die dokter van mij. De assistentes trouwens ook. Heb er nog nooit eentje gehad die haar dag niet had oid en ik kom er elke maand voor een injectie.
donderdag 14 augustus 2014 om 15:15
quote:Nemesis. schreef op 12 augustus 2014 @ 10:25:
Wat doe je verontwaardigd zeg. Dat is heel normaal. Dan kan de assistent(e) namelijk een tijdsduur per afspraak inplannen.In 'mijn' praktijk vragen ze het niet hoor. Ik bel gewoon en zeg ik wil donderdag of vrijdag een afspraak met huisarts Jansen. Ze vragen niet waarvoor. Als ik zelf vermoed dat het wel eens langer kan duren (meerdere klachten) dan geef ik dat aan.
Wat doe je verontwaardigd zeg. Dat is heel normaal. Dan kan de assistent(e) namelijk een tijdsduur per afspraak inplannen.In 'mijn' praktijk vragen ze het niet hoor. Ik bel gewoon en zeg ik wil donderdag of vrijdag een afspraak met huisarts Jansen. Ze vragen niet waarvoor. Als ik zelf vermoed dat het wel eens langer kan duren (meerdere klachten) dan geef ik dat aan.
donderdag 14 augustus 2014 om 15:26
Ik ben zelf een DA en op verzoek van de dokter moeten wij vragen naar de reden van het consult. Als de patienten het niet willen melden is dat prima en zetten wij neer dat hij/zij dit prive willen houden.
Waarom wij dit moeten vragen is om te bepalen of iets direct gezien moet worden of dat het nog kan wachten. Hier hebben wij richtlijnen en standaarden voor.
Helaas wilt bijna iedereen altijd dezelfde dag nog gezien worden en dit is helaas niet mogelijk.
Het heeft dus puur met de planning te maken.
Waarom wij dit moeten vragen is om te bepalen of iets direct gezien moet worden of dat het nog kan wachten. Hier hebben wij richtlijnen en standaarden voor.
Helaas wilt bijna iedereen altijd dezelfde dag nog gezien worden en dit is helaas niet mogelijk.
Het heeft dus puur met de planning te maken.
Call it magic, Call it true, I call it magic, When i'm with you !

donderdag 14 augustus 2014 om 16:04
Ik mis de DA.
Eerst besefte ik het niet zo, maar nu ik hier altijd een afspraak met de dokter moet maken voor elk klein dingetje begin ik het wel te missen dat ik vroeger even kon bellen met een vraag en vaak niet eens langs hoefde te komen of een afspraak hoefde te maken. Denk aan dingen als bloeddruk meten, herhaalrecepten en prikken... Bij mijn HA in België is het gewoon de secretaresse die de afspraken inplant. Ik weet niet of dat normaal is bij alle Belgische huisartsen, maar ik vind het op een bepaalde manier toch wel vervelend. Ook als je dus maar een korte vraag hebt ben je altijd verplicht om tijd te maken om ook echt naar die dokter te gaan.
Gevalletje van, je weet pas wat je mist als het er niet meer is...
Eerst besefte ik het niet zo, maar nu ik hier altijd een afspraak met de dokter moet maken voor elk klein dingetje begin ik het wel te missen dat ik vroeger even kon bellen met een vraag en vaak niet eens langs hoefde te komen of een afspraak hoefde te maken. Denk aan dingen als bloeddruk meten, herhaalrecepten en prikken... Bij mijn HA in België is het gewoon de secretaresse die de afspraken inplant. Ik weet niet of dat normaal is bij alle Belgische huisartsen, maar ik vind het op een bepaalde manier toch wel vervelend. Ook als je dus maar een korte vraag hebt ben je altijd verplicht om tijd te maken om ook echt naar die dokter te gaan.
Gevalletje van, je weet pas wat je mist als het er niet meer is...
zaterdag 16 augustus 2014 om 13:28
quote:nak schreef op 12 augustus 2014 @ 12:01:
Anoniem recept?
Dat bestaat niet. Recepten worden altijd gekoppeld aan personen.Gelukkig bestaat dat wel. En dat is ook hard nodig. Veiligheid is belangrijk en hoe iemand het beste beschermd kan worden, hangt af van de situatie van het individu of het gezin. Ons medicatiegebruik wordt prima bijgehouden (we hebben zelf meerdere back-ups van overzichten en uiteraard ook bij de huisarts), maar wij zouden nooit onze gegevens prijsgeven of achterlaten bij een apotheek. Kwaadwillenden kunnen die bij apotheken namelijk veel te makkelijk opvragen, is al vaak gebleken. De apotheken hier begrijpen trouwens wel heel goed waarom anoniem medicijnen kunnen halen soms nodig is om de privacy voldoende te kunnen waarborgen.
Anoniem recept?
Dat bestaat niet. Recepten worden altijd gekoppeld aan personen.Gelukkig bestaat dat wel. En dat is ook hard nodig. Veiligheid is belangrijk en hoe iemand het beste beschermd kan worden, hangt af van de situatie van het individu of het gezin. Ons medicatiegebruik wordt prima bijgehouden (we hebben zelf meerdere back-ups van overzichten en uiteraard ook bij de huisarts), maar wij zouden nooit onze gegevens prijsgeven of achterlaten bij een apotheek. Kwaadwillenden kunnen die bij apotheken namelijk veel te makkelijk opvragen, is al vaak gebleken. De apotheken hier begrijpen trouwens wel heel goed waarom anoniem medicijnen kunnen halen soms nodig is om de privacy voldoende te kunnen waarborgen.
