Lijf & Lijn alle pijlers

5:2/vastendieet. iemand bezig of ervaring?

05-07-2013 13:53 3517 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit dieet houdt in:

2 dagen id week 500kcal. De rest van de week normaal eten.

Is iemand hiermee bezig?
quote:clemance schreef op 18 augustus 2014 @ 17:25:

[...]

Ik eet op de niet-vasten dagen dagen kh-beperkt, wel een stuk strenger dan Hiltje. Dus zeker geen banaan of nectarine met kwark als ontbijt, en tomaat of komkommer altijd in combinatie met vetten en niet 'los'.

Eet je helemaal geen fruit dan? En waarom rauwkost is combi met vetten en niet los?

En op hoeveel calo's zit jij ongeveer op de niet-vasten dagen?
quote:clemance schreef op 18 augustus 2014 @ 17:25:

[...]

Hahahaha maar waren ze wel lekker?? Hoort er toch ook wel bij hoor op vakantie. Even streng en dan in het weekend weer wegen, en dan zul je zien dat het echt geen 2 blijvende kilo's zijn!

Jazeker! Eerst haalden we ze voor een euro bij een winkel op de hoek. Maar als rashollander (ohnee ik was een pinda) kwam ik er achter dat de roomboter croissants bij de Lidl 30 cent waren

En ik luister altijd heel braaf naar Tut en denk ik moet croissants met de goeie vetten nemen! Niet die margarine krengen vol transvetten!!
quote:ednaloy schreef op 18 augustus 2014 @ 18:23:

[...]

Jazeker! Eerst haalden we ze voor een euro bij een winkel op de hoek. Maar als rashollander (ohnee ik was een pinda) kwam ik er achter dat de roomboter croissants bij de Lidl 30 cent waren

En ik luister altijd heel braaf naar Tut en denk ik moet croissants met de goeie vetten nemen! Niet die margarine krengen vol transvetten!! Dus eigenlijk gewoon heel erg bewust croissants geschranst genuttigd. quote:hiltje schreef op 18 augustus 2014 @ 17:36:

[...]

Eet je helemaal geen fruit dan? En waarom rauwkost is combi met vetten en niet los?

En op hoeveel calo's zit jij ongeveer op de niet-vasten dagen?

Ik eet mijn fruit alleen na het avondeten (kh-uurtje).

In alle groente zit iets van kh, en als je deze 'verpakt' met vet reageert je lijf er niet zo sterk op.

Ik tel geen calo's op de niet-vasten-dagen, maar kh.
Goed zo Ed
Kan moeilijk in 'n goed ritme komen nu ik fulltime werk. Het weekend van vorige week heb ik 2 dagen gevast als compensatie en afgelopen woensdag ook. En dan écht vasten op water en thee dus.

Dit weekend heb ik me erg laten gaan en 'n overload aan verzadigde vetten binnen gekregen. Heerlijk!!! Maar natuurlijk niet goed voor de lijn. Word ook gefrustreerd van dat kutweer en die kou. Dus veel minder vaak gaan lopen als wat ik gewend was. Als ik ga lopen kan ik veel makkelijker niet eten. Als ik het koud heb en het buiten shitweer is heb ik eigenlijk alleen maar zin om op de bank te kruipen met 'n hoop comfort food.

Vandaag dus weer serieus vasten en heb alleen vanochtend een mango op. Net na m'n werk 10,5 km gelopen waarvan het merendeel in die zeikregen. En nu aan 'n kopje thee. Morgen ga ik voor enkel 'n fruithap op het werk en 's avonds normaal eten.
Komt goed Nien
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2014 @ 18:46:

Kan moeilijk in 'n goed ritme komen nu ik fulltime werk. Het weekend van vorige week heb ik 2 dagen gevast als compensatie en afgelopen woensdag ook. En dan écht vasten op water en thee dus.

Dit weekend heb ik me erg laten gaan en 'n overload aan verzadigde vetten binnen gekregen. Heerlijk!!! Maar natuurlijk niet goed voor de lijn.

Waarom zo sip? Je bent toch al zoveel afgevallen. Wil je nog meer kilo's kwijt?

Niet te hard voor jezelf zijn hoor.
Hoi!

Ik ben nieuw op het forum en heb de laatste dagen veel gelezen in dit topic en over 5:2 levenswijze/dieet.

Morgen wordt mijn eerste vastdag en ik heb vanaf vandaag 18.00 uur niet meer gegeten. Dit probeer ik tot morgen ong. 16.00 uur vol te houden. Ik las dat de beste resultaten na 20 uur vasten zijn.

Ik eet vegetarisch en probeer verder zo bewust mogelijk te eten en heb al vele tips hier gevonden in dit topic! fijn

Zijn er ook andere die vegetarisch eten en 5:2 volgen?

Ik heb nog wel een vraag. Ik wil voorkomen dat mijn lichaam in spaarstand gaat (na 72 uur heb ik ergens gelezen) en moet dus op m'n kcal. inname letten op de dagen dat ik wel normaal eet. Nu merk ik dat ik het lastig vind om op sommige dagen voldoende kcal inname te krijgen. Ik merk dat ik de dag vooraf het vasten al bewust bezig ben met die inname maar dat ik het dus ook lastig vind om aan ong. 1800 kcal. te komen. Herkennen jullie dat? Het lijkt me namelijk na een dag vasten nog lastiger dus ik moet hier wel op letten. Hoe gaan jullie daar mee om?

Ow en hopelijk is er nog een meeschrijfster welkom
Er moet idd nog meer af, dus het moet wel door blijven gaan. Als ik niets sportiefs doe heb ik meer lekkere trek, dus da's precies verkeerd om. Als ik wel sportief bezig ben lukt het me juist makkelijk om heel weinig te eten. Maar met het kutweer van de laatste tijd heb ik ook niet altijd zin om te gaan lopen. Blij dat ik vandaag wel geweest ben, maar heb nu wel spierpijn in m'n kuiten omdat ik nat geregend ben. Ik wil weer gewoon lekker zonnig weer!
Je doet goed je best Nien, ik doe het je niet na!

Wat betreft het eetraam; binnen die aantal uren eet je gevarieerd en gewoon een of twee volledige maaltijden en een tussendoortje. Althans, zo doe ik het. Buiten dat eetraam drink ik alleen water, thee, koffie. Het is niet zo dat je je kunt volstoppen, je moet wel opletten dat je niet al teveel calorien eet.

Gedachte erachter is dat je lichaam dan een lange periode zonder voedsel (energie) moet doen en dan na een aantal uur je vetreserve aanspreekt voor energie. Ook zou het lichaam dan beter herstelwerkzaamheden kunnen uitvoeren ipv steeds maar weer voedsel verwerken. Schijnt goed te zijn voor cholesterol, glucose en insuline.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Ik heb nog wel een vraag. Ik wil voorkomen dat mijn lichaam in spaarstand gaat (na 72 uur heb ik ergens gelezen) en moet dus op m'n kcal. inname letten op de dagen dat ik wel normaal eet. Nu merk ik dat ik het lastig vind om op sommige dagen voldoende kcal inname te krijgen. Ik merk dat ik de dag vooraf het vasten al bewust bezig ben met die inname maar dat ik het dus ook lastig vind om aan ong. 1800 kcal. te komen. Herkennen jullie dat? Het lijkt me namelijk na een dag vasten nog lastiger dus ik moet hier wel op letten. Hoe gaan jullie daar mee om?

Dat is na 72 uur volledig vasten, die spaarstand. Dus als je gewoon een dagje vast en de dag erna eet je 1000 kcal, levert dat geen problemen op.

Heb in 't begin ook vaak de dag na het vasten vrij weinig gegeten, gewoon omdat ik minder honger had, maar als ik wil eet ik nog steeds zo 3000 kcal of meer. Denk dat ik daar gisteren wel overheen zat, haha. O.a. heerlijke zelfgemaakte roomboter bladerdeegbroodjes met gehakt en kaas, cote do'r chocolade, krentenbollen met roomboter, brocolli stamppot. Jammie! Soms doet dat zó goed om weer 'ns ouderwets los te gaan op allerlei lekkers zonder begrenzing. Maar daarom dus nu weer wat balansdagen om te compenseren.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2014 @ 21:31:

[...]

Dat is na 72 uur volledig vasten, die spaarstand. Dus als je gewoon een dagje vast en de dag erna eet je 1000 kcal, levert dat geen problemen op.

Ah zo, ik heb me hier nog onvoldoende over ingelezen dus ga dat ook nog even doen!

Ik zag hier al lekkere recepten voorbij komen en wat jij schrijft is ook erg lekker Elninjoo maar die bewaar ik toch voor een later stadium ;)

Ben erg benieuwd hoe het me gaat bevallen, ben er al 2 dagen veel mee bezig en morgen dan de eerste dag echt vasten!
Welkom en succes Romyro!
Rom, wat mij betreft ben je welkom hoor. Ik ben niet zo pinnig tegen nieuwkomers. Eh...volgens mij niemand hier eigenlijk.

Ik ben alleen te moe om er dieper op in te gaan wat je vraag betreft en ik wilde Nien nog even sterkte wensen. Je bent idd zo goed op weg. Dus laat je niet uit het veld slaan door een kleine tegenslag!

Het gaat je gewoon lukken.
Welkom romyro! Altijd plek voor nieuwe schrijvers. Ik houd in een app bij hoeveel ik eet. Op niet vastendagen probeer ik ook rond de 1800kcal te eten. De ene keer haal ik het wel, de andere keet te weinig of teveel. Je kan ook per product zien hoeveel kcal er in zitten.

Vastendag zit er weer op. Vandaag weer normaal eten.

Fijn dat het nu alweer beter ging hiltje.

Hoe was het sporten Ed?
Succes Nien! Je bent goed bezig. Enne dipje is niet erg. Hebben we allemaal wel last van gehad. Nieuwe baan is ook altijd even wennen en vraagt veel energie.

Alle hotels voor onze huwelijksreis zijn geboekt. Viel nog best tegen, want veel dingen waren al vol geboekt. Maar nu toch mooie plekjes gevonden.
Oooh spannend Mag, waar ga je naar toe? Of mogen we dat ook niet weten!

Mijn sporten was een inkomertje, ik bedoel die wod in de ochtend.

Maar ik had in de avond 2 sporters, de rest is nog met vakantie. Geloof dat ik donderdag ook maar 2 heb. Maar dat is leuk inkomen.

Na 1 september heb ik weer volledige groepen.

Misschien komt er dan ook wel weer meer. Mensen hebben na de vakantie allemaal goeie voornemens.
Goedemorgen allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en ik zou hier graag willen meeschrijven over mijn ervaringen met 5:2.

Vorige week ben ik samen met mijn man begonnen aan twee vastendagen per week. Ik heb er zoveel mogelijk over gelezen en dit forum doorgespit helemaal gelezen . Ik ben er toch wel achter gekomen dat ik in de loop der jaren een aantal gewoontes heb aangenomen die nog wel eens nauwkeurig onder de loep gehouden kunnen worden. Zoals ik bijvoorbeeld ben gaan geloven dat je regelmatig moet eten om het motortje gaande te houden zeg maar. Dus dat komt neer op drie maaltijden en drie tussendoortjes. Nooit geef ik mijn spijsvertering een momentje rust. Nu ik erover gelezen heb vind ik het zo logisch om het lichaam de tijd en energie te geven om zelfhelend te zijn. Vroeger nam ik nooit tussendoortjes en sloeg ik ook vaak het ontbijt over en ik was zo slank als een den. Kon alles eten wat ik wilde.

Nou die tijd is wel voorbij hoor. Ik wil niet zeggen dat ik heel dik ben (71 kg bij 1.68 mtr), maar ik zit nu toch wel aan de bovengrens van gezond gewicht. En heel vervelend, ik heb vooral buikvet ontwikkeld. Dacht dat het de leeftijd (vijf*kuch*tig) was en accepteerde dat als een onontkoombaar feitje. Maar ik begrijp nu dat het toch wel goed te verhelpen is.

Vorige week beschouw ik als oefenen. Ik verdeelde de 500 kcal toen ook nog over twee maaltijden en ik ben mij woensdag, de dag voor mijn vastendag, nog te buiten gegaan aan patat met stoofvlees. Ik kwam erachter dat er hier in het dorp een patattent is die stoofvlees verkocht. Verder is dat hier vrij onbekend. Dat is geloof ik toch echt wel iets Brabants of Limburgs. Ik had dat al zeker een aantal jaren niet gehad en ik kon het niet weerstaan. Daarna dacht ik dat ik nooit meer hoefde te eten zo vol zat ik, maar lekker, zo hé! Sorry, ik ratel door over eten. Ik kwam hier om over vasten te praten.

Anyway, gisteren een goede vastendag gehad. ’s Avonds een maaltijd van ongeveer 500 kcal gegeten. Overdag af en toe een paar lastige momentjes, maar die waren goed te verhelpen met water of koffie/thee. Ook ben ik gisteren begonnen met aardappelzetmeel, twee theelepeltjes per dag nu nog. Dat bouw ik maar langzaam op, lijkt mij beter.

Zo meteen maar eens bedenken wat voor gezonde maaltijd ik vanavond wil gaan maken. Lekker weer eten vandaag, heerlijk!

Fijne dag voor iedereen.
Hoi Missmalou, welkom hier!

En friet met stoofvlees (zoarvleis) is echt zoooooo lekkerrrrrr!!! (zeg ik als Limburgse)
Vandaag heb ik qua eten op de planning staan:

O: aardbeien met magere kwark

L: salade met gekookt ei en gerookte forel

T: komkommer en tomaatjes etc

A: eten bij mijn broer

Verder wil ik vanmiddag weer flink boodschappen doen en gezonde dingen inslaan. En morgen een grote pan paprika-tomatensoep maken. Weinig calorieeen en veeeeel groenten en heel lekker. Eet het graag op mijn vastendag.
Ik heb gisteren anderhalve kilo tomaten gekocht en daar soep van gemaakt. Uitjes en knoflook aanfruiten, tomatenstukjes erbij, boiullonblokje erbij, zelfgedraaide soepballetjes....mmmm.

en er was nog genoeg over en dat ga ik dadelijk eten!
Welkom binnenkomers. Leuk dat er steeds meer bij komen

Heerlijk ja, stoofvlees en dan vooral zuurvlees, mjammie. Ik maak het nog erg vaak. Lekker vet met veel uien, goede kruiden en runder- of lamsvlees. Als Brabantse Limburgse kom je er niet onderuit

Kcal, tel ze niet is mijn ervaring. Je lichaam reageert anders op 100 gram kokosolie (die je niet opslaat) dan op 100 gram aardappelen waar veel suiker in zit, dus de bloedsuikerspiegel verhoogt en zorgt voor insuline.

Klinkt raar maar toch werkt dat zo.

Te veel (goede) vetten eten doe je niet snel want dan wordt je stront misselijk. Te veel suiker eten is daarentegen erg makkelijk.

Je lichaam gaat anders om met het verteren van natuurlijke voedingsmiddelen dan met chemisch bewerkt voedsel.

Een pond doperwten, vers, is wat anders dan doperwten uit pot of blik vanwege de suikers en het zout wat toegevoegd is.

Ben bottenbouillon aan het trekken en gebruik deels om het te mengen met pompoen en rode bieten. In de blender en wat kruiden en we hebben morgen een heerlijk soepie tijdens de lunch.
Yeps leuk nieuwkomers...en nog leuke ook!
Dank voor het welkom

Tja dat calorien tellen. Ik weet dat het beter is om niet te doen, maar het helpt mij wel om op dit moment wat beter inzicht te krijgen in wat ik nu eigenlijk verbruik. Maar uiteindelijk zal ik dat weer gaan loslaten. Net als een toch wel diep ingesleten "angst" voor vetten. Dat is ook zoiets vreemds vind ik.

Gisteravond heb ik bewust een lepel olijfolie over mijn avondeten gekieperd, terwijl dat toch 1/5 van de totale calorie inname was. Ik snap inmiddels heel goed dat je ( goede) vetten nodig hebt voor een goede verbranding, maar ja....

Ach gedragsveranderingen hebben tijd nodig zal ik maar zeggen

Vanavond eten we in ieder geval lekker. Er ligt flespompoen, groene asperges, sperziebonen, lente uitjes,koriander, rode peper, limoenblaadjes, vissaus, pindakaas en kokosmelk op het aanrecht. Daar maak ik zo een soepje van met soba noedels en gebakken kip. Genoeg groenten en gezonde vetten en eiwitten lijkt me.

Kent iemand soba (boekweit) noedels? Die zijn glutenvrij en er zitten relatief veel eiwitten in. En ze zijn ook erg lekker. Tenminste dat vind ik.
Is dat het zelfde waar Mrs. het laatst over had? Wat ook in de slimpasta zit?

Ik ken het (nog steeds) niet.

Maar ik heb ook geen gluten koolhydraten tarwe angst. Ik eet ook nog steeds witte rijst (het liefst Pandan). En ik eet ook speltbrood. Maar doe alles met mate. (ehm, niet in mijn vakantie dan...whoehahahaha)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven