Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Ik heb net heerlijk gelopen Heb 5 kilometer gelopen zonder te wandelen tussendoor. Gemiddeld 6;15 min/km, dus ik ben zeer tevreden. Nu goed doortrainen zodat ik volgende maand ruim onder de 6 minuut per kilometer loop!

@ Twilight: o jaa, die 20 minuten. Die kan ik me ook nog herinneren. Het was zwaar, maar je kunt super trots zijn dat je het hebt volgehouden!

@ Madamecanibale: jij gaat netjes, je traint echt lekker regelmatig.

@ Mirjam: ik neem aan dat die 6;05 - 6;25 minuten per kilometer is? Dat is op zich een prima tempo hoor. Lopen jullie ook de intervallessen? Want daarmee verhoog je je tempo. Helaas duurt het best lang voordat je tempo omhoog gaat. Geduld hebben dus.

@ La-lady: is het voor jou niet handiger om Keep Running te gaan doen? Je loopt al zulke lange afstanden, is misschien beter voor je opbouw nu.

@ Kleinesnitzel: ik loop met Runkeeper, maar het kan ook zijn dat het niet aan je app ligt, maar aan de gps van je telefoon. Toen mijn vorige telefoon wat ouder werd, werd de gps ook steeds minder nauwkeurig. Dus misschien kun je het nog een keer met een andere app proberen om te testen of het aan je telefoon of de app ligt.

@ Quinta: wat leuk dat je samen met je man loopt. Lopen jullie ook allebei hetzelfde tempo? Het kan dat je straks, als je wat meer loopt allebei op een ander tempo gaat lopen. Mijn vriend loopt bijvoorbeeld veel sneller...

@ Miss_piggy: wat fijn dat er niets aan de hand is en dat je weer kunt gaan lopen!

Morgen rustdag en dan zaterdag weer lopen, heb er nu al zin in!
Miss piggy gemiddelde blijken steevast weer weinig te zeggen over het individu. Sowieso zitten duursporters vaak onder de 50 met hun rusthartslag. Bij de meesten hartlopers maar ook andere duursporters gaat de rusthartslag ook in de loop der jaren omlaag.

Het zou dus niet verwonderlijk zijn als jij na een paar jaar trainen nog lagere zit.
@sneeuwwitje: ik was ook best wel trots op mij!

Net les 25 gelopen. 15-2-15

Ging lekker! ook 400 meter verder gelopen dan dinsdag. Dus dat gaat mooi!

Nog maar 2 lessen te gaan. En dan.....???
@ellis, ik loop meestal 's ochtends. Kan ik later op de dag geen excuses verzinnen om niet te gaan

@misspiggy, inderdaad een lage hartslag, goed dat je hiermee naar de dokter bent geweest, gelukkig is er niets aan de hand. Loop je hard met een hartslagmeter?

@quinta lekker bezig. Je mag ook trots zijn, de eerste lessen zijn moeilijk.

@twilight ik ben nu bij de laatste 3 lessen van mijn schema. Ik volg beginnersschema 2 van runnersweb. Heb eerst schema 1 van die website gevolgd. Was het uiteindelijk nog koud vanavond tijdens het hardlopen? En weet jij al welk schema je hierna gaat volgen?

@sneeuwwitje zo dat is zeker een prima tijd. Nog even doortrainen en dan kom je wel onder de magisch 6 per km.

@kleineschnitzel, dat is wel raar dat die app dat niet goed registreerd. Misschien kan je afstand nog nameten in maps.
Wauw wat een berichten hier! Vakantie is duidelijk bijna voorbij. @alle nieuwe hardloopsters, welkom! Goed dat jullie begonnen zijn en hopelijk kan het topic jullie motiveren.

@la-lady, 10 km is er nog niet, maar merk wel dat ik steeds wat verder kan lopen. Is geen schema van Evy, heb een andere via internet. Goed dat je je hebt ingeschreven voor een loop! En wat loop jij al een afstanden zeg! Jeetje, dacht dat je zei dat je conditie achteruit was gegaan ;) Hoever liep je eerst dan wel niet?

@sneeuwwitje, fijn dat je zo genoten hebt! Kan me voorstellen dat het niet echt van hardlopen is gekomen, daar is het ook wel een beetje vakantie voor. Nu dus weer helemaal opgepakt? Lekker tempo heb je erin zitten! Ik heb uiteindelijk 2 weken niet gelopen zag ik in Runkeeper, was me vandaag pas weer gelukt :(

@twilight, die lessen gaan hard zeg! Denk dat je een prima tempo hebt! Wat Baukje zegt, later opbouwen met snelheid. Je zal vast niet als laatste binnenkomen met de loop, maar een beetje een richtlijn zou wel fijn zijn ;) Welk schema staat er na de lessen op het programma?

@ellis, beter steeds weer beginnen dan helemaal niets doen toch?! ;)

@Madame, had je tijdens het lopen ook het idee dat je langzaam ging? Of zat er gewoon niet meer in. Kan natuurlijk echt per keer verschillen waar je toe in staat bent. Ik merk dat ook. Wat betreft het niet goed kunnen bijhouden. In Runkeeper kan je intervallen toevoegen, dan pakt hij dus automatisch hoe hard je loop per interval (en hoe hard dus als je rent en hoe hard je wandelt). Kan dat ook bij jouw app? Ik heb nog steeds wel rustdagen. Ik focus me nu vooral op de sportlessen en wil daarnaast dan nog 2 keer oid hardlopen. Hangt een beetje van m'n rooster af hoe zo'n week er dan uit ziet.

Ik heb vanochtend dan eindelijk weer mijn rondje gedaan, had nog wat spierpijn van de kickboxles van dinsdag, dus die er een beetje uitgelopen. Liep volgens schema 8x4 minuten met telkens 2 minuten tussenpauze. Uiteindelijk 6,2 km gelopen met gemiddelde snelheid van 8 km/h. Ging best wel lekker, had het idee dat ik het prima vol kon houden. Blij dat ik eindelijk weer een rondje gedaan heb!
@madame/sharebear: geen idee wat ik nu ga volgen. Ik heb geen marathon amibities ofzo :D Ik wil wel de 5 km blijven vol houden.

Ik ga internet eens afzoeken naar ideeen.

Ik vind het bij die mp3 bestandjes van evy wel heel fijn dat iemand zegt wat ik moet doen. Dus zoiets zoek ik wel

@Madame: dat schema wat jij volgt, lees je dat van te voren en onthoud je dat? Of hoe moet ik dat zien??

Morgenvroeg ga ik les 26 lopen. En dan is de planning dinsdag les 27 (de laatste!)
Wauw! Wat zijn jullie allemaal goed bezig!

@Sneeuwwitje: We lopen allebei in ons eigen tempo. Mijn man maakt grotere passen dan ik. Na 3 minuten loop ik een stukje achter hem. Ik heb Evy op mijn mp3-speler, dus moet ik hem roepen dat hij mag stoppen. Dan komt hij een stukje teruggelopen en wandelen we samen weer verder.
Oja, ik heb nog een vraag. Gisteren heb ik een grote blaar op mijn hiel gelopen. Zouden hardloopsokken hier tegen helpen of kan ik beter mijn hielen tapen?
Oh wat veel geschreven weer, gezellig hoor zoveel hardlopende dames.

Net een rondje gedaan les 15 en het ging hartstikke lekker. 5 km in 34 min. Nu zondag of maandag weer een rondje.

@Sneeuwitje, ik ken keep running niet. Is dat het vervolg van Evy of is die van Renate? Zal zo even googelen als ik het niet vergeet. Ik wil zowiezo als ik klaar ben na deze lessen wel verder met zulke lessen idd dus wie weet keep running?

@Sharebear, conditie was ook erg achteruit gegaan, ik begin het weer terug te krijgen merk ik. Voor ik alles liet versloffen was 12 km het langste wat ik een keer hardgelopen had, maar meestal deed ik rondjes van 7 a 8 km per keer. Deze afstanden wil ik op zich ook wel aanhouden een beetje.

@Quinta, Leuk bedacht zo met je man. Van blaren enz. geen verstand van, gelukkig nog niet mee te maken gehad.

@Twilight, ook ik kijk erg naar je laatste les uit. Succes alvast voor dinsdag

Fijne avond!
Zo veel geschreven weer.. heb net les drie van de eerste week gelopen, 3 x3 hard en 3 x 2.. Kort lesje maar goed, de eerste week zit er op.. Op naar de tweede heb er zin in..

Fijn weekend allemaal en voor wie nog gaat lopen; succes en plezier..
Opgeven is geen optie..
Vanmiddag les 3 gelopen. Ging goed.
Vandaag les 8 gelopen. Weer met dezelfde snelheid alleen nu 200 meter verder.

@twilight84 misschien loop ik nu ook wel te hard hoor, ben erg fanatiek en kom mijzelf waarschijnlijk nog wel tegen waardoor ik nog een stapje terug zal moeten doen.

@madamecannibale nee loop niet met een hartslag meter maar werk in de ouderenzorg als leerling. En toen ik me op een gegeven moment op mijn werk niet lekker voelde heb ik mijn waardes opgenomen.
Wat zijn hier ineens veel reacties. Leuk om te zien dat iedereen zo fanatiek bezig is.

@sharebear, ja ik heb wel door dat ik niet zo hard loop. Maar als ik sneller ga kan ik het gewoon echt niet vol houden. Ik ben wel eens gestarf met 8,5 km/ per uur. Dus niet eens supersnel maar na 2 km ben ik dan echt op. Ik kan inderdaad ook intervallen kijken op de app en als ik gewoon in een lekker tempo loop dan loop ik heel constant. Jij loopt ook alweer een behoorlijke afstand nu, 6,2 km. Fijn dat je zelf ook merk dat het steeds wat beter gaat.

@twilight, ben benieuwd welk schema je nu gaat volgen. Je kan ook een schema van renate wennermars doen. Die heeft ook schema's van 5 tot 10 volgens mij en dan kan je wel gewoon met je mp3 speler lopen.

Ik lees inderdaad van tevoren het schema en ik loop met een horloge met stopwatch. Dat schema is wel steeds heel makkelijk, dus hoef er niet veel voor te onthouden

Succes met je laatste les!

@quinta, leuk dat je samen met je man kan lopen. Dan kunnen jullie elkaar ook een beetje motiveren. Kan je op je hiel geen blarenpleisters plakken? Die vind ik altijd wel goed helpen. Alleen sokken is denk ik niet genoeg.

Ik zag dat je alweer een rondje had gelopen, gig dat goed met je blaar?

@la-lady, lekker bezig. Nette tijd ook al op de 5 km. Hoe vaak per week liep je eerst dan? 7 a 8 km is toch een aardig groot rondje. Fijn dat je het zo snel weer op kunt bouwen.

@ellis derde les alweer. Goed bezig, succes met de tweede week!

@missoiggy ok dan snap ik hoe je erachter kwam dat je hartslag te laag was. Hoever loop je nu ongeveer?

Vanochtend heb ik weer een rondje gelopen. Ging erg lekker maar het waaide wel hard.

30 minuten

3,9 km

7,8 km/ uur
Hardlopen gisteren ging lekker, merk dat mijn conditie echt weer terug komt. Morgen ga ik weer lopen bij de vereniging. Daar heb ik 5 weken niet gelopen vanwege de vakantie, dus ik heb er al weer zin in

@ Madamecanibale: lastig dat het zo hard waaide. Nu is het ook super slecht weer. Ik hoop toch dat het de komende week iets beter gaat worden.

@ Miss_piggy: goed bezig!

@ La_lady: Keep Running is inderdaad het vervolg van Start to Run. Bij Keep Running werk je toe naar de 10 kilometer. Ik heb het ook gedaan en vond het fijn om daar mee verder te gaan.

@ Quinta: mannen lopen sneller inderdaad. Grappig dat je hem dan weer terug roept! Wat betreft je blaar: hardloopsokken kunnen helpen, maar het kan ook aan je schoenen liggen. Dat ze te groot zijn, of dat daar een ander stukje zit wat wrijving veroorzaakt.

@ Twilight: misschien is Keep Running ook iets voor jou (vervolg dus van Evy). Hoe ging je les?

@ Sharebear: fijn dat je ook weer lekker gelopen hebt na je vakantie!

Vandaag is het echt een binnen-blijf-dag, bah wat een naar weer. Ik hoop dat het morgen wat beter is als ik op de fiets naar mijn werk ging (de afgelopen jaren regende het elke keer als ik op maandag weer aan het werk ging na de vakantie....)
De les gisteren was zwaar, maar wel (met moeite) volbracht! (10-1-12-1-12)

Dinsdag de laatste les lopen!

Heb net de keep running lessen gedownload. Helaas doen les 1, 5, en 25 het niet :( Kijken of ik de mp3 bestandjes nog ergens kan vinden!

Ik vind het lopen zo gewoon leuk, heb ook geen marathon ambities. Zou het leuk vinden om gewoon 30-45 minuten achter elkaar te kunnen lopen. Gewoon ook voor de conditie.
Hoi!

Ik wil ook graag met hardlopen beginnen. Ik heb start to run gedownload. Als ik het goed begrijp dien je 3 x per week te lopen met deze app?

Ben benieuwd hoe ik het de eerste keer van af breng, begin morgen!
Goedemorgen all..

Zo heerlijk verkouden door dit heerlijke weer, toch weerhoudt mij er dit keer niet van om gewoon les vier vanavond te lopen, 7 x 2 hard en 7 x 2 wandelen. Heb er zin in..

Succes @Charlotte86 met beginnen..

En iedereen een fijne dag en loopse voor wie gaat
Opgeven is geen optie..
Vandaag les 9 gelopen, begon met een lekker zonnetje en eindigde met een doorweekt pak. Ondanks wel lekker gelopen.

@ madame cannibale

27 minuten

3.9 kilometer

8.7 km per uur.

Woensdag les 10 , 29 minuten lopen met iets minder loop momenten.

@twilight84 het lijkt mij ook super om 30 minuten achter elkaar te

kunnen lopen.
Vanavond weer gelopen bij de hardloopvereniging. Het was echt heerlijk en we hebben maar een klein buitje gehad. Vandaag ook weer eerste werkdag, dus lekker op de fiets naar mijn werk (wel beetje jammer dat ik op de heen- en terugweg door de stromende regen moest. ...)

@ Miss_piggy: jammer dat het zo regende aan het eind, maar wel weer een les gelopen!

@ Ellis: goed dat je wel gaat lopen, maar let wel op met die verkoudheid!

@ Charlotte: je moet natuurlijk niet, maar het wordt wel aangeraden. Houd er wel rekening mee dat je bij de app één gratis oefenles hebt en daarna het hele pakket moet kopen (kost een paae euro).

@ Twilight: jammer dat die lessen het niet doen. Heb je ze inmiddels al gevonden?

Morgen rustdag en dan woensdag weer lopen! Nu lekker met een kleedje en kppje thee op de bank, het lijkt wel herfst!
Voor een vervolg op de 5km, kijk eens naar de apps van zen Laps. Geen muziek, maar wel goede training en je kunt natuurlijk je eigen muziek erbij afspelen.

Ik ga morgen beginnen met de weg naar 5km. Ik heb vrijwel geen conditie, behalve van fietsen en veel wandelen.

Oh en het ultieme doel is een marathon lopen met m'n vader!
@Sneeuwwitje.. Denk dat die verkoudheid meer door de airco op mijn werk komt, heb sinds ik weer aan t werk ben na mijn vakantie constant geniest..

Gisteren heerlijk les 4 gelopen.. Halverwege (Toen ik voor de wind had, het waaide echt stevig), begon het hevig te regenen maar eigenlijk vond ik dat wel heel prettig.. Toch wel een beetje moe aan het eind, maar wel weer volbracht, eind van de week 3 x 5.. pfff zie er een beetje tegenop.. maar ga ervoor.. Morgen les vijf..

@Groenejas welkom en succes, een marathon? Jij stelt hoge doelen... knap..
Opgeven is geen optie..
Wat gezellig druk is het hier! Ook ik ben inmiddels weer terug van vakantie. Niet veel gesport/hardgelopen, helaas. Nog een keer of vier 4/5 km gedaan, maar daar blijft het dan ook bij. Niet erg op tempo gelet, gewoon langzaam aan en wat wandelen soms tussendoor. Ik hoop vandaag weer eens een keer echt een rondje te maken en wil dat later deze week nog eens doen (niet ver, gewoon een km of 5). Dan hoop ik daarna volgende week weer te beginnen met Evy, de lessen van 5-10 km. Die heb ik eerder ook al eens gedaan, maar nu dus even niet gelopen en hoop met het opnieuw volgen mijn snelheid langzaam iets te verhogen.
@Twilight, en hoe is je laatste les gegaan? Helemaal volgehouden? En heb je de andere mp3 bestandjes nog kunnen vinden? Is Keep Running de 5-10 km van Evy?

@Quinta, hoe gaat het nu met je blaren? Weet je al waar het vandaan komt? Of het door wrijving of door druk komt?

@La-lady, dat opbouwen gaat echt snel bij jou! Lekker tempo heb je ook.

@Madame, je kan ook beter in je eigen tempo lopen, dat loopt toch het lekkerst. Je bouwt het dan vanzelf op.

@Sneeuwwitje, ben je nu op de vereniging bij die hogere groep? Dat zou jij toch gaan doen?

@Lisss, lekkere vakantie gehad? Vind het nog knap dat je wel gelopen hebt! Ben benieuwd hoe je rondje vandaag is gegaan.

Op mijn schema stond dat ik 35 minuten aan een stuk door moest lopen. Met het oog op de loop van september, dacht ik dat ik wel kon proberen om de 6,4 km te lopen als ik dan toch bezig was. Het is me gelukt in 42 minuten, ben best een beetje trots op mezelf
Eerste training zit er op voor mij! 8 keer 60 seconden lopen, 90 seconden wandelen. En 5 minuten warming up en cooling down, dus in totaal een half uurtje weggeweest. Het begin is er:)

@ellis1974, een marathon wil ik ooit een keer lopen in m'n leven, en het liefst met m'n vader samen. Maar dat is nog ver weg, eerste doel is 5 km binnen 30 km!
@Sharebar, wat goed 6,4 in 42 min, ben ook trots... Pff ooit..

@Groenejas, maar de wil is er.. Dat eerste doel heb ik ook

Net les 5 gelopen van Renate; 2, 3, 2, 3, 2, 3, 2 en tussendoor 2 min. wandelen.. 3.96 km.. Best redelijk vond ik zelf.. vrijdag les 6 en dan heb ik al weer 1/3 gehad.. Vanavond nog even spinnen en dan heb ik weer genoeg calorieen verbrand voor vandaaag..

fijne dag, en voor wie nog gaat lopen succes en plezier..
Opgeven is geen optie..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven