Gezondheid alle pijlers

Diabetes 2 en dageraad feneomeen

24-08-2014 09:05 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal

Ik dacht dat er hier altijd een diabetes onderwerp was maar kan 'm niet vinden dus vandaar dit nieuwe topic.

Ik heb al 7 jaar diabetes 2 en ben na (heel) veel verschillende pillen, Victoza spuiten en veel nare bijwerkingen sinds april dit jaar op insuline gezet. Gaat best goed, ik voel me veel beter alleen de nuchtere waardes en na ontbijt blijven te hoog. Ik ga met een waarde van tussen de 8 en 9 slapen en word wakker tussen de 12 en 14. Schijnt het dageraad fenomeen te zijn en mijn vraag hier is of iemand van jullie hier misschien ervaring mee heeft en wat jullie gedaan hebben om het goed te krijgen. Is een insuline pomp de oplossing of is er iets anders.

Ik zit zo onderhand met mijn handen in het haar want als ik hoog begin kan het soms best lang duren voor het zakt. Uiteraard overleg ik ook met verpleegkundig, praktijkondersteuner en internist maar soms kan een ervaring van anderen een hele goede oplossing zijn.
Je gebruikt een langwerkende en een kortwerkende insuline? Wanneer prik je de langwerkende?
Langwerkende altijd om 22,00 en ik heb ook al eens geprobeerd om de dosering te splitsen en s nachts te spuiten maar ook dat helpt niet. Vanochtend nuchter 12.4, gespoten en metformine genomen, boterham met slankie gegeten, net even geprikt en hoppa 14.
Geen idee of dit een nuttige tip is : heb je al eens overleg gehad hierover met de dieetiste van het ziekenhuis?
Dat vroeg ik me ook af, wat adviseert je diabetesverpleegkundige/internist/diëtiste in het ziekenhuis? Maken zij zich hier druk over?

Ik denk namelijk dat je gewoon nog niet helemaal lekker ingeregeld bent tussen kort en langwerkend. April is ook nog kort hoor.

Een insulinepomp klinkt allemaal heel aantrekkelijk maar hij denkt niet voor je. Uiteindelijk moet je nog steeds zelf toedienen (op de knop drukken).

Misschien een idee om de insulinx (slimme insulinemeter) te gaan gebruiken?
Ja er zijn wel zorgen omdat het zo hoog blijft in de ochtend. En ik heb in de afgelopen jaren menig keer de diëtiste bezocht, alles geprobeerd, weinig koolhydraten s avonds, veel koolhydraten, voor het slapen gaan toch nog een extra boterham maar het helpt niet.

Misschien moet ik me er bij neer gaan leggen dat het altijd hoog zal zijn bij me. een pomp is ook niet alles dat weet ik maar dan krijg je wel steeds kleine beetjes insuline en het lijkt me zo super om een keer weer wakker te worden zonder het gevoel van een kater in mijn hoofd.
Neem je ook metformine? En wanneer. Het wil nog wel eens helpen die voor slapen te nemen.

Heel veel mensen hebben hier last van.

Voor sommigen een reden om op een pomp over te gaan.

In welke regio woon je?
Dank je voor de tip Enya29, ga het eens proberen. Ik woon op Voorne Putten, Zuid Holland is dat. Vanmiddag na het eten was het weer keurig 7.5 dus dat gaat allemaal wel goed.
Hier vergelijkbare problemen.

Sinds vorig jaar november aan de insuline en ze krijgen het niet ingeregeld. Het probleem van de hoge ochtend waarden had ik overigens al voor de insuline.

Toen slikte ik metformine en ?????

Nu in de avond 52 eenheden langzaam werkend.

Ontbijt 40, lunch 32 en diner 28 eenheden.

Over het algemeen is mijn bloedsuiker 2 uur na de lunch pas op een acceptabele waarde.

Dieetverpleegkundige wil na mijn vakantie een continu meting plaatsen omdat ze het vermoeden heeft dat er sprake is van nachtelijke hypo's die ongemerkt voorbij gaan maar wel zorgen voor de hoge ochtendwaarden.

Ik kan met 6.4 in bed stappen en met 16,4 wakker worden, in mijn ogen onverklaarbaar.

Een slimme meter heb ik al, probleem is dat deze 's-morgens bij het ontbijt 12 eenheden aangeeft terwijl ik normaal 40 eenheden spuit, wat mij betreft compleet onbetrouwbaar dan wel verkeerd geprogrammeerd.

Ik ben onlangs een paar dagen aan het klussen geweest, toen had ik keurig nette waarden ondanks dat ik toen minder insuline spoot.
Niet geschoten is altijd mis
Ik ben geen arts maar zelf heb ik het ook gehad. Wat ik wil zeggen is dat je er natuurlijk niet vanuit kan gaan dat dit ook voor jou/jullie zo is. Het kan zijn dat je s'nachts een hypo krijgt. Een lichte van bijvoorbeeld 3,8 waarvan je niet wakker wordt. Je lichaam gaat het compenseren maar schiet door. Je wordt dan vervolgens nuchter wakker op waardes boven 10 (is mijn grens). Wat bij mij erg helpt is om naar bed te gaan met een waarde tussen de 8 en 10. (eet trage koolhydraten) Op die manier kom je niet in een hypo terecht en wordt je met een nette waarde wakker. Eeen andere mogelijkheid is je langwerkende insuline minderen maar dat is erg afhankelijk van je waardes aan het einde van de ochtend/middag. Maar bespreek dit met je verpleegkundige!!! Echt zij en jij weten het beste wat je nodig hebt. Het is een situatieschets! Voor mij werkt dit maar soms is er gewoonweg geen touw aan vast te knopen.
Zou t inderdaad eens proberen van de metformine.

Heb je wel eens om 3 uur snachts geprikt? (Vast wel....)

Ik werk in diabeteszorg, maar niet bij je in de buurt, helaas.

Al eens sensor gedragen?

Verdiep je anders eens in die insulinepomp. Kijk op pompnet.nl

Nuchter rond de 12-14 is toch wel jammer.
even een vraag tussendoor aan de kenners: is het zo dat het erger is als je waarde 14 is dan als het 8 is? De een zegt dat het allebei even erg is want te hoog is te hoog, maar de ander zegt dat 14 erger is dan 8. Met erg bedoel ik ook gevaarlijk.
Boven de 11 worden de kleine vaatjes van bijv je ogen al aangetast.
Nee nog geen sensor gehad, misschien ook eens het proberen waard.En prikken s nachts laat echt zien dat in de loop van de nacht het steeds hoger wordt met als piek de nuchtere en dan vaak na ontbijt (met novorapid en metformine) nog fijn meer stijgt. Hypo's kan ik echt niet terug zien als ik s nachts test.

Ik heb al gevraagd om een pomp, praktijk ondersteuner was het daar ook wel mee eens maar ik wil eerst weten of ik echt alles gedaan heb. Woensdag krijg ik de uitslag van de hbc1 weer en ga ik weer in overleg. Als een pomp het probleem kan verhelpen moet ik daar toch over na gaan denken alleen vind ik dat weer zo'n stap naar het "patiënt" zijn. Ik kan me daar niet zo makkelijk bij neerleggen.
Ja, zou balen zijn als een pomp alleen oplossing kan bieden. Je zit natuurlijk dan wel aan zo'n apparaat vast.

Als mensen gestart zijn hoor ik er daarna eigenlijk weinig over. Je went er snel aan, maar tuurlijk is het een grote stap.

Loop je al bij een ziekenhuis of zit je nog bij de huisarts? Want ik zie je dat je praktijkondersteuner schrijft.

Je metformine al verschoven naar voor het slapen gaan.

Laat je nog even je Hba1c weten?
Gisteravond metformine voor slapen genomen, volgens mij geen invloed want het was weer 12,7 nuchter. Ik was bij de internist ivm Victoza maar door al het gedoe met het ziekenhuis hier weer terug bij de huisarts, Victoza deed ook na 1,5 jaar niets meer behalve veel vervelende bijwerkingen. Praktijkondersteuner mag intussen ook insuline voorschrijven maar ja verhogen heeft geen zin, het blijft hoog hoeveel ik ook spuit. Voor de pomp moet ik weer terug naar de internist en daar ga ik woensdag maar een verwijzing voor vragen. Dit vind ik niets, ik wil wakker zijn in de ochtend en me niet zo beroerd voelen.
Hè wat baken. Dat heeft dus niets geholpen.

Goed dat je opnieuw verwijzing vraagt. Eindeloos ophogen heeft geen zin.

Succes
Ik hoor de PO nog zo trots vertellen dat ze al zoveel mensen dmv een dieet en pillen van de insuline af heeft gehouden. En dat terwijl mijn man elke ochtend na het opstaan het gevoel had door een vrachtwagen overreden te zijn. Nee hoor mijnheer, we gaan u helemaal goed instellen. Pilletje erbij, pilletje eraf, ander pilletje etc.

4 weken later heb IK de huisarts gebeld dat het zo niet kan, is hij via de internist overgezet op insuline. Wat een opluchting, wat een begeleiding en wat een kennis. Een half jaar later kregen we de bevestiging dat hij een LADA diabeet was en daarna heeft het zeker nog een jaar geduurd voordat hij ingesteld was. Ondanks alle pieken tijdens dat jaar is de HBa1c netjes gebleven.

En nog steeds hoor ik die trotse stem vertellen terwijl ik een gebroken persoon naast me had zitten. Ik heb zoveel mensen zo lang van de insuline af kunnen houden...........
Jusa nou dat is dus ook een beetje mijn ervaring. Maar toen het ziekenhuis in Spijkenisse vorig jaar in de problemen kwam werd er ineens heel moeilijk gedaan over mijn afspraken bij de internist. En aangezien de Vicoza en Onglyza bij mij ook niet meer deden wat ze moesten doen ben ik toen weer naar de po overgegaan alleen geeft die wel eerlijk toe dat ze het ook niet meer zo goed weet.

In de loop van de jaren ben ik wel mondiger aan het worden, heb ook vorige week zelf gezegd dat ik niet nog meer insuline s avonds wil omdat het toch geen resultaat geeft. En een internist heeft vaak weer net even meer verstand ervan dus ik laat me zeker doorsturen, heb 2 zoons van 12 en 10, de een begint volgende week op het VO en voor hun wil ik gewoon uitgerust en fit zijn s ochtends en niet meer de humeur wisselingen hebben die ik nu wel eens heb.
Hier heeft zoon type 1 en insulinepomp (en sensor). Maar we zijn wel bekend met het dawn-effect. Het lijkt me dat een pomp wel een oplossing biedt. Hier gaat de basale hoeveelheid in de ochtend omhoog. De hele dag geeft de pomp namelijk een basale hoeveelheid insuline af. Dat kan je per halfuur instellen. Zo bijvoorbeeld:

0:00-2:00 0,35 eenheid/uur

2:00-6:30 0,30

6:30-8:30 0,65

enz.

Ideaal vinden wij het. En het is niet moeilijk hoor. Je hebt de bediening zo onder de knie.
Een update, als laatste redmiddel toch een verwijzing voor de diëtiste gevraagd en daar ben ik vorige week woensdag geweest. Er is een wereld voor me opengegaan, metabool syndroom waar ik alle kenmerken van heb. Dus sinds vorige week op een koolhydraat arm dieet met meer goede vetten en eiwitten om het lijf uit de slaapstand te krijgen. En ziehier, een wondertje want mijn nuchtere waarde is nu gezakt naar de 8 en overdag zit ik tussen 6 en 7 of soms nog lager. Dus geen internist, geen pomp maar wel als het zo doorgaat minder of zelfs helemaal geen insuline. En afvallen want ook dat deed ik al jaren niet meer.
Wow! En wat fijn dat je even een update komt doen.
Het wat goed.

Nu hoop ik dat je het volhoudt.

Wat een resultaat. Hoeveel kh mag je wel nemen op een dag?
40-50 gram dus dat valt nog best mee. En vanochtend was het nuchter 7.1 dus het is blijkbaar echt wat ik nodig had.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-09-2014 18:44
Reden: medisch advies
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven