supermarkt is niet meer leuk: slaan we door in gezond eten?
zondag 24 augustus 2014 om 17:43
Sinds kort ben ik bezig met gezonder eten en daarmee ietsje gewicht kwijt willen raken (3-5kg). Ik merk dat ik heel erg moeite heb met gevarieerd en gezond eten. Ik kom net van de supermarkt, ik loop langs de schappen, op zoek naar gezonde tussendoortjes, en ik word er treurig van. Ligt er dan echt zo veel troep in de supermarkt die we niet meer kunnen kopen? Ik kan bijna niet meer genieten van het stukje appeltaart dat mijn moeder me vanmiddag de visite voorschotelde, en gezellig samen genieten, i.p.v. te denken 'SUIKER, FOUTTTTTTTTTTT'. Mijn verstand zegt dat we als maatschappij minder achter onze kiezen moeten proppen, maar mijn hart zegt dat gezond eten nooit bedoeld kan zijn om het plezier in eten kwijt te raken.
Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:
-pruimen: mag niet, net gehad
- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd
- tomaatjes: heb ik nog liggen
- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)
- dranken: is troep, laten staan
- rozijnen: te veel suiker
- cranberry's: te veel suiker
- koekje: te veel suiker
- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit
- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.
- chocola: mag niet
Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:
-pruimen: mag niet, net gehad
- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd
- tomaatjes: heb ik nog liggen
- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)
- dranken: is troep, laten staan
- rozijnen: te veel suiker
- cranberry's: te veel suiker
- koekje: te veel suiker
- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit
- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.
- chocola: mag niet
Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
maandag 25 augustus 2014 om 09:05
quote:himalaya schreef op 25 augustus 2014 @ 08:56:
Op mijn grafsteen komt te staan 'ik heb geleefd' en niet 'ik heb mijn hele leven e-nummers gecontroleerd, calorieën geteld en alleen maar wortels en tomaten geknaagd'
Precies. Ik verdiep me er eigenlijk helemaal niet in.
Ik probeer gewoon zo vaak mogelijk gezond te koken met verse groentes, eet voldoende fruit en ik lust ook best wel chocola of een koekje of chips. Met mate. En ik wandel regelmatig. Ik heb een gezond BMI en dat wil ik ook graag zo houden, en als ik op deze weg verder ga lijkt me dat niet zo'n probleem.
Op mijn grafsteen komt te staan 'ik heb geleefd' en niet 'ik heb mijn hele leven e-nummers gecontroleerd, calorieën geteld en alleen maar wortels en tomaten geknaagd'
Precies. Ik verdiep me er eigenlijk helemaal niet in.
Ik probeer gewoon zo vaak mogelijk gezond te koken met verse groentes, eet voldoende fruit en ik lust ook best wel chocola of een koekje of chips. Met mate. En ik wandel regelmatig. Ik heb een gezond BMI en dat wil ik ook graag zo houden, en als ik op deze weg verder ga lijkt me dat niet zo'n probleem.
Stressed is just desserts spelled backwards
maandag 25 augustus 2014 om 09:07
Iemand die gewoon eet, wel wat oplet op de vele verkeerde vetten en teveel suikers is okee. Maar overdrijven is ook een vak. Sterker nog. Ik vind persoonlijk de mensen die denken supergezond te eten , dus ook geen vlees, etc, dat dat vaak een beetje witte ziekige mensen zijn om te zien. Zien er gewoon niet fit uit. Eet gewoon lekker je ding en dan met mate. Kun je gewoon alles eten. En zie je er gewoon lekker gezond uit. En het belangrijkste : geniet er dan ook van.
maandag 25 augustus 2014 om 10:26
quote:Maleficent schreef op 25 augustus 2014 @ 08:15:
Maar wat is dan je doel? Ik heb geen idee hoe oud je wil worden, maar heél oud worden lijkt mij helemaal geen zegen, dus ik eet gewoon waar ik trek in heb.
Ik heb mij vorige week voorgenomen dat ik op een bepaalde leeftijd, als ik dan nog in redelijk goede gezondheid verkeer, mijzelf dagelijks lam ga zuipen, alleen nog maar snoepen enzovoorts. Sporten hoeft dan niet meer..
En ik houd écht van gezonde dingen, maar er zijn ook veel ongezonde dingen, die ik minder eet dan ik zou willen. Vandaar
Maar wat is dan je doel? Ik heb geen idee hoe oud je wil worden, maar heél oud worden lijkt mij helemaal geen zegen, dus ik eet gewoon waar ik trek in heb.
Ik heb mij vorige week voorgenomen dat ik op een bepaalde leeftijd, als ik dan nog in redelijk goede gezondheid verkeer, mijzelf dagelijks lam ga zuipen, alleen nog maar snoepen enzovoorts. Sporten hoeft dan niet meer..
En ik houd écht van gezonde dingen, maar er zijn ook veel ongezonde dingen, die ik minder eet dan ik zou willen. Vandaar
Later is nu
maandag 25 augustus 2014 om 10:56
quote:n93 schreef op 24 augustus 2014 @ 18:16:
-Bak in olijfolie. Gehakt, braadworsten, kleine worstjes, spekjes en nog een aantal dingen, bakken wij zonder olie. Komt al genoeg vet uit dat prima dient als bakvet.
Bakken is beter in kokosolie of roomboter, bij het bakken in olijfolie boven een bepaalde temperatuur komen transvetten vrij en de gezondheidsbevorderende eigenschappen gaan verloren. Olijfolie kun je beter koud gebruiken. Dus over salades etc,
-Bak in olijfolie. Gehakt, braadworsten, kleine worstjes, spekjes en nog een aantal dingen, bakken wij zonder olie. Komt al genoeg vet uit dat prima dient als bakvet.
Bakken is beter in kokosolie of roomboter, bij het bakken in olijfolie boven een bepaalde temperatuur komen transvetten vrij en de gezondheidsbevorderende eigenschappen gaan verloren. Olijfolie kun je beter koud gebruiken. Dus over salades etc,
maandag 25 augustus 2014 om 21:29
Hoe suikerproducenten invloed hebben op overheidsbeleid en richtlijnen:
www.ftm.nl/exclusive/hoeveel-suiker-genoeg/
dinsdag 26 augustus 2014 om 19:28
quote:himalaya schreef op 25 augustus 2014 @ 08:08:quote:Ik betaal 15 euro voor 5 Kilo. En dat is echt een behoorlijke zak waar ik denk ik toch wel 1,5 jaar mee kan doen. Dus aan het geld ligt het ook niet.Bijna 300 gram zout per maand gebruiken? Is dat niet ontzettend veel en ongezond?
6 gram zout is het max dat je zou mogen binnenkrijgen per dag
80% daarvan zit al in het eten en drinken dat we kopen
Dus heb je per dag nog 1 gram om ergens aan toe te voegen
Dan gaat de mevr van 300 gram per maand echt zwaar en zwaar overheen. Ze zou beter max 30 gram per maand kunnen gebruiken
Dan gaat de mevr van 300 gram per maand echt zwaar en zwaar overheen. Ze zou beter max 30 gram per maand kunnen gebruiken
dinsdag 26 augustus 2014 om 20:24
Je kan zout ook gebruiken om groenten uit de tuin te wassen. Bij sommige gerechten heb je soms ook heel veel zout nodig, aardappels met een zoutkorstje bijvoorbeeld. En niet iedereen krijgt zout binnen via gekocht voedsel, dat ligt aan wat voor producten men koopt uiteraard. Hier gaan er 's zomers soms wel kilo's doorheen.
You know how I know? Because I reeaally think so!
dinsdag 26 augustus 2014 om 20:29
quote:pearle schreef op 26 augustus 2014 @ 19:28:
[...]
Dan gaat de mevr van 300 gram per maand echt zwaar en zwaar overheen. Ze zou beter max 30 gram per maand kunnen gebruikenZoals ik al eerder zei eerste zak, heb gewoon maar wat geschat. Ik doe altijd een snufje, ik ga mijn zout niet wegen, maar veel is het niet. Dat 1,5 jaar voor 5 kilo dan erg weinig is wist ik ook niet. Rekenen is niet mijn beste vak, houdt niet in dat ik veel zout over mijn eten heen gooi Worden ook vele maaltijden gemaakt zonder toegevoegd zout.
[...]
Dan gaat de mevr van 300 gram per maand echt zwaar en zwaar overheen. Ze zou beter max 30 gram per maand kunnen gebruikenZoals ik al eerder zei eerste zak, heb gewoon maar wat geschat. Ik doe altijd een snufje, ik ga mijn zout niet wegen, maar veel is het niet. Dat 1,5 jaar voor 5 kilo dan erg weinig is wist ik ook niet. Rekenen is niet mijn beste vak, houdt niet in dat ik veel zout over mijn eten heen gooi Worden ook vele maaltijden gemaakt zonder toegevoegd zout.
dinsdag 26 augustus 2014 om 20:32
quote:quattro35, 23 uur geleden
Het draait altijd om geld en niet om de volksgezondheid. Moet je maar eens zien hoe politici en politieke partijen zich nog steeds laten inpakken door de tabakslobby ten koste van de e-sigaret.
Het heeft in Nederland en België ook heel lang geduurd voordat stevia als zoetstof werd goedgekeurd, ook tegengehouden door de suikerlobby.
En nee, ik heb geen aluhoedje op.
Het draait altijd om geld en niet om de volksgezondheid. Moet je maar eens zien hoe politici en politieke partijen zich nog steeds laten inpakken door de tabakslobby ten koste van de e-sigaret.
Het heeft in Nederland en België ook heel lang geduurd voordat stevia als zoetstof werd goedgekeurd, ook tegengehouden door de suikerlobby.
En nee, ik heb geen aluhoedje op.
You know how I know? Because I reeaally think so!
dinsdag 26 augustus 2014 om 20:49
quote:n93 schreef op 26 augustus 2014 @ 20:29:
[...]
Zoals ik al eerder zei eerste zak, heb gewoon maar wat geschat. Ik doe altijd een snufje, ik ga mijn zout niet wegen, maar veel is het niet. Dat 1,5 jaar voor 5 kilo dan erg weinig is wist ik ook niet. Rekenen is niet mijn beste vak, houdt niet in dat ik veel zout over mijn eten heen gooi Worden ook vele maaltijden gemaakt zonder toegevoegd zout.Ik vermoed ook dat je er jaren en jaren mee gaat doen
[...]
Zoals ik al eerder zei eerste zak, heb gewoon maar wat geschat. Ik doe altijd een snufje, ik ga mijn zout niet wegen, maar veel is het niet. Dat 1,5 jaar voor 5 kilo dan erg weinig is wist ik ook niet. Rekenen is niet mijn beste vak, houdt niet in dat ik veel zout over mijn eten heen gooi Worden ook vele maaltijden gemaakt zonder toegevoegd zout.Ik vermoed ook dat je er jaren en jaren mee gaat doen
woensdag 27 augustus 2014 om 21:58
Jij slaat door.. Er ligt veel gezond maar uiteraard ook veel ongezond eten in de supermarkt. De lijst die jij opnoemt zijn allemaal heel gezonde producten maar sommige diëten doen je anders geloven. Een stukje appeltaart trouwens, daar moet je lekker van kunnen genieten maar elke week een dik stuk telt wel aan ja. Gezond eten betekent ook dat je niet moet doorslaan en je gezonde verstand moet gebruiken! Chips, friet, veel vlees enz zijn uit den boze. Fruit en groente is nooit verkeerd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan