Gezondheid alle pijlers

supermarkt is niet meer leuk: slaan we door in gezond eten?

24-08-2014 17:43 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort ben ik bezig met gezonder eten en daarmee ietsje gewicht kwijt willen raken (3-5kg). Ik merk dat ik heel erg moeite heb met gevarieerd en gezond eten. Ik kom net van de supermarkt, ik loop langs de schappen, op zoek naar gezonde tussendoortjes, en ik word er treurig van. Ligt er dan echt zo veel troep in de supermarkt die we niet meer kunnen kopen? Ik kan bijna niet meer genieten van het stukje appeltaart dat mijn moeder me vanmiddag de visite voorschotelde, en gezellig samen genieten, i.p.v. te denken 'SUIKER, FOUTTTTTTTTTTT'. Mijn verstand zegt dat we als maatschappij minder achter onze kiezen moeten proppen, maar mijn hart zegt dat gezond eten nooit bedoeld kan zijn om het plezier in eten kwijt te raken.

Even mijn gedachtengang van zonet uit de supermarkt:

-pruimen: mag niet, net gehad

- wortelen: mag niet, net gehad, niet gevarieerd

- tomaatjes: heb ik nog liggen

- brood: ze zeggen dat graanproducten slecht zijn, dan maar dat vieze roggebrood toch maar weer eens proberen (yuk)

- dranken: is troep, laten staan

- rozijnen: te veel suiker

- cranberry's: te veel suiker

- koekje: te veel suiker

- noten: al die 'supergezonde' noten komen me mijn strot uit

- fruit: te veel suiker, niet meer zo veel fruit eten, max. 2 stuks per dag.

- chocola: mag niet

Dit kan toch niet zo bedoeld zijn? Ik hoef helemaal geen 100 te worden. Hoe houd je plezier in eten en mag je toch tussendoortjes?
quote:Guinnevere schreef op 24 augustus 2014 @ 18:00:

Nou, dat orthorexia valt wel mee. Ik ben juist een behoorlijke zoetekauw, maar na het zoveelste topic, dat ik net noemde, waarin toegevoegde suiker slecht wordt genoemd, en al die berichten tegenwoordig over gevarieerd moeten eten, dacht ik vandaag: 'Laat ik eens op een andere manier boodschappen doen'. En daar werd ik niet blij van. Ik vind het wel lastig om een balans te vinden tussen alles en niets, dat klopt.Tja. Als ik al die topics lees en me aan de aldaar gestelde aanbevelingen hou kan ik ongeveer niks meer eten. Ik lees ze dus maar niet (behalve dan wellicht ter vermaak) en hou me gewoon aan de ouderwetsche Schijf van Vijf, met af en toe een vreselijke uitglijer voor het lekker. En ik leef nog steeds, dus het zal wel goed zijn.
Waarom mag je iets niet wanneer je het net gehad hebt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Toegevoegde suikers zijn ongezond en vooral onnodig, maar dat zit niet in fruit en als het goed is ook niet op gedroogd fruit. Dus wat is het probleem? Het voedingscentrum adviseert minimaal twee stuks fruit, niet maximaal.

Je kan zoveel lekkere dingen eten en zelf maken, maar je moet niet denken dat je op één middagje je balans meteen vindt en je een nieuwe levensstijl kan aanmeten. Dat gaat hem niet worden, ik snap dat je met zulke grote verwachtingen gefrustreerd raakt en dat is echt nergens voor nodig.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Thordis : wat is dan die 11% appel in appelkoeken? Nep-appel? Dat is toch echt gewoon appel, niet dat het gezond is maar er zit wel echt appel in.
Er is helemaal niks mis met bewust zijn wat je naar binnen krijgt. En met alles wat nieuw is,dat is ff wennen.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Desperate_Housewive, 28 seconden geleden

Thordis : wat is dan die 11% appel in appelkoeken? Nep-appel? Dat is toch echt gewoon appel, niet dat het gezond is maar er zit wel echt appel in.Dat had net zo goed geen appel kunnen zijn wat betreft voedingswaarde. Zelf eet ik liever dan een appel in stukjes met kaneel, suiker en een beetje roomboter uit de oven, dat is lekker en ik heb er nog wat aan. Maar ieder zijn ding natuurlijk.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 augustus 2014 @ 18:07:

Thordis : wat is dan die 11% appel in appelkoeken? Nep-appel? Dat is toch echt gewoon appel, niet dat het gezond is maar er zit wel echt appel in.Echt geen verse appel. Ingekookte appels of appelsap wat weer verdikt is. In een appeltaart snij je een appel in stukjes en dat was het. Bij zo'n koek gebeurt er nog heel wat meer met zo'n appel.
Ik vind echt dat je het helemaal verkeerd ziet. Het gaat er niet om wat je niet mag, het gaat erom dat wij van veel voedingsstoffen teveel binnen krijgen. Suiker zit bijvoorbeeld in veel dingen waar wij het niet van weten. En als dan een kind op school 2 pakjes taksi meekrijgt, 1 hartig en 1 zoet beleg, 2 koekjes voor tussendoor meekrijgt, ja dan loopt het uit de hand met de hoeveelheid suiker.

Het gaat om de mate ervan. Ik vind dat wij gezond eten. Maar wij eten ook chocola hoor, dan wel maar 2 stukjes maar toch. En ook gewoon pasta, maar dan volkoren.

Qua sappen alleen dubbelfris, want ik drink liever een sap met suiker dan een sapje waarin allemaal kunstmatige troep inzit.

Mate. Dat is het woord. Niet; is het verkeerde woord.

En patat bijvoorbeeld, kan prima. Uit de oven, echt niet zo ongezond hoor.

En dan nog wat tips:

-qua vlees vooral kip en (mager)rundvlees.

- Chocola? Puur is de beste keus.

-Bak in olijfolie. Gehakt, braadworsten, kleine worstjes, spekjes en nog een aantal dingen, bakken wij zonder olie. Komt al genoeg vet uit dat prima dient als bakvet.

-Gebruik Keltisch zeezout (echt geweldig spul!)

-Drink veel water.

-En varieer.

Die groentjes die jij opnoemt, daar is echt niet zoveel mis mee. In mate.. dat kan ik de hele tijd blijven herhalen, want dat is hetgeen dat er toe doet.
quote:Thordis schreef op 24 augustus 2014 @ 18:15:

[...]

Echt geen verse appel. Ingekookte appels of appelsap wat weer verdikt is. In een appeltaart snij je een appel in stukjes en dat was het. Bij zo'n koek gebeurt er nog heel wat meer met zo'n appel.Jij zegt dat er geen echte appel in zit. Nu is het ineens geen verse appel. Blijft het nog steeds wel echte appel.
Zout is zout hoor, dat Keltische zeezout net zo goed als een potje jozo zout.
Als ik gezond eet betekent dat geen snoep, snacks, frisdrank of alcohol.

Tada. Nu nog een keer langer dan 1 dag volhouden.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:hatsetats schreef op 24 augustus 2014 @ 18:21:

Zout is zout hoor, dat Keltische zeezout net zo goed als een potje jozo zout.Neehoor zit echt wel verschil in. Maakt het niet per definitie gezond, maar het is wel de 'gezondere' keus.
quote:BellatrixVanDetta schreef op 24 augustus 2014 @ 17:51:

Sinds wanneer is suiker gif en absoluut verboden? Vooral als je het uit fruit haalt..
Later is nu
quote:n93 schreef op 24 augustus 2014 @ 18:26:

[...]

Neehoor zit echt wel verschil in. Maakt het niet per definitie gezond, maar het is wel de 'gezondere' keus.Vertel. Graag met wetenschappelijke onderbouwing.
quote:hatsetats schreef op 24 augustus 2014 @ 18:29:

[...]

Vertel. Graag met wetenschappelijke onderbouwing.

Minder natrium, meer mineralen. Het is afkomstig uit de zee. Terwijl veel supermarkt zout landzout is. Je ziet het ook aan de kleur. Het meest zout is wit. Ook het zeezout, maar Keltisch zout is nog de oorspronkelijke grijze kleur. Er is veel over te vinden.

Edit: uiteraard komt al het zout uit de zee, maar het gaat erom wat er daarna mee gebeurt.
quote:hatsetats schreef op 24 augustus 2014 @ 18:29:

[...]

Vertel. Graag met wetenschappelijke onderbouwing.Het zal de elektromagnetische en de lichtcommunicatie tussen je cellen vergroten en efficiënter maken zodat de cellen beter met elkaar kunnen communiceren.

(google)

Wauw! Van de dames van de BEO zeker?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Uit de zee of niet, het blijft natriumchloride hoor.
Gewoon je verstand gebruiken. Eet waar je zin in hebt, zorg dat je voldoende fruit, groenten, vezels en dergelijke eet en vooral een beetje meer relaxed met voeding omgaan.

Suiker is geen vergif, superfoods zijn onzin, brood en aardappelen zijn gewoon goed voor je en af en toe 'ongezonde' dingen eten is helemaal ok. Mijn mening dus.
Life is short. Eat dessert first.
quote:lolapaloeza schreef op 24 augustus 2014 @ 18:32:

[...]

Het zal de elektromagnetische en de lichtcommunicatie tussen je cellen vergroten en efficiënter maken zodat de cellen beter met elkaar kunnen communiceren.

(google)

Wauw! Van de dames van de BEO zeker?Whahahahahhahahaaaa
Natuurlijke fruitsuikers (in appels, bananen, rozijnen, cranberries, en al die andere dingen die je noemt of kunt verzinnen) zijn heel iets anders dan toegevoegde suikers in frisdrank, koekjes, blikken soep, enz. Dus geniet lekker van die puur natuurlijke tussendoortjes. En hou het vooral niet bij maar 2 stuks fruit per dag, vermenigvuldig een aantal malen.

Qua brood zijn er steeds meer variaties die gezonder worden genoemd, zoals speltbrood.

En er zijn ook alternatieven voor een broodmaaltijd zoals lekker pannenkoekjes bakken, muesli, of een lekkere fruitsalade maken van een aantal stuks fruit.

En inderdaad, de supermarkt is niet the place to be als je gezond wilt eten. Maar als je driekwart van de rijen overslaat, is het best te doen om je wekelijkse boodschappen bij elkaar te krijgen ;)
quote:3wieler schreef op 24 augustus 2014 @ 17:47:

Ik ben nu bananen pannenkoeken aan het maken. Weer eens wat anders. Gezond en zonder suikers.Neee te veel koolhydraten
TO: je bent veel te extreem bezig. Letterlijke citaat van de dietiste, iemand die mijns inziens echt meer afweet van gezond eten dan

iedereen hier op het forum : slecht eten bestaat niet, het gaat om der hoeveelheden.

Maak je niet druk... (en gooi de weegschaal de deur uit...)
quote:Desperate_Housewive schreef op 24 augustus 2014 @ 18:19:

[...]

Jij zegt dat er geen echte appel in zit. Nu is het ineens geen verse appel. Blijft het nog steeds wel echte appel.Goed hoor, wat jij wilt.
Nou ik vind dat het zeker wel aan de supermarkt ligt. Vrijwel alles is bewerkt. Bij de grotere albert heijns hebben ze ook de wereld keuken. Andere, exotische merken en daar zitten zo veel minder toevoegingen in dan in de knorrs en honigs van deze wereld.

Vwb suiker, het gaat om je suikerspiegel. Geraffineerde suiker zorgt voor een giga piek. Suiker in fruit veel minder omdat er dan ook andere dingen mee naar binnen gaan, zoals vezels en mineralen etc. Graan wordt ook omgezet in suiker en tarwe is daarin hetgeen dat het snelste werkt. Witte tarwe geeft een gelijke piek als suiker. Dus een witte boterham met nutella staat gelijk aan een chocokoek. Spelt en rogge zijn langzamere granen en de volkoren varianten daarvan zorgen voor een iets lagere piek.

Koolhydraten heb je gewoon nodig. Maar je kunt er verschillend mee omgaan. Zolang je je koolhydraten in de oorspronkelijke vorm, onbewerkt eet dan is er helemaal niets mis mee! Dus bijvoorbeeld volkoren producten, en groente fruit.

Vetten zijn heel belangrijk, ook verzadigde. De amerikaanse voedsel lobby is met fatfree gekomen, en sinds die uitvinding is obesitas en hart en vaatziekten giga gestegen. Als je moet kiezen tussen suiker of vet, kies dan vet.

Bakken in olijfolie is overigens gevaarlijk. Als je het nl meer dan 180 graden verhit, dat het verbrandt, dan wordt het kankerverwekkend. Dat gebeurt nogal snel. Ook zie je dat je frituurolien niet meer dan 7 keer mag verhitten. Dan is nl de hoeveelheid kankerverwekkende stoffen te hoog. Daarvoor zitten ze er ook al in, maar dan onder een (gestelde) grens.

Een alternatief is kokosolie. Kokosolie kun je overal voor gebruiken en kun je zo vaak verhitten als je wil.

Mmm het ging over de supermarkt. Helaas is 80% van wat daar te koop is niet interessant voor mij. En ja ik eet echt wel eens een pizza. Maar daar geniet ik dan ook echt van!
Ik zou vooral wel fruit en noten eten. En vooral gevarieerd eten. Ik vind het heel ingewikkeld klinken zoals je er mee omgaat TO

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven