Waarom wachten op later?

26-08-2014 10:20 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal proberen het een beetje helder te formuleren, maar deze vraag komt n.a.v. een gesprek dat mijn vriend had met een collega. Mijn vriend vertelde dat hij best wel naar het buitenland zou willen verhuizen om het daar wat rustiger aan te doen qua werk en om in een beter klimaat te wonen. De collega antwoordde daarop dat dat iets voor later was omdat hij daar nu nog te jong voor is.

En zo komt het dat ik met deze vraag in mijn hoofd zit. Vaak hoor je mensen zeggen dat ze later iets anders willen gaan doen of willen verhuizen of vul maar in. Dan denk ik, als je nu al weet dat je dat wil, waarom dan nu niet? Waarom dat wachten op later?
Cum non tum age
Ik begrijp dat ook niet vaak. Misschien zijn ze bang voor het onbekende en stellen ze het gewoon nog even uit.
Sommige dromen blijven dromen. De ene keer omdat ze moeilijk te verwezenlijken zijn, de andere keer omdat dromen niet altijd realistisch zijn - je kan ook dromen over dingen die je niet echt wilt. Mbt in het buitenland wonen, hadden wij ook lange tijd een wens, maar teveel haken en ogen. Veel kinderen, weinig geld en zo. Tot het ons ineens werd aangeboden en we alleen nog maar hoefden in te pakken.
Ok Yette, dat begrijp ik, dat je door kinderen en gebrek aan middelen niet direct weg kon, maar je hebt het wel direct gedaan toen je de mogelijkheid kreeg. Neem ook aan dat die mogelijkheid zich niet ineens aandiende, maar jullie al eens een balletje hebben opgegooid dat jullie wel wilden vertrekken.
Cum non tum age
Als middelen nu ontbreken snap ik 'later'. In veel gevallen is het een mooie kreet om interessant over te komen zonder een zak te menen van de doelen.
Ik snap dat ook niet zo goed. Als ik iets echt graag wil dan ga ik op zn minst de subdoelen stellen om dit einddoel te halen, concreet ermee bezig zijn dus.

De weg ernaar toe is namelijk minstens zo leuk.
Wachten op later.... Dat deed mijn vader ook: die wilde vissen in Ierland zodra hij gepensioneerd zou zijn. Jammer dus, dat hij maar 53 jaar oud is geworden....

Moraal van dit verhaal: niet uitstellen tot morgen wat je ook vandaag nog kan doen...
Man en ik willen ´later´ dit huis verkopen en naar Spanje ofzo vertrekken. In elk geval een land waar de kans op zomer wat groter is.

Waarom later en niet nu?

1) Vanwege het werk. Man heeft een goede en stabiele baan met goede vooruitzichten.

2) Vanwege ouders. Beide moeders zijn nog in leven. Tegen de tijd dat wij aan ons pensioen toe zijn, is die kans een flink stuk kleiner.

3) Vanwege Dochter. Die zit nu op de middelbare en ik wil het haar nu niet aandoen van land, en dus taal, te wisselen.

4) Vanwege ons huis. We hebben dit tien jaar geleden gebouwd met als doel; wonen totdat we in de buurt van ons pensioen komen. Het huis is groot, de tuin ook. Ik weet niet of ik dat allemaal nog wel wil als ik richting 70 ga. Nu is het heerlijk, maar het moet ook onderhouden worden. Als ik dan ´later´ toch naar een appartement wil, dan graag ergens waar het lekker warm is, maar dan wel graag met voldoende vrije tijd .

Dus ja. Later. En als we dat niet halen, dan is er niks aan de hand. Dan verkoopt Dochter het huis of blijft hier wonen, dat moet ze dan zelf weten.
Dromen over later is altijd leuk om te doen vanuit de veiligheid van je huidige situatie. Echt uit je comfortzone komen is iets wat weinigen doen.

Ik hoor vaak verhalen over later, die meer grootspraak zijn dan echte dromen. Ik denk altijd dat mensen hardop mooie toekomstplannen uitspreken, omdat ze hopen dat ze hoger in aanzien komen bij anderen zonder dat ze er daadwerkelijk iets voor hoeven te doen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Naara schreef op 26 augustus 2014 @ 11:22:

Wachten op later.... Dat deed mijn vader ook: die wilde vissen in Ierland zodra hij gepensioneerd zou zijn. Jammer dus, dat hij maar 53 jaar oud is geworden....

Moraal van dit verhaal: niet uitstellen tot morgen wat je ook vandaag nog kan doen...Ik begrijp wat je bedoelt, maar had je vader wel de mogelijkheid om voor die tijd te vissen in Ierland? Had hij alles achter kunnen laten om zn hengel daar uit te gooien, of was het voor dat moment niet realistisch?
Waarom wachten op later? Nou ook om praktische redenen.

Wij willen "later" bijvoorbeeld 6 weken op vakantie. 3 weken in mei/juni en 3 weken in september/oktober.

Aangezien de kinderen op school zitten is dit praktisch niet haalbaar. Ze moeten immers naar school.

ach, zo zijn er legio voorbeelden
Het is soms mooier om te dromen en een mooie plek in je hoofd te fantaseren waar je gelukkig zult zijn dan dat je ergens toch wel weet dat een droom in het echt allerlei haken en ogen bevat en flink kan tegenvallen als hij echt uit zou komen.

Daarvoor heb je eerst vangnetten nodig, beter inzicht, andere uitgangspunten.
Ik zit er sinds kort ook serieus over na te denken om te emigreren.

Volgend jaar ga ik op vakantie naar Portugal. Als het daar goed voelt ga ik wil ik dat zeker gaan overwegen.

Ben nu al heeel langzaam informatie aan het verzamelen, maar ik denk dat er meer haken en ogen aanzitten dan ik verwacht. Ik zou bijvoorbeeld mijn huis moeten verkopen en misschien nog een poosje huren voordat ik die kant op ga. Connecties vinden, een baan pfff.

Ik ben al bezig met een cursus Spaans, daarna nog een cursus Portugees volgen. Ben wel blij dat ik niet gebonden ben aan een vent of kinderen. Alleen twee honden, maar die gaan met mij mee uiteraard
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Je leeft nu, later misschien niet meer.

Als je het nu kan realiseren, doe het dan nu..

Domme opmerking van collega..te jong voor?

Heerlijk toch als je het nu kan doen?
Iets om nog naar uit te kijken als je met pensioen gaat, het echt nog slechter wordt als een mogelijk nieuw begin, het idee dat het leven echt veranderbaar is en in plaats van dat we uiteindelijk ziek worden en doodgaan nog mooie dingen kunnen gaan doen.

Zou willen = mogelijk iets wat leuk lijkt maar je de weg er naar toe nog niet in orde hebt en ook niet zeker weet of dat haalbaar is qua geld, emoties, echt beter.
Vrouwtje89... hahah een baan in portugal
quote:Naara schreef op 26 augustus 2014 @ 11:22:

Moraal van dit verhaal: niet uitstellen tot morgen wat je ook vandaag nog kan doen...Oh, wat triest. .
Cum non tum age
Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat ik meteen mijn koffers pak hoor, maar ik zou nu best wel weg kunnen. Heb geen kinderen, werk op projectbasis. We zitten alleen met een appartement hier, maar dat zou makkelijk verhuurd kunnen worden.
Cum non tum age
Er zit een groot verschil tussen dingen roepen en dingen doen. Maar ik vind wel dat in het geval van echte wensen, niet uitstellen tot morgen waar je vandaag aan kunt beginnen!
quote:noa schreef op 26 augustus 2014 @ 14:12:

[...]

Oh, wat triest. .

Dit soort dingen hoor je wel vaker. Heel sneu.

Ik heb ook jong iemand verloren en heb echt wel dingen die ik ''later'' wil doen(langer op vakantie/reis dan nu kan bijvoorbeeld al zou onbetaald verlof misschien een optie zijn maar dat ziet man niet zitten) maar ik leef wel in het nu. Ik wil nu ook al de vruchten plukken van mijn/ons werken nu dus nu ook ''leuke dingen doen'' en ''genieten'' (beetje jeuk uitspraken). En niet het reizen bijvoorbeeld uitstellen tot ons pensioen.
Ik wacht niet voor "later"....dus 15 jaar geleden naar de andere kant van de wereld verhuist voor de liefde. En nu staan we op het punt om met dezelfde liefde en 2 kinderen ergens "halverwege" te gaan wonen,ietsjes dichterbij NL. Huis wordt verhuurd, spullen gaan in een container, kinderen zullen een nieuwe taal moeten leren spreken (en dan zullen ze drie talen kunnen spreken), nieuw werk zoeken... etc etc etc...bang nee..spannend ja! En we kunnen dit doen omdat we een behoorlijke buffer hebben opgebouwd afgelopen jaren, door goed te beleggen en sparen en weinig hebben uitgeven aan luxe materiële dingen.
Men wacht op later omdat ze dan kunnen rentenieren.

Het is heel lastig om in het buitenland een baan te vinden, zeker nu met die torenhoge (jeugd) werkloosheid in de mediterrane landen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven