Geld & Recht alle pijlers

Geld uitlenen

27-08-2014 10:10 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het programma Een dubbeltje op zijn kant gisteren.

Zouden jullie een familielid/vriend geld lenen als deze er zelf een zooitje van heeft gemaakt en huis ontruiming eraan zit te komen?

Ik ben echt allergisch voor mensen die geld willen lenen (aantal keer gedaan aan mensen met een grotere portemonnee dan wij, nooit geld terug krijgen op afgesproken datum en erom moeten zeuren en begint met klein bedrag en daarna grotere bedragen vragen alsof het niks is), dus ik zou dat echt nooit doen. Heb dan zoiets van je maakt het er zelf na dus los het zelf maar op, en misschien leren ze er dan eindelijk eens van om niet meer op te maken dan erin komt. Bovendien als ze geen regeling kunnen treffen, hoe kunnen ze jou dan terug betalen?

Maar merk in mijn omgeving dat niet iedereen er zo over denkt... Opmerkingen als ja dan staan ze op straat, dat wil je toch niet op je geweten hebben en ze aandoen?

Ja hoezo ik, ik maak de inhoud van hun portemonnee niet op en ik zet ze niet op straat, dus daarvoor kan je een ander toch niet aankijken?

Overigens ook 2 familie relaties hier die altijd goed waren en nu niet meer, door geld lenen dus. Zodra ik zei we lenen niks meer uit was al duidelijk te merken dat ze dat niet leuk vonden (al werd dat niet gezegd) maar ze zijn helemaal beledigd als je hun niks wil lenen maar zelf wel iets nieuws koopt.

Dus hoe zijn de meningen hier verdeeld?

Gaat dus om mensen die gerust rond kunnen komen maar zelf teveel opmaken en of niet voldoende willen werken, niet om mensen die buiten hun schuld om keer hulp nodig hebben.
quote:cmc schreef op 27 augustus 2014 @ 12:26:

Ik heb er verder geen afspraken over gemaakt.

Ik zou natuurlijk het bedrag graag een keer terug willen, maar ik denk niet dat dat er voorlopig in zit.

Voorop gesteld, ik heb de aflevering gisteren niet gezien. Beroepsmatig irriteer ik me kapot aan deze show.

Vraag: waarom zitten zij niet in budgetbeheer of beschermingsbewind?
Ik heb wel geld geleend aan vrienden en boodschappen tassen gebracht vol

Boodschappen en mensen jaren in huis genomen toen ze op straat stonde

toen ik laatst geld nodig had als borg voor mijn woning bijna ¤1800 heb ik dit ook kunnen lenen van een goede vriend binnen vier maanden heb ik het terug betaald ben hem nog steeds dankbaar
quote:*Faun schreef op 27 augustus 2014 @ 10:19:

Voor mezelf heb ik twee regels opgesteld:

1. Ik leen alleen uit wat ik kan missen.

2. Ik ga ervan uit dat ik het volledige bedrag niet terugkrijg.

Regel nummer 2 klinkt misschien vreemd maar het voorkomt wel teleurstellingen en wrijvingen. Het helpt ook wel dat ik nooit riante bedragen zal uitlenen, simpelweg omdat ik dat mij ook niet kan veroorloven. Maar ik zal altijd proberen de mensen die me nabij staan te helpen, ook al zal het mij geld kosten. Ik zie dat als money well spent.

hier ook, eens.

Mijn vrienden en familie heb ik lief, ik noem mensen die ik onverantwoordelijk vindt geen vrienden.

Ik geef geld als ik denk dat dat nodig is. Als ik een mening over iemands verantwoordelijkheidsgevoel heb dan zorg ik dat ik afstand heb zodat ik niet met dat gedrag, wat me dan irriteert, in aanraking kom.

Ik heb laatst veel geld uitgeleend aan iemand die ik niet eens goed ken, omdat ik het verhaal niet kon aanzien. Dit geld heb ik ook keurig terug gekregen maar had er ook rekening mee gehouden dat het niet terugkomt.

Die persoon ergert me nu zo dat ik afstand van diegene heb genomen maar ben toch blij dat ik diegene heb kunnen helpen.

Mij is ooit op een cruciaal moment veel geld geleend en dit was hard nodig op dat moment. Alleen al het idee dat iemand in je gelooft deed al veel.
quote:luprisaf schreef op 27 augustus 2014 @ 12:26:

Nee dat zeg ik niet. Zoals Johan Cruijff zei "je gaat het pas zien als je het door hebt" oftewel achteraf is alles makkelijk praten. Inderdaad. Mensen in de financiële problemen wijzen daar ook vaak op, en krijgen dan niet zelden te horen: eigen schuld, dikke bult.

Mensen die in ongefundeerd vertrouwen onzakelijke leningen aangaan schijnen daar van gevrijwaard te zijn.

Ik vind dat opmerkelijk.
Ik zou het ook niet doen. Heb het wel ooit bij een ex gedaan maar dat was eigenlijk best onder druk en ondanks dat ik alles uiteindelijk terug heb gekregen (een deel toen het al een ex was) heb ik dat erg vervelend gevonden.
Ik leen niks. Als iemand geld nodig heeft kunnen ze het me vragen en dan geef ik het en hoef ik het ook niet terug. Ik beslis dan zelf of ik het het waard vind of niet.
Voor de mensen die het wel doen omwille van de kinderen; denken jullie echt dat dit helpt dan of hopen jullie maar dat het helpt?

Ik ken 2 stellen met kinderen die op straat zijn gezet, de schulden van toen zijn weg, maar nu paar jaar later nieuwe schulden overal en weer huurachterstand.

Is er uberhaupt een keerpunt voor zulke mensen dat ze eindelijk gaan denken zo kan het niet langer, we moeten anders leven?
Dat dus strawberry.Het familielid heb ik zo vaak uit de brand geholpen.En ondertussen kan ik wel op facebook lezen dat ze een nieuwe bank hebben gekocht,op stap zijn geweest,vakantie hebben geboekt,tattoo hebben laten zetten en dan kan ik nog wel even doorgaan.Ik heb inmiddels mijn handen ervan af getrokken.Ik vind het heel erg voor de kinderen maar ik heb er zelf ook 2 thuis lopen,daar houd je dan toch rekening mee.Sommige mensen leren er gewoon niet van.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
1x gedaan. ¤ 1400 euro aan een dubbeltje-op-zijn-kant-achtig gezin (broer van man). Ze gingen en gaan nog steeds waardeloos om met het geld, maar ze hadden een baby (neefje)van 2 maanden oud, het was winter en het gwl werd afgesloten en was nog iets, maar dat gwl gaf de doorslag. We hebben er geen moment over getwijfeld. Zodra het vakantiegeld gestort werd, werden wij afbetaald.
Je geeft een alcoholist toch ook geen bier omdat het op is en zegt: wel verstandig mee om gaan he?

Dus in jouw voorbeeld Strawberry, kun je beter begeleiden naar structurele hulp.

Mijn man heeft ook wel eens heel veel geld uitgeleend aan een vriend wiens auto door een vrachtauto van de weg was gedrukt en totall loss was. Moest toch op zijn werk komen en het verzekeringsgeld zou weldra komen. Was ook zo en is keurig netjes betaald. Mensen die altijd verstandig met geld omgaan kun je wel iets uitlenen met goede afspraken, mensen die 'gewoon' een gat in hun hand hebben daarbij is het niet verstandig.
Ik heb ooit geld uitgeleend. Het was maar 30 euro en jaren geleden. Ik had ze er toen wel aan herinnerd maar toch nooit wat teruggekregen. Ik voelde me er ook nog eens rot bij om het terug te vragen want ik zag ook dat daar weinig was.

Ik heb daarna met mezelf afgesproken dat ik niet meer meegetrokken wil worden in deze problemen en dan ook geen geld meer uitleen.
Ik zou dat bij een broer of zus direct doen. En er vanuit gaan dat ik het niet meer terug krijg. En wel proberen ondertussen stappen te ondernemen samen met hen. Willen ze dat niet, dan blijft een volgende 'lening' uit. Dus ik wil best lenen, onder voorwaarden, en die voorwaarden zijn niet per se terugbetaling, maar misschien wel bewindvoering, of budgetbeheer, of samen een budgetplan maken of werk zoeken, of verzin iets anders wat helpt. Gaan mensen dan alsnog niets ondernemen én zoeken ze geen hulp, dan zou ik ze alsnog niet laten verhongeren, komen eten mag altijd,maar geen geld meer geven.
Mijn ouders hebben mijn zus een lening gegeven toen ze een tweede studie wilde doen. Mijn ouders hebben altijd gezegd dat afspraak is dat ze 1 studie (bachelor + master) ondersteunen, dus toen mijn zus een tweede bachelor ging doen hebben ze haar geld geleend. Zij wou liever minder bij duo lenen en dan van mijn ouders. Werd overigens zonder rente gedaan volgens mij, maar is wel op papier gezet.

Dat soort dingen heb ik ook geen moeite mee. Dat zou ik ook zo doen als ik wist dat iemand er goed mee om kan gaan, of als het met een specifiek goed doel is. Geld lenen want "die auto is zo mooi" valt daar dus niet onder.

In het specifieke geval van die lui gisteren had ik het waarschijnlijk wel gedaan, zelf het geld overgemaakt naar de woningstichting met als eis erbij dat ze professionele hulp erbij zoeken. Minimaal een budgetcoach, liever gewoon een bewindvoerder oid. Als het al de zoveelste keer was dat ze kwamen aankloppen, of eigenlijk gewoon de tweede keer dan zou het bij mij al klaar zijn. Als ze geen kindje hadden gehad en ik wist van hun levensstijl en alles af had ik geweigerd trouwens, het is puur voor dat kindje .
quote:cmc schreef op 27 augustus 2014 @ 12:19:

Dat was mijn zus gisteren.

Ik heb die 560 betaald voor mijn neefje omdat ik niet wil dat hij een uit huis zetting mee hoeft te maken.

Als ze geen kinderen hadden had ik het niet gedaan.

het was overigens direct naar de woningstichting overgemaakt.Hoe gaat het nu financieel met ze?
Ik zou inderdaad ook niet lenen, maar geven. Dat voorkomt teleurstellingen.
Niet lenen, wel geven. Heb dat een aantal jaar gedaan voor iemand om wie ik heel veel gaf. Ook geholpen met de financiën. Ze had ook schulden. Ze deed heel hard haar best om eruit te komen en dat is ook met heel veel moeite gelukt. Nog geen vetpot, maar ze kan nu rondkomen en dan is het mij elke euro waard.
Life is short. Eat dessert first.
quote:byhzy schreef op 27 augustus 2014 @ 16:11:

[...]

Hoe gaat het nu financieel met ze?

Ik geloof dat Nick nog werk heeft tot eind deze maand.

Daarna hoort hij of hij mag blijven bij die werkgever.
Ik leen ook geen geld uit. Gelukkig heeft nog nooit iemand het gevraagd ook. Mijn ouders hebben een poosje wekelijks een familie lid geholpen met boodschappen. Echter toen diegene na enkele maanden een weekend centerparcs boekte en een nieuwe flatscreen kocht was dat ook klaar.. dikke doei zeg...
quote:cmc schreef op 27 augustus 2014 @ 16:45:

[...]

Ik geloof dat Nick nog werk heeft tot eind deze maand.

Daarna hoort hij of hij mag blijven bij die werkgever.Spannend! Heeft ie het naar zijn zin en is zijn vrouw al bevallen?
Ik heb wel eens een gezin geholpen met elke week een tas vol boodschappen, dat was ook vooral vanwege de kinderen.

Toen ze gingen vragen of er ook eens bier voor papa in kon, of sigaretten voor mama was ik er klaar mee, en waren het ook meteen vrienden af, want dat ik dat weigerde was belachelijk vonden zij.

Geld lenen heb ik één keer gedaan aan iemand, die kon een baan krijgen maar had daarvoor een auto nodig, en ze kwam 500¤ tekort voor de aanschaf, toen heb ik het haar geleend zodat ze geen woekerrente hoefde te betalen, in vijf maanden heeft ze me terugbetaald, door die baan kon ze zich uit het moeras trekken.

Maar ik leen niet aan zo maar iemand, niet aan mensen die het aan zichzelf te danken hebben, alleen als ik het zelf zonder problemen kan missen en als er goede afspraken worden gemaakt over hoe en wanneer het terug komt.
Al meerdere keren slechte ervaring mee gehad. En als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel om achter geld aan te gaan dat ik nog van iemand tegoed heb. Ik leen geen geld uit. Zelfs aan goede vrienden en familie niet, en dat weten ze.
Ja!
Ik heb een paar keer iemand tijdelijk met een bedrag per maand of per week geholpen. Maar nooit rare dingen meegemaakt. Een van die mensen heeft een beperking, probeert wel met geld om te gaan maar het zal nooit echt een vetpot worden daar. Die schuif ik met veel liefde af en toe wat toe, of dat nou helemaal verantwoord wordt gebruikt of niet (ik ga niet discussieren of het aan een pc-onderdeel moet worden uitgegeven of aan een nieuwe jas, dat is dan zijn keuze).
Beter een half motto....
Ik heb het programma inmiddels gezien, en ik denk dat ik die 560 euro ook had betaald (rechtstreeks aan de woningbouwvereniging) vanwege de kinderen.

Ik leen eigenlijk nooit meer dan 5 euro uit.
quote:Hamer schreef op 27 augustus 2014 @ 19:51:

Ik heb het programma inmiddels gezien, en ik denk dat ik die 560 euro ook had betaald (rechtstreeks aan de woningbouwvereniging) vanwege de kinderen.

Ik leen eigenlijk nooit meer dan 5 euro uit.Zijn die kinderen jouw verantwoording dan? Ja, absoluut, rot dat ze met die situatie te maken krijgen, maar is dat jouw fout, of die van de ouders? Laat die de verantwoording maar nemen. En aan hun kinderen uitleggen waarom er gebeurt wat er gebeurt. Maar nu? Jij betaalt de huur, zij kunnen de schijn ophouden en ze lachen zich rot. Want wéér is er iemand die de kastanjes uit het vuur haalt. Echt niet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven