fietsers linksaf op kruispunt

28-08-2014 18:43 30 berichten
Als een fietser linksaf slaat op een kruispunt, mag hij dan net als een auto voorsorteren en direct naar links bij groen? Of moet hij eerst gewoon aan de rechterkant oversteken, aan de overkant weer voor stoplicht wachten en dan pas naar links?

Hoop dat ik het zo goed uitleg. Het eerste zie ik veel fietsers doen maar zie ook veel automobilisten die zich daaraan ergeren. Zelf doe ik daarom optie 2, vind ik zelf ook veiliger. Maar ik vraag me af of er een officiele regel voor is, als ik zoek vind ik alleen verkeersregels voor auto. Weet iemand dit?
een fietser hoeft nooit verplicht voor te sorteren, beide mag:)
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of er een fietspad ligt?
Dat is zeg maar echt niet zo mijn ding en dan heb ik altijd zoiets van doe het dan maar niet.
Vaak is er een vak voor de stopstreep van de auto's, waar de fietsers dan kunnen gaan staan. Die sorteren dan dus idd voor. Ik vind het op die manier wel echt een etuk veiliger, want als er ineens van rechts een fietser voor je auto door naar links schiet, schrik je je vaak het leplazerus. Als ze voorsorteren zie je ze iig goed.

Ik weet alleen niet of er echt een regel voor is. Ben ik ook wel benieuwd naar idd
Ja dat mag.
Ik geloof dat je in principe via het fietspad (indien aanwezig) eerst rechtdoor moet oversteken en vervolgens weer bij het stoplicht moet oversteken. Maar ik doe zelf vaak het andere, als het veilig kan.
Hit nr 2 op google

http://vvn.nl/sites/defau ... n_als_je_linksaf_wilt.pdf
Als je als fietser op de rijbaan rijdt (dus er is geen fietspad), dan zul je wel moeten voorsorteren, anders kom je de hoek niet om.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nee, geen fietspad. Wat ik bedoel is dat door voor te sorteren die fietser dus midden op kruispunt tussen de auto's staat te wachten tot hij ook echt linksaf kan. Omdat hij moet wachten tot rechtdoor op dezelfde weg voorbij is. Vaak staan die fietsers daar dan te kijken alsof ze verwachten meteen voorrang van iedereen te krijgen
In Groningen zijn bijna alle tot misschien wel alle stoplichten voor fietsers tegelijk groen. Dus steek je schuin over op het kruispunt.
quote:runningbaleys schreef op 28 augustus 2014 @ 18:48:

Nee, geen fietspad. Wat ik bedoel is dat door voor te sorteren die fietser dus midden op kruispunt tussen de auto's staat te wachten tot hij ook echt linksaf kan. Omdat hij moet wachten tot rechtdoor op dezelfde weg voorbij is. Vaak staan die fietsers daar dan te kijken alsof ze verwachten meteen voorrang van iedereen te krijgen

Staan ze dan op de autobaan en niet op het fietspad? Daar zouden ze niet mogen staan. Ze moeten hun eigen fietspad volgen.

Laat anders eens een situatie zien? Even een google maps linkje plaatsen van het betreffende kruispunt?
quote:pejeka schreef op 28 augustus 2014 @ 18:48:

Als je als fietser op de rijbaan rijdt (dus er is geen fietspad), dan zul je wel moeten voorsorteren, anders kom je de hoek niet om.jawel, door dus eerst over te steken en aan de overkant bij het andere stoplicht wachten
Doe eens een plaatje van een kruising die je bedoelt?
quote:runningbaleys schreef op 28 augustus 2014 @ 18:50:

[...]

jawel, door dus eerst over te steken en aan de overkant bij het andere stoplicht wachtenJe bedoelt dus: rechtdoor rijden, vervolgens aan de andere kant van het kruispunt aan de linkerkant van de straat 5 tot 10 meter de straat in rijden (zodat je achter de stopstreep komt), afstappen, je fiets omdraaien zodat hij in de goede richting staat, en dan wederom rechtdoor rijden? Lijkt me niet handig.
@Doreia, op het midden van een kruispunt is nooit fietspad. En ja daar staan ze dan. Als het groen is gaan ze in het midden staan wachten omdat ze er nog niet door kunnen vanwege verkeer vanaf de overkant
Wat doreia zegt, je steekt hier in Groningen schuin over en daarvoor sorteer je zoveel mogelijk links voor bij een gelijkwaardige kruising en wanneer er geen sorteervakken zijn.

Je hoeft niet eerst rechtdoor en dan linksaf te slaan, tenzij het zo staat aangegeven, tekens gaan voor regels.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
sorrie, doe geen plaatje vanwege herkenbaarheid. Maar het is een doodgewone kruising van straten in een stad.
quote:larva schreef op 28 augustus 2014 @ 18:46:

Hit nr 2 op google

http://vvn.nl/sites/defau ... n_als_je_linksaf_wilt.pdfok, duidelijk. Maar daar staat ook: ga niet voorsorteren als het heel druk is. En dat is het daar vaak. En er is ook geen vluchtheuvel.
quote:runningbaleys schreef op donderdag 28 augustus 2014 19:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="larva in "fietsers linksaf op kruispunt"" class="messagelink">larva schreef op 28 augustus 2014 @ 18:46</a>:</b>

Hit nr 2 op google

<a href="http://vvn.nl/sites/default/files/ouder ... f_wilt.pdf" class="link">http://vvn.nl/sites/defau ... n_als_je_linksaf_wilt.pdf</a></div></blockquote>ok, duidelijk. Maar daar staat ook: ga niet voorsorteren als het heel druk is. En dat is het daar vaak. En er is ook geen vluchtheuvel.Jaa maar die mensen zullen ook wel een keer naar huis willen denk ik. Ze kunnen wel wachten tot de drukte weg is maar ja dan is het eten vaak al koud he.. Met een beetje verdraagzaamheid.. Je ergeren is een keuze;)
Ik bedoel via Google een plaatje van een soortgelijke kruising.
quote:runningbaleys schreef op 28 augustus 2014 @ 18:50:

[...]

jawel, door dus eerst over te steken en aan de overkant bij het andere stoplicht wachten

Zo doe ik het meestal. Voorsorteren is vaak veel te gevaarlijk, tussen de razende auto's gaan staan...

Ik heb het nu wel over Amsterdam.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Of het mag hangt helemaal van de weginrichting en de aanwijzingen op het wegdek, verkeerslichten etc af.

Met alleen jou beschrijving in tekst kan je eigenlijk niet beoordelen of dit gedrag wel of niet mag.
quote:pejeka schreef op 28 augustus 2014 @ 18:53:

[...]

Je bedoelt dus: rechtdoor rijden, vervolgens aan de andere kant van het kruispunt aan de linkerkant van de straat 5 tot 10 meter de straat in rijden (zodat je achter de stopstreep komt), afstappen, je fiets omdraaien zodat hij in de goede richting staat, en dan wederom rechtdoor rijden? Lijkt me niet handig.

Zo klinkt het idd heel ingewikkeld maar zo ervaar ik het zelf niet. Het is niet 5 meter, je kunt gewoon op de hoek gaan staan.

Ik weet in ieder geval nu dat het in principe wel mag, alleen vind ik zelf dat die mensen dan in het voorsorteervak moeten blijven totdat ze echt linksaf kunnen, ipv midden op het kruispunt te gaan staan tot er geen auto's meer overheen rijden
quote:runningbaleys schreef op 28 augustus 2014 @ 19:43:

[...]

Zo klinkt het idd heel ingewikkeld maar zo ervaar ik het zelf niet. Het is niet 5 meter, je kunt gewoon op de hoek gaan staan.

Ik weet in ieder geval nu dat het in principe wel mag, alleen vind ik zelf dat die mensen dan in het voorsorteervak moeten blijven totdat ze echt linksaf kunnen, ipv midden op het kruispunt te gaan staan tot er geen auto's meer overheen rijden

Het klinkt niet ingewikkeld, dat is hoe het in de praktijk is (of in elk geval hoe je het dan zou horen te doen)

Volgens mij hoor je achter de stopstreep te staan. En in mijn stad althans ligt die soms een eindje van de hoek af, omdat anders afslaande bussen en vrachtwagens de bocht niet kunnen nemen.
wat een discussie kun je hier nog over houden Sorrie voor geen voorbeeld door plaatje, zou zo gauw niet weten wat een vergelijkbare kruising is. Het mag, begrijp ik. OK

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven