Geld & Recht alle pijlers

Samenlevingscontract / testament / erven

01-09-2014 10:32 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan het natuurlijk ook bij de notaris navragen, maar wellicht kan iemand ons alvast helpen.

Vriend en ik hebben een huis gekocht en gaan nog niet trouwen, dus willen op een andere manier iets vastleggen. Er komt sowieso een samenlevingscontract.

De vraag: we kopen samen een huis, mocht één van ons overlijden, dan willen we dat het huis naar de ander gaat + het saldo op onze en/of rekening. Kan dit vastgelegd worden in het samenlevingscontract?

Op internet vind ik informatie waaruit dat wel zou blijken: samen aangeschafte goederen gaan naar de langst levende partner.

Van anderen hoor ik weer dat je het huis niet kan erven, zonder testament. Wie weet hoe het zit?

Bedank!
Je samenlevingscontract is primair bedoeld om afspraken te maken hoe en wat als jullie uit elkaar gaan. Om te kunnen erven heb je als je niet gehuwd/geregistreerd partner bent een testament nodig.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar wij hebben toentertijd een samenlevingscontract + testamenten laten opmaken. Dat was het advies.

Ik betwijfel of een samenlevingscontract alles wel kan ondervangen.
Een samenlevingscontract is niet genoeg als je ook eea wil regelen rondom van elkaar erven. Dus samenlevingscontract en testamenten laten maken. Hebben wij ook gedaan. Wij erven van elkaar
In een samenlevingscontract kan je wel laten vastleggen dat je partner jouw deel van het huis erft als het huis op jullie beide namen komt.

Maar je kan niet de rest van de erfenis regelen. Dus als je wil dat je banksaldo ooknaar hem gast zul je een testament moeten laten opstellen.
Samenlevingscontract is niet voldoende. Testament is nodig. Indien je geen testament opstelt, erven de ouders van de overleden partner de helft van het huis.

Je zou ook een geregistreerd partnerschap aan kunnen gaan, maar heeft per 1 april alleen nog maar een andere naam dan trouwen. Het is qua rechten en plichten al en geheel gelijk aan een huwelijk.
Wj hebben een samenlevingscontract + testament op laten stellen toen we ons huis kochten.

Je kunt wel een verblijvingsbeding op laten nemen in je SC dat de gemeenschappelijke bezittingen overgaan op de langslevende partner. Maar of dat alles compleet dekt ( zoals het banksaldo) weet ik niet.

Onze notaris raadde het testament aan en om zeker te weten dat de volledige erfenis inderdaad naar mijn vriend gaat bij overlijden, dit op laten nemen, samen met nog een aantal andere zaken die in ons geval van belang waren.
Hmm, dat wat sugarmiss zegt, kom ik dus ook tegen. En dat is voor ons voor nu voldoende.

Maar de rest is het daar dus niet mee eens ;)
quote:huishelp schreef op 01 september 2014 @ 10:45:

Hmm, dat wat sugarmiss zegt, kom ik dus ook tegen. En dat is voor ons voor nu voldoende.

Maar de rest is het daar dus niet mee eens ;)

Dit vond ik op internet (van een website van een notaris):

quote:Erven met een samenlevingscontract? Of met een testament?

Met een samenlevingscontract erft u "gedeeltelijk" van elkaar. U kunt in uw samenlevingscontract namelijk een verblijvingsbeding laten opnemen. Hiermee regelt u dat uw vriend(in) enig eigenaar wordt van de gemeenschappelijke eigendommen, zoals uw woonhuis of het saldotegoed op de en/of rekening. Hij/zij wordt daarmee dan ook verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke schulden, zoals de hypotheek. Blijkbaar heb je het geregeld met een samenlevingscontract. Maar voor die paar honderd euro zou ik het goed regelen.
Nerdopviva heeft het juiste antwoord gevonden. Wil je dat prive zaken geerfd worden dan moet er een testament komen. Zijn alleen de gemeenschappelijke zaken de bedoeling is de samenlevingsovereenkomst voldoende.

Echter, als je kinderen hebt zal een notaris altijd een testament aanraden
De afspraken die je nu wil vastleggen kunnen alleen via een testament geregeld worden. Het notariaat heeft hierover ook digitale brochures, waaronder de brochure Samen Verder http://bit.ly/1hvrpEg
Jeroen dat is niet waar. In een samenlevingsovereenkomst staat een verblijvingsbeding die regelt dat bij overlijden van de een de gezamenlijke dingen zoals huis en saldo op en/of rekening naar de ander gaat. Prive zaken gaan wel naar de wettelijke erfgenamen tenzij een testament wordt gemaakt
Gratis trouwen is een stuk goedkoper en heb je het juridisch gelijk geregeld, en als je in de toekomst kinderen wil heb je dat ook meteen goed geregeld (inzake ouderlijk gezag e.d.). Niet romantisch wel praktisch en kan heel goedkoop zijn.
Wat Katrien zegt. Zo hebben wij het ook geregeld. Als mijn partner overlijdt, heb ik recht op zijn centjes en andersom. Hebben wij in het samenlevingscontract staan.

Maarrrr ik raad je een geregistreerd partnerschap aan (als 'trouwen' zo groots klinkt of als je dat evt. nog op een later tijdstip wilt doen). Samenlevingscontract is duur, en geregistreerd partnerschap is op bepaalde tijden in het gemeentehuis gratis en je hebt alles meteen geregeld, het is min of meer gelijk aan een huwlijk. Ik vind het erg jammer dat wij voor een samenlevingscontract hebben gekozen want dat kostte behoorlijk wat!
Maar met trouwen/gp komen weer allemaal verplichtingen waar TO en haar vriend misschien nog niet klaar voor zijn.
Whiskas, in een samenlevingscontract kun je niet regelen dat zijn centjes jouw centjes worden als hij overlijdt. Alleen de gezamenlijke eigendommen gaan naar de langstlevende.
quote:whiskas007 schreef op 01 september 2014 @ 22:22:

Wat Katrien zegt. Zo hebben wij het ook geregeld. Als mijn partner overlijdt, heb ik recht op zijn centjes en andersom. Hebben wij in het samenlevingscontract staan.

Maarrrr ik raad je een geregistreerd partnerschap aan (als 'trouwen' zo groots klinkt of als je dat evt. nog op een later tijdstip wilt doen). Samenlevingscontract is duur, en geregistreerd partnerschap is op bepaalde tijden in het gemeentehuis gratis en je hebt alles meteen geregeld, het is min of meer gelijk aan een huwlijk. Ik vind het erg jammer dat wij voor een samenlevingscontract hebben gekozen want dat kostte behoorlijk wat!

Je zegt het zelf al: een geregistreerd partnerschap staat (bijna) gelijk aan trouwen. Het is dus heel raar om een gp te adviseren voor als trouwen 'te groots klinkt'. Het is in de meeste gevallen ook even duur als trouwen. En als je niet in gemeenschap van goederen wilt trouwen/registreren dan komen er sowieso notariskosten bij, dus dan wordt het alweer net zo duur als een samenlevingscontract.

En wat nerdopviva al schreef: in een samenlevingscontract kun je alleen regelen dat je de gezamenlijke bezittingen erft, niet de privé-eigendommen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven