Gezondheid alle pijlers

operatie voorste kruisband / vkb reconstructie

03-09-2014 07:48 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week woensdag ben ik geopereerd aan mijn knie, ik heb een nieuwe voorste kruisband gekregen. De operatie zelf viel mee, de pijn daarna tegen. Nu heb ik veel hierover gelezen en oude topics gezien, maar ik zou zo graag zelf ervaringen willen delen met anderen. Hoe hebben jullie zo'n operatie ervaren? En de periode erna? Wij hebben 3 kids en ik kan en mag niks, dus dat is best lastig...

ik hoor heel graag van jullie!!
Wat wil je weten?

Ik heb nog nachtmerries van het revalidatietraject en haat fitness nog steeds ;)
Hoi hoi,

Hier een paar maand geleden een nieuwe vkb gekregen. Mij viel de eerste periode erg mee. Paar dagen wel pijn van de operatie, maar dat werd snel minder. Na ong 3-4 wkn was ik grotendeels van de krukken af. Al doe je natuurlijk nog niet zoveel. Na zes weken ben ik weer begonnen met een paar uur werken per dag.

Ik vind het nu soms wel lastig om m'n motivatie hoog te houden om te blijven trainen. Mijn reden voor de operatie (sport die ik weer wilde doen) is door andere omstandigheden weggevallen. Toch moet je nog hard trainen om weer te kunnen springen/sprinten etc. Maar dat ligt natuurlijk er ook aan wat je allemaal weer wil.

Ik heb alleen geen kinderen en kan me voorstellen dat het in huis dan lastiger is! Succes!
Ik wilde eerst helemaal geen operatie, want ben geen fanatiek sporter, maar in het gewone dagelijkse leven begon ik er ook last van te krijgen (door mn knie gaan op de trap enz), dus moest er aan geloven!

Hoe lang duurde het bij jullie voordat je weer een beetje 'normaal' kon leven. Je bent nu zo afhankelijk van anderen!

Ondernamen jullie op krukken ook dingen? Zaterdag bijv. Een bruiloft, zou dat kunnen als ik mijn knie gewoon rust geef?.
Hele langdurige en intensieve revalidatie
Je bent zelf een theepot
Ja, dat het langdurig en intensief is had ik begrepen
Syjona ik heb de eerste 5 weken bij mijn ouders gelogeerd omdat ik op een etage zonder lift woon. Na 5 weken ging het wel weer. Ik zou zaterdag absoluut niet naar de bruiloft gaan.

Na 10 weken was ik weer fulltime aan het werk. Daarnaast 2 a 3 keer in de week 1,5 revalidatie.

Resultaat: ik loop weer op 10 cm hakken, kan weer tennissen en een trap op rennen!
Dank voor je reactie twijfelmiep! Dan zal ik nog eens nadenken over zaterdag ik dacht dat ik wel rustig op een stoel kon gaan zitten met mn pootje omhoog ;) Het gaat alleen om de avond...

als ik hoor dat jij 5 weken hulp nodig hebt gehad, dan regel ik ook nog wat langer hulp. Zolang je die 2 krukken hebt, kan je ook echt niks :(
Ik kan zo moelijk stil zitten, vandaar dat ik een beetje probeer te peilen wat jullie deden in die eerste periode!
Bij mij is het 5 jaar geleden en heb zo'n 9 maanden gerevalideerd, en ongeveer 6 weken met krukken gelopen. Ruim een jaar later ben ik nogmaals geopereerd vanwege een plica die onder het liteken was ontstaan. Ik had toevallig een week na mijn vkb reconstructie ook een bruiloft en heb toen in een rolstoel gezeten met mijn geopereerde been omhoog. Ik raad je echt aan om zo je knie zoveel mogelijk te ontlasten daar heb je later alleen maar profijt van. Nu na 5 jaar heb ik nog steeds wel last van soms een stijve knie na lang zitten of lang staan en een pijnlijke knie bij intensief bewegen. Daar kan ik wel mee leven...

Ik heb ook kraakbeenschade dus daar zou het ook mee te maken kunnen hebben.
Revalidatie hangt af van veel factoren. Ik was een jonge meid die op hoog nivo sportte. Dit was jaren en jaren geleden Toen ging de revalidatie snel. Maar ik trainde ook heel veel en nam de adviezen serieus. En ik had een goede basis conditie en al een goede spieropbouw voor de operatie.

Je kan je voorstellen dat een revalidatie traject bij een 40-plusser die nooit gesport heeft, slechte conditie heeft, rookt, overgewicht, etc een stuk moeizamer gaat.

Belangrijk is om te luisteren naar je behandelaars. En het gaat altijd te langzaam. Behalve je aangedane been, kan je natuurlijk rustig de rest van je lichaam wel gebruiken (en trainen).
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Vrouwke76, een rolstoel is ook nog een idee! Dank voor je reactie! Ik bedoel ook niet met dingen doen mijn been gebruiken hoor, ik snap dat rust heel belangrijk is. Maar ik zit nu een week op de bank en zou het leuk vinden om af en toe weer eens eruit te gaan, uiteraard met gebruik van mijn krukken. Van de fysio krijg ik het advies mij te laten leiden door de pijn, maar dat vind ik lastig. Pijn heb ik al, wanneer is de pijn te veel?

@hamerhaai, ik heb een jaar lang intensief getraind bij de fysio om te kijken of we mijn been zo sterk konden krijgen dat ik kon leven zonder kruisband, maar mijn knie bleef zwak, vandaar de operatie. Ik hoop wel dat die training heeft geholpen voor sterke spieren, zodat het herstel nu sneller gaat!
hoi allemaal

ik heb vrijdag deze operatie gehad , op internet is een mooie folder te krijgen van het jeroen bosch ziekenhuis.

Na een nachtje ziekenhuis even kijken of ik met krukken kon lopen , en naar huis zonder enige advies , ga maar naar fysiotherapie.

de doorbloeding van de pees/kruisband is belangrijk.

Ik hoop dat de snelle genezers ook weten dat de pees na 3 maanden op zijn zwakst is.

Ik heb een afneembare spalk gekregen , met spalk en krukken is er best nog wat rond te hobbelen.

Helemaal niets doen is ook niet goed , lekker je oefeningen doen.
Ik heb deze operatie 14 jaar geleden gehad in de tijd dat ze je hele knie open maakten. Na de operatie had ik een brace om die moest voorkomen dat ik de knie niet helemaal kon buigen. De eerste tijd mocht ik de knie niet belasten (niet op staan). Voor de OK had ik al veel spierkracht opgebouwd zodat de knie na de operatie wat sterker zou blijven. Met mijn krukken deed ik alles. Ik ging gewoon boodschappen halen (met rugzak op), met het OV., naar het werk enz. Het laatste wat je moet doen is op je gat blijven zitten of in een rolstoel. Dan wordt die knie helemaal stijf en krijg je zelf steeds minder conditie. Lekker oefenen dus en echt, je kan veel op krukken! De fysio kan je helpen er op te leren lopen en met wat doorzettingsvermogen loopt je binnen no time als de brandweer met die dingen. En sterke armen dat je krijgt!!
Bedankt voor de reacties!

@Zusanne1968 hoe voel jij je nu? Hier is de pijn vandaag eindelijk wat minder, hopen dat het zo blijft! Heb jij hulp in huis of ben je bij iemand?

Morgen weer naar de fysiotherapeut, ik zal hem ook eens wat dingen vragen!
hoi daar

mijn knie is bont en blauw , 3x per dag buigoefeningen en wat er verder in de folder staat zonder belasting is pijnlijk . vandaag op de krukken 1 km heen en 1 km terug gelopen met bijna geen belasting en met spalk , wat ik merk is blijf voorzichtig in beweging dat helpt zelfs tegen de pijn . ik slik nog wel 3x daags diclofenac mijn kinderen zijn 11 en 14 die redden zich wel. veel sterkte.

van de fysio mag ik al af en toe voorzichtig 50% steunen en dat nog maar 5 dagen na de operatie.
Dat is wel lekker dat ze zichzelf redden. Die van ons zijn 7, 5 en 2, dus echt hulp nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven