sigaretten kopen legitimeren..

03-09-2014 13:10 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen wil mijn man sigaretten kopen bij een supermarkt. Hij is 28 en werd door het meisje achter de kassa om zn legitimatie gevraagd. Nu weet ik dat je tot je 25e verplicht bent om je te legitimeren, maar ik kan nergens vinden of je ook verplicht bent om je te legitimeren als je boven de 25 bent.

Wie weet of het verplicht is om boven de 25 je te legitimeren en wie heeft zoiets ook meegemaakt.
Vraag ik me ook af idd aangezien er overal staar dat je tot 25 verplicht bent je te legitimeren.
Pfoe, waar je je druk om kan maken zeg. Als je vriend daar al geïrriteerd van raakt..
Ze hoeven het je niet te verkopen he, dus wat wou je doen? Als hij zich niet wil legitimeren krijgt hij geen sigaretten mee; zo simpel is het.

Ik stond laatst ook raar te kijken hoor, toen ik (32!!!) me laatst moest legitimeren voor mijn weekendboodschappen-met-flesje-wijn-erbij. En de man achter me kreeg zo ongeveer een lachstuip, want ik snapte niet eens welk pasje en waarom de caissière wilde zien

Maar waarom moeilijk doen en de chef erbij halen als de verkoper alleen maar zijn werk doet?
Zeg maar Spijker.
Volgens mij is het verplicht tot je 25e je legitimatie al klaar te hebben.. ZOiets was het 'vroeger' in ieder geval (toen was het nog tot je 21e/22e?)
Nou het was gewoon een principe kwestie. Je mag sigaretten kopen vanaf je 18e, je bent verplicht om je tot je 25e te legitimeren, dus met andere woorden, zij ziet hem dus aan voor iemand van 18?? Ja dat vind ik behoorlijk vervelend.
Je kan het ook als een compliment zien natuurlijk.... Blijkbaar ziet hij er voor anderen wel veel jonger uit dan 25.

Je hebt je legitimatie al bij je, want dat is verplicht. Kleine moeite om het te laten zien toch?

En anders kan je dus geen sigaretten kopen.

Soort van Take it, of leave it.
In de winkel is het personeel verplicht om in te schatten hoe oud iemand is, als zij schatten dat je man rond de 25 is zijn zij verplicht om om legitimatie te vragen, en als het gevraagd is is je man verplicht om dit te tonen (lijkt me ook een kleine moeite, vanaf je zestiende moet je namelijk ook verplicht ID op zak hebben)

Als degene die om legitimatie is gevraagd zich niet kan of wil identificeren met een geldig ID-bewijs mag de winkel het niet verkopen, anders zijn zij strafbaar.

Veel mensen denken dat personeel niet om ID hoeft te vragen als iemand boven de 18 lijkt, maar die grens ligt dus op 25 om het wel of niet te vragen.
Niet miepen, ik heb het vrijwel elke keer, alcohol en sigaretten. Ik ben 30!
Probleem is, dat als het kassameisje een fout maakt door de leeftijd verkeerd in te schatten, ze haar baan kwijt kan raken. En leeftijd schatten is een van de moeilijkste dingen die er is. Voor jezelf lijkt het misschien volslagen duidelijk dat je toch echt geen achttien meer bent. maar er zijn ook pubers die er veel ouder en volwassener uitzien dan ze zijn.
Ik lees dat verplicht legitimeren als: onder de 25 houdt je je legitimatie vast bij de hand, daar boven op verzoek.

Als een 16 jarige zegt dat hij 10 jaar ouder is hoeft hij zich ineens niet meer te legitimeren.

En TO: als dit je grootste zorgen zijn mag je wel eens in je handjes knijpen. Boos worden/chef vragen zonde van je energie!
quote:ro05 schreef op 03 september 2014 @ 13:17:

Nou het was gewoon een principe kwestie. Je mag sigaretten kopen vanaf je 18e, je bent verplicht om je tot je 25e te legitimeren, dus met andere woorden, zij ziet hem dus aan voor iemand van 18?? Ja dat vind ik behoorlijk vervelend.

Of ze ziet hem aan voor 25. Indien hij zich niet legitimeert, hoeft ze hem dus die sigartten niet te verkopen. Ze kan niet ruiken dat hij 3 jaar ouders is he? En aangezien hij zijn geboortedatum niet kan voorleggen, kan hij wel weet ik veel hoe oud zijn..

Gedoe om niks zeg.
Ik snap ook wel dat als je je niet wil legitimeren dat je dan je sigaretten niet mee krijgt. Het gaat er gewoon om dat je dus 18 jaar geschat wordt terwijl je 10 jaar ouder bent, en natuurlijk 'ruiken' ze ook niet dat je boven de 25 bent. Mijn vraag is alleen, ben je verplicht om boven je 25e je te legitimeren.
Ja ik vind het 'je kan het als compliment zien' altijd zo vaag. Ik vind het vooral dommigheid.

Als ik voor 70 euro boodschappen haal waarvan 2 flesjes wijn en ik (26) inclusief 2 kinderen dan vind ik het gewoon dom, storend en niet snugger wanneer om mijn legitimatie wordt gevraagd.
Bij de slijter om de hoek hebben ze geen zin in gepiep van opgeschoten jongetjes. Ze hebben daar ingevoerd dat iedereen zich altijd moet legitimeren. Dus ook de man en vrouw waar de kreukels al zichtbaar in staan.

Ik snap alleen niet waarom jouw vent dan moeilijk gaat doen. Hij kon toch ook gewoon zijn ID laten zien en weer door gaan met zijn dag.
Nou zeg, dit word wel erg overtrokken, ik vraag het me alleen af. Word ik meteen gezien als een gefrustreerd persoon?? Nee dat ben ik niet.

Het is alleen een vraag...

En verder leg ik alleen de situatie uit zoals ie was. Dat laat ik dan wel achterwege!
quote:strandmeisje schreef op 03 september 2014 @ 13:17:

Je kan het ook als een compliment zien natuurlijk.... Blijkbaar ziet hij er voor anderen wel veel jonger uit dan 25.

Je hebt je legitimatie al bij je, want dat is verplicht. Kleine moeite om het te laten zien toch?

Soort van Take it, of leave it.Een compliment misschien idd: mijn dochter zit achter de kassa en vraag alleen geen legitimatie aan mensen "die er echt oud uitzien".
quote:strandmeisje schreef op 03 september 2014 @ 13:17:

Soort van Take it, of leave it.

Natuurlijk kun je wel gewoon sigaretten kopen, bij de concurrent aan de overkant.

Ik ga toch niet aan elke jan joris die erom vraagt mijn legitimatie laten zien? Het is ook een kleine moeite om even een huppeltje te maken voor de verkoper, maar dat ga ik toch ook niet op een onzincommando doen?
Ja en als het andersom is en iemand ziet er ouder uit voor zijn leeftijd dan moet je 't maar gewoon meegeven ? Wat maken mensen zich druk. Kleine moeite toch, om even je ID te tonen. Als je er vaker komt , dan zullen ze je voortaan herkennen en er ook niet meer naar vragen.
'Nieuwsbrief': Dat vond ik dus ook, hij stond er met onze dochter...

En mij is ook wel eens om mn legitimatie gevraagd toen ik een sixpack bier kocht (bij mn grote boodschappen), inclusief mn zoon van 6 en dochter van 3. Heb m overigens netjes laten zien hoor. Maar dan vraag ik me ook af wat die vrouw dacht achter de kassa....
Waar maken jij en je vriend je druk om zeg. Gewoon even laten zien en hij had door gekund. Ik krijg gewoon medelijden met dat meisje achter de kassa die gewoon haar werk deed en vervolgens zo behandeld werd door je vriend. Belachelijk.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Ik (28) heb het ooit gehad bij een tankstation, waarbij de cassiere me aan had zien komen (met de auto dus..)
quote:ro05 schreef op 03 september 2014 @ 13:22:

Ik snap ook wel dat als je je niet wil legitimeren dat je dan je sigaretten niet mee krijgt. Het gaat er gewoon om dat je dus 18 jaar geschat wordt terwijl je 10 jaar ouder bent, en natuurlijk 'ruiken' ze ook niet dat je boven de 25 bent. Mijn vraag is alleen, ben je verplicht om boven je 25e je te legitimeren.Wie zegt dat ze hem 10 jaar jonger schatte? Misschien dacht ze dat hij 24 was, scheelt het maar 4 jaar.
You know my name, not my story!
quote:ro05 schreef op 03 september 2014 @ 13:24:

Nou zeg, dit word wel erg overtrokken, ik vraag het me alleen af. Word ik meteen gezien als een gefrustreerd persoon?? Nee dat ben ik niet.

Het is alleen een vraag...

En verder leg ik alleen de situatie uit zoals ie was. Dat laat ik dan wel achterwege!Antwoord op je vraag: het is niet verplicht, maar de supermarkt kan dan wel besluiten om de sigaretten/drank niet aan hem te verkopen.
Onder de 18 mogen ze je geen sigaretten verkopen, tussen de 18 en de 25 alleen op vertoon van je legitimatie.

Waarschijnlijk heeft het meisje achter de kassa dus gedacht dat je man nog geen 25 was.

Zelf ben ik 30 en moet ik mijzelf ook legitimeren als ik sigaretten haal.

Ik vind dat geen enkel probleem, rijbewijs heb ik immers altijd bij me.

Ik kan er wel om lachen, en vind het vervelender als ik minstens 10 jaar ouder word geschat
Erger u niet, verwonder u slechts!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven