Mager oud besje

03-09-2014 23:07 63 berichten
Onze Mechelse herder van dik 11 jaar is geleidelijk aan erg dun geworden, of beter gezegd, je kan haar ribben heel goed zien. Nou las ik hier het volgende:

"Het spierweefstel en het onderhuidse vet verminderen sterk op oudere leeftijd, waardoor de beenderen, zoals ribben en wervels, onder de huid te zien zijn. Hierdoor krijgt het lichaam een hoekig en knokig aanzien. Deze uiterlijke kenmerken zijn voor de hond geen probleem en daarom ook niet zo belangrijk."

Maar jeetje, het ziet er best eng uit en we krijgen veel opmerkingen hierover. 't Is dat ze verder heel alert en speels is, fit uit haar ogen kijkt, heel goed eet, appels uit de boom plukt (ja echt) en ze op eet. Ze krijgt al seniorenvoeding én ik heb net een wormkuur gehaald voor de zekerheid. Dierenartsbezoek staat op de planning vanwege verplichte vaccinatie omdat ze over een tijdje een paar dagen naar een pension gaat.

Herkend iemand dit bij een hond op leeftijd?
......
Alle reacties Link kopieren
Mijn Duitse herder werd alleen heel knokig en mager aan de achterkant.

Nou had hij wel een hoop haar, dus misschien was hij alleen optisch nog maar fors aan de voorkant.

Ik weet nog wel dat ik zijn ribben kon voelen, maar niet zien.

Maar ja, hij had op het laatst idd een heel mager kontje.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ach, onze lobbes gaat nu richting de 17 en heeft zo'n dun kontje. Er is niks meer van die sterke beer van een hond over, behalve zijn eetlust.

Het gaat nu ook best snel achteruit, zakt af en toe door zijn achterpoot, ontstekingsremmer heeft hem gelukkig wel weer op de been gekregen. Maar het is niet makkelijk om je beste maatje zo het einde te zien naderen. Maar toch, hij wil nog wel, 's ochtends springt ie nog een beetje als ik beneden kom, hij duikt nog steeds op zijn ontbijt. Hij maakt zijn rondje over het erf, laat de kat hem kopjes geven, blaft als de bel gaat of als iemand binnenkomt. Hij kan Mason nog goed verdragen. Het is nu nog te vroeg. Maar wanneer is het tijd?
You know how I know? Because I reeaally think so!
Daar denk ik ook elke dag aan. Wanneer is het tijd?

Mijn oude hondje van ruim 16 is ook zo schonkig. En doof, bijna blind, dement.

Maar ze heeft geen pijn en is blij als ze bij ons is. Ik weet het ook niet.
Moeilijk hè, Jonari? Brutus hoort het ook allemaal niet meer, heeft staar, hij is ook zo dement als een deur, hoewel ie de laatste weken helderder lijkt. Maar dat zal wel wishfull thinking zijn. Hij geeft niet aan dat ie pijn heeft, dat deed ie een maand geleden nog wel toen ie last had van vlooienallergie. Ik heb hem toen ie pup was geleerd om in mijn hand te bijten als ie pijn had, dat heeft ie ook heel zijn leven consequent gedaan. Ik heb nooit voor Jan lul bij de veearts met hem gestaan of te weinig achteraf gezien. Hij bijt me niet, ook niet als ik mijn hand aanbiedt. Hij jankt niet als ie opstaat of stuntelt. Konden ze maar praten.
Ja heel moeilijk, MrsS. Ik wil absoluut niet dat ze pijn lijdt en dat doet ze nu ook niet. Als Saar pijn heeft komt ze altijd naar me toe en zit dan vreselijk te trillen.

Maar of het leven nog zo leuk voor haar is? Alhoewel ze eten nog wel steeds erg leuk vindt
Voor eten huppelt meneer nog en voor worst of iets anders uit de koelkast vreet ie me arm nog zo wat mee op. Maar snuffelen in de tuin en bij de poort staan blaffen is ie met goed weer ook nog wel te porren. Vorige week drong het bij Mason ineens goed door na een gesprek dat het niet lang meer gaat duren en wat was dat pijnlijk om te zien, die schok en ongeloof in de ogen van zo'n klein ventje. Dat gaat moeilijk worden, het is echt zijn maatje. Morgen maar weer een hondenverjaardag vieren met worst en kaas.
Ja doe maar. Met veel worst en kaas.

Mijn kinderen zijn al veel groter en het huis uit, maar hond hoorde zo bij het gezin. We kregen haar toen ze een pup van 8 weken was. Nog even en ik word er heulemaal sentimenteel van. We nemen nog maar een hap worst.
Ik heb mijn tranendal aan het begin van de avond gehad toen Mason op zijn kleed tegen hem zat te kletsen en vooral tegen gem zei dat ie voor altijd bij hem moest blijven. Shit, daar ga ik weer.
Ik zie hem nog zitten als kleine pup bij zijn mama. Liefde op het eerste gezicht.
Hier ook liefde op het eerste gezicht. Ik was niet eens van plan een hond te nemen eigenlijk. Hield meer van katten dacht ik.
Dat dacht ik ook! Brutus heeft me overtuigd dat honden toch wel heel erg gezellig zijn en hij is zelf ook een kattenvriend. De katten hebben stuk voor stuk graag naast hem liggen tukken, ze gaven hem zelfs massages.
De oudste kat is in december overleden en wat had ie toen verdriet. Hij heeft haar helemaal schoon zitten likken en bij haar gewaakt. Stoere reu met een klein hartje. Wat ga ik hem missen.
quote:delite schreef op 04 september 2014 @ 00:52:

Mijn Duitse herder werd alleen heel knokig en mager aan de achterkant.

...

Ik weet nog wel dat ik zijn ribben kon voelen, maar niet zien.

Maar ja, hij had op het laatst idd een heel mager kontje.

Ja, dat heeft ze ook, en dat die botten daar zo uitsteken. Ik zal straks proberen een foto te plaatsen.

MrsStanleyWalker en Jonari, wow, 16 jaar. Van mijn 2e tot mijn 18e had ik een bastaard Cocker Spaniel/iets groots. Hebben jullie rashonden?
Bij een jonge mechelse herder hoor je al de ribben te kunnen zien tijdens het lopen. Dat zou je ook kunnen zien bij een Duitse herder ware het niet dat de vacht wat dikker is. Maar o jee als de honden hier afgehaard zijn. Wat voor commentaar je dan krijgt van de gemiddelde leek. Terwijl de andere honden die ze zien gewoon veel te dik zijn.

Worden ze echt oud dn verdwijnt er ook spierweefsel en dan worden ze inderdaad erg knokerig. Ach ja bij mensen niet anders he.
Wat een oude honden hebben jullie. De mijne is nog maar 6. Aan de ene kant ben ik heel benieuwd hoe ze zal zijn als oudje. Maar nu mag ze me nog een tijd van mijn sokken trekken bij het uitlaten

Ik heb wel een kat van 20. En ja, ze is mager en voddig. Maar ze is nog lang niet toe aan doodgaan. Ze vreet, slaapt en poept nog goed.

Ze vind een aai en kusjes nog steeds fijn om te krijgen.

Maar wanneer het tijd is, dat weet je. Ik heb het met mijn vorige 2 katten gehad (19 en 20) Die dagen vergeet ik ook niet. Als ik dat zie bij mijn kat bel ik gelijk de dierenarts.

Geniet nu in ieder geval nog een hele tijd van jullie oudjes!
Zo ziet ze er dus uit :

Oh wat een oudje... lieve kop, met dat witte snoetje. Wel heel mager idd. Maar je kan toch wel zien dat het een oude hond is en geen zieke. Ik iig wel.

Dit is mijn ouwe bes, vanavond met haar naar de dierenarts.

Is haar ontlasting wel goed? Ze kunnen namelijk van appels problemen krijgen, omdat ze die niet goed kunnen verteren. Best kans dat ze weer iets aankomt als ze die appels niet meer eet.
Hier even een link met uitleg:

http://www.puppyplaats.nl ... 0-giftig-voor-honden.html
Ik wou net zeggen: appels werken voor honden laxerend. Misschien niet zo slim om dat nog te laten eten. Ik weet niet of je brokken geeft of ander soort voer? Je zou kunnen proberen bij te voeren of over te stappen op vers vlees, in de dierenwinkel te krijgen onder de noemer KVV. (of lees eens over barfen, als je echt lef hebt ;) )

Drinkt hij meer dan normaal? Dan kan je de dierenarts ook vragen om te testen op cushing, daar wordt de vetverdeling ook vreemd van.

Als ik haar zo zie vind ik haar wel te mager, ik zou toch echt proberen anders/meer te gaan voeren.
Zeg maar Spijker.
Mijn hond is bijna veertien, volgende maand, maar die blijft nog steeds op haar gewicht, ze schommelt al jaren tussen 21,9 en 22,4, vorige week nog bij de da op de schaal gezet. Je voelt haar ribben wel maar je ziet ze niet. Het is wel naar dat ze inmiddels stokdoof is maar we begrijpen elkaar gelukkig toch wel. Ze krijgt lang niet iedere dag seniorenvoer, we wisselen af.
verba volant, scripta manent.
En seniorenvoering is volgens mij juist minder voedzaam dan reguliere, omdat oude hondjes soms wat minder actief worden. Dus wil je brok blijven voeren, lees dan eens goed de ingredientenlijsten op de verpakking.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven