Gezondheid alle pijlers

Alweer luizen....

08-09-2014 10:58 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

In de klas van mijn dochters zijn de luizen weer flink actief. De jongste heeft het pas 1 keer gehad. De oudste is elke keer weer de klos. In de 3 jaar dat ze op school zit heeft ze het al 5 of 6 keer gehad.

Ik weet wel wat eraan te doen is als het eenmaal zover is, maar ik vroeg me af of er preventief iets aan te doen is.

Haren vast, gel erin doen we al.

Heeft iemand ervaring met dat preventieve spul van Prioderm? Werkt dat echt?
hoi Helena,

Mijn kind had ook telkens hoofdluis. En ik maar weer behandelen, alles wassen, knuffels in de vriezer enz. enz.

Bleek dat een ouder van een ander kind dat bij mijn zoon in de klas zat niets deed om de luizen van haar kind te verwijderen.

Zo kreeg mijn zoon het telkens terug.

Uiteindelijk heb ik zoon een keer uit school thuis gehouden, en toen ging de directie het gesprek aan met de ouders van het bewuste kind. Sindsdien dat schooljaar luisvrij gebleven.
Ik ben zelf luizen moeder geworden hierom. Ik wil weten wie het heeft en of er actief iets aan gedaan wordt.

Maar in het schoolsysteem van onze dochters zitten er 100 kinderen in 1 klas (vraag me niet het uit te leggen ), dus het is lastig te bestrijden. Ze besmetten elkaar steeds.
Hier helpt zo min mogelijk met shampoo wassen. Dus alleen als het echt moet, eens per week of zo, een druppie. Verder natuurlijk wel gewoon met water wassen.

We hebben vier kinderen (drie middelbare scholieren en een bovenbouwer) en nog nooit luizen gehad!
quote:yette schreef op 08 september 2014 @ 11:18:

Hier helpt zo min mogelijk met shampoo wassen. Dus alleen als het echt moet, eens per week of zo, een druppie. Verder natuurlijk wel gewoon met water wassen.

We hebben vier kinderen (drie middelbare scholieren en een bovenbouwer) en nog nooit luizen gehad!Het is een fabeltje dat luizen alleen van schoon haar houden. Ik waste als kind elke dag mijn haar(mijn zusje ook) en beide ook nooit luizen gehad.
Op de nieuwe school van zoon zijn ze ook gesignaleerd, hij heeft ze gelukkig (nog) niet.

Op zijn oude school waren ze niet! En daar deden ze ook van alles voor en eigenlijk heel simpel. De eerste weken moesten de jassen en tassen (vooral de rugzakken) allemaal in een zak, ieder zijn eigen zak en die werden in het weekend uitgekookt. De was de eerste maand totdat ze zeker wisten dat de kinderen luisvrij waren. Vind ik een goed systeem want er is er altijd wel een die er te licht over denkt en zo blijven die krengen bestaan.
Nou, in dat geval ben ik gewoon goed geweest voor het milieu en mijn portemonnee
quote:nina1966 schreef op 08 september 2014 @ 11:25:

Op de nieuwe school van zoon zijn ze ook gesignaleerd, hij heeft ze gelukkig (nog) niet.

Op zijn oude school waren ze niet! En daar deden ze ook van alles voor en eigenlijk heel simpel. De eerste weken moesten de jassen en tassen (vooral de rugzakken) allemaal in een zak, ieder zijn eigen zak en die werden in het weekend uitgekookt. De was de eerste maand totdat ze zeker wisten dat de kinderen luisvrij waren. Vind ik een goed systeem want er is er altijd wel een die er te licht over denkt en zo blijven die krengen bestaan.Dat helpt niet hoor. Mijn kinderen hebben nog geen jas aangehad na de zomer. Maar toch luis. Ze zitten gewoon met de hoofden tegen elkaar, of knuffelen elkaar. En hoppa, overgelopen. Die beesten zitten gewoon constant op de uitkijk naar een ander hoofd. Grrrr.
Prioderm preventief, zal dat niet werken?

Hier nog geen luis in de klas, maar mochten we bericht krijgen dat er wel kindjes zijn.., dan ga ik het toch aanschaffen denk.
Kammen, kammen, kammen

2x per dag minstens (met cremespoeling)

En haar zoveel mogelijk in vlechten (het zijn meestal de meisjes met lang haar, die ze krijgen).

Dat van die jassen (rugzakken) etc is achterhaalt, daar krijg je geen luizen van.http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... _aangepast

Ook alle knuffels wassen etc is echt niet nodig
quote:helena2 schreef op 08 september 2014 @ 11:09:

Ik ben zelf luizen moeder geworden hierom. Ik wil weten wie het heeft en of er actief iets aan gedaan wordt.

Maar in het schoolsysteem van onze dochters zitten er 100 kinderen in 1 klas (vraag me niet het uit te leggen ), dus het is lastig te bestrijden. Ze besmetten elkaar steeds.

Nu ben ik toch nieuwsgierig hoe dat zit

Ben trouwens blij dat ik die periode achter de rug heb van luizen en dan alles uit wassen. Pfff wat een werk was dat altijd!
http://www.bol.com/nl/p/a ... izenkam/9200000005180488/

Ik heb goede ervaringen gehoord van de assy kam.

Zelf ( gelukkig nog) geen ervaringen mee.
quote:maylo schreef op 08 september 2014 @ 11:38:

Hier nog geen luis in de klas, maar mochten we bericht krijgen dat er wel kindjes zijn.., dan ga ik het toch aanschaffen denk.Ehhh, dat is precies mijn vraag
quote:maylo schreef op 08 september 2014 @ 11:38:

nee, dat werkt niet preventief.

Het is luisdodend, als er geen luis zit, kun je hem niet doden
quote:mika65 schreef op 08 september 2014 @ 11:43:

[...]

Nu ben ik toch nieuwsgierig hoe dat zit

Ben trouwens blij dat ik die periode achter de rug heb van luizen en dan alles uit wassen. Pfff wat een werk was dat altijd!Oké, even kort dan : groep 1 t/m 8 bij elkaar. Groep 1-2 25 kinderen, groep 3-4 25, groep 5-6 25, groep 7-8 25. Samen 100.
Wij hadden vroeger ook zo'n moeder op school. Liep het hardste te blèren hoe vies luizen waren en dar háár kinderen ze niet hadden. En telkens kwamen die rotdingen maar weer terug, wat een plaag. Ik heb ze wel 6 keer gehad.

Tot het bewuste gezin naar een andere school ging... hele school ineens luisvrij.
Een drupje teatreeolie.

Eigenlijk moet je het mixen. Je neemt je gewone shampoo in je hand en voegt drie druppels teatree toe. Hiermee het haar wassen. Teatree doet iets met de zenuwen van luizen en de geur blijft hangen in het haar, waardoor je ook minder snel luizen erin hebt. Kleine beestjes houden namelijk niet van teatree. Ook vlooien, mieren en zelfs mijn katten gaan er vandoor als ik ermee dweil.

Als ik het goed geroken heb, heeft de prioderm preventief ook teatree toegevoegd. Dus ja, het zal wel werken. Maar je eigen mix is natuurlijk wel stukken goedkoper. Plus; met een los flesje teatree kun je ook een drupje op jassen, sjaals, hoofdkussen en eventueel auto-hoofdsteunen doen.
Dus 100 potentiële luizenbollen
- weggehaald wegens privacy -
Thanks exces, ik ga het proberen.
quote:helena2 schreef op 08 september 2014 @ 11:32:

[...]

Dat helpt niet hoor. Mijn kinderen hebben nog geen jas aangehad na de zomer. Maar toch luis. Ze zitten gewoon met de hoofden tegen elkaar, of knuffelen elkaar. En hoppa, overgelopen. Die beesten zitten gewoon constant op de uitkijk naar een ander hoofd. Grrrr.

Die beesten kunnen niet vliegen dus ze moeten toch over kunnen lopen. En je kinderen hebben toch wel iets aangehad? vesje, jackje etc. Of bij gym dat ze de kleding naast elkaar hangen.

Het mag dan volgens jou achterhaalt zijn feit is dat er in de zes jaar dat hij daar heeft gezeten geen luis is verspreid. De eerste dag worden de kinderen meteen gecontroleerd en als ze wat vinden word daar meteen wat aan gedaan. Als je kind daar luisvrij naartoe ging kwam hij daar ook luisvrij vandaan. Voor zoveel jaar kan dat toch geen toeval zijn.
quote:helena2 schreef op 08 september 2014 @ 11:47:

[...]

Oké, even kort dan : groep 1 t/m 8 bij elkaar. Groep 1-2 25 kinderen, groep 3-4 25, groep 5-6 25, groep 7-8 25. Samen 100.Sow he, klein dorp zeker waar jij woont. Je zal er maar leraar zijn
quote:kindergarten schreef op 08 september 2014 @ 11:50:

[...]

Wat een goeie tip!

Je houdt er ook mannen mee op afstand. Ik heb sinds kort een hele fijne gezichtstoner met tea tree en toen mijn vriend me een nachtzoen gaf trok hij zijn neus op. 'Wat heb jij op je gezicht gesmeerd?!' 'Mijn nieuwe tea tree toner' glom ik. 'Je ruikt naar wc-verfrisser', zei hij fronsend. 'Maar ik hou wel van je hoor.'

En draaide zich om.Mooi, dat houdt dan meteen vriendjes en vriendinnetjes met luis op afstand .
Ik hoor dat tegenwoordig zo vaak, hoofdluis. Is dat iets dat de laatste jaren de kop weer op heeft gestoken? Bij mij destijds op de lagere school nooit last van gehad, en alle jassen van de kinderen hingen gewoon naast elkaar op de kapstok. Eén keer per jaar kwam de "luizenzuster" en die controleerde ons, maar kan me niet herinneren dat er ooit iemand luis had. In al die zes jaar tijd nooit iets gemerkt dat er een uitbraak van hoofdluis zou zijn op school, en bij vrienden en familie ook nooit iets van gehoord destijds. Sta er echt van te kijken dat dat opeens weer zo'n probleem lijkt te zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:mika65 schreef op 08 september 2014 @ 11:54:

[...]

Sow he, klein dorp zeker waar jij woont. Je zal er maar leraar zijn De basisschool van mijn dochter was nog kleiner. Daar maakte de schoolfotograaf geen klassenfoto maar een schoolfoto. Alles bij elkaar staan daar dan zo´n 80 mensen op. Kinderen, docenten, congierge, directeur, poetsvrouw, stagiar(es) én de schoolpleinkat

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven