Hoe Narcistisch ben jij?

16-09-2014 22:10 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, nav een topic en een verwijzing was ik iets over narcisme aan het lezen en ik dacht, mijn god, dat heb ik ook wel eens en dat herken ik ook wel. Radartjes, radartjes....

Hoe narcistisch vinden jullie jezelf eigenlijk? Of hebben anderen wel eens tegen je gezegd dat je egoistisch bent of dat je de empathie hebt van een achterdeur?

Ik trap af:

Ik vind dat ik recht heb op een goede behandeling. Alleen vind ik dat niet alleen ik daar recht op heb, maar iedereen daar recht op heeft. Klant is koning vind ik in een steeds meer en meer geautomatiseerde omgeving erg belangrijk en daar zal ik makkelijk mijn recht willen halen.

Ik kan heel sterk mijn mening vinden en daar ook moeilijk vanaf te brengen zijn. Dat kunnen dan ook best pittige discussies zijn als het iets is wat ik heel sterk zo vind.

Ik vind mezelf soms wel slimmer, leuker, handiger of mooier dan andere mensen. Maar ik kan ook rustig zien als er anderen zijn die slimmer, leuker, handiger of mooier zijn dan ik. Ik ben daar dan gelukkig niet jaloers op, maar vind het eigenlijk alleen maar leuk voor de ander.

Ik kan makkelijk geirriteerd raken van ´domme´ mensen of ´domme´ uitspraken en heb dan ook moeite om geduld op te brengen. Mijn opgebrachte geduld is aangeleerd gedrag, omdat het zo hóórt.

En wat iemand anders ooit over mij gezegd heeft:

dat ik weinig inlevingsvermogen heb. Alleen ben ik het daar dan weer niet mee eens Want inlevingsvermogen en vinden dat iemand gelijk heeft, zijn voor mij twee verschillende dingen.

Hoe narcistisch ben jij??

ik ben....

Totaal aantal stemmen: 14

absoluut geen narcist. Iedereen loopt over me heen (7%)
ik heb een paar trekjes, maar dat heeft toch iedereen?? (21%)
ik heb gewoon een gezonde dosis zelfvertrouwen, that&#18 (50%)
ik ben volgens mijn psychiater een en al narcist, maar uiter (7%)
ik trek vooral narcisten aan, snap er ook niks van (14%)
ik ben geen narcist, dat heet borderliner/autist/manisch Geen stemmen
Wat goed dat je dit vraagt !

IK vertel het je graag!

Je had je vraag het beter rechtstreeks aan mij kunnen sturen, dan had je niet al die irritante opmerkingen van anderen gehad.

Het voordeel is natuurlijk wel dat nu iedereen mijn antwoord kan lezen. Al kan ik daarvoor natuurlijk ook mijn eigen topic openen (Misschien moet ik dat maar doen).

Ik zal jullie niet langer in spanning houden, hier komt... HET ANTWOORD !

Ik ben echt niet narcistisch.

PS: wil iedereen nu alleen nog maar op deze posting reageren, en niet op bijzaken?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
quote:Tickel schreef op 16 september 2014 @ 22:52:

[...]

Ben je niet gewoon vreselijk dominant?Vrees van wel
quote:Dropdrop schreef op 16 september 2014 @ 22:33:

Het schijnt dat narcisten heel makkelijk te herkennen zijn door ze te vragen of ze een narcist zijn :D Ze vinden narcisme namelijk geen slechte eigenschap.

Zie de reactie van Amand
ik geef iemand gewoon gelijk hoor, als mij dat voordelen oplevert.

mijn ego is groot genoeg om daar geen last van te hebben en aan elkaar overschreeuwen heb ik een hekel.

ik ga toch gewoon mijn eigen gang, dus dat voegt niks toe.
wij slapen nooit.
quote:bestpittig schreef op 16 september 2014 @ 23:03:

[...]

Vrees van wel Geeft niet hoor
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Haarklover
Haarklover, je bent Ge-Wel-Dig
quote:scriptum schreef op 16 september 2014 @ 23:04:

Haarklover ik ben nou eenmaal niet narcistisch, maar gewoon belangrijk.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ik heb gestemd op :absoluut geen narcist. Iedereen loopt over me heen.

Ik krijg vaak te horen dat ik te lief, rustig, stil, bescheiden etc ben en meer van me moet laten zien en meer voor me moet opkomen.

Heb de afgelopen jaar op meerdere plaatsen gewerkt en vrijwel overal werd er tegen mij gezegd dat collega's mij uittesten, maar dat het ze echt niet lukt.

Wat ze hiermee bedoelen weet ik niet echt en ik zou niet weten hoe ik anders op ze zou moeten reageren.

Aan de andere kant ben ik niet naief of zo. Ik vertrouw mensen niet en als ik het ergens niet mee eens ben geef ik ze gewoon gelijk ook al heb ik van binnen een andere mening. Ik ga niet discussieren omdat dat mij teveel energie kost (bevende lichaam en trillende benen, zweten en paniek). Andere mensen kunnen lang doorzeiken over dingen zonder te luisteren naar wat ik vind.

Dan vind ik het ook al gauw best. Ik hou de eer aan mezelf.
Maar als je dus geen latent narcistische trekjes hebt, hoe weinig last heb je dan van je eigen meningen? Als ik bijv. word gevraagd voor een klus, dan wil ik dat graag goed doen. Dan wil ik graag de ruimte krijgen om die klus te doen en bij voorkeur ook niet te veel in de weg gezeten worden om die klus te doen (een beetje a la, vertrouw op mij, want ik weet heus wel dat ik iets goeds neer kan zetten).

Nou, zo´n typisch voorval die ik dan heb is dat dat alles dus niet lijkt te gebeuren en ik me daar een partijtje enorm over zit op te vreten en me serieus afvraag wat ik daar in godsnaam zit te doen. En dat dat ook echt op tafel neerkwak, zo van, zeg het maar (lijkt een beetje op my way or the highway, zo bedoel ik dat dan niet. Maar ben wel heel ongeduldig met mensen die niet in diezelfde flow zitten).
Ik denk juist (en vergeef me) dat mensen die lief, aardig, etc zijn, wél narcisten zijn want ze zijn lief omdat ze lief gevonden willen worden. Die mensen vinden zichzelf erg belangrijk en zijn vaak snel beledigd wanneer ze niet datgene van een ander terugkrijgen wat zij menen erin geïnvesteerd te hebben. Let's call it de slachtoffer-narcist.
Ik ben gelukkig niet narcistisch want ik heb toevallig eens een FANTASTISCHE persoonlijkheid. Dat komt goed uit want dat is dan een mooie aanvulling op mijn verheven intellect en opmerkelijke schoonheid.

Helaas zijn veel mensen niet in staat om mijn genie en gelijk te herkennen, en ik zie het dus als mijn taak om hen te sturen/manipuleren.

Het is ook voor hun bestwil. Zo kunnen ze leren. Leren om mij te behagen en te pleasen. Zo leren ze wat belangrijk is; Ik namelijk.

Grapje natuurlijk, maar het is een korte beschrijving van ziekelijk narcisme.

Voor wie meer interesse heeft kan er hier meer over lezen;

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/jaargang
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Volgens mij is het ook een tikje narcistisch om jezelf uniek te vinden. Oh ik ben zo anders dan anderen, ik ben namelijk een lawaaierige vrouw (dat noemen ze dan 'ik heb een mening') en geen ingetogen schaapje.

Dat soort types zit heel erg in mijn allergie. Ik heb zo'n bloedhekel aan blablablaters die zichzelf zo slim en bijzonder vinden en dat ook bij voorkeur luid rondtetteren.
quote:Amand schreef op 16 september 2014 @ 22:26:

As if I would care.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ieder mens heeft een narcistische inslag.

Heel gezond.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Een narcist zou nooit erkennen dat hij een narcist is. Want met de narcist is niks mis, vind hij zelf dan. Al krijgt de narcist tien verschillende testen en overal komt narcist uit, dan nog zal hij het blijven ontkennen.

(Ik praat in hij vorm, kan net zo goed haar zijn natuurlijk.)

Tja en verder wat narcistische trekjes hebben we allemaal wel. Maar dat heeft niks met narcisme te maken.
Vind je het interessant dat je (volgens jou zelf dan, want ik vind het doodnormaal klinken) misschien wel narcistische trekjes hebt? Zo komt het op mij over...
quote:bestpittig schreef op 16 september 2014 @ 22:23:

Ik weet niet of ik doodnormaal ben. Ik vrees dat ik soms niet ben wat een typische vrouw hoort te zijn:

bescheiden, lief, verlegen, dankbaar, etc.

Ik ben een vrouw die doorgaans weet wat ze wil en hoe ze het wil. Ik ben veel mannelijker lijkt wel. Ik hou niet van valse bescheidenheid en als ik iets kan, dan kan ik iets en dat weet ik ook van mezelf. Ik vind het dan zo vermoeiend om me daar dan bijna om te moeten verontschuldigen, omdat het hoogmoed zou zijn of arrogantie.

Ook doe ik me vaak dommer voor dan ik ben, omdat ik weet dat mensen het vervelend vinden als ik in een leerpositie zit als reactie geef dat ik het wel weet. Dus ik hou mijn mond, knik vriendelijk en doe nog effe de goh en oh erbij. Maar inwendig denk ik regelmatig, jajaaa, effe doorspoelen want dat weet ik allemaal wel. Of dat snap ik allemaal wel.Ik vind je niet narcistisch, maar wel uitgesproken arrogant en zelfingenomen. Narcisme is heel anders dan wat jij probeert te omschrijven.
en Pyrrha verbrak als eerste de stilte met haar stem en weigerde aan het bevel van de godin te gehoorzamen.
quote:mamavk schreef op 16 september 2014 @ 23:36:

Vind je het interessant dat je (volgens jou zelf dan, want ik vind het doodnormaal klinken) misschien wel narcistische trekjes hebt? Zo komt het op mij over...Persoonlijk lijkt mij het krijgen van een narcistische diagnose op gebied van psyche mij de meest erge diagnose die je kunt krijgen. Wie vindt het nou leuk vinden om te horen dat je eigenlijk een heel naar mens bent?
Ik heb psychiater Bram Bakker (wie was dat ook al weer) wel eens horen zeggen dat elke goede professional behoorlijke narcistische trekken heeft.

En dat herken ik wel van vroeger. Toen ik nog een WO plus carrière had, een young professional, high potential en witte raaf was. Rond de dertig. Met veel status in een wereld van klatergoud. Work hard, play hard. Het regende complimentjes, vette salaristroken en head hunters hingen wekelijks aan de telefoon. En we waren allemaal jong, mooi en slank en aten oesters in de hoofdstedelijke new place to be .

Ach.......those were the days...
quote:pyrrha schreef op 16 september 2014 @ 23:37:

[...]

Ik vind je niet narcistisch, maar wel uitgesproken arrogant en zelfingenomen. Oh, eh, ok?
Bestpittig, klopt het dat je nog (lang) geen 30 bent? Toen ik in de twintig was, en dat heeft ook nog wel tot mijn 30e geduurd, was ik ook best zelfingenomen en ongenuanceerd. Dat is een staartje vanuit je puberteit waarin je jezelf center of the universe vindt. Uiteindelijk slijt dat zwart-witte wel en ga je andere mensen ook waarderen om hun eigen kwaliteiten.
quote:hiltje schreef op 16 september 2014 @ 23:42:

Ik heb psychiater Bram Bakker (wie was dat ook al weer) wel eens horen zeggen dat elke goede professional behoorlijke narcistische trekken heeft.

En dat herken ik wel van vroeger. Toen ik nog een WO plus carrière had, een young professional, high potential en witte raaf was. Rond de dertig. Met veel status in een wereld van klatergoud. Work hard, play hard. Het regende complimentjes, vette salaristroken en head hunters hingen wekelijks aan de telefoon. En we waren allemaal jong, mooi en slank en aten oesters in de hoofdstedelijke new place to be .

Ach.......those were the days...Ik zie eigenlijk niet in wat daar mis mee is. En nee, ik val niet in die categorie.
Oja, en ik ken wel een zeeeeer succesvolle mevrouw. Zakelijk en in haar hobby/sport. Alles is een competitie en ze zal en moet overal het hoogste in bereiken. Haar successen roeptoetert ze rond. Bijvoorbeeld op facebook dat haar opdracht als adviseur van de board of directors bij een beursgenoteerde multinational is verlengd.

" This is the champions league ", schrijft ze dan erbij.

Ik ken haar vanuit een hobby (wat ze overigens zeer professioneel aanpakt) en ik weet nog dat we een keer met een groepje meiden echte vrouwenpraat hadden. Het ging over tampons. En toen zei ze: ik kan daar soms niet zo goed tegen....ik ben namelijk heel strak van onderen.

En sindsdien, als ik haar zie, moet ik altijd inwendig heel hard lachen. Wat een narcist! Moet zelfs opscheppen dat ze een strakke kut heeft. Veel erger krijg je ze niet.
Nee hoor, ik ben zelfingenomen (blijkbaar) en 35. Dus een staartje puberteit kan het zeker niet zijn.

Voor de duidelijkheid, ik vraag niet aan jullie om te bevestigen of te ontkrachten dat ik een narcist zou zijn (want dat ben ik niet en dat weet ik zelf ook wel). Maar wel in hoeverre jij denkt dat je (last hebt van) narcistische trekjes. Ik lees hier nl. reacties (van o.a. Vlinder) dat ze helemaal geen last heeft van die Grote Mening en dat ze makkelijk kan denken: wat jij wil.

Ik merk dat ik dat (samen met weer anderen) minder makkelijk kan. En dat verschil fascineert me. Hoe komt dat vraag ik me dan af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven