Proefdieren

23-08-2014 09:14 204 berichten
Op Facebook kom ik een petitie tegen om te tekenen tegen het gebruik van 39 Labradors door de Universiteit van Maastricht. De bedoeling is om peacemakers in de honden te plaatsen en voor een periode van 6 weken hartfalen op te wekken om de effecten te bestuderen.

1 op de 3 honden sterven tijdens het experiment, de rest wordt na afloop afgemaakt.

Wat is jullie mening over dit soort experimenten?

Ik vind het hartverscheurend... Net zoals het testen van cosmetica op dieren. Er zijn inmiddels toch genoeg alternatieven zoals kunstmatige huid of organen.

ADC (een organisatie die protesteert tegen proefdiergebruik) is eerder in het nieuws geweest nadat zij Beagles hebben bevrijd uit een fokkerij voor Beagles die gefokt worden als proefdier.

Hier is de ADC website voor meer info:

http://www.stopdierproeven.org/

Het liefst zou ik de link voor de petitie willen plaatsen, maar weet niet of dit tegen de regels is. :-)
Alle reacties Link kopieren
quote:beagle10 schreef op 18 september 2014 @ 12:57:

Zou jij als je ernstig ziek bent door dan wel kanker of een andere ernstige levensbedreigende ziekte medicijnen weigeren omdat ze op dieren zijn getest? Ik denk het niet.

uit overlevingsinstinct kies je voor jezelf.

Als je die keuze hebt tenminste.

Maar het feit dat je een keuze hebt, is niet altijd juist.
Dus je kiest voor medicijnen omdat dit onder 'overlevingsinstinct' gaat, begrijp ik dat goed?

Terwijl er heel veel keuzemomenten zijn waarop je 'nee' kunt zeggen, waar je uit je overlevingsinstinct in eerste instantie 'ja' op had gezegd?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:iones schreef op 18 september 2014 @ 22:53:

[...]

Dit is een laffe manier van dingen omdraaien, zoals alleen mensen dat kunnen die anderen niet kunnen overtuigen van hun gelijk.

.

Het gaat niet over gelijk want iedereen is het eens dat er alternatieven moeten komen voor dierproeven.

De discussie is tot welke hoogte iedereen tegen is en waarom er (nog) geen alternatieven zijn.

En de rest wat je neerzet is ook complete onzin.

Ik leef zo goed al kan vega en ook mijn huisdieren eten geen voer wat op dieren is getest.

Jij bent zo fel tegen dierenleed en hebt al verschillende opmerkingen gemaakt dat je het menselijk leven niet al te hoog inschat maar dat blijkt niet uit je handelen.

Want ondanks dat je in het dagelijks leven vrij makkelijk om dierenleed heen kan blijf jij er toch gebruik van maken. (Maar wee o wee wanneer anderen dit doen, want dan is de mensheid verdorven)

En zolang jij dierproeven dus dagelijks in stand houdt kan je niet "eisen" dat andere mensen dit niet doen.

Edit:

Wil hier nog aan toevoegen dat het niet moeilijk is om dierproeven te ontwijken. Voor huisdieren bijvoorbeeld kan je voer kopen van o.a het Nederlandse merk Yarrah. Ze verkopen ook blikvoer en brokken met vlees.
quote:iones schreef op 18 september 2014 @ 22:56:

[...]

Denk je dat ik het goedkeur hoe vleesvee gehouden wordt? En hoezo maak ik bewust geen keuze voor gezonde alternatieven?

En waarom moeten we het hier over hebben? Het gaat nu over vivisectie.

Maar jij bent een van die mensen die vindt dat alles maar moet kunnen onder het mom van dat we `immers ook vlees eten` dus dan mag de rest ook. Net als al die anderen hier in dit topic.

Ik zou het liever andersom zien.

Elke vorm van lijden afschaffen, dus afbouwen.

óok de vleesindustrie!

Jij had het toch over dierenleed wat niet zou mogen en had het er over dat het niet goed is om het menselijk belang boven die van dieren te plaatsen. vandaar dat er zomaar de vraag in me opkwam of je überhaupt wel weet wat er omgaat in de vee en vleesindustrie en dan nog zonder het te hebben over de bio industrie. Maar ik begrijp dat ik nu een gevoelig puntje raak. En daar moeten we dan maar niet verder over uitbreiden?

En nee ik vind niet dat er zomaar lukraak dierproeven mogen worden gedaan. Dat is jouw interpretatie die wel vaker kant nog wal raakt. Ik ben het voor bewust omgaan met belangen afwegingen. Heb er naast mijn studie zelfs een speciale opleiding voor gevolgd om me er in te verdiepen. Ik wil weten waarover ik praat. Als je de postings van mij goed gelezen had had je die conclusie heel gemakkelijk kunnen trekken. En ik verwacht niet van een ieder dezelfde kennis van zake in deze. NIet iedereen heeft een studie proefdierkunde en de ethiek erom heen gevolgd. Niet iedereen heeft de werkelijke gang van zaken veelvuldig kunnen aanschouwen. Vandaar dat ik de moeite doe anderen de zaken een beetje te laten relativeren en een stukje bewust wording mee te geven. Want je kunt wel ergens heel hard tegen aanschoppen, maar heb je dat recht als je er zelf volop gebruik van maakt? (zonder dat je het zelf in de gaten hebt omdat je jezelf er mogelijk niet voldoende in hebt verdiept).

En nogmaals veel proefdieren hebben misschien nog wel een beter leven dan de gemiddelde huisdier.

Proefdieren krijgen waar nodig is in ieder geval wel de medische zorg terwijl ik begrijp iones dat jij bewust behandelingen bij je huisdieren achterwege laat en dierenartsen vermijd omdat die mede met behulp van dierproeven 'tot stand' gekomen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven