was stinkt! (soms)

31-10-2007 21:53 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, de titel zegt al genoeg: mijn (schone) was stinkt soms! Als ik het uit de wasmachine haal dan ruikt het zo muffig, alsof het al dagen nat heeft gelegen. Ergens in de verte ruik ik nog een vaag luchtje van mijn wasverzachter/wasmiddel, maar ik vind het gewoon echt niet lekker ruiken.

Doe ik iets verkeerd? Ik doe volgens mij niet teveel was in de machine, was gewoon op 40 graden, met wasmiddel (dreft nu geloof ik) en wasverzachter (omdat dat zo lekker ruikt ja), haal het er best snel uit ook (vandaag was het toevallig een paar uur, omdat ik weg was).

Oh, heb de machine nog maar anderhalf jaar ongeveer.....
En nu heb ik dus ook stinkende was. Heb alles al geprobeerd ( heb nota bene zelf tips gegeven in dit topic), maar mijn was stinkt!

Niet als ik het eruit haal, ook niet als de was droog is, maar ik merk het vooral als ik me afdroog na het douchen. Die handdoeken stinken, daar word je niet goed van. Een vieze zurige lucht.

Ik gebruikte altijd poeder, maar die heb ik vandaag uit pure chagrijnigheid weggegooid. Wil mijn handdoeken morgen op 90 graden wassen. Maar wat moet ik nou gebruiken, poeder of vloeibaar?

Zucht.
Toohoooooooon.....
Shining, ik heb begrepen dat poeder beter is. Neem een lading witte handdoeken en sokken, was ze op 90 graden met Robijn stralend wit en maar een klein beetje wasverzachter zou ik zeggen.
Cum non tum age
Ik gebruik nooit wasverzachter. Ga zometeen waspoeder halen ( toch maar), maar dan van een ander merk. Daarna inderdaad trommel laten draaien op 90 graden. Misschien dat dn alle oude zeepresten weg gaan.
Ik heb robijn stralend wit gekocht Noa, ben benieuwd. De wasmachine draait nu
Up!

Hier hetzelfde probleem, muffig ruikende was. Ik heb het topic doorgelezen en weet nu dat ik op een aantal dingen moet letten. Ik laat mijn was nooit in de machine zitten en de deur staat altijd tussendoor open. Ik gebruik vloeibaar wasmiddel in een bolletje, en zal overstappen op poeder omdat dat beter schijnt te zijn.

Maar... ik wil wel een kookwas draaien met azijn, om m schoon te maken, maar gebruik ik dan natuurazijn of schoonmaakazijn?
quote:Teigera schreef op 02 mei 2009 @ 22:53:

Up!

Hier hetzelfde probleem, muffig ruikende was. Ik heb het topic doorgelezen en weet nu dat ik op een aantal dingen moet letten. Ik laat mijn was nooit in de machine zitten en de deur staat altijd tussendoor open. Ik gebruik vloeibaar wasmiddel in een bolletje, en zal overstappen op poeder omdat dat beter schijnt te zijn.

Maar... ik wil wel een kookwas draaien met azijn, om m schoon te maken, maar gebruik ik dan natuurazijn of schoonmaakazijn?Probeer eens een witte was te wassen op 95 graden met wasmidddel en soda erbij en je zult zien..je was ruikt heerlijk(en doe dit dan ook eens per maand herhalen)heb het zelf ervaren en het werkt!Je kunt gewoon vloeibaar wasmiddel gebruiken,daar gaat je was niet van "stinken"..succes
Gewone witte azijn uit de supermarkt. Hier ook iemand met wasmasjien probleem. Zo erg dat ik nu een nieuwe ga kopen. Het schijnt dat de combinatie zuinigere machines en vloeibaar wasmiddel wel degelijk voor problemen zorgt in de machine.

Ik heb echt alles al geprobeerd, van dopje chloor erin en leeg laten draaien op 90c, azijn erbij, leeg draaien met soda, rubbers poetsen, filters schoonmaken, altijd deurtje open, extra water erbij met gieter,niks werkt.

Hoorde van een reparateur dat als het apparaat dan nog blijft stinken, er een bacterie inzit die je er niet meer uitkrijgt. Mijn vorige machine heeft overigens nooit gestonken.
Ik had dit ´probleem´ ook, en toen ik mijn sokken apart ging wassen, samen met bijv vaatdoekjes, was het probleem over! Dus misschien dat dat helpt....Overigens was ik met vloeibaar wasmiddel, want dat schijnt beter voor de kwaliteit van je kleding te zijn dan poeder...Succes!!!
quote:Celeone schreef op 31 oktober 2007 @ 22:22:

Die vrees voor bacteriën altijd...

Ooit gehoord dat iemand ziek is geworden omdat hij zijn onderbroeken altijd op 40 graden wast in plaats van op 90 graden? En hoe deden ze dat vroeger, toen ze nog met hun was naar de rivier gingen? Zullen ze hun handen wel goed verbrand hebben zeg....

Hoe ze dat vroeger deden? Nou, vroeger had men een hele grote ketel en die werd op maandag op het fornuis gezet en daarin werd de was gekookt. Jawel, gekookt. Dus alles werd wel degelijk brandschoon.

Ik vind het ook vies om je witte was (handdoeken, vaatdoeken, en onderbroeken) niet op minstens 60 graden te wassen.

Witte was doe ik altijd met poeder. Gekleurde met vloeibaar met azijn.
En dat ga ik bij mijn nieuwe wasmachine ook doen (combinatie poeder/vloeibaar/azijn en hoge temperatuur). Ik word er hoorndol van dat ik niet met lekkere frisse was kan lopen slepen. Sta als een jachthond te snuffen aan de was.
quote:Dokkie schreef op 31 oktober 2007 @ 22:01:

He, ik zag de titel en hoopte op al veel reacties, maar hij staat er net pas!

Hier hetzelfde probleem. Heb op Google al eens naar oplossingen gezocht en meerdere tips uitgeprobeerd. Waarschijnlijk heeft het iets met bacterie-groei te maken en met het wel of niet goed uitwassen van restjes zweet en deodorant. Heter wassen helpt namelijk wel. De witte was op 60-75-95 graden ruikt nooit muffig. De bonte was op 30 of 40 graden wel. Advies was om regelmatig een witte was heet te draaien, maar dat helpt toch niet echt voor de bonte was erna. Andere tip was: machine laten draaien met 2 vaatwastabletten. Wordt hij mooi schoon van, maar helpt ook niet echt. Ik heb het idee dat de ouderwetsere machines het probleem minder kennen, waarschijnlijk omdat die meer water gebruiken. Ik was bonte t-shirts nu vaak op 50 of 60 graden, met risico op verkleuren of sneller lelijk worden.

Misschien hier later nog de ultieme tip!Herkenbaar. Wat ik er aan doe is iedere keer van wasmiddel veranderen (voor bont dus). Als mijn neus namelijk aan een wasmiddel gewend is geraakt, dan ruik ik het lekkere geurtje helemaal niet meer.
Whatever, I do what I want
Vetluis of ook wel wasluis ontstaat voornamelijk door het (te) vaak wassen op lage temperaturen (40 graden) en het weinige zeepgebruik van tegenwoordig. Als wasluis kans krijgt zich te vormen in een machine dan kun je er vanuit gaan dat je eigenlijk nooit een echt schone was hebt. Om vet en bacterieën te verwijderen heb je nog steeds minimaal 60 gaden en voldoende wasmiddel nodig. Was eens wat vaker op 60 graden of hoger en maak de zeeplade en de afvoerpomp eens schoon. Laat de machine ook èèn à twee keer per jaar draaien met een speciaal reinigings/ontkalkings-middel voor wasmachine's
Hier gaan alle handdoeken, vaatdoeken, spuugdoeken, luiers, beddengoed, ondergoed, sokken, pyjama's en erg vieze kleding van de kinderen op 60graden. Vaak kun je kinderkleding ook op 60graden wassen volgens het label, omdat kids zich extra vuil maken. Handdoeken, vaatdoeken en beddengoed gaan als het erg vies is zelfs op 95graden.

Alleen dekbedovertrekken meestal wel gewoon op 40 en mooie kleding op 30-40graden. Mijn witte was stinkt dan ook nooit, alleen die mooie kleding 'stinkt' dus wel eens, al is stinken een groot woord, niet echt lekker fris ruiken is het meer.
quote:Madiken schreef op 02 mei 2009 @ 23:52:

[...]

Ik vind het ook vies om je witte was (handdoeken, vaatdoeken, en onderbroeken) niet op minstens 60 graden te wassen.

Dat wordt lastig met de fijne lingerie van tegenwoordig! Als er 30 graden op het wasetiket staat hou ik me daar maar aan, heb al te vaak kledingstukken verprutst met verkeerd wassen.

Het idee dat ze dan niet echt goed schoon zijn vind ik niet zo prettig, maar ik wil ook niet in Sloggi slips lopen, wat n dilemma!

Vaatdoeken en en de biohazard sokken van mn lief week ik eerst even in in een Biotex sopje, eerder mogen ze niet samen met mijn kleren in een wastrommel
Ik begin langzamerhand in te zien dat mijn, in mijn ogen zeer milieuvriendelijke gewoonte, om alles op 30 of 40 graden te wassen misschien toch niet zo verstandig is... Ik vrees dat ik daardoor dus die muffe geur heb gekregen!

Als ik het goed begrijp is het verstandig om morgen (vannacht vinden mijn buren denk ik niet zo leuk) een lege wasmachine te draaien, op 95 graden, met een bolletje natuurazijn / tafelazijn erin.

Overigens ben ik wel blij dat er zoveel reacties komen, kennelijk ben ik niet de enige met dit probleem. Dat valt dan weer mee!
Zooo komt dit oude topic weer eens boven. Ik had het ook en door de tips hier opgelost. Want sinds ik voor de witte was poeder gebruik en handdoeken op 60 graden was is het probleem bij mij niet meer terug gekomen.
Zo, wasmiddelenbakje schoongemaakt (al deed ik dat wel vaker) maar deze keer met azijn. De wasmachine staat nu te draaien met azijn erin, op 95 graden. Ben benieuwd!

Ik las ook iets over de filter schoonmaken. Nu heb ik onderin mijn wasmachine een klepje wat ik open kan doen, daarachter ligt een zwart dun slangetje en een dopje. Is een van die twee de filter? Hoe ziet zoiets eruit en hoe maak je het schoon?
ik was alles maar dan ook alles op 40 graden..wat een onzin met die bacterieen... 1 keer in de zoveel tijd machine leeg laten draaien op 95 graden helpt ook,maar mijn vorige wasmachine heeft altijd muffe luchtjes achter gelaten,heb nu sinds een jaar een andere,nooit last van.... allebei nieuw gekocht...
filter schoonmaken staat in je boekje dat je bij je wasmachine hebt gekregen,doe ik elke week`!
quote:Dickens schreef op 02 mei 2009 @ 23:54:

En dat ga ik bij mijn nieuwe wasmachine ook doen (combinatie poeder/vloeibaar/azijn en hoge temperatuur). Ik word er hoorndol van dat ik niet met lekkere frisse was kan lopen slepen. Sta als een jachthond te snuffen aan de was.
Ik blijf nog even zuinig op mijn oude machine. Hij is inmiddels 22 jaar, ik heb nog nooit een was heter dan 60 graden gewassen en mijn was stinkt nooit. Ik heb hem zelfs nog nooit ontkalkt en dat terwijl we hier redelijk hard water hebben. Het is een ouderwetse bovenlader met een aparte centrifuge. Ik vind het altijd een heel gedoe om de was over te pakken en overweeg daarom soms de aanschaf van een nieuwe. Maar nu niet meer. Hij mag nog een paar jaartjes mee.
quote:daffyduck2 schreef op 03 mei 2009 @ 16:45:

filter schoonmaken staat in je boekje dat je bij je wasmachine hebt gekregen,doe ik elke week`!Wauw, dat is wel vaak. Hoe ziet jouw filter eruit en hoe maak je m schoon?
Gewoon klepje open maken en dan filter eruit,(wel handdoek voor je machine leggen,loopt altijd water uit) onder kraan filter afspoelen er terug zetten.Moet mijn filter vaak schoonmaken omdat mijn zoon stucadoor is,en dus heel veel gips(stuc) klontjes in mijn was...........
quote:daffyduck2 schreef op 04 mei 2009 @ 06:19:

Gewoon klepje open maken en dan filter eruit,(wel handdoek voor je machine leggen,loopt altijd water uit) onder kraan filter afspoelen er terug zetten.Moet mijn filter vaak schoonmaken omdat mijn zoon stucadoor is,en dus heel veel gips(stuc) klontjes in mijn was...........Ok, dan ga ik ervan uit dat het zo'n wit handvatje is wat je kunt opentrekken, dat dat toch echt het filter is. Helaas krijg ik die niet los, vandaar dat ik begon te twijfelen of ik wel op de goede plek zat. Ik vraag mijn vriend binnenkort wel , want ik krijg dat ding niet gedraaid en dus niet open.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven