Peuter iedere maand flink verkouden: normaal?

19-07-2008 08:47 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon is anderhalf en regelmatig flink verkouden.

Hij gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf - het virusparadijs! - dus dat zou een grote oorzaak kunnen zijn. Hij eet verder wel goed, weinig fruit, maar wel groenten.

Dat kleine kinderen snel virussen oppikken is algemeen bekend, maar ik had verwacht dat het na zijn eerste verjaardag wel beter zou gaan. Hij is nu praktisch iedere vier/vijf weken heel erg verkouden, soms ook met koorts. Ik kan bijna mijn agenda erbij pakken om te zien wanneer de volgende verkudheid aan de beurt is!

Behalve dat het voor hem natuurlijk heel vervelend is, baal ik ook enorm: als meneer niet door zijn neus kan ademen slaapt niemand bij ons!

Iemand een idee of dat het normaal is dat hij zo veel verkouden is? Mijn man zei dat ik maar eens naar de huisarts moet gaan, maar volgens mij zegt die toch alleen maar dat we hem neusspray moeten geven.
Ja hoor dat is normaal, peuters kunnen aan de lopende band verkouden zijn, zeker als ze naar een KDV gaan waar ze elkaar om de haverklap aansteken.

Ik zou hem extra vitamientjes geven en misschien iets om zijn weerstand te verhogen zoals echinaeforce junior. De huisarts gaat hem waarschijnlijk niets anders voorschrijven.

http://www.avogel.nl/webw..._junior_kauwtabletten.php
Ons dochtertje (zelfde leeftijd ongeveer als zoontje van Tinus) is ook ontzettend vaak ziek; ze heeft nu vier keer een oorontsteking gehad (tussen haar 8e en 15e maand). Iedere maand was het raak (verkouden/koorts of een oorontsteking). De KNO-arts constateerde een tijdje terug dat haar trommelvliezen ook in "rustige" periodes (dus als ze niet ziek is) rood zijn. We moeten komende winter afwachten en krijgt ze misschien buisjes en gaan haar neusamandelen er uit. Ook had de kinderarts geopperd dat ze anders misschien een tijdje een onderhoudskuur anti-biotica kan krijgen, om de ontstekingen in de kiem te smoren. Tinus, heeft M. ook KNO-klachten?

Overigens is er een beperkt aantal verkoudheidsvirussen. Oude mensen zijn bijvoorbeeld ook veel minder vaak verkouden; die hebben alle infecties al zo'n beetje doorgemaakt. En natuurlijk is het lastig, maar als hij niet naar het kdv (en later eventueel de psz) zou gaan, zou hij de infecties doormaken in de basisschoolleeftijd, want doormaken zal hij ze, die infecties.
Vanaf november vorig jaar hebben wij ook zo'n periode gehad. Onze oudste dochter (van juli 2005) was steeds verkouden.Haar babyzusje (geboren in November 2007) en ik namen het van haar over. Op een gegeven moment gestart met de kauwtabletten en het consequent handen wassen voor elke maaltijd. Dit heeft bij ons goed geholpen.

Zodra de "R" weer in de maand is ga ik weer mee beginnen!

Heb regelmatig contact gehad met de assistente van de huisarts om te overleggen over de jongste maar de huisarts kan er niets mee. Alleen bij (hoge) koorts.

Het is vervelend maar jonge kinderen moeten alles doormaken zeggen ze wel eens!

Sterkte!
Hoi Mirjam: nee gelukkig geen kno klachten hier. Nooit gehad ook, en duimen dat dat zo blijft!

Wat voor vitamines zou ik hem nu al mogen geven om zijn weerstand te verhogen?
Echina junior van vogel, en van davitamon de zonnetjes.
Als het echt zo'n probleem is zou ik naar de KNO gaan. Ons zoontje is eigenlijk ook al vanaf december aan 1 stuk verkouden, en steeds oorontstekingen met bijbehorende koorts en ellende. Toen zijn wij naar de KNO doorverwezen en die zag hetzelfde als wat Mirjam schrijft. Altijd was er wat met de oren. Toen hebben ze besloten om buisjes te plaatsen en tegelijk te kijken of er wat met de neusamandel was. Toen bleek dat de neusamandel veel te groot was. Dus die hebben ze er ook uit gehaald. Mijn zoontje is nu nog veel verkouden, maar krijgt gelukkig niet meer zo'n hoge koorts steeds. Maar omdat hij toch er niet goed vanaf komt wil de KNO voor de zekerheid nog een allergie-test doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Kleine kinderen kunnen zo 10-12 keer per jaar verkouden zijn las ik laatst. Schrikbarend vaak en gelukkig hier niet het geval, maar normaal is het dus wel.
quote:Eowynn_ schreef op 19 juli 2008 @ 10:21:

Kleine kinderen kunnen zo 10-12 keer per jaar verkouden zijn las ik laatst. Schrikbarend vaak en gelukkig hier niet het geval, maar normaal is het dus wel.Nou dat redt ie wel dus... Gelukkig verder geen oorontstekingen ofzo. Echt ziek is hij niet.
Het is lastig, maar verder niet schadelijk ofzo. Het schijnt dat ze er op den duur een betere weerstand aan overhouden. Mijn kinderen zijn niet zo vaak ziek, maar ik heb wel kennissen met kinderen die eigenlijk driekwart jaar een groene snottebel aan hun neus hebben hangen.

Maar ik was ook wel even verbaasd toen ik die 10-12 keer las. Ik denk dat mijn dochter van 2 nog lang niet aan die 10x komt eigenlijk.
Zoon had dit vorig jaar: elke 2 weken ziek, grieperig, koorts. Drama... Wij zijn bij een osteopaat gekomen die kineseologie toepast (weet niet meer of je het zo schrijft) en die kon ook weerstand meten. Weerstand was bar slecht (goh!) en hij ging voedingsstoffen doormeten. Hij kwam erachter dat zoon heftig reageerde op suikers waardoor zijn weerstand niet kon opbouwen. Acuut gestopt met alle suikers (ook fruitsuikers) en na 2 weken langzaam opbouwen (de fruitsuikers dan). Dit hebben we een tijd aangehouden en toen gewone suikers ook weer opgebouwd en nu gaat het prima. We zijn matig met suikers en zoon is nu normaal ziek/verkouden. Misschien een idee...
quote:Eowynn_ schreef op 19 juli 2008 @ 10:21:

Kleine kinderen kunnen zo 10-12 keer per jaar verkouden zijn las ik laatst. Schrikbarend vaak en gelukkig hier niet het geval, maar normaal is het dus wel.Dat zei mijn huisarts ook; van die 10 à 12 keer per jaar. Dus een keer per maand is dan heel goed mogelijk. Leuk is anders, dat wel.
nog wel even een tip.

Gebruik ipv die zoutwaterneusspray, die hier echt niet (lang genoeg) werkte, capsules van Daro, gewoon bij de drogist te koop. Dat zijn een soort flesjes met zoutwater erin.

Je draait het bovenkantje eraf zodat hij open is. Dan til je het hoofdje van je kindje iets op en steekt het openingetje in het ene neusgat en knijpt er even in. Je kind zal gaan proesten, maar je moet dan juist gaan blazen in het gezicht zodat ze het nog beter opnemen (het klinkt zielig maar is erg effectief en als ze zien hoe ze in het ziekenhuis de neus spoelen dan is dit nog niks). Herhaal het bij het andere neusgat.

Waarschijnlijk komt er een hoop snot vrij wat je kunt wegvegen. Wel maar 1x knijpen per neusgat, anders raakt het neusje te geïrriteerd. Wij deden het toen dochter klein was voor elke voeding en je kunt het ook prima doen voor het slapen gaan. Hierdoor sliep dochter weer met een open neusje, waardoor we allemaal door konden slapen.

Ter voorkoming dat het neusje 's nachts weer dichtging, legden we een door de midden gesneden ui onder haar bedje (elke dag een verse).

Suc6
Whatever, I do what I want
Als je vitamine D geeft kun je ook de AD variant kopen. A werkt weerstand verhogend.

Verder is mijn zoontje ook doorlopend verkouden geweest rond die leeftijd en gaat het nu, hij is bijna 3, een stuk beter met hem.
O ja, dat is waar ook, wat Crini zegt; preventief met een zoutoplossing spoelen helpt heeel goed. Een vriendin van mij is arts en zij heeft dit ooit in haar opleiding geleerd. Ze past het dan ook toe bij al haar gezinsleden; die sprayen iedere dag met zout water in hun neus en zijn vrijwel nooit verkouden. Ze raadt het mij ook erg aan (ook omdat dochter zo vaak ziek is), maar ik vergeet het steeds en het is ook iedere keer zo'n worsteling..:(
quote:Mirjam762 schreef op 19 juli 2008 @ 22:13:

O ja, dat is waar ook, wat Crini zegt; preventief met een zoutoplossing spoelen helpt heeel goed. Een vriendin van mij is arts en zij heeft dit ooit in haar opleiding geleerd. Ze past het dan ook toe bij al haar gezinsleden; die sprayen iedere dag met zout water in hun neus en zijn vrijwel nooit verkouden. Ze raadt het mij ook erg aan (ook omdat dochter zo vaak ziek is), maar ik vergeet het steeds en het is ook iedere keer zo'n worsteling..:(Maar dan niet met de spray he, das veeel minder effectief. Gewoon daro-capsules.
Whatever, I do what I want
quote:Pammie schreef op 19 juli 2008 @ 22:08:

Als je vitamine D geeft kun je ook de AD variant kopen. A werkt weerstand verhogend.

Verder is mijn zoontje ook doorlopend verkouden geweest rond die leeftijd en gaat het nu, hij is bijna 3, een stuk beter met hem.Pas wel op dat je niet teveel smeerleverworst of zo geeft want daar zit ook vit. A in en dat moeten ze ook weer niet teveel binnenkrijgen...
Inmiddels weer 2 nachten verder en het blijft dit keer gelukkig alleen bij een boel snot, zonder koorts. Zoon (en wij) hebben wel weer goed kunnen slapen. Zelf gebruik ik altijd Luuf (soort vicks voor babies) en zoon vindt dat altijd zooo lekker. Hij gaat er echt voor liggen als ik hem insmeer voor het slapengaan. Ruikt ook stukken beter dan de doorgesneden ui, want MEN wat MEURT dat!! Echt ongelooflijk goor, ik kom telkens half kokhalzend die kamer binnen als er een ui ligt.

Verder lijkt de normale neusspray (Otrivin) dit keer ook goed te helpen. Ik zal blij zijn als meneer 2 wordt want volgens mij werkt de gewone neusspray die hij vanaf 2 jaar zou mogen wel beter dan alleen die zoutoplossing voor babies. Toen ik zwanger was gebruikte ik ook die zoutoplossing en het had totaal geen effect.
Hier hetzelfde verhaal als maleficient.

Zoontje ook vreselijk vaak verkouden en na het knippen van de neusamandelen begin mei is hier geen snotneus te bekennen geweest. Neusamandelen bleken ook wel erg groot te zijn.

Je zou hem ook pro-biotica kunnen geven, dat helpt zeker mee aan een goede weerstand!
Ben verbaasd dat niemand caltrivat van VSM nog genoemd heeft, zijn homeopathische tabletjes die de weerstand verhogen. Bijna iedereen die ik ken gebruikt ze voor hun kids en dat werkt als een trein! Veel minder verkouden/grieperig en als toch, dan minder lang.

Te koop bij elke drogist volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven