Huiskonijnen
woensdag 24 september 2014 om 15:21
Ik heb jaren 2 konijntjes in de tuin gehad, ze hadden daar een heel groot stuk gras voor zichzelf waar ze konden rennen, gras eten, zonnen en al het andere wat leuk is.
Ze zijn helaas allebei begin dit jaar overleden en ik had er zo'n verdriet van dat ik heb gezegd: geen konijnen meer.
Nu immers begint het toch weer te kriebelen.
Ik zou wel weer een koppeltje willen, maar ik overweeg om ze dan binnen te houden, gewoon omdat je meer contact met ze hebt, in de winter ga ik namelijk echt niet op een dekentje op het gras bij ze (in de sneeuw
) liggen.
Maar ik lees zoveel terror verhalen over huiskonijnen op internet? Dat ze alles onder poepen en plassen ook al zijn het zulke zindelijke dieren.
Dat ze aan alles knagen ook al hebben ze hun eigen speelgoed.
Zijn er hier mensen met huiskonijnen die hun ervaringen willen delen?
Ik heb nog steeds het stuk gras in mijn tuin, dus ze zouden in het voorjaar gewoon naar buiten kunnen als ze hier de boel slopen
Maar ik denk dat ik dan zelf minder plezier van ze heb.
En dan nog de vraag: hebben konijnen het binnen of buiten leuker?? IK denk toch stiekem dat ze liever buiten zitten.
Ze zijn helaas allebei begin dit jaar overleden en ik had er zo'n verdriet van dat ik heb gezegd: geen konijnen meer.
Nu immers begint het toch weer te kriebelen.
Ik zou wel weer een koppeltje willen, maar ik overweeg om ze dan binnen te houden, gewoon omdat je meer contact met ze hebt, in de winter ga ik namelijk echt niet op een dekentje op het gras bij ze (in de sneeuw
Maar ik lees zoveel terror verhalen over huiskonijnen op internet? Dat ze alles onder poepen en plassen ook al zijn het zulke zindelijke dieren.
Dat ze aan alles knagen ook al hebben ze hun eigen speelgoed.
Zijn er hier mensen met huiskonijnen die hun ervaringen willen delen?
Ik heb nog steeds het stuk gras in mijn tuin, dus ze zouden in het voorjaar gewoon naar buiten kunnen als ze hier de boel slopen
En dan nog de vraag: hebben konijnen het binnen of buiten leuker?? IK denk toch stiekem dat ze liever buiten zitten.
woensdag 24 september 2014 om 15:40
Echt niet doen. Ik had toen ik een konijn in huis had geen kabel meer die heel was, was voortdurend bang dat ik een electrisch snoer te laag had hangen, had knaagsporen aan vloer, kast, bank en mijn piano!!! Ook vond ik soms achter een stoel een stapeltje poepjes en in de hoek waar ik niet bij kon, ging ze plassen. Echt vies.
woensdag 24 september 2014 om 15:44
Ik ben begonnen met een vrouwtjes konijn in huis. Ze was heel (te) jong toen ze bij ons kwam. Maar daardoor heb ik haar wel goed kunnen opvoeden. Ze luisterde ook echt als ze iets deed wat niet mocht (ergens aan knagen).Nu doet ze het uit haar zelf niet meer.
Na een jaar heb ik haar laten steriliseren en toen een gecastreerde mannetjes konijn uit de opvang erbij genomen.
Vrouwtje is nu 2 jaar en mannetje anderhalf jaar.
Doordat vrouwtje zo goed is opgevoed, gaat het mannetje daarin mee.
Als ik overdag aan het werk ben, zitten ze in hun hok (open) met een ren daar aan. Hierdoor hebben ze sowieso altijd de ruimte. Hoewel ze overdag eigenlijk alleen maar slapen. Ik ben nu thuis en ze liggen al uren languit onder de tafel te slapen.
Zodra ik thuis ben, maak ik de ren open en kunnen ze lekker hun gang gaan.
Ze zijn zindelijk; ze hebben bak met zaagsel in hun kooi waar ze in plassen. Deze maak ik elke ochtend schoon.
Vooral in de avond zijn ze lekker levendig dus dan rennen en springen ze door mijn huiskamer heen. Echt heel leuk om te zien. Ook springen ze regelmatig op mijn bank om gezellig bij me te zitten. Of gewoon even knuffelen.
In de avond zet ik trouwens ook altijd een kartonnen doos en ander spullen neer waar ze lekker mee in de weer zijn; knagen, verstoppen en klimmen.
In hun ren ligt ook altijd hout waar ze aan kunnen knagen.
Na een jaar heb ik haar laten steriliseren en toen een gecastreerde mannetjes konijn uit de opvang erbij genomen.
Vrouwtje is nu 2 jaar en mannetje anderhalf jaar.
Doordat vrouwtje zo goed is opgevoed, gaat het mannetje daarin mee.
Als ik overdag aan het werk ben, zitten ze in hun hok (open) met een ren daar aan. Hierdoor hebben ze sowieso altijd de ruimte. Hoewel ze overdag eigenlijk alleen maar slapen. Ik ben nu thuis en ze liggen al uren languit onder de tafel te slapen.
Zodra ik thuis ben, maak ik de ren open en kunnen ze lekker hun gang gaan.
Ze zijn zindelijk; ze hebben bak met zaagsel in hun kooi waar ze in plassen. Deze maak ik elke ochtend schoon.
Vooral in de avond zijn ze lekker levendig dus dan rennen en springen ze door mijn huiskamer heen. Echt heel leuk om te zien. Ook springen ze regelmatig op mijn bank om gezellig bij me te zitten. Of gewoon even knuffelen.
In de avond zet ik trouwens ook altijd een kartonnen doos en ander spullen neer waar ze lekker mee in de weer zijn; knagen, verstoppen en klimmen.
In hun ren ligt ook altijd hout waar ze aan kunnen knagen.
woensdag 24 september 2014 om 15:51
Qua zindelijkheid denk ik ook dat het helpt dat ze beide geholpen zijn. Toen mijn vrouwtje in de puberteit kwam, werd ze opeens minder zindelijk. Na de sterilisatie was dat weer over. Ik vind met uitzondering 1 keutel tijdens het keihard rennen of springen.
Als je een pup of een kitten heb, moet je die ook opvoeden dat ze niet in je meubels mogen bijten of krabben.
Dat doe je met je konijnen ook. Zijn slimme beestjes hoor.
Maar ik ben ook consequent met dieren opvoeden.
En juist als ze met z'n tweeën zijn, vervelen ze zich niet dus ook minder kattenkwaad.
Als je een pup of een kitten heb, moet je die ook opvoeden dat ze niet in je meubels mogen bijten of krabben.
Dat doe je met je konijnen ook. Zijn slimme beestjes hoor.
Maar ik ben ook consequent met dieren opvoeden.
En juist als ze met z'n tweeën zijn, vervelen ze zich niet dus ook minder kattenkwaad.
woensdag 24 september 2014 om 15:57
Iedereen die ook mijn konijntjes ziet, vindt het qua gedrag ook net dat het hondjes zijn.
Als ze in hun ren moeten omdat ik weg ga, roep ik hun naam en fluit ik een keer en ze komen naar hun ren aangerend. Heel grappig!
Het mannetje is in de opvang geboren en was ook pas 8 maanden toen hij bij ons kwam. Dus nog goed op te voeden. Maar die hobbelde sowieso achter het vrouwtje aan, dus ik heb weinig hoeven te doen.
Een koppeltje is enorm schattig; slapen tegen elkaar aan, ze soppen elkaars ogen en oren uit. Heel lief!
Als ze in hun ren moeten omdat ik weg ga, roep ik hun naam en fluit ik een keer en ze komen naar hun ren aangerend. Heel grappig!
Het mannetje is in de opvang geboren en was ook pas 8 maanden toen hij bij ons kwam. Dus nog goed op te voeden. Maar die hobbelde sowieso achter het vrouwtje aan, dus ik heb weinig hoeven te doen.
Een koppeltje is enorm schattig; slapen tegen elkaar aan, ze soppen elkaars ogen en oren uit. Heel lief!
woensdag 24 september 2014 om 16:00
Ik heb jaren konijnen binnen gehad. En ook jaren buiten.
Binnen knaagden en krabbelden ze inderdaad van alles kapot, ondanks opvoeden. Zindelijk waren ze wel.
De rondvliegende haren en het stof van hooi en bodembedekking vond ik wel een groot nadeel. En de geur van dat alles natuurlijk.
Maar wat ik vooral een nadeel vind van konijnen binnen huisvesten:
Ze zijn veel vaker ziek. Mijn binnenkonijnen waren meerdere keren per jaar ziek. Een van mijn koppeltjes is na een paar jaren naar buiten verhuisd. Toen ze eenmaal buiten woonden, mankeerden ze nooit meer wat.
De frisse lucht is blijkbaar veel beter voor hun welzijn dan de binnenlucht.
Vanwege hun gezondheid zou ik nu dus nooit meer konijnen binnen huisvesten.
Binnen knaagden en krabbelden ze inderdaad van alles kapot, ondanks opvoeden. Zindelijk waren ze wel.
De rondvliegende haren en het stof van hooi en bodembedekking vond ik wel een groot nadeel. En de geur van dat alles natuurlijk.
Maar wat ik vooral een nadeel vind van konijnen binnen huisvesten:
Ze zijn veel vaker ziek. Mijn binnenkonijnen waren meerdere keren per jaar ziek. Een van mijn koppeltjes is na een paar jaren naar buiten verhuisd. Toen ze eenmaal buiten woonden, mankeerden ze nooit meer wat.
De frisse lucht is blijkbaar veel beter voor hun welzijn dan de binnenlucht.
Vanwege hun gezondheid zou ik nu dus nooit meer konijnen binnen huisvesten.
woensdag 24 september 2014 om 16:00
Yajes, dat klinkt echt geweldig.
Maar ook hier zijn de meeste reacties: niet doen!
En ik lees eigenlijk alleen negatieve verhalen.
Een kennis van me heeft een huiskonijn en dat ging ook perfect, die zat niet eens aan de kabels en heeft nergens aan geknaagd, maar laatst vertelde ze me dat hij (hij is nu 2 jaar) toch dingen was gaan slopen in huis.
Maar ook hier zijn de meeste reacties: niet doen!
En ik lees eigenlijk alleen negatieve verhalen.
Een kennis van me heeft een huiskonijn en dat ging ook perfect, die zat niet eens aan de kabels en heeft nergens aan geknaagd, maar laatst vertelde ze me dat hij (hij is nu 2 jaar) toch dingen was gaan slopen in huis.
woensdag 24 september 2014 om 16:21
Lang geleden had ik ook 1 konijn binnen. Die is 11 jaar oud geworden en was ook zo braaf.
Misschien heb ik geluk..
Qua rommel en geur. Ik maak elke dag hun wc schoon en ik stofzuig elke dag. Maar ik ben een zeikert daarin hoor. Ik hou niet van rommel, zaagsel of haren op mijn vloer.
Stinken doen ze zeker niet, gelukkig!
Misschien heb ik geluk..
Qua rommel en geur. Ik maak elke dag hun wc schoon en ik stofzuig elke dag. Maar ik ben een zeikert daarin hoor. Ik hou niet van rommel, zaagsel of haren op mijn vloer.
Stinken doen ze zeker niet, gelukkig!
woensdag 24 september 2014 om 16:23
Hier toch wel positieve ervaringen. Het is belangrijk dat ze jong genoeg zijn om nog goed op te kunnen voeden. Ze laten schrikken met je stem of zachtjes wegduwen als ze iets doen wat niet mag.
Kabels zijn inderdaad niet veilig, buiten bereik houden dus...Zorg voor genoeg knaag/speel materiaal, binnen en buiten het hok. Die van mij plaste altijd netjes in haar hok. Keuteltjes echter...maar die pak je zo op met de hand, is echt niet vies.
De rassen schijnen qua karakter erg te verschillen. Ik had een hangoor konijntje. Die schijnen wat rustiger en vriendelijker te zijn.
Konijntjes die rondhupsen in de woonkamer en af en toe om een aai vragen, gezellig is het zeker!
Kabels zijn inderdaad niet veilig, buiten bereik houden dus...Zorg voor genoeg knaag/speel materiaal, binnen en buiten het hok. Die van mij plaste altijd netjes in haar hok. Keuteltjes echter...maar die pak je zo op met de hand, is echt niet vies.
De rassen schijnen qua karakter erg te verschillen. Ik had een hangoor konijntje. Die schijnen wat rustiger en vriendelijker te zijn.
Konijntjes die rondhupsen in de woonkamer en af en toe om een aai vragen, gezellig is het zeker!
Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet
woensdag 24 september 2014 om 17:43
Ik heb zelf een flink aantal konijnen waarvan er nu 2 binnen wonen. Het hok staat altijd open. Eentje komt nooit uit de kooi en de ander huppelt veel rknd. Hij is zindelijk en knaagt niet. Maar ik heb ook andere ervaringen. Het is echt per konijn verschillend. Misschien kun je naar de opvang gaan (sowieso een goed idee natuurlijk) en daar eens informeren. Wie weet hebbben ze een leuk koppeltje voor binnen zitten?
woensdag 24 september 2014 om 17:51
Ik ben van plan naar een opvang te gaan als ik ze toch weer buiten ga houden. Heb al een leuk koppeltje op het oog.
Mocht ik toch besluiten ze binnen te houden dan wil ik ze zo jong mogelijk en haal ik er eentje bij een goede fokker waar mijn kennis haar konijntje ook vandaan heeft, zodat ie zo jong mogelijk is en veel kan leren nog. Om er vervolgens later eentje bij te koppelen.
Ik neig nu toch naar buiten houden weer en in dat geval heb ik echt een heel leuk koppeltje hangoortjes bij de opvang gezien.
Mocht ik toch besluiten ze binnen te houden dan wil ik ze zo jong mogelijk en haal ik er eentje bij een goede fokker waar mijn kennis haar konijntje ook vandaan heeft, zodat ie zo jong mogelijk is en veel kan leren nog. Om er vervolgens later eentje bij te koppelen.
Ik neig nu toch naar buiten houden weer en in dat geval heb ik echt een heel leuk koppeltje hangoortjes bij de opvang gezien.
woensdag 24 september 2014 om 18:05
Ik heb geen goede ervaringen met binnen houden. De konijnen knaagden toch regelmatig aan vanalles (vooral de cai-kabel en behang was hier favoriet) en de mijne zijn nooit goed zindelijk geworden. Bovenal vond ik de hoeveelheid stof tegenvallen. Eenmaal buiten waren zowel de konijnen als ik een stuk gelukkiger met de situatie. Ik had overigens een vrij klein hok binnen staan 120x60 ofzo, dus als ik niet thuis was zaten ze eigenlijk in een te klein hok. Misschien maakt dat verschil qua zindelijkheid?
woensdag 24 september 2014 om 18:12
Ocherm, het is voor konijnen toch echt te warm binnen, het slapen waar Yajes het over heeft is daar toch een heel goed teken van. Urenlang pitten, totaal inactief. Sorry Yajes, het klinkt leuk maar voor je konijnen is het toch niet zo heel erg leuk, hoe gelukkig ze nu ook lijken.
Mijn 10 kilo konijnen loopt gelukkig lekker buiten, hun wintervacht ontwikkeld zich alweer, ze worden daar zo mooi van... Ze zijn niet superaanhankelijk maar dat hoeft ook niet, ik geniet van hun samenzijn, hun gekoetel, gegraas en geknuffel. TO, ik hoop dat je voor de buitenkonijntjes gaat!
Het is nu trouwens geen goed moment om binnenkonijnen naar buiten te doen. Als ze in de opvang binnen zitten kun je beter even wachten tot het voorjaar.
Succes!
Mijn 10 kilo konijnen loopt gelukkig lekker buiten, hun wintervacht ontwikkeld zich alweer, ze worden daar zo mooi van... Ze zijn niet superaanhankelijk maar dat hoeft ook niet, ik geniet van hun samenzijn, hun gekoetel, gegraas en geknuffel. TO, ik hoop dat je voor de buitenkonijntjes gaat!
Het is nu trouwens geen goed moment om binnenkonijnen naar buiten te doen. Als ze in de opvang binnen zitten kun je beter even wachten tot het voorjaar.
Succes!
woensdag 24 september 2014 om 18:23
Ik heb altijd binnenkonijnen gehad en mijn ervaring is dat het per konijn verschilt hoe slooplustig ze zijn. Mijn eerste twee konijnen waren veel minder slooplustig dan die daarna.
Binnen heb ik een rennetje aan de kooi, zodat ze ook de kooi uit kunnen. Helaas is 1 van de 2 een sloper, als dit niet zo was geweest, hadden ze van mij de hele keuken ter beschikking gehad.
Qua zindelijkheid is het eigenlijk altijd goed gegaan. Ik zet mijn konijnen bij goed weer wel eens buiten in een rennetje en dan zet ik altijd een curverbak neer. Daar doen ze keurig hun behoefte op. Je vindt af en toe wel een losse keutel.
Wat betreft het stinken, ik gebruik houtkorrels en dat houdt ook best lang de geur tegen. Na een dag of 5 begint het dan meestal pas te ruiken. Wel vervelend zijn de haren als ze verharen, dan blijf je zuigen.
Al met al vind ik het gezellig om de beestjes binnen te hebben. Het hangt ook wel van het konijn af in hoeverre je er echt contact mee hebt. Ik heb een konijn gehad die ik jong heb gekocht. Hij was heel erg op mij gericht en dat was heel leuk. De konijnen die ik nu heb, moeten niks van mij weten. Dat is wel jammer, maar het is wel leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan.
Je kunt het ook een winter uitproberen om ze binnen te houden. Als het je niet bevalt kun je ze in het voorjaar alsnog naar buiten doen.
Binnen heb ik een rennetje aan de kooi, zodat ze ook de kooi uit kunnen. Helaas is 1 van de 2 een sloper, als dit niet zo was geweest, hadden ze van mij de hele keuken ter beschikking gehad.
Qua zindelijkheid is het eigenlijk altijd goed gegaan. Ik zet mijn konijnen bij goed weer wel eens buiten in een rennetje en dan zet ik altijd een curverbak neer. Daar doen ze keurig hun behoefte op. Je vindt af en toe wel een losse keutel.
Wat betreft het stinken, ik gebruik houtkorrels en dat houdt ook best lang de geur tegen. Na een dag of 5 begint het dan meestal pas te ruiken. Wel vervelend zijn de haren als ze verharen, dan blijf je zuigen.
Al met al vind ik het gezellig om de beestjes binnen te hebben. Het hangt ook wel van het konijn af in hoeverre je er echt contact mee hebt. Ik heb een konijn gehad die ik jong heb gekocht. Hij was heel erg op mij gericht en dat was heel leuk. De konijnen die ik nu heb, moeten niks van mij weten. Dat is wel jammer, maar het is wel leuk om te zien hoe ze met elkaar omgaan.
Je kunt het ook een winter uitproberen om ze binnen te houden. Als het je niet bevalt kun je ze in het voorjaar alsnog naar buiten doen.
woensdag 24 september 2014 om 20:59
Jubelientje, dat was ook mijn plan, om nu een jong rammetje te nemen met daarna een jonge voedster wanneer het rammetje geholpen is. En mocht het binnen niet gaan dan ze in het voorjaar naar buiten.
Maar ik denk nu eerlijk gezegd dat ik weer lekker voor buiten Nijnen ga, daar kunnen ze zich helemaal uitleven en het is misschien ook leuker voor ze.
Rooss4, volgens mij zit dat koppeltje dat ik bij de opvang gezien heb buiten, dus die zou ik zo de tuin in kunnen laten
Ik weet inderdaad dat binnenkonijnen nu niet meer naar buiten kunnen.
Maar ik denk nu eerlijk gezegd dat ik weer lekker voor buiten Nijnen ga, daar kunnen ze zich helemaal uitleven en het is misschien ook leuker voor ze.
Rooss4, volgens mij zit dat koppeltje dat ik bij de opvang gezien heb buiten, dus die zou ik zo de tuin in kunnen laten
Ik weet inderdaad dat binnenkonijnen nu niet meer naar buiten kunnen.