Financiering 2 verschillende behandelingen.

26-09-2014 10:30 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hh
anoniem_203229 wijzigde dit bericht op 28-09-2014 00:06
Reden: opgelost
% gewijzigd
Ligt aan je verzekering bel die op!

Daarbij is het tegenwoordig vrij normaal voor clienten de goedkopere versie van iets te laten proberen. Dit kan meestal net zo effectief zijn. Dit kan wel alleen in overleg gebeuren.
Geen antwoord op je vraag, maar artsen zijn verplicht om goedkope, generieke middelen voor te schrijven wanneer dat mogelijk is. Je psychiater handelt dus gewoon correct.
Verzekering bellen
Het klopt inderdaad dat je niet op 2 plekken tegelijk in behandeling kan zijn, omdat er niet zomaar meerdere DBC's op jouw naam open mogen staan (alleen in uitzonderlijke gevallen, dus al helemaal niet voor dezelfde aandoening). Dat is de reden dat je huidige behandelaar je heeft laten overstappen op een psychiater binnen de eigen instelling.

Wat betreft de medicatie kun je bellen met je verzekeraar. Het is denk ik hun goed recht om liever een goedkoper medicijn te geven als de werking hetzelfde is, dan besparen ze geld. Voor jouw portemonnee maakt het niet uit. Zij betalen voor jou hè? Als de werking gewoon goed is wat maakt het jou uit of je medicatie *merknaam* of medicatie *stofnaam* gebruikt? Het is tegenwoordig ook heel gebruikelijk om dezelfde medicatie, maar niet van een merk te gebruiken. Als er daadwerkelijk een probleem met je medicatie is (bijwerkingen, verminderde werking) moet je dit met je psychiater bespreken.

Waarom vind je dat je de psychiater 'uitlulde'?
Ik neem aan dat je psychiater alleen het recept uitschrijft en jou niet daadwerkelijk de medicijnen uitreikt?

Je psychiater schrijft het middel voor en het is vervolgens aan je apotheek om het merk te kiezen. Zij zijn (logischer ook wat mij betreft) verplicht het goedkoopste merk te verstrekken. Alleen bij zwaarwegende redenen en in overleg met de zorgverzekeraar mag daarvan afgeweken worden volgens mij.

Die wisseling van merk gelijk met je wisseling van psychiater zal waarschijnlijk gewoon toeval zijn.

Over meerdere behandelaars bij verschillende instellingen voor dezelfde stoornis weet ik niks, maar dat zal wellicht met de DBC te maken hebben. Vraag het eens na bij je zorgverzekeraar?
Je kunt wel bij de vrijgevestigde psych terecht als er een DBC geopend wordt wat afwijkt van t DBC dat bij de instelling geldt. Bijv: bij de instelling word je behandeld voor n pers.stoornis en bij de psych voor n ptss

En verder is men idd verplicht om n generiek middel voor te schrijven tenzij bewezen is dat de patiënt hier niet goed op reageert
...
Maar...als je nu precies hetzelfde medicijn kunt krijgen alleen dan goedkoper - ik snap het probleem niet zo goed?
quote:andiii schreef op 26 september 2014 @ 22:43:

@blijekip, het is niet waar dat ze voor mij betalen want het komt bij het eigen risico op.Dan ben je toch juist goedkoper uit?
..
...
Ok...jij wil niet dat de zorgverzekeraar goedkoper uit is. Ik begrijp eigenlijk niet goed dat je je hier druk om maakt. Medicijn komt van een andere fabrikant. Het heeft een andere naam simpelweg omdat de ene naam de merknaam is en de andere naam de stofnaam. Degene die het medicijn 'uitvindt' geeft het een naam (merknaam), als het patent verlopen is mogen andere fabrikanten het medicijn ook produceren en die gebruiken dan de stofnaam.

Vind je het eigenlijk niet logisch dat de zorgverzekeraar kiest voor de goedkoopste optie? Zij betalen wel degelijk voor jou, ze betalen namelijk voor al jouw zorg. Jij betaalt een fractie door je eigen risico. Maar jij wil eigenlijk dat de zorgverzkeraar de duurdere optie kiest want...? Dan zijn zij duurder uit? Waarom wil jij niet dat zij minder hoeven te betalen zoals je hierboven schrijft? De verzekeraar is ook gewoon een bedrijf (dat jouw zorg betaalt!) Waarom zou jij voor hen mogen bepalen hierin? Het is een ander verhaal als je echt last hebt van het nieuwe medicijn, dat hebben sommige mensen bijvoorbeeld bij methylfenidaat (stofnaam), dan krijgen ze ritalin (merknaam) voorgeschreven. Een aantal jaar geleden is ervoor gekozen om zoveel mogelijk generieke medicijnen uit te delen. Dat is gewoon goedkoper, de zorg is al duur genoeg, laat staan dat iedereen merkmedicijn gaat eisen!
quote:andiii schreef op 27 september 2014 @ 00:07:

@ann3113, het is overigens niet exact dezelfde het is van een andere fabrikant en heeft een andere naam, anders was het ook geen probleem geweest natuurlijk.

Volgens mij doe je onnodig moeilijk.

Stel: vroeger kreeg je Seroxat voorgeschreven. Dat werd eerst maar door één leverancier gemaakt onder de merknaam Seroxat. Op een gegeven moment is het alleenrecht van de eerste leverancier verlopen en mogen meer merken het namaken. Het werkzame bestanddeel in Seroxat is paroxetine. En dan brengen andere leveranciers het geneesmiddel paroxetine uit, onder hun eigen merknaam. Alle andere spullen die er, naast paroxetine, inzitten zijn vulstoffen.

Dus ja. Het heeft een andere naam. En een ander merk. Maar het werkt hetzelfde.
Ik snap wel dat je bij een psych loopt.

Maak je druk om je stoornis ipv dit soort non issues. M'n psych eruit lulde..... Zo gaat het een lange behandeling worden vrees ik
Love the life you live
..
Andii: waarom reageer je zo raar in je laatste post?

Maar nogmaals - ik snap niet helemaal het probleem: je kunt hetzelfde medicijn slikken, alleen ander merk en dan goedkoper. Ik snap niet waarom je dat niet wilt.

Je schrijft dan wel dat je bang bent voor de effecten, maar dat weet je geen eens, want je hebt het niet geprobeerd. Heb je dat punt dan uberhaupt besproken met je psychiater - of met je behandelaar/ in groepstherapie?

Daarnaast - je kunt toch ook terug gaan naar die psychiater en terugkomen op het gesprek - het lijkt me dat je daar veel meer uit kunt "halen" ipv boos weglopen en de boel uitschelden...
@vitello, een non issue is jou moeder. Keyboard Warrior als je lef hebt zeg je dit soort dingen bij mensen in het gezicht in plaats van anoniem op fora stumper. Alsof jij bepaald wat belangrijk is in het leven! Ga nou maar weer een bak chips eten en languit op de bank liggen in plaats van wat aan je overgewicht te doen![/quote]

Wat een beledigende en lompe reactie!
...
...
Meestal bevatten generieke middelen exact dezelfde ingrediënten dan de a-merken. Er is dus echt geen reden om je zorgen te maken. Wanneer je wel zonder medische noodzaak het a-merk wilt blijven gebruiken dan is dat over het algemeen prima, mits je het (enorme) prijsverschil zelf betaalt.
andiii, als je op internet specifiek naar medicijnen gaat zoeken dan zal je regelmatig zien dat mensen anders kunnen reageren op de goedkopere variant. Andere bijwerkingen of een mindere werking. Dit schijnt te komen door de hulpstoffen die lang niet altijd hetzelfde zijn.

Maar eigenlijk loop je alleen tegen dit probleem aan als je verschillende leveranciers probeert van hetzelfde medicijn. Als je niet wisselt merk je het verschil niet en weet je dus niet beter. Mocht een middel niet aanslaan dan schrijft de psychiater vanzelf een ander middel voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven