Erg jong kitten (4 weken)

29-09-2014 02:36 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal :-)

Ik heb een vraag over de eventuele aanschaf van een (erg jong) kitten. Ik woon in een land in Zuid-Amerika in een ruim huis met een grote tuin. Ik zit er al een tijdje over na te denken om een kitten (of misschien 2 als dat beter is) aan te schaffen, omdat we over een paar weken ook een nieuwe (pitbull) pup krijgen. We willen ze dan samen laten opgroeien, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Mijn vriend heeft veel ervaring met pitbull honden (vanaf pup) en ik met katten (vanaf kitten).

Ik weet dat kittens niet te vroeg uit het nest moeten worden gehaald, en ik was dan ook op zoek naar een kitten van minstens 12 weken oud. Maar helaas zijn er hier niet veel kattenliefhebbers en zijn er juist veel katten die uiteindelijk op straat belanden. Nu heb ik een aanbod gekregen van iemand die bij een lokaal kattenasiel werkt en die een thuis zoekt voor een kitten (vrouwtje) van 4 weken oud, die achtergelaten is. Nu is dit natuurlijk veel te vroeg om bij de moeder vandaan te halen, maar daar kan nu helaas niets meer aan veranderd worden. Ook weet ik niet hoe de omstandigheden zijn in het 'asiel' en of ze daar kan spelen met andere kittens (en op die manier goed gedrag kan aanleren). Ik heb even zitten lezen op internet en ik lees dat in slechte omstandigheden (zonder andere kittens/moeder) het soms beter is om een jong katje uit de situatie te halen, omdat ze dan in een nieuwe omgeving een betere kans heeft om goed op te groeien. Maar er is natuurlijk wel altijd een kans dat het toch niet helemaal goed gaat, vanwege de jonge leeftijd en de situatie waarin ze is opgegroeid vanaf de geboorte. Of ben ik nu te pessimistisch?

Mocht ik het toch overwegen, dan zal ik de omstandigheden schetsen waarin ze zal opgroeien:

- Redelijk ruim huis met een grote tuin (2000 km2). Helaas willen andere 'huisgenoten' niet dat ze veel binnen is, dus uiteindelijk zal het wel een buitenkat worden. We hebben een overdekt terras waar we dan een plekje voor haar zullen maken, en waar ze zich ook kan terugtrekken voor de honden (honden kunnen niet op het terras komen, katje kan wel naar de tuin toe). Echt koud wordt het hier niet (minimaal 13 graden), maar de eerste paar maanden zullen we haar eerst binnen houden om te wennen. Binnen zal ze helaas wel beperkt worden tot één kamer, waar ik wel genoeg speelmogelijkheden zal creeren (eigen plekje, krabpaal, kattenbak, speeltjes etc). We willen haar dan wel regelmatig naar de tuin nemen zodat ze langzaamaan kan wennen aan de tuin/het terras en de honden.

- Er is op dit moment één andere (vrouwtjes) volwassen pitbull, maar deze heeft een ontzettend lief karakter (niet echt een typische pitbull-hond naar andere dieren toe). We willen wel heel voorzichtig zijn en haar steeds in het bijzijn van ons te laten wennen, zodat er geen ongelukken gebeuren. Ook is het zo dat pitbull honden niets zullen doen bij een ander dier wanneer het nog een baby is (volgens mijn vriend). Over een paar weken krijgen we ook een pitbull pup (mannetje), die we langzaam willen laten wennen aan de andere hond en de kitten.

- Door de week ben ik helaas aan het werk, maar mijn vriend is wel thuis, dus hij kan het kitten aandacht geven en overdag laten wennen aan de nieuwe omgeving. 's Avonds en in het weekend ben ik wel gewoon thuis natuurlijk.

- In eerste instantie wilden we één kitten, maar misschien is het wel beter om er twee te nemen, zodat ze iets aan elkaar hebben. Vooral als het kitten op dit moment geen moeder/speelmaatje heeft om van te leren, kan het misschien goed zijn om er nog ééntje bij te nemen.

- We kunnen onze eigen honden natuurlijk aan elkaar laten wennen, maar er zijn ook veel andere honden in de buurt, die natuurlijk niet gewend zijn aan een kat wanneer ze bij een ander in de tuin komt. Ik zit er dan ook aan te denken om voor de zekerheid de tuin af te sluiten (met gaas), zodat ze niet uit de tuin kan komen.

- Als het beter is om haar op dit moment uit het 'asiel' te halen, dan wil ik haar graag vrijdag ophalen zodat we het weekend de tijd hebben om fulltime bij haar te zijn. Ook wil ik haar laten onderzoeken bij de dierenarts zodat ik alvast maatregelen kan nemen die nodig zijn (ontwormen etc.).

Ik wil hier graag om advies vragen omdat ik graag het beste besluit wil nemen, ook voor het kitten zelf. Het beste zou zijn om een kitten van 12 weken op te halen uit een goedverzorgd nest, maar helaas zijn deze kitten erg schaars omdat niet veel mensen hier een kat als huisdier hebben. Ook wil ik aan de ene kant dit kitten ook een kans geven, omdat ze nu eenmaal al in deze situatie is, en er niet een grote kans is dat ze ergens anders een goed en veilig plekje kan krijgen. Maar ik wil wel zeker weten dat ze bij ons een veilig plekje zal hebben, ook vanwege de honden en het feit dat ze niet altijd binnen kan zijn.

Alvast bedankt! :-)
quote:Suze02 schreef op 29 september 2014 @ 06:06:

Nou Suze, aan zo'n antwoord heb ik natuurlijk niet zoveel. Ik vraag het hier juist omdat ik liever ook gewoon een 'normaal' kitten in huis neem, omdat dit ook minder kans geeft op problemen, maar dit kitten zit nu al eenmaal in deze situatie. Ik overweeg het ook voornamelijk omdat ze een plekje zoeken voor dit katje en er niet veel mensen zijn hier die een kat als huisdier nemen (en het ook echt goed verzorgen, vaak worden katten alleen in huis genomen vanwege muizen/ratten en blijven ze min of meer straatkatten).

Als iemand anders advies heeft, dan hoor ik het graag.
Hoelang is kitten al alleen zonder moeder?
Je kan het best proberen trouwens. Ik zou als ik jou was wel een oudere kat erbij nemen, die kan als een soort stiefmoeder fungeren.
Wij hebben destijds een kitten van 5 weken oud gevonden. Die is prima opgegroeid bij ons. Hebben we verder zelf groot gebracht. Echter hadden we wel een oudere volwassen kat. Dan kan je toch gedrag afkijken als kitten zijnde.
Misschien even je vraag droppen bij een nederlands asiel? Die in oostzaan/ adam noord en in Amstelveen zijn wel goed. Ook qua advies. Zou ze je verhaal gewoon even mailen. Zij hebben hier veel ervaring mee en zorgen goed voor die beesten.
"Ook is het zo dat pitbull honden niets zullen doen bij een ander dier wanneer het nog een baby is "

Hmm, ik zou toch eens "pitbull attack baby" googlen.

Dan blijkt toch dat dat niet helemaal klopt
Je hebt het kitten best wat te bieden, maar niet datgene wat nu het belangrijkst is: een volwassen moederkat.

En als je die er bij zou nemen, zou die eerst zelf aan de omgeving moeten wennen.

Dus nee, ik zou het niet doen.

Ik denk dat heel vroeg uit het asiel halen alleen beter uitpakt als jij de ideale omstandigheden hebt en die die heb je niet.
Doen. Als jij haar niet neemt, waar gaat ze dan heen?

Het is nog een baby maar het is te doen hoor, ik heb drie veel te jonge kittens met de hand opgevoed, dat zijn lekkere, stevige en gezellige katten geworden.

Maak een afgeschermd deel van je huis, een kamer of een flinke hoek ergens, zorg voor een slaapplek en speelgelegenheid, een kattenbak en daar zet je haar dan voorlopig neer. Het liefst dus op een plek waar ze vaak (jouw of ander menselijk) gezelschap heeft.

Bij de dierenarts kun je (hopelijk) heel fijn gemalen kattenvoer kopen, dat kun je op een plat schoteltje doen, zodat de poes het op kan likken. Zo niet, gebruik dan gewoon kattenvoer wat je heel fijn prakt.

Zielig, zo vroeg weg bij haar moeder.

Maar goed, geef haar een fijn huis, dan komt het heus goed.
Geweldige combinatie, een pitbull en een kat.
verba volant, scripta manent.
Ik snap niet waarom je een kat wilt als het toch grotendeels een kat zal worden die buiten moet blijven. Omdat andere 'huisgenoten' (je vriend?) dat willen? Omdat er pittbulls binnen zijn?

Ik vind het zielig. Eerst tijden binnen houden en dan hup gedwongen naar buiten. Dat beestje krijgt de keus niet zelf.
Nou met een huis+tuin van 2000km2 kan je elkaar iig makkelijk ontlopen.
En een weekendje full time bij zo'n jong diertje zijn en het daarna in alleen een kamertje zetten?

Toen ons kitten van 5 weken kwam hebben ik en huisgenoot om en om 4 weken vakantie genomen zodat het beestje niet alleen was. En wij hadden nog een oudere kat in huis.
Ik lees dat je vriend niks met katten heeft en zich vooral wil richten op zijn honden. Als jij door de week weg bent, zal hij zich dan wel bekommeren om het jonge katje? Of komt hij een aai geven, het bakje vullen en maakt zich weer uit de voeten?

Zo´n jonge baby zou ik niet aan haar lot overlaten. Mijn kitten (van toen 12 weken) heb ik ook veel tijd en aandacht kunnen geven toen ze bij mij in huis kwam gelukkig. Ik lees dat jij/jullie die tijd niet kunnen of willen vrijmaken en dat zal ze wel nodig hebben. Zo´n jonge kitten heeft juist veel lichamelijk contact nodig, een warm plekje om tegenaan te kruipen.

De ideale omstandigheden zijn wat mij betreft een stabiele volwassen poes die het kitten onder haar hoede kan nemen. Een ander huis dus.
quote:Eleonora schreef op 29 september 2014 @ 07:55:

Het liefst dus op een plek waar ze vaak (jouw of ander menselijk) gezelschap heeft.

Dit. Je moet haar niet alleen laten. Dus dat vraagt ook minstens commitment van je vriend.
Doen. Andere alternatieven zijn denk ik een minder goede keus voor de kitten.
Ja en?
om de doodsimpele reden dat jullie (!) geen kat willen. Want als je wel een kat zou willen zou je haar niet op willen sluiten in een enkele kamer van je huis.
Persoonlijk zou ik het niet doen. Er is niet voor niets een richtlijn dat ze tot een week of 12 bij hun moeder moeten blijven... Sterker nog: 15 weken zou beter zijn voor een kitten.

Een kitten heeft aandacht nodig van de moeder, zij moet haar jongen alles leren. De moeder leert haar jongen om op spelende wijs te bijten en niet door te bijten.

Een kitten heeft een zuigreflex, en jij kan dat als mens niet nabootsen.

Daarnaast is de kans dat de kitten problemen krijgt in de ontwikkeling en vreemd gedrag gaat vertonen (dit is niet altijd zo!!!!).

De kans op ziekte's is velen malen groter (omdat het kleintje geen melk van de moeder krijgt)

Onze kitten hebben wij vanuit het asiel (daar krijg je ze sowieso niet mee als ze onder de 12 weken zijn).

Het kan een optie zij om een oudere kat erbij te hebben, als een soort stiefmoeder.

Maar of de kitten zich daarna toe trekt kan je pas zien als je ze samen bij elkaar zet.
Waarom wil je eigenlijk een kitten? Is een wat oudere kat die gewend is aan het buitenleven en honden niet een stuk handiger?
Ik weet het niet zo goed, ik vind het niet heel verstandig klinken. Maar goed, een kitten opvoeden is goed te doen, maar jullie krijgen ook nog een pup erbij. Eigenlijk denk ik: beter eerst de kat opvoeden, daarna de pup erbij. Zo heeft zij sowieso een hogere status in de roedel (in de pups ogen).

En ik begrijp dat jouw huis en tuin 2x zo groot zijn als Hongkong?
Of jouw tuin groot of klein is, dat maakt niets uit. Voor katten is het altijd toch te klein en gaan ze er toch uit. En dan moet je maar zien of hij op straat zich weet te redden uit gevaarlijke situaties. Ik vind jouw situatie niet echt ideaal. Dat gezeik dat die kat nooit binnen mag....

De kat mag trouwens een hogere status hebben in de ogen van een pup, indien de kat volwassen is, maar dat kan veranderen als de pup zelf volwassen wordt. Dus dat maak niets uit.
Bedankt voor alle reacties. Sorry voor mijn late reactie, vanwege tijdsverschil kan ik nu pas reageren.

Ik zal proberen overal antwoord op te geven. Zoals ik zei, ik weet dat het beter is om pas een kitten vanaf 12 weken (of ouder) in huis te nemen, maar ik overweeg dit vooral omdat ze me gevraagd hebben en ze zo blij waren dat ze een baasje voor dit kitten hadden gevonden. Het is hier niet echt een gewoonte om een kat als huisdier te nemen en ik weet dat er niet een grote kans is dat ze ergens anders goed terecht komt. Wel wil ik uitzoeken hoe het kitten gevonden is, of ze misschien geboren is in het asiel, en of ze daar andere katten heeft waarvan ze kan leren. Als de situatie daar verder goed is, dan is het misschien beter om haar daar eerst nog een paar weken te laten.

Een oudere kat erbij nemen zou een optie kunnen zijn, maar dat is wel een groter risico met onze volwassen pitbull hond. Ook al zijn pitbull honden erg sociale honden, hun instinct naar andere (vreemde) volwassen dieren toe is wel anders. Het is mijn vriend wel eerder een keer gelukt om een vreemde kat te laten wennen aan zijn pitbull honden, maar ik vind het toch een risico. Met een kitten is het anders, omdat ze dan aanvoelen dat het om een baby gaat en deze groeit dan vanaf het begin op als lid van de roede. Het voordeel is ook dat ons pitbull vrouwtje een erg zacht karakter heeft, en het pitbull mannetje vanaf pup zal opgroeien met dit kitten.

Over de kamer: misschien heb ik het niet goed uitgelegd, maar ik wil haar de eerste weken in de kamer laten omdat ik het juist zielig vindt om haar gelijk op het terras te laten. Ze kan namelijk wel zelf in de tuin komen, maar deze is erg groot en dan kan ze misschien haar plekje niet meer terug vinden. We willen eerst een veilig plekje creeren in de kamer (is wel afgesloten, maar ook geen harde geluiden, of dieren waarvan ze kan schrikken), en haar dagelijks steeds in bijzijn van ons meenemen naar het terras en de tuin, zodat ze daar langzaam aan kan wennen. Als ze dan groter is dan kunnen we haar uiteindelijk op het terras laten, waar ze dan aan gewend is.

Helaas werk ik in een land waar je als werknemen niet veel rechten hebt, en waar je het eerste jaar van je contract geen recht hebt op vakantie. Dus een paar weken vrij nemen om bij het kitten te zijn, gaat helaas niet, al zou ik het graag willen. Maar mijn vriend is wel gewoon thuis, dus die kan overdag genoeg aandacht geven aan het kitten. Daarnaast is de kamer waarin ze zal verblijven onze huiskamer, dus als wij thuis zijn (mijn vriend overdag dus ook), dan zijn wij gewoon bij haar. Ook heb ik gevraagd aan mijn vriend of hij wel bereid is om het kitten genoeg aandacht te geven overdag, aangezien ik dan aan het werk ben. Als hij dat liever niet doet, dan is het beter om het niet te doen. Maar mijn vriend is een echte dierenvriend, en ook al is hij meer een hondentype, hij heeft me verzekerd dat hij goed voor het kitten zal zorgen.

Het liefst zou ik haar ook gewoon binnenlaten, maar we wonen samen met de opa en oma van mijn vriend in huis, en zij willen helaas liever geen binnenkat. Daarom zal ze uiteindelijk een plekje hebben op het terras (waar ze zich dus wel kan terugtrekken), maar als we thuis zijn zullen we haar ook vaak genoeg binnenhalen om samen met ons in de kamer te zijn als we televisie kijken oid (de kamer waar ze in eerste instantie zal verblijven).

Verder denk ik wel dat ze een fijn plekje zal hebben, ook al zal ze niet permanent in huis kunnen blijven. Op het terras zal ze een eigen plek hebben waar ze zich kan terugtrekken, en daarnaast zal ze regelmatig binnen zijn bij ons in de huiskamer als wij thuis zijn. In de tuin kan ze ravotten, in bomen klimmen en achter vogels/muizen aan, aangezien we min of meer op het platteland wonen. Er is dus ook niet veel verkeer om ons heen, mocht ze toch buiten de tuin komen. Wel wil ik gedeeltes van de tuin afsluiten zodat ze niet uit de tuin kan komen, omdat ik dat wel een fijner idee vind (vanwege honden in andere tuinen). De tuin is echt groot genoeg voor haar om zich te vermaken. Daarnaast zal ze over een paar weken ook de pup hebben om mee te spelen (die komt dus pas over een paar weken, zodat het kitten eerst kan wennen).

Ik zal er nog wel goed over na denken en nog navragen hoe de situatie op dit moment in het asiel is. Maar als er ook niet echt een goede kans is dat ze ergens anders een plekje kan krijgen, dan wil ik het misschien toch proberen. Bedankt voor alle reacties in ieder geval!
Sommigen reageren hier met: niet doen, je kan beter een ouder katje of zelfs een volwassen poes nemen (waar). Anderen denken aan de kat en zeggen dat jet zielig is dat er maar 1 kamer beschikbaar is en dat het dier op termijn gewoon buiten moet leven (ook helemaal waar).

Maar ..... Het gaat er nu toch om dat dat poesje er is, nu in een asiel zit en dat er waarschijnlijk geen hele fijne alternatieven voor dit beestje zijn? TO begrijpt ook wel dat een ouder poesje gemakkelijker zal zijn, maar dit is de realiteit.

En gezien het feit dat TO hier een topic opent en in ieder geval over het een en ander nadenkt, denk ik dat dit voor het poesje de beste optie is en hoop ik dat TO er voor gaat (en stiekem hoop ik dan ook dat er iets meer ruimte dan alleen 1 kamertje beschikbaar komt).
Oh, kom net te laat met mijn reactie, TO legt het net zelf allemaal uit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven