Geld & Recht alle pijlers

Hypotheekvraag

29-09-2014 02:28 16 berichten
Een neef van me heeft jaren succesvol gewerkt als zzp'er, maar sinds het uitbreken van de crisis zit hij in de shit. Hij heeft een eigen huis, maar omdat hij al jarenlang weinig opdrachten heeft is zijn buffer bijna op. Het moment nadert dat hij zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Nu erven mijn broer en ik een dezer dagen een bedrag dat, bij elkaar opgeteld, het openstaande hypotheekbedrag van mijn neef nadert. Zouden we hem op een of andere manier kunnen helpen? Kunnen we bijvoorbeeld zijn hypotheek versneld aflossen zodat zijn maandlasten omlaag gaan? Krijgen we dan te maken met boetes van de bank en extra belasting (omdat het misschien beschouwd wordt als een gift)?

Of kunnen wij zijn huis overkopen, zodat het op onze naam komt te staan, en het aan hem verhuren bijvoorbeeld? Of is het verplicht zo'n huis openbaar aan te bieden? En krijg je voor het overzetten van de hypotheek op onze naam in plaats van de zijne ook weer boetes?

Mijn broer en ik zijn financiële nitwits, wonen allebei in een huurwoning en weten niets van hypotheken. Vandaar dat ik de vraag eerst hier stel, voordat we eventueel een voorstel aan mijn neef doen. Ik kan me ook voorstellen dat jullie je afvragen: waarom kopen jullie geen huis voor jullie zelf. We zijn allebei tevreden over onze woonsituatie en willen niet verhuizen. Het lijkt ons mooi als we onze neef kunnen helpen en op die manier misschien toch een goede toekomstinvestering maken (door de aankoop van zijn huis). Maar we weten niet of dat zomaar kan en of het haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Als hij al jarenlang te weinig opdrachten heeft is neef zijn financiële situatie dus een structureel probleem van jaren. Dit is niet tijdelijk.

Om die reden zou ik er absoluut geen geld in pompen. Hij kan bijstand aanvragen maar moet dan zijn onderneming stoppen.

Waarom heeft hij 'die crisis' jaren niet gebruikt om extra inkomsten te genereren? Heeft hij flink genetwerk? Hij kan toch post bezorgen of een baan in loondienst erbij nemen? Of heeft hij het maar allemaal laten gebeuren?

Ik verwacht dat je geld 1 zwart gat verdwijnt, jullie zullen toch ook rente of huur willen ontvangen? Als hij nu al de bank niet kan betalen, kan hij straks jullie ook niet betalen, en dan? Daar al overna gedacht?

Ik zou het niet doen.
Hoe gaat hij jullie huur betalen dan? Of denken jullie dat een huis bezitten niets kost en je het over 10 jaar met winst verkoopt ofzo? Kortom, hoe zie jij dit precies als investering? Wat is jullie rendement?

Volgens mij gaan jullie gewoon je erfenis weggeven. Als in: nooit meer een cent van terug zien. Prima hoor, hartstikke lief maar is dat je bedoeling?
Eens met Esther, klinkt als een slecht plan.

Hij had zelf al eerder iets aan zijn financiele situatie kunnen doen als dit al zo lang speelt.

Als jullie dat geld nu zelf niet nodig hebben, zet het op de bank voor wanneer je het wel nodig hebt.
Ja ja, nu weet ik het wel!
Als die meneer nu nog geen schulden heeft moet hij de tent dus zo snel mogelijk verkopen en goedkoper gaan wonen.
Geld in de hypotheek van een neef ?

Niet doen !

Echt niet doen!

Slechte investering

Geld kwijt en contact kwijt

Wel superlief van jullie ,maar niet doen .
Met familie moet je wandelen, niet handelen.

Los van de voor- en nadelen van het aankopen van het huis, een huis hèbben kost ook veel geld. Kunnen je broer en jij het bekostigen als de cv-ketel de geest geeft, als het dak lekt, als de hele buitenboel geschilderd moet worden?
Niet doen! Deze neef heeft er zelf de afgelopen jaren weinig aan gedaan om er iets van te maken. Waarom zou hij het vanaf nu anders doen?
Zijn hypotheek aflossen als cadeautje geldt als gift, en daar moet hij dan belasting over betalen.

Of je de hypotheek zonder boetes versneld mag aflossen hangt van de voorwaarden af, maar het is redelijk gangbaar dat je 10% van de lening per jaar mag aflossen.

Het huis zelf kopen en aan hem verhuren betekent dat alle eigenaarskosten voortaan voor jullie zijn, en als hij de huur niet betaalt heb je een probleem.

Maar wat anderen al zeggen: niet doen. Hij heeft een structureel financieel probleem en straks zijn jullie de sjaak, in plaats van hij. En het is een recept voor ruzies en bekoelde verhoudingen, hoe goed je het ook bedoelt.
allereerst wil ik even zeggen dat ik het eens ben met alle antwoorden dat je het niet moet doen, maar je stelt vragen dus zal ik antwoorden.quote:floddertjezoveel schreef op 29 september 2014 @ 02:28:

Nu erven mijn broer en ik een dezer dagen een bedrag dat, bij elkaar opgeteld, het openstaande hypotheekbedrag van mijn neef nadert. Zouden we hem op een of andere manier kunnen helpen? Kunnen we bijvoorbeeld zijn hypotheek versneld aflossen zodat zijn maandlasten omlaag gaan? Krijgen we dan te maken met boetes van de bank en extra belasting (omdat het misschien beschouwd wordt als een gift)? je neef zal waarschijnlijk bij vervroegd aflossen inderdaad een boete krijgen van de bank. Je mag doorgaans 10% van de hoofdsom boetevrij aflossen per kalenderjaar. Ga je daar overheen betaal je een boete. Schenkingsbelasting kan je nu nog omzeilen tot en met 31-12-2014. Je mag ¤ 100.000,00 schenken aan iedereen voor de aankoop van een woning of ter aflossing van hypotheek.

Of kunnen wij zijn huis overkopen, zodat het op onze naam komt te staan, en het aan hem verhuren bijvoorbeeld? bedenk dat je dan notariskosten en overdrachtsbelasting moet betalenOf is het verplicht zo'n huis openbaar aan te bieden? neeEn krijg je voor het overzetten van de hypotheek op onze naam in plaats van de zijne ook weer boetes?als jullie de woning kopen zal de hypotheek afgelost moeten worden. Die wordt niet op jullie naam overgezet

Mijn broer en ik zijn financiële nitwits, wonen allebei in een huurwoning en weten niets van hypotheken. Vandaar dat ik de vraag eerst hier stel, voordat we eventueel een voorstel aan mijn neef doen. Ik kan me ook voorstellen dat jullie je afvragen: waarom kopen jullie geen huis voor jullie zelf. We zijn allebei tevreden over onze woonsituatie en willen niet verhuizen. Het lijkt ons mooi als we onze neef kunnen helpen en op die manier misschien toch een goede toekomstinvestering maken (door de aankoop van zijn huis). Maar we weten niet of dat zomaar kan en of het haalbaar is.Ik zou het niet doen. Lief, maar niet doen
quote:Ginevra schreef op 29 september 2014 @ 07:43:

Zijn hypotheek aflossen als cadeautje geldt als gift, en daar moet hij dan belasting over betalen.

Tot eind dit jaar niet, mits het bedrag niet hoger is dan 100.000.

Maar ik ben het met de rest eens: doe het niet. Als jullie neef nu niet aan zijn betalingsverplichtingen aan de bank kan voldoen, kan hij dat zéker niet aan jullie. Een brief van de bank die dreigt dat je huis verkocht moet worden maakt immers altijd nog meer indruk dan een neef of nicht die vraagt wanneer je nu eens wat gaat terugbetalen.
Ik weet niet of de hypotheekschuld veel lager is dan de waarde van het huis, maar is het ook niet zo dat als hij het huis beneden de marktwaarde aan jullie verkoopt dat het als verkapte schenking aan to geldt?
Ja, je kan hele leuke truitjes uithalen. Google is op: familie bank!

Levert jullie allen zelfs geld op!!
Is Google op?
quote:eenman1979 schreef op 29 september 2014 @ 08:38:

Ja, je kan hele leuke truitjes uithalen. Google is op: familie bank!

Levert jullie allen zelfs geld op!!Dat geld alleen als er wel wordt terugbetaald. Anders kost het diegene die geld heeft uitgeleend alleen maar geld.
Of je zaken moet doen met familie, is een vraag die je zelf moet beantwoorden. Ik beperk me dus tot de financiële aspecten van je vraag.

Je mag tot het eind van dit jaar (daarna niet meer) zonder fiscale consequenties tot 100.000 euro schenken aan wie dan ook als dit bedrag wordt gebruikt voor aanschaf eigen woning of aflossing hypotheek eigen woning. Dat kan dus.

Vervroegde aflossing boven de overeengekomen grens kan inderdaad tot een boete van de bank leiden: echter, er zijn veel banken die deze boete niet hanteren. Soms onder voorwaarden (alleen als de hypotheek hoger is dan de taxatiewaarde van de woning, bijvoorbeeld), soms ook zonder voorwaarden. Ligt helemaal aan de hypotheekvoorwaarden van de bank waar de hypotheek loopt. Contact opnemen met de bank dus.

Huis kopen en dan verhuren is tricky. Het huis wordt niet jullie eigen woning (in de betekenis van "woning waarin je zelf woont") en zal dan onder de vermogensbelasting vallen. Je betaalt dan jaarlijks 1.2 procent van de WOZ waarde. Gemaakte financierings- , taxatie- en notariskosten zijn niet aftrekbaar. In het algemeen is verhuren niet heel lucratief - tenzij je de hoofdprijs vraagt en krijgt, maar daar zit nu juist het probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven