Beginner met aquarium

04-10-2014 18:53 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Vandaag een mooi aquarium 25 liter aangeschaft voor mijn 5 Platy's. Twee plantjes, rotsspeeltje, thermometer, verwarmingselement en een waterfilter erbij. Nu had ik een vraag over het waterfilter: deze blaast het water terug met een redelijke kracht (wat ik volgens mij niet in kan stellen) waarbij er een hoop luchtbelletjes en stroming ontstaan. Nu wilde ik misschien nog een luchtpomp voor het zuurstof erbij kopen, maar zijn de luchtbelletjes en stroming die het filter produceert niet voldoende?

Daarnaast merkt ik dat mijn verwarmingselement en mijn losse thermometer het niet met elkaar eens zijn. Als ik het element op 24 graden in stel, geeft mijn losse thermometer aan dat het al 26 graden is. Welke kan ik het beste vertrouwen? De losse thermometer zit aan de andere kant van de bak tov het verwarmingselement en geeft dus een warmere temp aan..

Nog een vraag: zou het filter de nacht uit kunnen blijven ivm geluid en slapen? Ik lees op internet wisselende meningen, wat denken jullie in mijn situatie?

Alvast bedankt!
Filter nooit uit doen.

En ik zou uit gaan van 25 graden.

En zuurstof klinkt als voldoende.
quote:Pilou schreef op 04 oktober 2014 @ 19:01:

Filter nooit uit doen.

En ik zou uit gaan van 25 graden.

En zuurstof klinkt als voldoende.Exact.
Juist, wat Pilou zegt. Koop een stil filter. je hoeft ze haast niet te horen. tuitje van filter net onder het water zetten dat het water oppervlakte beweegt maar niet golft. Dan komt er al voldoende zuurstof in. Meld je anders aan op facebook bij een aquaclubje. zijn erg fijne bij!
Platy's hoeven geen verwarming, lekker makkelijk :-)

Filter moet altijd aan, als uit, groeien er verkeerde bacteriën namelijk.
Oh en extra luchtpomp is niet nodig.
Thanx voor de informatie. Mijn zoon wil ook graag vissen.
Is een 25-literbak wel groot genoeg voor vijf vissen?
quote:betjebig schreef op 04 oktober 2014 @ 22:25:

Is een 25-literbak wel groot genoeg voor vijf vissen?

Nee, volgens de "regeltjes" niet. Tot nog toe met een goed filter, regelmatig verversen, weinig voeren en goed bijhouden...Is het hier altijd goed gegaan. (lees; gemiddeld elke dag een half uur ermee bezig?) Nu zijn het 40 liter bakken geworden. Vond ik toch fijner. minder geschommeld met waterwaardes.

Maar in 25 liter zou je dan beter rasboraś de kleine soorten kunnen doen, ook veel leuker dan platy's! Veel kleurrijker en meer om naar te kijken. Imo
Is het een filter dat wordt aangedreven door een luchtpompje of met een eigen motortje ?

Indien een luchtpompje, dat kan je een variabele restrictie in het slangetje plaatsen waarmee je de pomp wat minder heftig kunt laten werken.

Ook zou je dan een T-stukje in het luchtslangetje kunnen plaatsen en daar een bruissteentje op aan kunnensluiten.

In dat geval verzorgt het luchtpompje zowel de beluchting als het filter.

Een filter van een aquarium nooit uitzetten. Het filter kan binnen een uur vol zitten met giftige stoffen. Dat is ook de reden dat je na een stroomstoring een filter moet verschonen alvorens het weer in te schakelen.

De enige uitzondering hierop is een biologisch filter maar dat zit zeker niet bij een bakje van 25 liter.
Niet geschoten is altijd mis
quote:pandabeertje1991 schreef op 04 oktober 2014 @ 23:06:

Maar in 25 liter zou je dan beter rasboraś de kleine soorten kunnen doen, ook veel leuker dan platy's! Volgens mij is dit wel heel erg persoonlijk.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Dasminder schreef op 04 oktober 2014 @ 21:18:

Platy's hoeven geen verwarming, lekker makkelijk :-)

Platy's zijn tropische vissen en moeten dus in warm water gehouden worden. Om het water op 25 graden te houden, zal je dus wel het verwarmingselement aan moeten zetten.
Wat Chocolol zegt.

Simpel gezegd: als je geen filter aan hebt, zwemmen je vissen dus in hun eigen ontlasting rond en als je een te hoge bezetting hebt, wat nu het geval is maar geen heel groot probleem met een filter, kun je last krijgen van amoniakpieken ed en dat is gewoon een gifbak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven