Konijnenvraag

06-10-2014 08:11 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn (gecastreerde) ram (1jr) en voedster (bijna 1) zitten nu ongeveer 4 maanden samen. Dit gaat eigenlijk heel goed. Ze spelen ook samen buiten het hok, liggen tegen elkaar aan en wassen elkaar.

Maar nu sinds ongeveer een week zit het mannetje soms als een dolle achter het vrouwtje aan in de kooi. Zij kan dan geen kant op en als ik dan het deurtje van de kooi open doe sprint ze meteen vol stress het hele huis door als ik ze uit elkaar heb gehad dan gaan ze daarna weer samen goed met elkaar om. Maarja ik ben dus ook gewoon werken en kan dat niet altijd doen dus wie weet hoe lang hij haar dan gek maakt.

Zou ik ze nu toch weer een eigen hok geven? Of verpest ik dan de goede relatie die ze 95% van de tijd wel hebben door ze uit elkaar te halen? Ik hoop dat het iets tijdelijks is, maar leuk voor het vrouwtje is het in ieder geval niet als ze meteen weg vlucht zodra ze kan.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Ik weet niet hoe veel ruimte de konijnen hebben maar als ik 'kooi' lees denk ik veel te Weinig.

Ze moeten veel ruimte hebben en genoeg schuil plekken voor als ze elkaar even zat zijn.

Stel je je eens voor hoe het zou zijn als jij met je partner de hele dag in de badkamer moet leven.
Kooi is 1.40 x 66, de grootste binnenkooi die er is volgens mij.

Als we thuis zijn staat de kooi open en kunnen ze er zelf uit om door de keuken en woonkamer te lopen en bij mooi weer zet ik ze in de ren in de tuin.

Ik heb eerder konijnenpaartjes gehad maar dat ging dan eigenlijk vanaf dag 1 goed zonder problemen (2 zussen en later toen 1 overleed gekoppeld aan een nieuw mannetje). Met deze konijntjes leek het ook goed te gaan en ze vechten ook niet gelukkig.. Maar t lijkt wel alsof t mannetje ineens zn hormonen weer terug heeft ofzo.

Als ze trouwens buiten de kooi zijn doen ze het ook wel eens en zit het vrouwtje ook achter het mannetje aan.. Dit is dan gewoon spelenderwijs en ze zoeken elkaar dan ook weer op als eentje ermee stopt. Maarja in de kooi kan ze dan natuurlijk geen kant op als ze achterna gezeten wordt.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Man is echt goed gecastreerd? Geen balletje achtergebleven in zijn buik bijvoorbeeld?
Ze hebben echt veel te weinig ruimte, dat geeft stress.

Konijnen horen buiten te leven in een grote ren samen.
Ja en?
Hahaha nou hij had maar 1 bal buiten hangen dus ze hebben inderdaad zijn buikje opengemaakt om die ook goed na te kijken en daar de tweede bal aangetroffen . Denk dus dat dat wel goed zit. Voor de operatie zat hij namelijk 24/7 vanuit zijn eigen kooi naar haar te gluren en ook na de operatie toen ze bij elkaar mochten was het rijgedrag veel erger. Nu doet hij volgens mij ook helemaal niet rijden maar gewoon haar achterna rennen, en zij rent daar hard voor weg
Tja ik heb er wel over nagedacht om ze buiten te houden maar als het koud is dan hebben ze dus vrijwel geen aandacht behalve de verzorging en voeren (en wij dus geen gezellige gezelschapsdieren). Ik kan een buitenkonijn dat een bepaalde temperatuur gewend is ook niet mee naar binnen nemen in een warm huis om te spelen en ga zelf niet een uur in koud gras zitten.

Binnen hebben ze veel meer aanspraak en komen ze ook lekker bij ons in de woonkamer liggen en wandelen ze overal rond als we thuis zijn. Ik heb verder ook niet het idee dat het zielig is zo, ze hebben een schoon groot hok met een maatje en kunnen er dagelijks een paar uur uit. Er zijn konijnen die het veel slechter hebben hoor..
Hier ook een konijnenliefhebber. Ik zou de konijnen niet apart zetten, dan verstoor je hun rangorde.

Voor 2 konijnen wordt minimaal twee vierkante meter ruimte geadviseerd, liefst meer natuurlijk maar daar moet je wel plaats voor hebben. Misschien is het een optie om ze wat meer ruimte te geven door een panelenren of ren neer te zetten? Dan kun je ook wat meer verstopplekjes maken zodat het vrouwtje zich makkelijker ergens kan terugtrekken.

Wij hebben ook een kooi die overdag de hele tijd open staat en voor de nacht of als we lang weggaan zetten we er een hoge panelenren omheen die we aan de muur vastklikken met haakjes. Is echt zo gebeurt en dan hebben de konijnen de ruimte als jij er niet bent en jij hebt weer de ruimte als je thuis bent.
Mijn gecastreerde man duikt ook nog steeds bij tijd en wijlen op zijn vriendin maar zij zitten buiten dus ze kan hem ontwijken en zo hoort het.

Natuurlijk is binnen leuker voor jullie maar konijnen horen nu eenmaal buiten, hoe hard je daar ook tegen ageert.

Je zult dus moeten accepteren dat je voedster het zo nu en dan zwaar heeft met haar belager.

1.40 is het grootste binnenhok inderdaad maar het is en blijft een rothok.
quote:carrie-bradshaw schreef op 06 oktober 2014 @ 09:59:

Tja ik heb er wel over nagedacht om ze buiten te houden maar als het koud is dan hebben ze dus vrijwel geen aandacht behalve de verzorging en voeren (en wij dus geen gezellige gezelschapsdieren). Ik kan een buitenkonijn dat een bepaalde temperatuur gewend is ook niet mee naar binnen nemen in een warm huis om te spelen en ga zelf niet een uur in koud gras zitten.

Binnen hebben ze veel meer aanspraak en komen ze ook lekker bij ons in de woonkamer liggen en wandelen ze overal rond als we thuis zijn. Ik heb verder ook niet het idee dat het zielig is zo, ze hebben een schoon groot hok met een maatje en kunnen er dagelijks een paar uur uit. Er zijn konijnen die het veel slechter hebben hoor..

Zoals mijn voorgangers al zeggen: je konijnen hebben te weinig ruimte. Voor je konijnen geldt dus; lekker naar buiten in een groot hok met ren en los in de tuin.

En ja, dan moet je in de kou en de regen naar buiten voor ze. Moet ik ook met mijn honden en konijnen, dat is nou eenmaal waar mijn dieren gelukkig van worden.

Het is niet zo dat huisdieren zich aan onze wensen gaan aanpassen, wij moeten voldoen aan de behoeften van onze huisdieren.
Hmm ik kan wel een deel van de ren om de kooi neerzetten misschien is dat iets voor als we weg zijn idd. Alleen dan moet ik die ook afdekken want het vrouwtje springt ook graag op de kooi en vanaf daar kan ze overal heen natuurlijk.

Binnenkort heb ik zwangerschapsverlof dus dan kan ik wel wat meer opletten hoe het overdag gaat.

Ik heb wel het mannetje nu even apart gezet omdat ik het zo zielig vond. Vanavond dus maar weer snel bij elkaar zetten?
Binnen kan prima maar dan idd wel een groter hok. Hier ook een gecastreerd mannetje en een voedster en die hebben een konijnenflat (hok met 2 verdiepingen). Ze kunnen elkaar daardoor prima uit de weg. Op de bovenste verdieping zitten ook nog 2 plateaus waar ze ook nog op kunnen liggen. Makkelijker dan 2 losse hokken want het neemt dan minder ruimte in beslag (alleen in de hoogte). Hier lopen ze ook gewoon los als we thuis zijn. Nu sinds 2 weken zwangerschapsverlof dus ze kunnen nu lekker veel hun poten strekken 😊
quote:carrie-bradshaw schreef op 06 oktober 2014 @ 10:24:

Hmm ik kan wel een deel van de ren om de kooi neerzetten misschien is dat iets voor als we weg zijn idd. Alleen dan moet ik die ook afdekken want het vrouwtje springt ook graag op de kooi en vanaf daar kan ze overal heen natuurlijk.

Binnenkort heb ik zwangerschapsverlof dus dan kan ik wel wat meer opletten hoe het overdag gaat.

Ik heb wel het mannetje nu even apart gezet omdat ik het zo zielig vond. Vanavond dus maar weer snel bij elkaar zetten?Ik zou ze inderdaad weer bij elkaar zetten. Ons mannetje is ook een springer en klimt overal op. Zijn panelenren is 107cm hoog en nog vertrouw ik het niet, gooi er daarom maar een matrashoes overheen als we weggaan. Op de kooi springen zou je kunnen oplossen door de kooi eraf te halen en alleen de onderbak te laten staan, dan valt er niks te klimmen. Maar met zo'n grotere kooi is dat misschien wel wat onhandig, die van ons is wat kleiner.
Ik kan ook een huisje in de kooi zetten, misschien stopt hij als ze daar in zit maar ik denk dat dat ijdele hoop is . Maar bij zo'n konijnenflat... Dan komt hij toch gewoon ook boven achter haar aan lijkt me? Ik vind die flats altijd vrij klein ogen omdat je natuurlijk best wat ruimte verliest door de trap op zowel de bg als de verdieping.
Haha ienieminie hier is t vrouwtje juist de doerak/sloper, graaft heel dr kooi incl toilet soms overhoop. Mannetje is super lief en heel netjes in zn hok, die heeft nog nooit iets 'stouts' gedaan haha.
Ze hebben, zoals al gezegd, echt veels te weinig ruimte. Gewoon zielig in zo'n kooi. Bedenk dus iets zodat ze meer ruimte hebben als jullie weg zijn.

Huisje erin zetten zou ik dus niet doen, gaat ten koste van hun ruimte.

Doe dit pas als ze meer ruimte hebben. Kan ook gewoon doos zijn met een gat, vinden ze ook leuk.

Die van ons zitten buiten. Ik ben van mening dat konijnen niet binnen horen, maar goed ieder zijn ding. In de winter hebben ze elkaar en ook gaan wij er gewoon heen voor knuffeltijd. Op kou kun je je kleden.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Jij vindt dat ze het prima hebben maar je bunny's geven hele duidelijke signalen af. Als je daar je ogen voor sluit heb je dieren voor je eigen plezier en denk je niet aan hun welzijn, namelijk hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Maargoed er zijn inderdaad heel veel konijnen die het vast slechter zullen hebben.

Nogmaals konijnen zijn keiharde buiten dieren. Had dan cavia's genomen.
Ja en?
Ik snap echt serieus niet dat er nog steeds mensen beweren dat konijnen prima binnen kunnen, een konijn kan tig graden onder nul verdragen en maar slecht met warmte omgaan, ze worden er inactief van en verharen zo'n beetje het hele jaar door. Van de week zag ik 2 lotharingers in het tuincentrum, gelukkig wel in een flinke ruimte, die ruimte echter lag vol met stro en beide dieren lagen te hijgen en te puffen, een konijn binnen op stro is hetzelfde als wij op het strand in Turkije in onze winterjas.

Natuurlijk zijn er dieren die het slechter hebben maar zo ken ik er nog tig.

Voor de "binnenhouders", laat in elk geval het stro uit hun kooi, ook 's winters.

Arme beesten.
quote:snoopylynn schreef op 06 oktober 2014 @ 09:49:

Ze hebben echt veel te weinig ruimte, dat geeft stress.

Konijnen horen buiten te leven in een grote ren samen.

Dit zou de oplossing zijn. Die twee van mij, franse hangoor voedster en vlaamse reus rammelaar zitten ook in buitenren vn 2,5 bij 2,5 met daarbuiten nog 2 binnenverblijven.

Dan maar minder aandacht. Daar zullen ze niet om malen. Het zijn konijnen he, een honden.
Zielig, binnenkonijnen. Ik heb 5 konijnen in een buitenhok. Twee hokken in een ruime ren met graafgedeelte. Vind ik nog steeds zielig en te weinig. Zijn bezig met een plan om het hok groter te maken met meerdere verdiepingen en verstopplekjes etc.

Ik fiets elke dag langs een tuin met een minihokje met 1 konijntje erin. Elke keer denk ik 'en daar zit ie nog steeds'...

Het klinkt mij ook alsof jouw konijnen zich toch stuk vervelen. Ben het dus eigenlijk eens met de rest. Buiten voelen ze zich veel beter. Al moet je wel genoeg oplossingen hebben voor als het echt de spuigaten uitloopt wat kou betreft. Maar, een konijn kan zeker met een maatje beter min 20 verdragen dan plus 30 in de zomer.
Konijnen zijn in zo´n klein verblijf ook oersaai beesten. Zitten de hele dag maar een beetje stil voor zich uit te kijken.

Als je ze de ruimte geeft, met mogelijkheid tot graven, dan zie je pas hoe ze werkelijk zijn. En dan zijn ze veel levendiger en leuker.
Als je ze dan toch binnen wilt houden, is zoiets dan niet veel geschikter? Met een rennetje er omheen oid?

www.zooplus.nl/detailsInf ... /120cm/100547#description
My mind wanders in the shadows, I can not hear a sound, a zombie screams and a werewolf howls, my world is going down..
Ik ben blij om te lezen dat meer mensen mijn gevoel hierover delen. To heb jij er nog over nagedacht?
Ja en?
@Barrelroll; je link werkt niet ik kom dan op de homepage uit.

@Snoopylynn, Naar buiten vind ik geen optie, ik ben bang dat ze dan een stuk minder gezellig naar ons toe gaan zijn. Want hoe je het ook wendt of keert een paar uur (savonds) los in huis met ons erbij en de geluiden van bijv de tv is natuurlijk heel anders dan altijd maar met z'n 2en in de tuin en misschien een kwartier menselijke aandacht per dag. Het zijn echt hele leuke nieuwsgierige konijntjes en ze komen ook altijd naar je toe en vinden mensen best gezellig. Jammer dat veel mensen zo over een "binnenkonijn" vallen. Ik verzorg ze goed en ben er dol op, daarbij komen er ook vaak zijwaartse vreugdesprongen vanaf als ze door de kamer sjezen dus het zal echt wel mee vallen dat ze ongelukkig zijn.. Ik hoef hier niet als een soort dierenbeul afgeschilderd te worden omdat ik mijn huisdieren liever binnen heb.

Zo'n konijnenflat vind ik qua ruimte niet echt een verbetering want dan kunnen ze misschien wel op meer plekjes zitten maar nog amper lopen/huppelen door de kooi. Iets wat ze nu wel goed kunnen (het zijn echt mini konijnen van 1 en 1,5 kilo geen Hollanders of Vlaamse reuzen ofzo) .

Ik heb wel wat geinvesteerd in nieuw speelgoed, zowel uit de kooi als voor erin. Ik heb nu zo'n samengeperste hooirol waar ze in passen en dat vinden ze in de kooi heel leuk. Vooral vrouwtje is er uren mee zoet en trekt het ding heel de kooi door of gaat erin zitten graven of probeert hem te slopen. Erg fijn want nu graaft ze de toilet niet meer leeg Ik heb sinds dat ding erin ligt ze ook niet meer achter elkaar aan zien zitten in het hok. Verder laat ik ze nu af en toe alleen uit de kooi zodat ze ook even wat tijd zonder elkaar door kunnen brengen, volgens mij bevalt dat wel.
Hoi TO, ik ben er ook van overtuigd dat konijnen het gelukkigst buiten zijn in een grote ren en nachthok waarin ze kunnen springen en graven, net als de rest hier. Dat is niet om je te pesten of voor dierenbeul uit te maken, maar dat is gewoon een feit. Konijnen kunnen goed tegen kou maar slecht tegen warmte. Wat jij buiten koud vindt is voor een konijn geen probleem. En ze buiten zien rennen en graven in een natuurlijke omgeving is ook ontzettend leuk Maar ik lees dat je dat echt niet wilt, dus heb ik hier een site met voorbeelden van konijnvriendelijke binnenverblijven. Ik vind ze niet allemaal ideaal en ze los laten lopen in de woonkamer is dan toch echt een must. Maar het is misschien inspiratie voor uitbreiding/andere aankleding van je binnenverblijf en dan kun je ze alsnog elke avond los laten lopen in de woonkamer.

Konijnenverblijven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven