Kattenvoer voor kittens

06-10-2014 13:43 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje in verband met welk voer ik het best aan mijn kittens kan geven.

Sinds drie maanden heb ik mijn twee schatjes in huis en vanaf het begin aten ze heel goed, maar sinds een week eten ze een stuk minder. Waar ze in het begin de bakjes binnen een mum van tijd leeg hadden, zijn hun bakjes nu na een paar uur nog halfvol.

Ik vraag me af waar dit aan kan liggen. Kan het zijn dat ze het voer niet meer lekker vinden? Bij het gastgezin kregen ze Royal Canin mother&babycat brokken. Toen ze hier zijn komen wonen zijn we geleidelijk overgestapt op Royal Canin kitten brokken.

Welk voor geven jullie aan jullie kittens/katten?
Katten eten meestal niet het hele bakje in 1 keer leeg, maar heel vaak een beetje. Onze katten deden altijd de hele dag over hun bak. Je hoeft pas bij te vullen als ie leeg is.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Mijn kat krijg ook Royal Canin voor kittens. Hij spring gelijk naar zijn bakje als ik hem eten geeft (x3 per dag), alsof hij nog nooit zou hebben gegeten, en eet alles in een keer op. Ik zie hem al dik worden. Hahahah Ik weet dat hij meer dan voldoende binnen krijgt, dus op is op.
Je kunt beter 2/3 keer per dag voeren dan blijven de brokjes vers.
Vrij normaal ook dat ze in het begin wel schrokken/ alles op eten. Ze komen uit een nestje en dan komen sommige kittens gewoon wat te kort.

Echter is het wel normaal dat ze hele dag beetjes eten dan alles in een keer.
Bij ons krijgen ze Purina One. Toen ze kitten waren de kitten variant, maar sinds ze gecastreerd zijn de sterilcat

Ze krijg 's ochtends een flinke hand brokken, rond 17.00 vlees (meestal die kleine blikjes gourmet) en tegen 21.00 nog een flinke hand brokken. Hier eten ze ook niet alles in één keer op. We laten het gewoon staan en in de loop van de dag raakt het bakje vanzelf leeg...

Het is normaal dat de voedingsbehoefte van kittens veranderd, naarmate ze minder hard groeien.

Als ze verder gewoon gezond zijn (spelen, kroelen zoals ze altijd deden) zou ik me geen zorgen maken...
Qua gedrag merk ik inderdaad niks aan ze, ze zijn nog even gek en ondeugend en aanhankelijk als altijd. Maar het viel me gewoon op dat ze op een week tijd opeens niet meer zoveel/snel eten.

Maar het is fijn om te lezen dat het wel normaal is. Ik dacht inderdaad ook dat het misschien met de groeisnelheid te maken had.
Onze kat wisselt elke paar maanden van voer. Lijkt inderdaad op uitgekeken zijn op de smaak. Iets wat ze heerlijk vind eet ze dan ineens steeds minder. Kopen we dan even weer een ander merk dan eet ze weer prima. Zo wisselen we Royal Canin en Hills af. Na een paar maanden vind ze het eerste voer (wat ze dus niet meer at) weer heerlijk.
Hier staan altijd droge brokjes en 2x per dag krijgen ze met z´n allen een beetje natvoer. Daar blijft meestal niks van over, maar als er wel wat overblijft gaat het meteen weg. Dit om te voorkomen dat het voer elke keer vol maden zit.

Ze krijgen overigens brokjes van sanabelle. Meestal de urinary maar sinds we er een kleintje bij hebben staat er ook de kittenversie. Natvoer krijgen ze gewoon allemaal hetzelfde, dat hapje is zo weinig, daar krijgt ie niks van.
Op de site van zooplus zie ik veel beoordelingen over Sanabelle, die aangeven dat de ontlasting van hun poezen meer stinkt sinds ze Sanabelle geven. Herken je dit?
quote:abarth schreef op 06 oktober 2014 @ 15:11:

Op de site van zooplus zie ik veel beoordelingen over Sanabelle, die aangeven dat de ontlasting van hun poezen meer stinkt sinds ze Sanabelle geven. Herken je dit?

Nee.

Maar, en dat is dan best een grote maar, mijn katten lopen buiten door bos en veld. Dus eigenlijk moet je het de muizen, motten, egeltjes, hazen en hertjes vragen. En als er al eentje op de bak poept, ruim ik dat meteen op.

Ik geef dat omdat dit het enige urinary voer is dat ze allemaal lusten, en ik heb twee katten met neiging tot blaasgruis. Om te voorkomen dat we aan de pillen en poedertjes moeten, of erger, eten ze dus allemaal deze brokjes. Aangevuld met iets anders, maar ik merk dat de blaasgruiskatten daarvan eigenlijk nooit eten.
Kittens eten meer dan volwassen katten en naarmate ze ouder worden hebben ze minder nodig. Hier eten ze ook meestal beetje bij beetje en vult de bakjea gewoon als ze leeg zijn. Ik gaf acana toen ik kittens in huis had zodat mijn volwassen katten en de kittens geen apart voer hoefde.
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb voor deze twee nog nooit katten gehad, dus het is voor mij allemaal een beetje zoeken. Ik heb van te voren wel veel dingen opgezocht en gelezen, maar soms is het toch een beetje raar omdat ik totaal geen ervaring heb. Dus dan is dit forum toch wel heel handig
Je kunt het beste naar de ingrediënten kijken.

Hoe meer puur vlees/vis er in verwerkt zit, hoe beter het is.

Ingrediënt wat er het meeste in zit, staat vooraan.

Als er bietenpulp of zetmeel vooraan staat, is het dus kwalitatief minder goed voer (over het algemeen vrijwel al het supermarkt voer) en vult het ook minder goed en eten katten er meer van.

'Goed' voer is over het algemeen iets duurder, maar ze eten er minder van, en dus doe je er langer mee en is het even duur of soms wel zelfs goedkoper (en vriendelijker op de bak).

Ik zelf geef mijn katten graan- en suikervrij voer, met minimaal 75-80% vlees in de brok. Ook natvoer krijgen ze zo natuurlijk mogelijk met zo min mogelijk onnodige ingrediënten.

Kijk/vergelijk maar eens wat er op zooplus aangeboden wordt. Daar kan je alle ingrediënten/samenstelling zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven