Gezondheid alle pijlers

Mirena spiraal

10-10-2014 19:53 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben 17 jaar oud en heb net een afspraak laten zetten om een mirena spiraaltje te zetten. Toch vind ik dit nog eng.

Ben vorig jaar november van de Diana pil afgegaan op aanraden van mijn huisarts door de gevaren erachter en ben sindsdien van pil naar pil gegaan, kreeg een eetstoornis en een depressie. Dit komt vooral door mijn hormonen en hoorde van mijn tante dat het spiraaltje haar geweldig heeft geholpen.

Ook ben ik doodsbang om aan te komen en wil weten of mirena spiraal voor gewichtstoename zorgt. Ik kan niet functioneren tijdens mijn menstruatie. Ben altijd somber, huil om reclames en mijn familie probeert mij te ontwijken.

Kunnen jullie mij wat over jullie ervaringen vertellen?
Ik heb een Mirena sinds 2,5 jaar, Niet aangekomen daarvan.

Ook ben ik stabieler geworden qua emoties.

Na het eerste half jaar af en toe kramp ook geen ongesteldheid meer, erg blij mee.

Ik wil je wel aanraden om de dag van plaatsen niks te plannen.

Lekker op de bank met een dekentje als het tegenvalt is dan wel zo fijn (en als het meevalt heb je geluk )
Ik heb de Mirena nu 11 jaar en ben al 11 jaar niet meer ongesteld

Ik merk geen bijwerkingen, ook niet aankomen dus.

Neem van te voren 2 paracetamol en zorg dat je de rest van de dag lekker met een pot thee op de bank kan liggen. Je kan best even flink krampen krijgen.
Ben jij nu aan de derde Mirena Istar?

Ik ben wel benieuwd of het de 2e en 3e keer net zo zeer doet als de 1e.
Ja, de derde. De eerste 2x (bij de gyn) nergens last van gehad. De derde keer was bij de ha en toen was het verwijderen en plaatsen heel gevoelig en heb ik nog een dag krampen gehad. Volgende keer dus mooi weer naar de gyn
Een spiraaltje laten zetten lijkt me behoorlijk heftig als je 17 bent. Zelf heb ik ook niet de beste ervaring met Mirena. Alle bijwerkingen die je ervan kon krijgen had ik, vooral last van stemmingswisselingen en haaruitval. Ik denk dat ik meer last had van de hormonen in de Mirena dan die in de pil, waar ik ook niet goed tegen kan.

Wat je dan moet als 17-jarige? Dat is lastig. Een koperspiraaltje is ook zo ingrijpend. Ik denk dat ik mijn dochter toch de pil zou aanraden, en ik zou niet heel terughoudend staan tegenover de Diane (die ik zelf ook jarenlang heb geslikt).
quote:Istar_ schreef op 10 oktober 2014 @ 20:20:

Ja, de derde. De eerste 2x (bij de gyn) nergens last van gehad. De derde keer was bij de ha en toen was het verwijderen en plaatsen heel gevoelig en heb ik nog een dag krampen gehad. Volgende keer dus mooi weer naar de gyn

Dank, geen pijl op te trekken dus..

Bij de gyn wil ik niet ivm eigen risico Miep Kniep hier heeft het hoogste eigen risico al een paar jaar.

Huisarts plaatst voor gratizz (nou ja voor mij gratis dan) maar deed me verrot veel pijn.
quote:betjebig schreef op 10 oktober 2014 @ 20:21:

Een spiraaltje laten zetten lijkt me behoorlijk heftig als je 17 bent. .

Waarom?

Het schijnt alleen (meestal) makkelijker te gaan als iemand al eens een kind heeft gehad, dan is over het algemeen de baarmoederhals iets wijder.

Maar er zijn toch zat vrouwen zonder kinderen (waaronder ik) die ook een spiraal hebben.

Ja klote gevoel maar of je nou 17 of 27 bent maakt daarin toch niet uit (??)
Ik heb nu ook sinds 3,5 jaar een spiraaltje. Ik vind hem super.

Ik hem ook op mijn 17e laten plaatsen. Omdat ik er best tegenop zag heeft de huisarts mij doorverwezen naar de gynaecoloog. Ik had een super aardige vrouw die me gerust stelde. Daarmee was 90% van de spanning afgenomen, tja, je houdt die 10% toch want het is een vervelende plek.

Ik denk nu alleen; had ik hem maar jaren eerder laten plaatsen, ik menstrueerde al vroeg, sinds m'n 10e. Ik heb veel soorten van de pil en de prikpil geprobeerd maar ik bleef doorbraakbloedingen houden. Ik menstrueerde soms 6 weken achter elkaar.

Sinds ik mijn spiraaltje heb is dat echt niet meer zo, heel af en toe een paar dagen. Dit is zo weinig dat ik het amper een menstruatie durf te noemen.

Als ik je een tip mag geven; hou de dag vrij als je hem laat plaatsen, doe makkelijke kleding aan. Je kan buikpijn krijgen, dit voelde bij mij als menstruatie pijn.

Ik heb van te voren ook verhalen op internet gelezen, ik raad je dit af. Bij mij viel het reuze mee. Het is even vervelend om hem te laten plaatsen, maar daarna kan je de hele wereld aan.
Ik heb er een gehad, maar het was geen succes.

Het schijnt dat je baarmoeder in eerste instantie een lichaamsvreemd voorwerp kan willen afstoten. Na anderhalf jaar krampen was ik daar wel klaar mee. Sindsdien is weer rustig.
Dank jullie voor jullie reacties. Wil heel graag terug naar de Diana pil maar me huisarts zegt dan dat ik een andere huisarts moet gaan zoeken wat hij schrijft het mij niet meer voor. Mijn moeder vind het ook heel ingrijpend, maar mijn menstruatiecyclus is echt verschrikkelijk.

Er is één week in de maand dat ik goed kan functioneren, de volgende week gaat begin ik mij al niet goed te voelen, dan ben ik een week ongesteld in waar ik echt niks kan doen door hoofdpijn buikpijn en ongelofelijk moe dan ben ik een week lang aan het herstellen, begint het weer helemaal overnieuw.

Ik heb geen idee hoe ik later zo aan werk moet komen. Moet in mij cv zetten dat ik één week in de maand niet aanwezig kan zijn door menstruatie.
Probeer het gewoon m1997.

Er zijn vrouwen die heel enthousiast zijn en vrouwen bij wie het voor geen meter beviel.

Bij welke groep jij hoort weet je pas als ie er zit.

Uithalen kan altijd.
Ik heb inmiddels mijn derde spiraaltje en zou niet anders meer willen.

Omdat er veel minder hormonen in zitten die ook nog eens lokaal worden afgegeven merk ik er veel minder van in mijn stemming, ik voel me meer mijzelf dan wanneer ik de pil slik.

Het eerste half jaar had ik wel af en toe krampen en tussendoor soms bloedverlies.

Maar daarna is dat over gegaan en nu word ik niet meer ongesteld en ik voel me er echt prima bij.

Het inzetten vind ik wel onprettig, maar niet echt heel pijnlijk, maar zoals gezegd, het is wel fijn als je daarna niet nog vanalles moet doen.
Het zal wel pijnlijk zijn omdat je nog geen kinderen hebt gehad.

Maar gewoon lekker een paracetamol of twee nemen vooraf en dan goed een spiegel opbouwen.

Even googlen, spiegel opbouwen paracetamol en dan evt. Nog een ibuprofen erbij als het echt pijn gaat doen.

Je kan nog dagen bloeden erna, niet bang zijn hoort erbij. Maar laat je goed voorlichten door de arts die hem plaatst.

Heel goed van je huisarts dat hij de Diana niet meer voorschrijft.

Als je wil weten waarom is dat zo ook te googlen.

Succes!

Ik ben zeer tevreden met mijn mirena.
Ik heb hem ook al acht jaar nu. De eerste maanden verloor ik nog wat bloed waarvoor een inlegkruisje genoeg was. Daarna nooit meer ongesteld geweest, wat een heerlijkheid! Ik vond hem laten plaatsen geen feest, maar ook geen ramp. En die tien minuten zijn die jaren erna zo waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven