Liefde tonen op basis van rationeel gedrag!

21-07-2008 21:37 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het verbreken van mijn laatste relatie, nu ongeveer 1,5 maand geleden, ben ik heel erg gaan nadenken over mezelf. In gesprekken met vrienden en kritsch kijken naar mezelf kom ik tot de conclusie dat ik in mijn gedrag een nogal rationeel persoon ben.

Als ik dat doortrek naar mijn relaties, zie ik dat ik altijd gezorgd heb. En als ik daar nu naar kijk, voelt het als een soort van overcompenseren. Als ik maar voldoende uit handen neem bij mijn partner toon ik op die wijze mijn liefde. Liefde tonen door het uiten van gevoel, het delen van jezelf, dat lukt me dan niet!

Punt is nu dat ik denk.. en nu? Hoe ga ik hier aan werken? Hoe ga ik hiermee om? Hopelijk hebben jullie nog interessante inzichten voor mij.

thnx alvast.
Volgens mij is het helemaal geen rationeel gedrag. Als jij rationeel naar je gedrag kijkt, zie jij ook dat je hem dingen uit handen neemt om je liefde voor hem te tonen. Het is dus gedrag uit gevoel voor hem!

Maar als je voortaan je gevoelens op een andere manier wilt uiten dan continu hem taken uit handen te nemen (en hem dus te verhinderen iets voor jou te doen!), probeer dan zo nu en dan eens een goed gesprek te hebben met je toekomstig partner... dat is al een begin...

Misschien kan je ook eerst je gevoelens opschrijven en ze daarna aan hem voorlezen...

Maar graaf niet zo diep in jezelf. Het is goed dat je de oorzaak ook bij jezelf zoekt, maar tussen liefde tonen dmv gedrag of dmv communiceren zit volgens mij niet zo'n groot verschil. Jij kunt tenminste je liefde tonen (ookal is het op een vrij zakelijke manier), veel mensen kunnen dat helemaal niet! Dus zie het niet als iets vervelends, alleen natuurlijk wanneer je het zelf als vervelend ervaart wanneer je al die "taken" naar je toetrekt.

Grtz, Maddy
Er zijn nu eenmaal verschillende manieren waarop mensen hun liefde uiten. Zie bijvoorbeeld dit boek.
Hee, dat lijkt me een leuk boek! Kende hem nog niet en de recensies zijn enthousiast. Heb het net online bij de bieb gereserveerd. Geeft vast leuke en nuttige gespreksstof met vriendlief. Onze relatie is goed hoor, maar t kan altijd beter ;) Misschien moet ik tóch wat vaker voor hem koken om (nog) meer knuffels te krijgen haha.
.
Hey!

Dat boek lijkt me wel wat! Ik ga hem even bestellen, en daarna snel doorlezen.

Thnx voor jullie reactie! Het nadenken en graven in mezelf is denk ik onderdeel van het proces om van mijn laatste relatie los te komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven