Werk & Studie alle pijlers

Concrete sollicitatiehulp?

16-10-2014 15:29 354 berichten
Op dit forum lopen verschillende mensen rond die als recruiter, HR-medewerker, werkgever, ondernemer, met enige regelmaat mensen aannemen of hebben aangenomen.

Ook komt regelmatig de vraag voorbij "waarom mislukt mijn sollicitatiegesprek toch steeds?"

Je kan daar, betaald, training in krijgen. Maar zou het niet leuk zijn, en goed voor het community-denken als we hier iets organiseren door mensen bij elkaar te brengen?

Laten we simpel beginnen: wie zou bereid zijn een keer op een avond of in het weekend, een halve dag sollicitatiegesprekken te oefenen en feedback te geven? En wie zou daar gebruik van willen maken?

Redelijke tegenprestaties voor degene die zich beschikbaar stellen:

- een fijn gevoel

- een dag een prima excuus om het huishouden te laten liggen

- een enorme kick als "jouw" sollicitant straks echt de felbegeerde baan krijgt

Is dat wat?
Alle reacties Link kopieren
Oeh als er nog plek is dan wil ik mezelf ook nog graag kandidaat stellen voor de vraagkant! Ik krijg op gesprekken altijd te horen dat ik zo'n leuke/goede brief heb geschreven, maar tijdens zo'n gesprek komt er vervolgens niks zinnigs meer uit...
quote:UCchick1990 schreef op 17 oktober 2014 @ 10:31:

Goed initiatief! Mocht er iemand hulp nodig hebben met Engelse taalvaardigheid dan ben ik meer dan bereid brieven te lezen of Skype gesprekken te voeren.

Nou, als je hier toch bent, maak ik graag van de gelegenheid gebruik!

Is er een (subtiel?) verschil tussen perspective, view of viewpoint?

Kan ik zeggen 'different views on [onderwerp]' of is dat heel Nederlands?
Welkom diablorojo (ik struikel even over je naam, heeft die een betekenis?). Daar kunnen we vast wat mee! Naar wat voor een soort functie ben je op zoek? Of in welke branche? Hoef je natuurlijk niet hier te noemen hoor!
quote:LadyZiva schreef op 17 oktober 2014 @ 12:46:

[...]

@Eldorado, een goede ruzie is soms en lekker en kan ook heel constructief zijn. Eigenlijk zeg ik hiermee dat ik daar soms wel van kan genieten Ik haat het als mensen me niet aardig vinden. Ik ben van nature een enorme pleaser. In de praktijk totaal niet trouwens. Onhandige combinatie.
quote:diablorojo schreef op 17 oktober 2014 @ 13:17:

Oeh als er nog plek is dan wil ik mezelf ook nog graag kandidaat stellen voor de vraagkant! Ik krijg op gesprekken altijd te horen dat ik zo'n leuke/goede brief heb geschreven, maar tijdens zo'n gesprek komt er vervolgens niks zinnigs meer uit...

Nummer 4!

Zodra Nummer 5 zich meldt, gaan we plannen
Diabloor en ik hebben het zelfde probleem
Kunnen jullie ook iets met iemand die zo'n 8 jaar WIA op haar CV dicht moet kletsen bij een sollicitatie? Dan noteer mij maar als nummer 5
quote:bij_zonder schreef op 17 oktober 2014 @ 15:21:

Kunnen jullie ook iets met iemand die zo'n 8 jaar WIA op haar CV dicht moet kletsen bij een sollicitatie? Dan noteer mij maar als nummer 5 Yeah, nummer 5 is binnen! Samen komen we vast een heel eind, toch?!
quote:eldorado schreef op 17 oktober 2014 @ 14:53:

[...]

Ik haat het als mensen me niet aardig vinden. Ik ben van nature een enorme pleaser. In de praktijk totaal niet trouwens. Onhandige combinatie.

Ik zou zeggen een bijzondere combinatie Zeker als je daar een mooie balans tussen vindt kan het heel handig zijn, dan ben je nl. heel flexibel in je gedrag

In mijn optiek heeft ruzie weinig te maken met niet aardig vinden. Kan natuurlijk wel, hoeft niet. Of we verstaan iets anders onder ruzie maken, dat kan natuurlijk ook.
quote:LadyZiva schreef op 17 oktober 2014 @ 14:07:

Welkom diablorojo (ik struikel even over je naam, heeft die een betekenis?). Daar kunnen we vast wat mee! Naar wat voor een soort functie ben je op zoek? Of in welke branche? Hoef je natuurlijk niet hier te noemen hoor!

Dank! Haha, mijn naam is misschien makkelijker als je hem opknipt in de twee woorden waaruit hij bestaat: diablo + rojo (rode duivel).

Ik zoek een baan in de kunst-/cultuur-/erfgoedsector. Da's natuurlijk al een uitdaging op zich!
quote:korenwolf schreef op 17 oktober 2014 @ 13:36:

[...]

Nou, als je hier toch bent, maak ik graag van de gelegenheid gebruik!

Is er een (subtiel?) verschil tussen perspective, view of viewpoint?

Kan ik zeggen 'different views on [onderwerp]' of is dat heel Nederlands?

Ben vandaag veel onderweg maar kom erop terug

Edit: las nu de vraag pas. Volgens mij zijn ze onderling uitwisselbaar. Het klopt inderdaad dat er vaak een subtiel verschil zit tussen Engelse woorden (bijvoorbeeld predict, forecast worden vaak door elkaar gehaald) maar in dit geval kan je rustig afwisselen. Wel zou ik geneigd zijn om niet "different viewpoints on" maar "different points of view on" te gebruiken, of dus "different perspectives on" of "different views on". De laatste "voelt" het minst natuurlijk voor mij maar is puur taaltechnisch niet fout. Perspectives voelt het "netst".
Dank je wel, UCchick! Dan wordt het 'perspectives'.
quote:diablorojo schreef op 17 oktober 2014 @ 16:00:

[...]

Ik zoek een baan in de kunst-/cultuur-/erfgoedsector. Da's natuurlijk al een uitdaging op zich! Ah kijk. In die sector kan ik des te beter chagrijnen uitbeelden.
quote:bij_zonder schreef op 17 oktober 2014 @ 15:21:

Kunnen jullie ook iets met iemand die zo'n 8 jaar WIA op haar CV dicht moet kletsen bij een sollicitatie? Dan noteer mij maar als nummer 5

We hebben er 5. Thunderbirds are go!

Zodra iedereen eruit is hoe het moet met z'n praaivissie, kunnen we aan de slag.
quote:korenwolf schreef op 17 oktober 2014 @ 11:07:

Zoek je een werkplek Nouschi? Hij is voor mij namelijk aan de dure kant, over delen valt te praten.

Ik weet ook wel andere werkplekken, in dit gebouw of elders in A'dam.Nee ik zoek niks , jammer was vast gezellig geweest
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Welnee, ik ben het tegendeel van gezellig. Ik zeik over alles: muziek, opruimen, luid telefoneren, you name it. Je komt goed weg.
quote:korenwolf schreef op 17 oktober 2014 @ 16:55:

Welnee, ik ben het tegendeel van gezellig. Ik zeik over alles: muziek, opruimen, luid telefoneren, you name it. Je komt goed weg.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Wat een leuk en goed initiatief! Ik had graag mee willen doen hieraan, des te meer omdat ik me steeds maar weer moet verkopen eens per jaar denk ik dat ik goed weet waar werkgevers/ opdrachtgevers op letten.

En omdat ik heel nieuwsgierig ben naar sommige forummers natuurlijk!!!

Maar gezien het feit dat ik bijna door mijn hoeven zak wegens 37 weken zwangerschap lijkt het me niet verstandig om op korte termijn naar Amsterdam af te reizen.

Ik hou me wel aanbevolen voor volgend jaar maart indien dit fantastisch initiatief nog bestaat!!

Echt heel leuk en ik hoop dat er op het forum wel de updates worden gedeeld?
Wat een leuk initiatief zeg! Jullie hebben nu natuurlijk al vraagstellers en brievenlezers genoeg maar ik wil best opteren voor een freelance positie hoor... Als jullie een sollicitatiecommisielid tekort komen, laat het even weten. Amsterdam is wel een eindje, maar ach, wellicht valt er iets te realiseren. Ik stel in ieder geval graag vragen, dus als ik vraagsoorten moet aanleveren, kan dat ook. Of vooraf sollicitatiecoaching .
Heeft iemand een goed idee omtrent privacy? We kunnen ons natuurlijk ook gewoon onder een alias presenteren die niets te maken heeft met onze eigen naam en onze nick.

Dan wel ook de CV's aanleveren onder deze naam.

Ik word overigens heel blij van de leuke reacties! Al drie pagina's vol zonder 'zure-viswijven-reactie'
Privacy: what happens in WPKW (WerkPlaats KorenWolf), stays in WPKW?

Tips, trucs en adviezen die een mens daar opduikelt kunnen vast ook wel op het VF gedeeld worden zonder te vermelden dat Henriette (van PWC) aan Jantine (die bij Europcar werkte maar nu een baan zoekt in de vliegwereld) heeft aangeraden om van het prachtige Opglabbeek te verhuizen naar de randstad. Toch?
quote:LadyZiva schreef op 17 oktober 2014 @ 17:33:

Heeft iemand een goed idee omtrent privacy? We kunnen ons natuurlijk ook gewoon onder een alias presenteren die niets te maken heeft met onze eigen naam en onze nick.

Dan wel ook de CV's aanleveren onder deze naam.

Ik word overigens heel blij van de leuke reacties! Al drie pagina's vol zonder 'zure-viswijven-reactie' Nou, ik denk dat ik er heel onzeker van word als de selectiecommissie mij Betje noemt Ik durf wel gewoon onder mijn eigen naam te komen met mijn echte cv, maar dan moeten we gewoon afspreken dat alles wat wordt besproken tussen vier muren blijft.
quote:bij_zonder schreef op 17 oktober 2014 @ 17:52:

Privacy: what happens in WPKW (WerkPlaats KorenWolf), stays in WPKW?

Tips, trucs en adviezen die een mens daar opduikelt kunnen vast ook wel op het VF gedeeld worden zonder te vermelden dat Henriette (van PWC) aan Jantine (die bij Europcar werkte maar nu een baan zoekt in de vliegwereld) heeft aangeraden om van het prachtige Opglabbeek te verhuizen naar de randstad. Toch?

Vind ik helemaal prima.

@3wieler, spannend! Veel succes met de laatste loodjes!

@Fionah, fijn aanbod!

@Eldorado, mag ik ervan uit gaan dat jij een lijst bijhoudt?
Ik ben op zoek naar werk buiten mijn vakgebied, maar ik merk dat ik het afleg omdat ik (natuurlijk) geen relevante werkervaring of direct aantoonbare kennis heb.

Ik zou graag hulp willen met het schrijven van een 'algemene' motivatiebrief die ik kan gebruiken in mijn zoektocht naar werk.

Ik zou dit graag via de mail/skype doen aangezien reizen naar Amsterdam toch een wat prijzig grapje gaat worden.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Uit welke regio kom je Cybermeisje? Misschien kun je met iemand meerijden? Ik kom bijv. uit regio 045, dus kom je uit de buurt, dan mag je met mij mee!

Even als check: Korenwolf is de locatie A'dam???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven