De buitenwereld

21-07-2008 22:57 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
De buitenwereld. Ik word er soms verdrietig van. Max is nu anderhalf. Hij is erg groot voor zijn leeftijd. Door een schedelafwijking ontwikkelt hij langzamer. Het verschil met zijn leeftijdsgenoten wordt groter. Hij loopt nog niet los, stapt wel over. Hij praat nauwelijks. Eigenlijk is hij de laatste twee, drie maanden niet verder gekomen. Hij krijgt fysiotherapie. We zijn nog in afwachting of een operatie aan zijn schedel nodig zal zijn (naar alle waarschijnlijkheid wel). Zelf proberen we het los te laten. We gaan ervan uit dat het uiteindelijk echt wel goed zal gaan.

Maar dan de buitenwereld. Hij is groot, enorm. Hij word dus ouder geschat dan hij is en daarmee overvraagt men hem al gruwelijk. En dan loopt hij dus ook nog eens achter. En dan komt het commentaar. Is hij geestelijk niet in orde? Waarom zegt hij geen dankje als hij worst krijgt? Nou, hij is wel eenkennig he? Knap hoor, een vierde aandurven als je derde geestelijk gehandicapt is. Kom op, een jongen die zo groot is, hoeft zich niet meer als een baby te gedragen! Loopt hij nog niet???? Nou die is lui zeg. Hoezo, hij praat nog niet veel. Mijne praatte toen ze twee waren de oren van mijn hoofd. Je moet hem uit die kinderwagen halen, daar word hij lui van. Kijk daarom is de jeugd tegenwoordig te zwaar. Tot drie jaar in de buggy omdat mamma haast heeft. Etc. etc.etc.

Van gewoon dom tot behoorlijk kwetsend. Nergeren is leuk bedacht. Niets van aantrekken ook. Maar het raakt je wel. En als je vertelt hoe oud hij is of dat hij achterloopt door een schedelafwijking, ja, dan is het anders. Dan is er soms wel intresse. Maar soms ook blikken alsof hij een aliën is ofzo. Of ze kijken naar de vierde om te kijken of zij het ook heeft. Denken dat hij dus wel gehandicapt is, maar ik het niet wil toegeven. Of roept er iemand: Ja dat zeggen ze tegenwoordig allemaal. Hun kind is niet dom of lui, maar heeft iets.

Mijn mannetje is niet lui, mijn mannetje is niet dom. Mijn mannetje is geen drie jaar. Hij is niet geestelijk gehandicapt. Mijn mannetje is niet ondankbaar als hij geen dankje zegt voor een plakje worst. Mijn mannetje is gewoon goed zoals hij is!

(Sorry, maar ik moest het even kwijt.)
Tuurlijk is jouw mannetje goed zoals ie is!!!!
Herkenbaar ook al loopt mijn zoontje van 2 niet achter in zijn ontwikkeling. Hij is wel erg lang. Dus wat voor hem erg knap is, wordt hooguit als normaal gezien.

Waar ik ook tegenop loop is dat andere moeders mij te beschermend vinden. Bijv in de speeltuin. Dan leg ik maar weer eens hardop uit aan mijn zoontje, Nee, dat mag jij nog niet, want jij bent nog maar 2 en nog geen 4. meer voor de omgeving, dan voor mijn zoontje, die wel weet wat hij mag. Je ziet de reacties dan wel veranderen: van oje, dat heb ik dus verkeerd ingeschat, met 2 mocht die van mij dat ook niet. Maar soms erg frustrerend dat je uberhaupt wat moet uitleggen.
Wat moet dat frustrerend zijn! Waar bemoeien mensen zich toch mee?

Geen advies wel een welgemeende virtuele schouderklop.
Fluffychuzzle,

Mensen kunnen zó dom zijn.

Laat ze maar gaan, ze weten niet beter.

Uitleggen kost een hoop energie die je beter en liever ook liever aan je zoontje besteed.

Als je het wel uit zou leggen, begrijpen ze het waarschijnlijk toch ook weer niet zoals je het bedoelt. Er is altijd wel wat aan te merken.
Te gek voor woorden dat we altijd maar het idee hebben dat we iedereen alles uit moeten leggen. Of eigenlijk..dat mensen vinden dat ze maar alles mogen zeggen. En pas na gaan denken nadat je dan uitleg geeft. Laat mensen eerst eens gaan denken en dan hun grote mond pas opentrekken... (of liever nog gesloten houden.....)

Wat een ontzettend mooi stukje! Ik krijg er een brok van in mijn keel. Ik begrijp je volkomen en heb er verder eigenlijk geen woorden voor...
Je hebt helemaal gelijk. Ik kan er niks anders van maken. Helaas denkt 99 % in hokjes en ohwe als er geen hokje gevonden kan worden. Wil je alleen maar even een knuffel geven en dat je maar gewoon lekker mag genieten van alle vier je mooie lieve kinderen!
Geen idee waar je woont.... maar wat een verschrikkelijke mensen!

Mijn zoon is wel v.g., praatte tot een jaar geleden niet, zat ook tot zijn vijfde in de buggy en ziet er volstrekt normaal uit. Maar nog nooit heeft iemand het lef gehad dit soort opmerkingen te plaatsen. En als hij iets aangeboden kreeg zei ik dankjewel in zijn plaats plus de opmerking dat hij niet sprak. Dan is dat meteen opgelost .

Dus zorg jij lekker voor je kinderen zoals jullie dat zelf prettig vinden. En laat die omgeving lekker denken wat ze willen denken... jij weet beter.
Fluffychuzzle, echt vet irritant hoor dat de buitenwereld altijd maar overal ongevraagd en ongezouten zn mening over denkt te moeten geven. En je irriteert je terecht dood eraan.

Zelf was ik ook een peuter/kind dat erg groot was voor haar leeftijd en al die nare dingen die jij noemt zijn ook tegen mij gezegd. Terwijl ik nog zo jong was!

Een hoop mensen zijn idd helaas gewoon dom.
Even over dat niet lopen en niet praten: zoals je weet zijn onze zoontjes even oud en mijn zoon loopt en praat ook nog niet hoor. Weet natuurlijk niet wat er verder nog speelt waardoor er geconcludeerd is dat Max achterloopt maar als het alleen om het lopen en praten gaat is er volgens mij niets aan de hand.

Neemt niet weg dat het natuurlijk erg vervelend is dat er gelijk zulke etiketjes op je kind worden geplakt....
Of je kind nu wel of niet iets doet, snel of traag is, zelfs als je kind de perfecte middenmoot loopt, mensen hebben ALTIJD commentaar!of je wel of geen kinderen hebt, of je nu dik bent of dun, als je een accent hebt of heel netjes ABN praat, als je van roze kleding houd of liever zwart draagd, als je een nieuwe auto koopt of een tweedehands.....

tja dood vermoeiend als je er op let, maar bij een andere moeder valt het niet op, omdat jouw kind een afwijking heeft aan zijn schedel ben jij er gevoelig voor, logisch! maar bedenk je bij elk commentaar dat als hij geen afwijking had je al die opmerkingen ook krijgt maar dan weer om wat anders, want dan laat je hem te veel lopen, en als je wil dat hij dankjewel zegd dan hoeft dat in ene niet meer (maar als hij het niet doet is hij niet opgevoed...)

toch maar proberen naast je neer te leggen, die mensen draaien zich om en zijn het vergeten.
Jullie zijn lief. Na weer een lullige opmerking gister moest ik het even kwijt. We maken ons al genoeg zorgen om Max zonder al het gezeik erbij. Meestal kan ik mijn schouders ophalen en gewoon doorlopen, maar af en toe gaat het gewoon even niet. Dan word je geïrriteerd en boos en verdrietig.

Peppie, het is bij Max meer dat zijn ontwikkeling nagenoeg stil staat. In de laatste maanden heeft hij er nauwelijks iets bijgeleerd en hij lijkt dingen gewoon weer te vergeten. Hij loopt niet erg ver achter, maar de afstand tussen Max en leeftijdsgenootjes begint groter te worden.
Lieve Fluffy,

wil eigenlijk een paar bemoedigende woorden voor je typen, maar weet even niet wat te zeggen, ben er een beetje beduusd van dat mensen zomaar menen dat ze alles kunnen zeggen. Tuurlijk raakt je dat, het gaat om je kind, je alles, je trots!

Net als hierboven sta ik er ook even versteld van hoor van wat mensen allemaal kunnen zeggen/doen.

Ik vind jouw stukje geweldig overkomen en ik kan me zo voorstellen hoe pijnlijk het is om in jouw schoenen te staan.

Je wilt er wel boven staan maar dat kun je gewoon niet altijd.

Je zoon is pas anderhalf en loopt ietsje achter, ziet er mss veel groter uit voor zn leeftijd....so what? waar bemoeien mensen zich mee?

Hou maar in je achterhoofd dat dat de mensen zijn waarbij het leven van een leien dakje gaat en zij niet de zorgen hebben die jullie wel om max hebben.

Als het je eigen kind niet is dan is het opeens allemaal zo makkelijk om van alles te roepen

Dikke knuffel en hang in there!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven