Gezondheid alle pijlers

Hardloop probleem

22-10-2014 12:22 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heel graag hardlopen maar durf niet, heb geen conditie. Ben bang dat ik neer val aan een hart aan val of dat mensen me uitlachen... heeft iemand tips, of moet ik in het donker gaan hardlopen
Gewoon beginnen, door thuis op de bank te blijven zitten bouw je sowieso geen conditie op.

Download het programma van evy op je telefoon om te helpen bij het opbouwen
If you can dream it, you can do it.
Iedereen is zo begonnen tip is loop met een opbouwschema, bijvoorbeeld evi of Renate zijn hardloopprogrammas. Goed schoeisel ook belangrijk allemaal ter voorkoming blessures
Gewoon beginnen. Pak een beginnersschema, dat begint meestal met bijvoorbeeld 2 minuten wandelen, 1 minuut hardlopen, en dat 5 keer herhalen. Als dat te zwaar voor je is kun je zelfs nog lichter beginnen. Je conditie wordt vanzelf beter, voor mensen die geen enorm overgewicht hebben is een half uur hardlopen na 10-15 weken (met 3 keer per week trainen) meestal haalbaar.

Een hartaanval krijg je niet zo snel, tenzij je veel te zwaar bent, rookt of andere klachten hebt. Dan zou ik eerst eens naar een huisarts gaan, en vragen of het een goed idee is dat je gaat sporten.

Hardlopen is wel belastend en blessuregevoelig. Eventueel kun je ook overwegen om te gaan fietsen, of te beginnen met wandelen. 3 keer per week een half uur tot een uur wandelen is een goede basis, als je dat een tijdje doet is het makkelijker om er wat stukjes hardlopen bij in te stoppen.

Om andere mensen moet je je niet druk maken. Niemand gaat je uitlachen omdat je sport. En mensen kunnen echt niet zien of je net 20 kilometer hebt gelopen en daarom een stukje wandelt, of dat je net 200 meter hebt gelopen.

Wat denk jij als je een hardloper ziet? 'Wat een sukkel'? Of 'stoer, goed bezig, dat wil ik ook?'
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zou het opbouwen, zo begint iedereen. Dus eerst 1 min rennen, 1 minuut wandelen. Er staan veel schema's online en je kan ook programma's downloaden die je op je mp3 speler/telefoon kan zetten en al luisterend kan afwerken.

Je valt niet zomaar dood neer en niemand lacht je uit.
Dit gevoel/deze gedachten had ik ook, ik heb eerst wat zitten googlen en vervolgens de app Run a 3K gedownload. Hiermee bouw je in 4 weken geleidelijk op naar 3km achtereen hardlopen. Ik had ook echt geen conditie toen ik begon maar heb doorgezet en inmiddels bezig met de 5K app, en ik vind het echt heerlijk. Stel jezelf een doel (hou het zeker in het begin realistisch voor jezelf) of een beloning (na 3 weken succes koop je een mooie hardloopoutfit of schoenen, dan loop je er ook nog hip bij).
En denk goed bij jezelf na waarom je wilt hardlopen. Als je daar antwoord op hebt, dan komt de motivatie vanzelf en ben je niet meer bang wat anderen van je denken
Heb je hartproblemen? Zo nee, dan hoef je echt niet bang te zijn dat je dood neervalt.

Een betere conditie krijg je alleen maar door gewoon te beginnen. Er zijn al een boel programma's genoemd die beginners helpen om te gaan hardlopen. Dat kan een schema zijn dat je zelf met een stopwatch bijhoudt, of een podcast, die kun je dan downloaden en afspelen en dan wordt je precies verteld wanneer je moet wandelen of rennen.

Uitlachende mensen heb ik nog nooit gezien, wel veel hardlopers in alle soorten, maten en snelheden. Zeker in parken zie je ze veel en in natuurgebieden is het vaak lekker rustig. In het donker gaan lijkt me niet zo slim, dan ben je niet goed zichtbaar.

Als je regelmatig gaat lopen is het wel belangrijk om goede schoenen te hebben, anders kun je last krijgen van blessures.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
super dit was net wat ik nodig had !!! dank
Eerst wandelen, stevig doorwandelen. Vanzelf voel je je fit genoeg om te gaan rennen. Eerst op een stukje waar je geen andere mensen ziet, geloof me: er komt een moment dat die andere mensen met hun meningen je niets meer uit maken!
Ah, ik was ook bang dat mensen me aan zouden kijken en zouden denken: Waarom loopt zij nou?!

Maar dat gebeurt dus helemaal niet.

Ik zou ook beginnen met Evi oid, zoals velen je zijn voorgegaan. En je zult zien dat je heel snel vooruit gaat, als je 2-3 keer in de week traint.

Veel plezier!
Tip 1: ga alleen! Mijn allereerste keer hardlopen ging ik met man mee (die al langer hardliep) en ik was aan het einde van de straat al afgepeigerd en voor jaren "genezen" van het willen hardlopen! Niets werkt zo demotiverend als met iemand lopen die al een hardloop-conditie heeft en een voor jou fout tempo loopt!

Tip 2: goed rekken en strekken vooraf.

Tip 3: zorg voor lekker zittende kleding en goede hardloopschoenen.

Tip 4: Zorg voor een goede opbouw. Dat kan zijn met Evy, maar je kunt ook opbouwen door van lantaarnpaal naar lantaarnpaal te werken.

Je begint dan met naar de 1e paal hardlopen, naar de 2e paal (door)wandelen, naar de 3e paal hardlopen, naar de 4e paal (door)wandelen enz. en dat een kwartiertje volhouden.

Als dat te makkelijk is kun je langer doorgaan of langere afstanden hardlopen, door bijvoorbeeld 2 palen hard te lopen en dan 1 paal (door)wandelen, daarna 3 palen hard te lopen en dan 1 paal (door)wandelen, enz. En dan ook langzaamaan de tijd opbouwen dat je loopt.
In lijf en lijn is er een topic als titel starten met lopen, er zijn er 2. Ik schrijf me in het topic dat al heel lang actief is, ik zelf pas 2 maanden. Werkt erg motiverend!
Mijn tip is juist loop niet alleen maar sluit je aan bij een opstap groep van bijv. een atletiekvereniging of een andere loopvereniging. Daar word je begeleid in het goed rustig opbouwen, je eigen tempo lopen maar loop je toch tussen andere beginners die er net als jij moeite mee hebben. Bij een atletiek vereniging blijft de opstap groep zeker in het begin meestal op de baan. NIet dat je je hoeft te schamen voor wat een ander wel niet zou kunnen denken maar als jij dat wel zo voelt heb je daar op de baan in ieder geval geen last van. En zo loopt er op de baan ook niemand achteraan want de baan is ovaal dus de laatste loper kan evengoed de eerste loper zijn.

Maar het belangrijkste is natuurlijk de begeleiding bij de opbouw. Het is bekend dat hardlopen een blessure gevoelige sport is maar een grote hoeveelheid van de blessures wordt natuurlijk veroorzaakt door de laagdrempeligheid van hardlopen. Van de ene kant is dat mooi die laagdrempeligheid, aan de andere kant is het voor veel beginnende lopers de reden om het niet helemaal serieus te nemen of te denken dat ze het met een simpel schemaatje gericht op de gemiddelde mens (en ja wie is er nu precies gemiddeld) wel redden.
Goede tip baukje, van een aansluiten bij een hardloopgroep. Dat is ook nog eens heel gezellig en allemaal mensen van jouw eigen niveau.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven