De konijnen komen
zondag 26 oktober 2014 om 13:54
Al heel lang willen mijn dochters een konijn, ik heb er eerst even heel goed over nagedacht en me goed ingelezen. Ik ben over het algemeen erg tegen huisdieren omdat ik het heel vaak gewoon hartstikke zielig vind zo'n beestje in gevangenschap. Maar goed, morgen is het zo ver, er wordt een groot konijnenhok bezorgd met een ren van 3 bij 2 meter er aan vast, dus volgens mij is dat niet meer zielig. We gaan morgen 2 konijnen uitzoeken bij een gepensioneerde boer die allerlei dieren als hobby houdt. We mogen kiezen, hij heeft er heel veel en ze lopen allemaal buiten samen met de geiten in een wei. Dat is dus van belang omdat wij ze ook buiten gaan houden en het nu al koud is buiten. Deze meneer vertelde dat hij veel jong spul rond heeft lopen en ook 2 zusjes van 2 maanden die volgens hem prima samen kunnen. Ik denk dat we die dan maar mee gaan nemen morgen.
Het wordt een spannende dag morgen, mijn dochters zijn helemaal opgewonden. Maar goed, ik maak me toch wel zorgen over de winter, als het heel koud is heb ik geen andere plek voor ze en dan zouden ze moeten gaan overwinteren bij vrienden in een stal omdat we maar een heel klein schuurtje hebben en er met moeite de fietsen nog inpassen. Ik zou het voor de kinderen jammer vinden als de konijnen tijdelijk weg moeten. Naast goede isolatie van het nachthok en heel veel hooi in het hok zag ik dit op internet, is dat wat? http://essentialelements. ... voor-uw-huisdier-120.html Ik zit er dus dan aan te denken om dit in het nachthok te leggen voor als het heel erg koud mocht zijn in de winter. Iemand nog andere tips voor de koude winter?
Het wordt een spannende dag morgen, mijn dochters zijn helemaal opgewonden. Maar goed, ik maak me toch wel zorgen over de winter, als het heel koud is heb ik geen andere plek voor ze en dan zouden ze moeten gaan overwinteren bij vrienden in een stal omdat we maar een heel klein schuurtje hebben en er met moeite de fietsen nog inpassen. Ik zou het voor de kinderen jammer vinden als de konijnen tijdelijk weg moeten. Naast goede isolatie van het nachthok en heel veel hooi in het hok zag ik dit op internet, is dat wat? http://essentialelements. ... voor-uw-huisdier-120.html Ik zit er dus dan aan te denken om dit in het nachthok te leggen voor als het heel erg koud mocht zijn in de winter. Iemand nog andere tips voor de koude winter?
zondag 26 oktober 2014 om 17:32
quote:gladoortje74 schreef op 26 oktober 2014 @ 16:39:
Konijnen
lijken hele makkelijke huisdieren. Maar dat zijn ze niet. Ze worden
veel vaker ziek en gaan vrij makkelijk dood. Een ziek konijn stopt met
eten en kan binnen 24 uur sterven omdat de darmen stil komen te liggen.
Dan moet je ze dwangvoeren om te voorkomen dat ze doodgaan. Dat is geen
klusje voor een kind. Dus dat zouden jullie dan zelf moeten doen.
De dierenartskosten zijn hoger dan bij andere huisdieren. En als
konijnen pijn hebben, gaan ze heel hoog gillen. Ik vind het geen
geschikte dieren voor jonge kinderen.
Magere hein is nooit ver weg, ik heb zelf 4 konijnen begraven dit jaar.
Drie hadden er tumoren en eentje had myasis, maden in de huid. Die
laatste kun je bijna niet voorkomen, dat kan altijd gebeuren. Als er
eenmaal maden in de huid zitten, moet je naar de dierenarts rennen. Dat
moet sowieso met konijnen als ze wat hebben.
Waarom nemen jullie niet twee kittens? Die kosten veel minder. Konijnen
kunnen ook 10 jaar oud worden he. Veel makkelijker, veel minder ziekte.
Dan kunnen jullie wel twee zusjes nemen. Het is maar een suggestie hoor,
ik zeg het omdat er ellendige dingen kunnen gebeuren en dat is een
harde leerschool voor jonge kinderen.myasis kan en moet je voorkomen door goede voeding (hooi hooi hooi) en weinig zetmeel (geen brood, geen wortels, geen "konijnensnoep). Vervolgens in de zomer/ eind voorjaar regelmatig insprayen met anti-myasis en kaasdoek over de ren hangen. Elke dag ontlasting wegscheppen en drie keer daags controle.
Konijnen
lijken hele makkelijke huisdieren. Maar dat zijn ze niet. Ze worden
veel vaker ziek en gaan vrij makkelijk dood. Een ziek konijn stopt met
eten en kan binnen 24 uur sterven omdat de darmen stil komen te liggen.
Dan moet je ze dwangvoeren om te voorkomen dat ze doodgaan. Dat is geen
klusje voor een kind. Dus dat zouden jullie dan zelf moeten doen.
De dierenartskosten zijn hoger dan bij andere huisdieren. En als
konijnen pijn hebben, gaan ze heel hoog gillen. Ik vind het geen
geschikte dieren voor jonge kinderen.
Magere hein is nooit ver weg, ik heb zelf 4 konijnen begraven dit jaar.
Drie hadden er tumoren en eentje had myasis, maden in de huid. Die
laatste kun je bijna niet voorkomen, dat kan altijd gebeuren. Als er
eenmaal maden in de huid zitten, moet je naar de dierenarts rennen. Dat
moet sowieso met konijnen als ze wat hebben.
Waarom nemen jullie niet twee kittens? Die kosten veel minder. Konijnen
kunnen ook 10 jaar oud worden he. Veel makkelijker, veel minder ziekte.
Dan kunnen jullie wel twee zusjes nemen. Het is maar een suggestie hoor,
ik zeg het omdat er ellendige dingen kunnen gebeuren en dat is een
harde leerschool voor jonge kinderen.myasis kan en moet je voorkomen door goede voeding (hooi hooi hooi) en weinig zetmeel (geen brood, geen wortels, geen "konijnensnoep). Vervolgens in de zomer/ eind voorjaar regelmatig insprayen met anti-myasis en kaasdoek over de ren hangen. Elke dag ontlasting wegscheppen en drie keer daags controle.
zondag 26 oktober 2014 om 17:33
zondag 26 oktober 2014 om 17:50
zondag 26 oktober 2014 om 18:01
zondag 26 oktober 2014 om 19:36
Bereid je dochters voor op het feit dat konijnen geen knuffeldieren zijn. Ze komen op je af als je met voer komt en sommigen kun je aaien, maar vastpakken en optillen en op schoot zitten vindt bijna geen enkel konijn leuk (vooral niet als je een stelletje hebt, dan zoeken ze toenadering tot elkaar zoals het ook hoort). Eigenlijk zijn het vooral dieren om naar te kijken.
Als je dochters echt willen knuffelen kun je beter twee tamme ratten halen (die je wel binnen moet houden, dus dat is geen optie zie ik nu).
Wel super dat je zo'n megaren hebt (3x2 is echt heel ruim voor twee konijnen).
Konijnen kunnen prima tegen kou, mits ze uit de tocht zitten en ze een droge plek hebben en je ze niet blootstelt aan temperatuurswisselingen. Dus een buitenkonijn 's winters nooit even in de huiskamer halen.
Voor een voedster zou je ook castratie kunnen overwegen. Dat voorkomt baarmoederkanker, mits jong uitgevoerd.
Als je dochters echt willen knuffelen kun je beter twee tamme ratten halen (die je wel binnen moet houden, dus dat is geen optie zie ik nu).
Wel super dat je zo'n megaren hebt (3x2 is echt heel ruim voor twee konijnen).
Konijnen kunnen prima tegen kou, mits ze uit de tocht zitten en ze een droge plek hebben en je ze niet blootstelt aan temperatuurswisselingen. Dus een buitenkonijn 's winters nooit even in de huiskamer halen.
Voor een voedster zou je ook castratie kunnen overwegen. Dat voorkomt baarmoederkanker, mits jong uitgevoerd.
maandag 27 oktober 2014 om 05:00
Oh
tof dat jullie toch een ram en een voedster willen. Veel plezier
toegewenst met het duo alvast.
@penelope, dat ben ik niet met je eens. Ik ben blij voor je dat jij vrij
probleemloze konijnen hebt en dat er niets zoveel mis is gegaan. Maar
dat kan ook heel anders gaan. Ik heb heel wat treurige verhalen gelezen
van mensen met een ziek konijn die er te laat bij waren. Of myasis, je
kunt alle voorzorgsmaatregelen nemen en dan nog kan het gebeuren dat ze
maden in de huid krijgen.
Het kan soms heel zwaar zijn om voor ze te zorgen, als je wilt dat ze
blijven leven. Dwangvoeren bv doe je eens in de vier uur, dus moet je 's
nachts je bed ervoor uit.
De lijst aandoeningen die konijnen kunnen krijgen is lang en het helpt
heel erg als je iets af weet van de meest voorkomende. Dat heb je niet
met katten en honden. Je goed inlezen is ook best lastig want er staat
veel tegenstrijdige informatie op internet. Zo snel mogelijk naar de
dierenarts gaan, is het belangrijkst om te onthouden iig.
tof dat jullie toch een ram en een voedster willen. Veel plezier
toegewenst met het duo alvast.
@penelope, dat ben ik niet met je eens. Ik ben blij voor je dat jij vrij
probleemloze konijnen hebt en dat er niets zoveel mis is gegaan. Maar
dat kan ook heel anders gaan. Ik heb heel wat treurige verhalen gelezen
van mensen met een ziek konijn die er te laat bij waren. Of myasis, je
kunt alle voorzorgsmaatregelen nemen en dan nog kan het gebeuren dat ze
maden in de huid krijgen.
Het kan soms heel zwaar zijn om voor ze te zorgen, als je wilt dat ze
blijven leven. Dwangvoeren bv doe je eens in de vier uur, dus moet je 's
nachts je bed ervoor uit.
De lijst aandoeningen die konijnen kunnen krijgen is lang en het helpt
heel erg als je iets af weet van de meest voorkomende. Dat heb je niet
met katten en honden. Je goed inlezen is ook best lastig want er staat
veel tegenstrijdige informatie op internet. Zo snel mogelijk naar de
dierenarts gaan, is het belangrijkst om te onthouden iig.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
maandag 27 oktober 2014 om 06:42
Je inlezen op een betrouwbare konijnensite is echt voldoende, dagelijks naar je konijnen kijken en naar de dierenarts als het ziek is/oogt ook.
Maar dat is bij andere dieren echt niet anders. En ik ben van mening dat je konijnen dus prima kunt houden, en TO klinkt niet alsof ze over 1 nacht ijs gaat.
Opmerkingen als 'waarom neem je geen kat' of ' konijnen zijn alleen voor de gevorderde huisdiereigenaar' vind ik dan een beetje lachwekkend.
Maar dat is bij andere dieren echt niet anders. En ik ben van mening dat je konijnen dus prima kunt houden, en TO klinkt niet alsof ze over 1 nacht ijs gaat.
Opmerkingen als 'waarom neem je geen kat' of ' konijnen zijn alleen voor de gevorderde huisdiereigenaar' vind ik dan een beetje lachwekkend.
maandag 27 oktober 2014 om 07:27
Beter twee vrouwen dan twee mannen. Lopen de konijnen nu nog buiten? Aangezien je zegt dat hij jonkies heeft. Zo niet dan kunnen ze dit jaar niet meer buiten. Zo wel zou ik maar wat extra hooi en stro in slaan. Zaagsel op de bodem, dikke laag stro erop en daarbij zeker dubbel zoveel hooi voeren aangezien ze wat meer te eten nodig hebben voor de kou. Beter teveel hooi dan teveel korrels, ook afval van groenten is niet altijd goed lees daar nog even wat over.
Wij hadden een stuk plastic tegen de tralies van de buiten kooi bevestigd zodat de wind niet binnen kon komen. Ook heb je flessenwarmers te koop dat zijn antivries hoesjes voor over de drinkfles.
Zo moeten ze het prima redden. Je kan ze voor de zekerheid nog een vitamine druppeltje door het water geven voor een betere weerstand maar in principe is stro en hooi het belangrijkste.
Wij hadden een stuk plastic tegen de tralies van de buiten kooi bevestigd zodat de wind niet binnen kon komen. Ook heb je flessenwarmers te koop dat zijn antivries hoesjes voor over de drinkfles.
Zo moeten ze het prima redden. Je kan ze voor de zekerheid nog een vitamine druppeltje door het water geven voor een betere weerstand maar in principe is stro en hooi het belangrijkste.
maandag 27 oktober 2014 om 07:52
konijntjes zijn super leuk! Inderdaad vinden ze oppakken vaak 3x niks en dus knuffelen op schoot ook niet. Maar als je je kinderen gewoon uitlegt dat ze dat eng vinden dan moet dat geen problemen geven. Konijnen zijn wel super nieuwsgierig dus als je kinderen er gewoon bij op de grond gaan zitten komen ze vanzelf wel kijken. Hier gaat dat prima met een bijna 6-jarige tweeling. Konijntjes zijn daar ook niet bang voor en lopen gewoon los in de woonkamer tussen de kinderen door en gaan er zelfs bij languit liggen
Enige waar ze nog steeds bang voor zijn is de stofzuiger
Oh en zindelijk kunnen ze van zichzelf al zijn (even kijken of ze een vast hoekje uitzoeken voor poepen en plassen dan kun je daar je toilet gaan neerzetten). Mijn mannetje deed dat van begin af aan perfect. Vrouwtje was wat minder nauwkeurig maar als je steeds de toilet met haar meeverhuist zodra ze ergens in het hok de behoefte doet en iets lekkers geeft zodra ze poept op t toilet gaat ze het op den duur wel snappen. Dat is alleen wel weer verwarrend voor het al zindelijke konijn dus het beste kun je in die periode meerdere toiletten gebruiken. Een pluk hooi op t toilet doet ook wonderen.
Hier wordt zaagsel overigens afgeraden door de dierenarts en stro ook maar dat komt omdat mijn konijntje gevoelige ogen heeft. Denk dat veel konijnen goed op stro kunnen, zeker buiten lijkt me dat het warmst. Ik heb nu hemparade in het hok.
Veel plezier met je stelletje!
Enige waar ze nog steeds bang voor zijn is de stofzuiger
Oh en zindelijk kunnen ze van zichzelf al zijn (even kijken of ze een vast hoekje uitzoeken voor poepen en plassen dan kun je daar je toilet gaan neerzetten). Mijn mannetje deed dat van begin af aan perfect. Vrouwtje was wat minder nauwkeurig maar als je steeds de toilet met haar meeverhuist zodra ze ergens in het hok de behoefte doet en iets lekkers geeft zodra ze poept op t toilet gaat ze het op den duur wel snappen. Dat is alleen wel weer verwarrend voor het al zindelijke konijn dus het beste kun je in die periode meerdere toiletten gebruiken. Een pluk hooi op t toilet doet ook wonderen.
Hier wordt zaagsel overigens afgeraden door de dierenarts en stro ook maar dat komt omdat mijn konijntje gevoelige ogen heeft. Denk dat veel konijnen goed op stro kunnen, zeker buiten lijkt me dat het warmst. Ik heb nu hemparade in het hok.
Veel plezier met je stelletje!
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
maandag 27 oktober 2014 om 07:58
quote:Penelope_ schreef op 26 oktober 2014 @ 17:04:
Nu ook al 8 jaar een stelletje, ram en voedster, vrouwtje is gesteriliseerd. Niet tam, maar dat hoeft van ons niet zo nodig.Je ram niet gecastreerd? Zit hij dan niet heel de dag op zijn vriendin te rijden waar zij helemaal gek van wordt?
Nu ook al 8 jaar een stelletje, ram en voedster, vrouwtje is gesteriliseerd. Niet tam, maar dat hoeft van ons niet zo nodig.Je ram niet gecastreerd? Zit hij dan niet heel de dag op zijn vriendin te rijden waar zij helemaal gek van wordt?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
maandag 27 oktober 2014 om 07:59
Succes met de konijnen uitkiezen!
Een goede tip voor een houten hok: antiknaagstrips, als je konijnen knagers blijken te zijn. Sommige konijnen (zoals de twee die ik momenteel heb) knagen zelden, anderen vreten in 2 jaar tijd een heel hok op .
En vooral bij jonge konijnen het rustig aan doen met groenvoer in het begin. Langzaam opbouwen om darmklachten (diarree) te voorkomen.
Overigens heb ik altijd heel veel geluk met mijn konijnen. Vrijwel allemaal rond de 10 jaar oud geworden (eentje zelf 13 jaar) en ook gelukkig zeer zelden een ziek konijn gehad. Maar daar moet je ook wel een beetje geluk mee hebben.
Een goede tip voor een houten hok: antiknaagstrips, als je konijnen knagers blijken te zijn. Sommige konijnen (zoals de twee die ik momenteel heb) knagen zelden, anderen vreten in 2 jaar tijd een heel hok op .
En vooral bij jonge konijnen het rustig aan doen met groenvoer in het begin. Langzaam opbouwen om darmklachten (diarree) te voorkomen.
Overigens heb ik altijd heel veel geluk met mijn konijnen. Vrijwel allemaal rond de 10 jaar oud geworden (eentje zelf 13 jaar) en ook gelukkig zeer zelden een ziek konijn gehad. Maar daar moet je ook wel een beetje geluk mee hebben.
maandag 27 oktober 2014 om 08:23
Oh en is de ren aan de onderkant dicht met gaas? Anders zitten ze straks bij de buren haha. Ik kreeg toen van de fokker wat voer mee dat moest ik mengen met het voer dat ze bij mij zouden krijgen om de overgang voor de darmen niet te groot te maken, dus vraag aan de boer ook een klein zakje met brokjes mee.
maandag 27 oktober 2014 om 17:24
Je
kan ook pech hebben, zoals ik. Ik heb zelfs zelf injecties leren zetten
toen ze snot hadden. Anders moesten we met 7 konijnen twee keer per
week naar de dierenarts. En dat een maand of twee lang.
@penelope, ik snap dat je het lachwekkend vind. Dan hoop ik maar dat jij
nooit pech zult hebben met je konijnen. Maandenlang medicatie toe
moeten dienen of een week lang dwangvoeren, ik kon er niet echt om
lachen. Een konijn stikte in zijn dwangvoer, nou, toen hebben we echt
vlak gelegen van het lachen. Hartstikke morsdood. En die longontsteking
van Pip toen we de auto hadden uitgeleend en we in the middle of nowhere
zaten. Hij ging dood omdat ie stikte. Je weet echt niet waar je het
over hebt. Maar lach maar hoor. Ik zou het niet doen want er bestaat
zoiets als karma.
Maar goed, TO, als je nog vragen hebt, ik zit op de bunny bunch en geef
daar adviezen. Ik heb zo'n beetje alles al meegemaakt op konijnengebied
en anders wel van gehoord. Ze zijn leuk maar best moeilijk. Als je pech
hebt dan.
kan ook pech hebben, zoals ik. Ik heb zelfs zelf injecties leren zetten
toen ze snot hadden. Anders moesten we met 7 konijnen twee keer per
week naar de dierenarts. En dat een maand of twee lang.
@penelope, ik snap dat je het lachwekkend vind. Dan hoop ik maar dat jij
nooit pech zult hebben met je konijnen. Maandenlang medicatie toe
moeten dienen of een week lang dwangvoeren, ik kon er niet echt om
lachen. Een konijn stikte in zijn dwangvoer, nou, toen hebben we echt
vlak gelegen van het lachen. Hartstikke morsdood. En die longontsteking
van Pip toen we de auto hadden uitgeleend en we in the middle of nowhere
zaten. Hij ging dood omdat ie stikte. Je weet echt niet waar je het
over hebt. Maar lach maar hoor. Ik zou het niet doen want er bestaat
zoiets als karma.
Maar goed, TO, als je nog vragen hebt, ik zit op de bunny bunch en geef
daar adviezen. Ik heb zo'n beetje alles al meegemaakt op konijnengebied
en anders wel van gehoord. Ze zijn leuk maar best moeilijk. Als je pech
hebt dan.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
dinsdag 28 oktober 2014 om 09:49
quote:carrie-bradshaw schreef op 27 oktober 2014 @ 08:23:
Oh en is de ren aan de onderkant dicht met gaas? Anders zitten ze straks bij de buren haha. Ik kreeg toen van de fokker wat voer mee dat moest ik mengen met het voer dat ze bij mij zouden krijgen om de overgang voor de darmen niet te groot te maken, dus vraag aan de boer ook een klein zakje met brokjes mee.
Ze zijn er! Het was een hele tour om het mega gevaarte in de tuin te krijgen. Het paste dus niet door het hek en gelukkig is de heg nog laag, daar moest het hele 3 meter lange zware ding overheen getild worden. Het nachthok hangt als het ware in de ren en met een loopplankje kunnen ze het nachthok in. Gisteravond ging ik steeds in het donker kijken, ik was bang dat ze het nachthok niet zouden kunnen vinden omdat ze maar in het gras bleven lopen. Ze gaan nauwelijks het nachthok in. Alleen vanmorgen toen ik de brokjes en het hooi daar weer aanvulde,zelfde eten als wat ze al kregen bij de boer en dat blijf ik ook gewoon geven, van die simpele brokjes (konijnenkorrel classic van het merk Kenner). Ik neem aan dat als ze het koud krijgen het hok uit zichzelf toch wel ingaan? Ze zijn erg leuk, ze gaan steeds op hun achterpootjes rechtop staan en dartelen door de ren. Ik heb de kinderen verteld dat ze niet naar de konijnen toe mogen komen maar de konijnen moeten uit zichzelf naar hun toe komen. Vanmorgen kwam er eentje al naar ze toe om hooi uit de hand te eten. Verder zitten ze ook veel van het gras te eten en 2 stukjes appel zijn ook opgegeten. Een buurvrouw kwam gisteravond naar me toe. Ze was heel enthousiast over het hok met ren, volgens haar was dit echt super voor ze. Ik hoop het maar. Ze doen trouwens helemaal niks met de speeltjes die in de ren liggen.
Ik denk dat de buren zo onderhand denken dat ik niet spoor, zo leuk om naar de beestjes te kijken ik sta constant buiten om te kijken wat ze doen.
Onderkant van de ren is niet met gaas dicht, omdat het niet fijn voor ze is om daar met de pootjes over te lopen. We hebben hier keiharde kleigrond. Mochten ze toch gaan graven dan zal ik wel gaas doen.
Ze zijn er! Het was een hele tour om het mega gevaarte in de tuin te krijgen. Het paste dus niet door het hek en gelukkig is de heg nog laag, daar moest het hele 3 meter lange zware ding overheen getild worden. Het nachthok hangt als het ware in de ren en met een loopplankje kunnen ze het nachthok in. Gisteravond ging ik steeds in het donker kijken, ik was bang dat ze het nachthok niet zouden kunnen vinden omdat ze maar in het gras bleven lopen. Ze gaan nauwelijks het nachthok in. Alleen vanmorgen toen ik de brokjes en het hooi daar weer aanvulde,zelfde eten als wat ze al kregen bij de boer en dat blijf ik ook gewoon geven, van die simpele brokjes (konijnenkorrel classic van het merk Kenner). Ik neem aan dat als ze het koud krijgen het hok uit zichzelf toch wel ingaan? Ze zijn erg leuk, ze gaan steeds op hun achterpootjes rechtop staan en dartelen door de ren. Ik heb de kinderen verteld dat ze niet naar de konijnen toe mogen komen maar de konijnen moeten uit zichzelf naar hun toe komen. Vanmorgen kwam er eentje al naar ze toe om hooi uit de hand te eten. Verder zitten ze ook veel van het gras te eten en 2 stukjes appel zijn ook opgegeten. Een buurvrouw kwam gisteravond naar me toe. Ze was heel enthousiast over het hok met ren, volgens haar was dit echt super voor ze. Ik hoop het maar. Ze doen trouwens helemaal niks met de speeltjes die in de ren liggen.
Ik denk dat de buren zo onderhand denken dat ik niet spoor, zo leuk om naar de beestjes te kijken ik sta constant buiten om te kijken wat ze doen.
Onderkant van de ren is niet met gaas dicht, omdat het niet fijn voor ze is om daar met de pootjes over te lopen. We hebben hier keiharde kleigrond. Mochten ze toch gaan graven dan zal ik wel gaas doen.
dinsdag 28 oktober 2014 om 11:16
Leuk dat ze er zijn!! Ik kan ook uren naar onze nijntjes kijken haha. Vriend had in zijn ouderlijk huis een hond en vond konijnen (voor het samenwonen) heel saai vergeleken met honden. Nu is hij er ook helemaal gek mee en moest hij toch bekennen dat het hele leuke beestjes zijn die veel meer doen en kunnen dan hij had verwacht haha. Ze zijn ook lekker ondeugend en de dingen die ze niet mogen blijven ze proberen. Als je ze dan aanspreekt of er naartoe loopt dan weten ze meteen dat het foute boel is en springen ze snel terug naar hun kooi of komen ze onder de tv kast/bank/box vandaan haha.
Ik denk dat ze nog onder de indruk zijn van de verhuizing want speelgoed is hier toch wel populair hoor. Maakt niet uit of ik speciaal speelgoed koop (strorol om in te graven of van die plastic tunnels) of dat ik een kartonnen doos vol gooi met papier waar ze dan ook in kunnen graven ze vinden het allemaal even leuk Af en toe ligt heel de woonkamer vol met een kleed met allerlei attributen, geeft best een troep maar wel leuk om ze dan zo hun gang te zien gaan!
Mijn konijnen hebben tot nu toe ook nog niet gegraven als ik ze in de tuin laat, maar dat is gewoon zo een tijdelijke ren die je zelf kan opzetten met hekjes. Hopelijk doen ze dat bij jou ook niet want het lijkt me idd lekkerder aan de voeten zonder gaas
Ik denk dat ze nog onder de indruk zijn van de verhuizing want speelgoed is hier toch wel populair hoor. Maakt niet uit of ik speciaal speelgoed koop (strorol om in te graven of van die plastic tunnels) of dat ik een kartonnen doos vol gooi met papier waar ze dan ook in kunnen graven ze vinden het allemaal even leuk Af en toe ligt heel de woonkamer vol met een kleed met allerlei attributen, geeft best een troep maar wel leuk om ze dan zo hun gang te zien gaan!
Mijn konijnen hebben tot nu toe ook nog niet gegraven als ik ze in de tuin laat, maar dat is gewoon zo een tijdelijke ren die je zelf kan opzetten met hekjes. Hopelijk doen ze dat bij jou ook niet want het lijkt me idd lekkerder aan de voeten zonder gaas
dinsdag 28 oktober 2014 om 11:34
Leuk zijn ze he? Zijn ze gewend zoveel gras te eten bij de boer? Ineens heel veel gras eten is niet zo goed voor ze namelijk.
Wij hebben wel gaas op de grond gedaan en daar overheen een 3 cm laag aarde en gras gezaaid. Wonder boven wonder eten zij amper van het gras dus is het nog steeds een groen veldje.
Mijn ram heb ik met 14 weken laten castreren want hij reed zich te pletter op zijn halfzusje. Met 11 weken heb ik ze uitelkaar gehaald maar via het gaas konden ze toch nog contact met elkaar houden. Herkoppelen ging daarna prima.
Wij hebben wel gaas op de grond gedaan en daar overheen een 3 cm laag aarde en gras gezaaid. Wonder boven wonder eten zij amper van het gras dus is het nog steeds een groen veldje.
Mijn ram heb ik met 14 weken laten castreren want hij reed zich te pletter op zijn halfzusje. Met 11 weken heb ik ze uitelkaar gehaald maar via het gaas konden ze toch nog contact met elkaar houden. Herkoppelen ging daarna prima.
Poep, wie heeft jou gescheten?
dinsdag 28 oktober 2014 om 11:38
Wat Meds zegt. Ik had 11 jaar geleden twee zusjes, volgens verkoper en ik had er nog totaal geen verstand van.
Ineens hadden we 7 konijnen. Bleek 1 zus dus een broer te zijn.
Moeder hebben we nu nog, is een oma van 11. Woont samen met een opa van 9. Deze dartelen helaas niet meer zo hard door de ren.
Ben bang dat dit hun laatste jaar/winter wordt.
Ineens hadden we 7 konijnen. Bleek 1 zus dus een broer te zijn.
Moeder hebben we nu nog, is een oma van 11. Woont samen met een opa van 9. Deze dartelen helaas niet meer zo hard door de ren.
Ben bang dat dit hun laatste jaar/winter wordt.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
vrijdag 31 oktober 2014 om 10:25
Vanmorgen kwamen de konijntjes meteen naar het deurtje gelopen toen mijn dochters er aan kwamen. De konijntjes waren blij toen ze ze zagen. Iedere ochtend eten ze een stukje appel uit de hand, waarschijnlijk weten ze al dat delekkere hapjes er aan komen. Ze zijn nu al heel tam! Ik maak me toch een beetje zorgen of ze het nachthok nog wel in durven. Ze hebben namelijk helemaal niks van de biks gegeten en ik zie ze er nooit meer in gaan. Ik heb daarom net maar een bakje voer in de ren gezet maar hoe krijg ik ze zover dat ze ook het nachthok in gaan? Dat zal toch echt wel moeten als het kouder wordt. Verder zie ik ontzettend veel keutels in het gras liggen, hoe haal je die het beste weg uit het gras? Gewoon bij elkaar rapen met handschoenen aan of zo?
vrijdag 31 oktober 2014 om 11:39