Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:fleurtje schreef op 23 juli 2008 @ 10:45:

Tikje gefrustreerd.Tikje alien ook, als je denkt dat het houden van kinderen, bejaarden, mongolen (ook vrije keuze tegenwoordig!) en negers een hobby is.
Ik zou anders best een huisneger als hobby willen hebben.
Euthanasie en genocide plegen zijn ook vrije keuze. Wie zoekt er nog een nieuwe hobby?
Ach, Fleur, bij jullie heeft er tenminste één in huis een huisneger als hobby. Bij ons is dat er géén. Tel je zegeningen zou ik zeggen.
(Of was dat geheim? )
Qwertu, je haalt me de woorden uit de mond.

Elninjoo, ik vraag me oprecht af hoe jij als kind was. Zelf kan ik zeggen dat ik weleens een draai om mijn oren heb gekregen in de supermarkt, een boze buurman op mijn dak heb gekregen omdat ik bloemetjes uit zijn tuin had geplukt (ik wilde mijn moeder verrassen), regelmatig op mijn flikker heb gekregen omdat ik me niet gedroeg in restaurant/supermarkten/andere openbare gelegenheden. En toch...toch ben ik best aardig terecht gekomen als volwassene en gil ik niet meer in de supermarkt, pluk ik geen bloemetjes meer uit de tuin van de buurman, zeur niet meer dat ik trek heb ik een koekje/wat dan ook. Het lijkt me stug dat jij als peuter/kleuter/basisschoolkind/tiener/puber/jong volwassene al precies wist hoe het moest!

Daarnaast heb ik zelf twee kinderen (binnenkort drie, een uit de hand gelopen hobby dus) en kan ik je zeggen dat ze doen waar ze zelf zin in hebben (ze zijn 16 maanden), maar dat ik corrigeer waar nodig. Ik ga er dan ook van uit dat mijn kinderen goed opgevoede kindjes zullen worden, die ook dingen doen die niet mogen. Waarom? Omdat het kinderen zijn! Ze moeten de wereld leren kennen en dat gaat niet zonder dat er grenzen moeten worden afgestast.

En nu hou ik mijn mond en ga verder met mijn hobby.
Als ouders gelijk zo'n kind terugfluiten als ie ontspoort heb ik er ook geen moeite mee, maar vaak zie je de ouders gewoon net doen of hun neus bloedt als hun 'engeltje' door de supermarkt loopt te gillen en rennen of zich misdraagt in 'n restaurant (waar andere mensen een romantisch etentje hoopten te genieten). Niet echt 'n goed voorbeeld om kinderen geliefd te maken.

@qwerty: Ik begrijp de definitie van hobby wel, maar ik snap dat er mensen zijn die kinderen krijgen een hogere waarde toekennen die het daar niet mee eens zijn. Jezelf voortplanten was vroeger niet te vermijden, nu kunnen we gelukkig kiezen. Je kiest voor iets waar je plezier in denkt te vinden en als dat voor iemand een kind op de wereld zetten is, dan is dat prima, maar voor mij blijft het gewoon 'n hobby of passie en staat gelijk aan andermans passie/levensdoel die niet op kinderen gestoeld is.
Nee, Elninjoo, je begrijpt de definitie van hobby niet. Zie de andere voorbeelden die ik noem. En ik schaal genocide echt niet hoger in dan vissen hoor. Terwijl het echt allebei vrije keuze is om je daarop uit te leven.

Oh en nog een wake-up call: de wereld is niet gemaakt om jou te behagen.
quote:spitsmuisje schreef op 23 juli 2008 @ 10:52:

Qwertu, je haalt me de woorden uit de mond.

Elninjoo, ik vraag me oprecht af hoe jij als kind was. Zelf kan ik zeggen dat ik weleens een draai om mijn oren heb gekregen in de supermarkt, een boze buurman op mijn dak heb gekregen omdat ik bloemetjes uit zijn tuin had geplukt (ik wilde mijn moeder verrassen), regelmatig op mijn flikker heb gekregen omdat ik me niet gedroeg in restaurant/supermarkten/andere openbare gelegenheden. En toch...toch ben ik best aardig terecht gekomen als volwassene en gil ik niet meer in de supermarkt, pluk ik geen bloemetjes meer uit de tuin van de buurman, zeur niet meer dat ik trek heb ik een koekje/wat dan ook. Het lijkt me stug dat jij als peuter/kleuter/basisschoolkind/tiener/puber/jong volwassene al precies wist hoe het moest!

Daarnaast heb ik zelf twee kinderen (binnenkort drie, een uit de hand gelopen hobby dus) en kan ik je zeggen dat ze doen waar ze zelf zin in hebben (ze zijn 16 maanden), maar dat ik corrigeer waar nodig. Ik ga er dan ook van uit dat mijn kinderen goed opgevoede kindjes zullen worden, die ook dingen doen die niet mogen. Waarom? Omdat het kinderen zijn! Ze moeten de wereld leren kennen en dat gaat niet zonder dat er grenzen moeten worden afgestast.

En nu hou ik mijn mond en ga verder met mijn hobby.Maar in 't begin van jouw reply zit het antwoord. Wij kregen vroeger idd gewoon gelijk lik op stuk, van onze ouders, buren, leraren etc. Tegenwoordig durft men niet eens meer en al helemaal niet in 't openbaar om z'n kind 'n draai rond de oren te geven omdat de corrigerende tik voor sommige mensen gelijk staat aan mishandeling. Tja... Dat lijkt mij dus gewoon de bron van de problemen. Ook het feit dat als je vroeger op je klote kreeg van leraar of buurman, je daar thuis ook nog 'n keer straf voor kreeg, anno nu slaan ouders soms een leraar in elkaar en gaat 't kind met z'n wangedrag vrijuit. Ja het is logisch dat kinderen hun grenzen verkennen, maar als die grens overschreden wordt (zeker in 't openbaar waar ze ook andere mensen lastig vallen) is 't de taak van de ouder om ze terug te fluiten.
Kinderen zijn onderdeel van de maatschappij, als je daar niet tegen kunt moet je op de hei in zo'n hutje gaan bivakkeren. Tuurlijk moeten kinderen zich gedragen en ouders ze opvoeden, maar om kinderen als en 'hobby' te bestempelen vind ik ver gaan.

Als ik een restaurant zit te eten en er zit een vervelende kale, dikke, smakkende, boerende kerel in de buurt wordt ik daar ook niet vrolijk van. Dat is vast iemands partner en dus ook iemands 'hobby' want een partner kiezen is ook niet meer nodig tegenwoordig.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 10:58:

Nee, Elninjoo, je begrijpt de definitie van hobby niet. Zie de andere voorbeelden die ik noem. En ik schaal genocide echt niet hoger in dan vissen hoor. Terwijl het echt allebei vrije keuze is om je daarop uit te leven.

Oh en nog een wake-up call: de wereld is niet gemaakt om jou te behagen.

de wereld is ook niet gemaakt om jouw kinderen te behagen

we moeten allemaal rekening met elkaar houden, kinderen staan wat mij betreft niet boven de wet als het om (geluids)overlast gaat
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 10:51:

Ach, Fleur, bij jullie heeft er tenminste één in huis een huisneger als hobby. Bij ons is dat er géén. Tel je zegeningen zou ik zeggen.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 10:55:

@qwerty: Ik begrijp de definitie van hobby wel, maar ik snap dat er mensen zijn die kinderen krijgen een hogere waarde toekennen die het daar niet mee eens zijn. Jezelf voortplanten was vroeger niet te vermijden, nu kunnen we gelukkig kiezen. Je kiest voor iets waar je plezier in denkt te vinden en als dat voor iemand een kind op de wereld zetten is, dan is dat prima, maar voor mij blijft het gewoon 'n hobby of passie en staat gelijk aan andermans passie/levensdoel die niet op kinderen gestoeld is.

Met een hobby kun je stoppen als je er genoeg van hebt.

Overigens, niet zo heel veel mensen hebben een hekel aan kinderen hoor, maar misschien dat jij je met dat soort mensen omringt; komt daar jouw wereldbeeld vandaan.
Ik geloof dat het voor een deel gegronde ergernissen zijn, dus gillende kinderen in een restaurant etc. En ja, soms zie je ouders stomme dingen doen, maar doe jij het dan beter? De beste stuurlui staan aan wal. Als je ouder bent, kun je niet eerlijk zeggen dat je kinderen altijd voorbeeldig zijn. Er zijn natuurlijk grenzen, maar het blijven wel kinderen, die dagen hebben dat ze heeel uitgelaten zijn en je op je kop kan gaan staan, maar die gaan echt niet rustig zitten. Iedereen is kind geweest, beetje begrip kan geen kwaad voor die moeder die haar 3 kinderen in bedwang probeert te houden in de supermarkt. Zij vind het ook niet leuk dat ze de hele tijd ruzie maken of zitten te jengelen omdat ze misschien moe zijn of een slechte dag hebben. Dat hoort erbij. En in plaats van een afkeurende blik naar die moeder te werpen kun je daar ook een bemoedigende blik van maken of nog beter, je er gewoon niet mee bemoeien!
Ik snap overigens de vergelijking van een hobby met een kind totaal niet, sorry! Een hobby is iets wat je er voor de lol bij doet, waar je ook weer mee kan stoppen of gewoon even kan laten liggen als je er geen zin in hebt. Niet echt van toepassing op kinderen zou ik zeggen!!

Kinderen heb je als het goed is 18 jaar of langer in huis en 24 uur per dag heb je daar de zorg en de verantwoordelijkheid voor.
Elninjoo, ik kan echt met alle eerlijkheid en redelijkheid zeggen dat mijn ouders/buurman/leraar/opoe/wie dan ook NIET altijd lik op stuk gaven. Dat doe ik zelf namelijk ook niet en waarom? Omdat het geen zin heeft om voor elk wissewasje op je strepen te gaan staan. Het wordt er dan echt niet gezelliger op en je kweekt er mijns inziens niet de leukste kinderen mee. Overigens corrigeer ik ook gewoon mijn buurmeisjes en kinderen van vriendinnen als ze hier zijn, maar daar gaat het niet om.

Wat ik me afvraag is het volgende: Ken jij eigenlijk wel kinderen? Ik heb zelf voor de geboorte van mijn engeltjes voor de klas gestaan (middelbaar onderwijs) en ik denk, nee, ik weet zeker, dat kinderen anno nu niet veel verschillen van kinderen van pakweg 30 jaar geleden. Of 300 jaar geleden. Of 3000 jaar geleden. De kinderen die ik in al mijn klassen had waren stuk voor stuk even lief, ondeugend, stout, onhandig, of wat dan ook als ik en mijn klasgenootjes waren. Natuurlijk vind en vond ik niet alle kinderen even leuk, maar dat vind ik ook niet van alle volwassenen.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:02:

[...]

Maar in 't begin van jouw reply zit het antwoord. Wij kregen vroeger idd gewoon gelijk lik op stuk, van onze ouders, buren, leraren etc. Tegenwoordig durft men niet eens meer en al helemaal niet in 't openbaar om z'n kind 'n draai rond de oren te geven omdat de corrigerende tik voor sommige mensen gelijk staat aan mishandeling. Tja... Dat lijkt mij dus gewoon de bron van de problemen. Ook het feit dat als je vroeger op je klote kreeg van leraar of buurman, je daar thuis ook nog 'n keer straf voor kreeg, anno nu slaan ouders soms een leraar in elkaar en gaat 't kind met z'n wangedrag vrijuit. Ja het is logisch dat kinderen hun grenzen verkennen, maar als die grens overschreden wordt (zeker in 't openbaar waar ze ook andere mensen lastig vallen) is 't de taak van de ouder om ze terug te fluiten.Ik weet niet in wat voor milieu jij je begeeft, maar de mensen waar ik mee omga voeden hun kinderen gewoon op hoor. Ik denk dat je een nogal vertekend wereldbeeld hebt. Maar goed, het feit dat je oprecht niet snapt dat iets geen hobby is "omdat" het vrije keuze is, geeft dat in mijn ogen ook al aan.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:03:

[...]

de wereld is ook niet gemaakt om jouw kinderen te behagen

we moeten allemaal rekening met elkaar houden, kinderen staan wat mij betreft niet boven de wet als het om (geluids)overlast gaat

Overdrijven is ook een vak. Wel eens met een decibelmeter naast een kind gestaan? En daarna gemeten hoe veel geluid een brommer, een auto, jouw radio geeft?

Dat zeg ik: overdrijven is ook een vak.
quote:

Met een hobby kun je stoppen als je er genoeg van hebt.

Overigens, niet zo heel veel mensen hebben een hekel aan kinderen hoor, maar misschien dat jij je met dat soort mensen omringt; komt daar jouw wereldbeeld vandaan.

Gelukkig zijn er heel veel mensen die hetzelfde wereldbeeld hebben en 't is logisch dat je als kinderliefhebber meer met mensen te maken krijgt die ook van kinderen houden en als kindvrije meer 't gezelschap zoekt van mensen die ook niets met kinderen hebben.

Inderdaad zit je aan kinderen vast, maar mensen die hun passie/sport/hobby serieus nemen blijven daar ook hun leven lang serieus bij betrokken.

quote:ambrosia9 schreef op 23 juli 2008 @ 11:07:

Ik geloof dat het voor een deel gegronde ergernissen zijn, dus gillende kinderen in een restaurant etc. En ja, soms zie je ouders stomme dingen doen, maar doe jij het dan beter? De beste stuurlui staan aan wal. Als je ouder bent, kun je niet eerlijk zeggen dat je kinderen altijd voorbeeldig zijn. Er zijn natuurlijk grenzen, maar het blijven wel kinderen, die dagen hebben dat ze heeel uitgelaten zijn en je op je kop kan gaan staan, maar die gaan echt niet rustig zitten. Iedereen is kind geweest, beetje begrip kan geen kwaad voor die moeder die haar 3 kinderen in bedwang probeert te houden in de supermarkt. Zij vind het ook niet leuk dat ze de hele tijd ruzie maken of zitten te jengelen omdat ze misschien moe zijn of een slechte dag hebben. Dat hoort erbij. En in plaats van een afkeurende blik naar die moeder te werpen kun je daar ook een bemoedigende blik van maken of nog beter, je er gewoon niet mee bemoeien!

Ze had ook beter na kunnen denken voor ze er 3 op de wereld zette. Eentje is al druk genoeg, een 2e kun je voor kiezen om ze een broertje/zusje te geven, maar als je er dan nog niet genoeg van hebt, dan moet je als ouder maar op de blaren zitten.

Ik zie ook ouders die echt zielsveel van hun kinderen houden en ze niet meer zouden willen missen, maar die toegeven dat als ze het over zouden kunnen doen, er geen gekomen zouden zijn. Het is niet niks en een enorm zware keuze, waarin wij anno nu gelukkig vrij zijn om die keus bewust te maken of te kiezen voor bewust niet.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 11:14:

[...]

Overdrijven is ook een vak. Wel eens met een decibelmeter naast een kind gestaan? En daarna gemeten hoe veel geluid een brommer, een auto, jouw radio geeft?

Dat zeg ik: overdrijven is ook een vak.

k heb zomaar 't idee dat de stembanden van zo'n kind, hoe klein 't ook is, een behoorlijk aantal decibellen weet te produceren :D

een brommer klinkt overigens ook irritant, vooral als ze gewoon stilstaan en zinloos gas geven

een radio zorgt bij beschaafde mensen niet voor overlast, want als ze echt hard willen dan kunnen ze hun oordingetjes in doen zodat ze de omgeving er niet mee storen
En nog even ter informatie: ik had en heb niet héél veel met kinderen, maar dat wil niet zeggen dat ik er op zo'n wereldveemde manier als jij tegenaan kijk.
"Het is niet niks en een enorm zware keuze"

Dat zijn jouw woorden, elninjoo. Meestal is een hobby niet zo'n zware keuze hoor.
Elninjoo, ik heb voldoende mensen in mijn omgeving die helemaal niets met kinderen hebben en er zelfs een hekel aan hebben, maar gelukkig zijn ze geen van allen zo wereldvreemd dat ze het krijgen van kinderen als hobby bestempelen. Echt, ik vind dat er een hoop af te dingen is op de zaligmakendheid van het hebben van kinderen, maar je maakt jezelf in mijn ogen volkomen lachwekkend door die stelling.

Maar goed, als je eens een microseconde na zou denken over de voorbeelden van "hobby's" die ik in mijn eerdere posts heb gegeven, zou je dat zelf ook wel begrijpen. Je kiest er dus voor om het niet te begrijpen. Prima hobby hoor, maar val ons er niet mee lastig, wil je?
Maar Elninjoo, heb je je alleen maar op dit forum aangemeld om deze mening te verkondigen, of was er nog iets anders?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven