Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
Ik heb ongeveer de helft gelezen en toen realiseerde ik me dat ik deze discussie al meerdere malen voorbij heb zien komen. Maar wat ik me nu écht serieus afvraag: hoe vaak gebeurt het nu dat je in een restaurant last hebt van andermans kinderen? Ik ga echt vaak uit eten, maar het komt zelden voor dat ik vind dat kinderen hinderen en als dat zo is, is dat meestal in een volle pizzeria ofzo en dan kan ik het nog wel redelijk hebben omdat ik het wel wat vind hebben, met de hele familie naar de pizzeria. Is het in een retechique restaurant, dan zou het me waarschijnlijk wel ergeren, maar ik heb het echt nog nooit meegemaakt. Wel dat er kinderen waren maar niet dat ze hinderlijk gedrag vertoonden.

Ik zou het wel vervelend vinden als een kind aan mijn tafel komt staan, want dat komt gewoon niet altijd goed uit en ik ben niet goed met kinderen, ik heb dat niet in mij. Ik kan niet goed met kleine kinderen omgaan. Maar kennelijk straal ik dat uit want als ik dit zo lees, dan mijden kinderen mij enorm, haha.
Ook ik snap best dat sommige mensen geen kinderen willen. En ja er zijn mensen die daar wel heel ver in gaan. Wat ik af en toe ook best snap.

Ik ben gek op kinderen. Ik werk met ze en als de financien het toelaten willen mijn vriend en ik ook graag een kindje. Liever vandaag dan morgen eigenlijk.

Maar een tijdje geleden waren er vrienden op bezoek, kids waren mee. En oh my god, wat heb ik me geergerd... Mijn vriend ook trouwens. Ze (de kids dus) hebben de hele dag gestuiterd.

Stampend en schreeuwend door het huis heen, wat vast geen pretje was voor onze onderburen... Verder luisterden ze niet naar de ouders, wat ook logisch was eigenlijk want er werd gewoon niet gecorrigeerd. Ze zeiden wel 'ophouden' maar er zaten geen consequebties aan vast (hoewel ze dat wel zeiden tijdens de waarschuwingen). Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een kind eens hard vast te pakken omdat het gewoon zooo druk is, maar deze keer had ik dat wel. Maar misschien had ik de ouders beter hard vast kunnen pakken haha!

Maar okee mijn conclusie: ik denk dat het voor een groot deel aan de ouders ligt, of kinderen druk/luidruchtig zijn in het bijzijn van anderen.
quote:karintje84 schreef op 17 maart 2008 @ 14:49:

Maar okee mijn conclusie: ik denk dat het voor een groot deel aan de ouders ligt, of kinderen druk/luidruchtig zijn in het bijzijn van anderen.Joh, soms is er gewoon storm op komst en daar helpt geen moedertjelief aan.
Ik ook niet, Baheera. Nog nooit meegemaakt. Om eerlijk te zijn lijkt het me toch best wel iritant ja, als je echt sjiek zit te tafelen met je man of met vrienden, en dat andermans kind dan erdoorheen komt te kakelen.

Ikzelf heb op zo n avond dan juist een oppas geregeld en ben blij dat ik ze even niet om me heen heb. Dan zit ik niet te wachten op het kind van een ander dat aandacht komt vragen.

Maar in de Mac, of de pizzeria.... ja, dat zijn gewoon familietenten toch?

Over vliegen gesproken. Wij hebben het al vele keren gedaan, met onze kinderen de oceaan oversteken om de familie te bezoeken. En ik zal je vertellen, het is een crime. Ik vind het afzien, elke keer weer. Je doet geen oog dicht, en dat is nog het minst erge. Uren en uren liepen we door het gangpad met babies op de arm om ze rustig te houden. Wat het dan nét nog een beetje erger maakt, is als andere mensen zich zichtbaar aan ons ergeren en daar dan soms ook nog iets van blieven te zeggen.

Wat wel grappig is trouwens, schiet me ineens te binnen. Als je zo n vliegtuig binnenstapt met 3 kleine kinderen, zie je de mensen om je heen meestal in elkaar krimpen, zo van; onee, niet naast mij! Tijdens de vlucht blijkt dan dat het erg meevalt, we zorgen ervoor dat ze geen last zijn voor anderen; rondlopen met ze als ze gaan huilen, veel speelgoed mee (niet van het soort dat lawaai maakt, daar denk ik over na), etc.

Bij het uitstappen krijg ik dan vaak te horen van die ineens heel vriendelijke "buren"; goh, wat een schatje zeg. Hoe oud is ze? Wat lief, blablabla etc."

Dan heb ik wel es de neiging om te zeggen; ja, viel niet tegen he? Maar dat vind ik flauw dus ik glimlach dan maar gewoon wat.
Ik heb in de horeca gewerkt (het wat chiquere segment zeg maar) en kan uit ervaring zeggen dat het geregeld voorkomt dat kinderen anderen lastigvallen. Ofwel de andere gasten ofwel het bedienend personeel. In hetzelfde pand hadden we trouwens ook een restaurant dat wat meer op families was gericht en daar was het iedere week bal. Blijkbaar betekent zo'n soort familierestaurant voor veel mensen toch dat kinderen dan ook gelijk ongegeneerd rond kunnen rennen.

Maar ik moet ook zeggen; er zitten ook vaak genoeg kinderen bij die je de hele avond niet hoort. En nu deden wij ook graag leuk met de kinderen. Sowieso speciale kindermenu's, maar de koks flansten bijvoorbeeld ook altijd een amuse voor de kinderen in elkaar, zodat zij ook wat kregen als de volwassenen een amuse kregen. Ook mochten ze, als ze een beetje een leuke leeftijd daarvoor hadden, altijd een kijkje nemen in de keuken, al dan niet in combinatie met zelf hun ijsje maken in de keuken. En ik kan ook zeggen dat dat echt een gat in de markt is, iedere horecaondernemer zou moeten weten dat je de ouders al in de pocket hebt als de kinderen het naar hun zin hebben.
quote:Celeone schreef op 17 maart 2008 @ 15:32:

En ik kan ook zeggen dat dat echt een gat in de markt is, iedere horecaondernemer zou moeten weten dat je de ouders al in de pocket hebt als de kinderen het naar hun zin hebben.

Dit is zo ontzettend waar. De restaurants die mijn kleuter als medemens heeft behandeld (ja ja, soms wordt echt wel eens vergeten dat kinderen óók mensen zijn en er dus bijhoren, maar dat heb ik al eens gezegd ) en zelfs een extra stapje heeft gezet om het hem naar zijn zin te maken. Die restaurants staan hoog op ons lijstje en komen we vaak terug.

De restaurants echter die menen dat ze alleen maar lastig zijn en er geen kik uit mag komen, die zien ons en ons geld niet meer!
men is niet alleen onverdraagzaam naar kinderen, gewoon naar elkaar. bellen in de trein is teveel, te langzaam rijden in de auto, verbouwing, iedereen heeft last van elkaar. ik ben bewust kindvrij en vind kinderen best leuk en heb geen last van ze, ik vind het raar om kinderen uit restaurants te weren. laten we dus niet alle "kindvrijen" over 1 kam scheren en denken dat het allemaal kinderhaters zijn want dat is echt niet zo! zijn die restaurants trouwens alleen voor mensen zonder kinderen of is er vraag van ouders die een keer uit eten willen zonder "onopgevoede" kinderen van anderen om zich heen te hebben? want dat zie ik ook wel, ouders

die onverdraagzaam zijn naar kinderen van anderen en niet die van zichzelf.

nou ja, ik voelde me een beetje aangesproken als "kindervrije" en vind het jammer dat de media "ons" afschildert als kinderhaters. ik heb zelf een hond, echt een lieverd (gek op kinderen trouwens), en hou zoveel mogelijk rekening met andere mensen zodat ze geen last van 'm hebben, maar ja, in een vrolijke bui kan 'ie weleens op iemand aflopen die 'm eng vindt, en dan moet ik ook die hond @#$% bij me houden. (in een speciaal honden uitlaat gebied)

oh ja, in een vliegtuig kan ik me wel voorstellen als je probeert te slapen dat het vervelend is dat je wordt wakker gehouden door een huilend kind, maar ja, dat hoort er nou eenmaal bij denk ik, dat kun je de ouders niet kwalijk nemen.
Dit is echt zo'n discussie die 2 kanten opgaat.

Ik vind dat kinderen er gewoon bijhoren in de samenleving. En ik vind het juist goed dat mensen hun kinderen willen leren hoe ze zich moeten gedragen in restaurants. Zelf ben ik ook altijd meegesleept door mijn ouders. Ik heb leren genieten van eten, ik was zélden vervelend (thuis at ik tenslotte ook met mes en vork en schreeuwde ik ook nie) en vond de uitjes juist hartstikke leuk. Dus wat dat betreft vind ik het juist heel goed dat ouders hun kids meeslepen, óók naar wat chiquere restaurants. Máár... en daar komt ie Het is helaas wél waar dat er veel ouders zijnd ie hun kind helemaal neit leren hoe ze zich meoten gedragen tijdens het eten :( . Als ik in een restaurant rustig zit te eten, vind ik het juist heel irritant dat een kind een half uur lang doet alsof het een vliegtuig is en het liefst nog ónder mijn tafel gaat landen. Dan denk ik, hou je kind alsjeblieft gewoon lekker bij je aan tafel. Dus wat dat betreft vind ik ook dat kinderen soms helemaal niet goed worden opgevoed.
Tan, misschien niet aardig om te zeggen, maar ik begrijp het volkomen als kinderen die thuis nooit aan tafel eten, zich in een restaurant niet weten te gedragen ->

62% van de Nederlanders eet het avondeten met de tv aan. 1 op de 3 eet met het bord op schoot.
Goeie zaak dat er steeds meer gelegenheden komen, waarin kinderen niet welkom zijn. Ik vind het heel irritant om tijdens mijn etentje gestoord te worden door het gejengel van kinderen. Gelukkig begrijpen veel sauna's het inmiddels al wel en hebben zij een actief beleid met betrekking tot het weren van kinderen op bepaalde dagen. En bovendien -en da's al eerder genoemd- laten veel ouders hun kinderen maar aangillen, -schreeuwen, -jengelen, -huilen en vinden niet dat hun lieve kroost ook maar iets fout doet. Helaas...
Wat ik me afvraag: mogen in kindvrije gelegenheden wel irritante volwassenen komen? Of kwijlende gehandicapten? Of zeurende bejaarden met rollators? Of mensen die te hard lachen, hardop bellen, hun neus ophalen of smakken?
tsja... ergens snap ik het wel hoor. En als er mensen zijn die daar blij van worden en andere mensen die aan een kindvrij restaurant hun brood kunnen verdienen, waarom niet? Er zijn ook speciale kindvriendelijke restaurants en gelukkig ook een heleboel restaurants die 'gewoon' zijn (niet speciaal kindvriendelijk, maar ook niet kindvrij). Ieder zijn ding toch?
of ouwe sacherijnen die zich aan alles en iedereen die een beetje lawaai maken storen?
quote:arwen173 schreef op 17 maart 2008 @ 20:48:

of ouwe sacherijnen die zich aan alles en iedereen die een beetje lawaai maken storen?
Helemaal eens met Fleurtje wat betreft storm op komst. Dacht zelf ook altijd dat alles aan de ouders lag, maar dat is, wel vaak, maar niet altijd zo. Kinderen kunnen moe of overprikkeld raken omdat ze bijvoorbeeld gewoon niet lekker/ziekerig zijn of worden tijdens eten/vlucht en dat houdt het op.

Eow, Ja is ook wel heel fout inderdaad, dat je niet met je kinderen van vakantie en vliegrit kunt genieten vanwege nare zeikmensen
anoniem_42951 wijzigde dit bericht op 17-03-2008 22:41
Reden: Floortje??? ;-)
% gewijzigd
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Celeone, je hebt een punt. Als kinderen thuis ook wanneer ze maar willen van tafel mogen opstaan en verder mogen spelen, kun je ze het ook niet kwalijk nemen dat ze in een restaurant ook gaan rondrennen.

Wij aten wel vaak aan een tafel op de grond (op de knieën), maar ik mocht niet opstaan van tafel voor we allen uitgegeten waren. Rondrennen tijdens het eten was er écht niet bij. Dan is het in een restaurant ook niet gek om te wachten tot men uitgegeten is...

Goed opgevoede kinderen vind ik geweldig. Slecht opgevoede kids vind ik als ik er vanuit werk mee in aanrakning kom een uitdaging, en anders een drama. Ik vind dat geren, geschreeuw, gedoe zo vervelend dat ik soms bijna op kinderloze restaurants zit te wachten. Maar éigenlijk zijn 'kinderen' het probleem helemaal niet ; maar is de opvoeding dat.

Ik kan me wel voorstellen dat ik tijdens bijv. mijn huwelijksreis vreselijk zou genieten van een 18+ hotel.
quote:Eowynn_ schreef op 09 september 2007 @ 19:35:

In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.Ik ben zelf zo'n bewust kindvrije vrouw en ik ben 't ook eens met 't artikel. Je probeert zelf ook zodanig te leven dat je omgeving geen overlast heeft van jouw hobby's, dus is het logisch dat je hetzelfde verwacht van je omgeving. Dat kinderen niet altijd en overal in de hand te houden zijn, okee, maar in restaurants en winkels/supermarkten vind ik dat ouders hun kroost wel wat beter onder controle moeten houden en als dat niet lukt ze gewoon niet mee moeten nemen naar gelegenheden waar ze anderen tot overlast zijn.
Men kan echt niks meer van elkaar hebben. Kinderen horen erbij, net als bejaarden, mongolen en negers. Zo.
Maar zeker wel klagen als de buurman aan 't verbouwen is of om 8 uur z'n gras gaat maaien, of z'n radio vol aanzet terwijl ie in de tuin zit? Een hond mag ook niet loslopen, daar mag je geoorloofd over klagen als die je lastig valt, maar zo'n kwijlende jankende peuter moet je maar tolereren? Dacht 't niet! Het ligt idd aan de instelling van de ouders. Als zij zich niet gedroegen alsof zij alleen op de wereld zijn, zouden mensen ook minder snel een hekel aan kinderen krijgen. Die kinderen kunnen er idd vrij weinig aan doen, het zijn de ouders die ze moeten opvoeden en moeten leren dat er een tijd en plaats voor alles in: in de speeltuin mogen ze los gaan, maar in 'n supermarkt geen geren en gegil.
Ik heb iets tegen mensen die denken dat het krijgen van kinderen een hobby is.
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 10:41:

Ik heb iets tegen mensen die denken dat het krijgen van kinderen een hobby is.Het is anno nu een vrije keus, dus idd vergelijkbaar met 'n hobby.
Als je ook maar een beetje inlevingsvermogen zou hebben, Elninjoo, dan zou je snappen dat een kind (een kínd dus, geen klein uitgevoerde volwassene) schreeuwt wanneer die d'r zin in heeft. Dat kan dus ook in de supermarkt zijn. Het is wel zaak om ze dat af te leren, maar totdat dat het geval is, is het onvermijdelijk dat het gebeurt.

Maar goed. Jij hebt zulke dingen natuurlijk nooit gedaan toen je klein was.
Je kunt kinderen van alles leren hoor, maar dat ze het oppikken is een tweede. Zolang kinderen nog niet aan de lijn gelegd kunnen worden vrees ik dat je het dus moet doen met af en toe een rondrennend kind -hoe vaak komt dat nu voor, djezus-
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 10:42:

[...]

Het is anno nu een vrije keus, dus idd vergelijkbaar met 'n hobby.Ik geloof begrijp dat je de definitie van hobby niet snapt.
Tikje gefrustreerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven