Kookblunders; wie heeft ze wel eens gemaakt of meegemaakt?

03-07-2007 11:24 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn jullie kookblunders?

Ik heb er wel een paar. Ik heb een vriend gehad die nog nooit had gekookt. Ik zou een romantisch diner maken. Hij mocht kiezen wat ik zou koken. Kiest hij net iets waar ik niet zo goed in ben. Hollandse pot. Hij wilde boerenkool. Moeder opgebeld hoe te maken en hoelang de aardappelen op moesten. Ik was op van de zenuwen. Pan staat op het vuur, hij was er al. Gaat de brandmelder af. Keuken stond blauw. Was ik in de pan met aardappels en boerenkool vergeten water te doen. Alles zwart.

En 1 blunder waar ik mij voor schaam. Een keer (gelukkig gebeurde het bij mijn vriend en niet bij visite) vond mijn vriend een haar in het eten. Vreselijk vond ik het. Sindsdien bind ik altijd mijn haar vast als ik ga koken.

Hebben jullie nog leuke, grappige of genante kookblunders gemaakt of meegemaakt?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hahahaha, ja die verhalen moest je met ons delen Pruttie. Maar goed, dat was het verleden, nu kookprinces geworden en binnenkort kookkoningin.

Maar deze verhalen zijn te leuk om verloren te laten gaan.
Leuk topic dit! Moest erg lachen om jullie verhalen!

Ik heb nooit hele erge kookblunders gemaakt, op een biefstuk na dat ik echt een halfuur gebakken had ofzo. Volgens mijn moeder moet vlees namelijk goed gaar zijn. Ik wist niet dat biefstuk een uitzondering op die regel was

Oftewel het werd een schoenzool.
Ach, zo heb ik een keer, in de periode dat we thuis nog geen magnetron hadden een blik knakworstjes in een magnetron opgewarmd.

Die mensen waren zooooo boos om dat vuurwerk in hun magnetron, gek he?
Ik heb er ook 1. (waarschijnlijk wel meer maar deze moet ik al jaren aanhoren:)

Toen we net samenwoonden wilde ik stamppot zuurkool maken. Simpel toch?

Dus aardappels gekookt(wat zout erbij) aardappels stampen.Beetje boter erbij. Zuurkool erbij. En we hadden toch last van onze maag, was allemaal een beetje zurig, tè zuur zeg maar.

Wist ik veel dat je zuurkool ook moet koken???

Ps ik heb nog steeds problemen met Hollandse pot. Hoeveel zout moet er nou bij de aardappels die je wilt koken enz. Van die stomme dingen.

Terwijl ik wel met gemak allerlei buitenlandse gerechten klaarmaak (en die ik ook stiekum veeeeel lekkerder vind, ben niet zo van de Hollandse pot..).
Roken en koken gaat niet samen, gevolg, een peuk in mijn kerriesaus. Die heb ik dus maar weggegooid.

Aardappels aan de kook brengen met water en peper (verkeerde busje)

En wat ik hier al eerder las, teveel melk bij de aardappelpuree, je kon het met een rietje drinken.

Mijn stomste stunt was dat ik eens alle boodschappen had gehaald voor een heerlijk etentje. Mijn recepten heb ik niet in een kookboek maar op mijn laptop. Je raad het al, kon geen verbinding maken en dus mijn bestanden niet openen. Die avond aten we chinees
De eerste keer dat ik voor mijn (toen) vriend zou koken. Ik had hem van te voren gevraagd wat hij écht niet lustte. Geen antwoord op gekregen, dus kookte ik kip-kerrie met rijst en cashewnoten. Vriend at het gewoon op, maar gaf later toe dat hij geen kerrie, geen rijst en geen noten lust... Met de relatie is het gelukkig goedgekomen, we zijn inmiddels 4 jaar getrouwd.

Een jaar of twee eerder, ik woonde voor het eerst samen met inmiddels ex. Ik zou soep maken, recept van mijn moeder gekregen. Zij liet de soep altijd een hele nacht op zacht vuur trekken. Ik dus ook. Volgende ochtend: aangebrande soep. Al het vocht was verdampt, het vlees en de groenten waren aangebrand in de pan. Ik had er even niet meer aan gedacht dat als mijn moeder soep kookte, dat zij een enorme soepketel gebruikte (en ik gewoon een grote pan), een vlamverdeler gebruikte (die had ik niet) en de deksel op de pan liet (en die had ik dus op een kiertje op de pan gezet).

Met de pan is het niet meer goed gekomen, met de relatie ook niet...
Wat een leuke verhalen..

Een paar jaar terug, bij mn eerste vriendje. Ik zou koken, de bekende Antilliaanse stoba (stoofpot).

Daar was hij zo vreselijk gek op.

Het was zondag. Dus de dag ervoor had ik boodschappen gehaald.

Hij was aan het werk, ik was lekker aan het koken, het vlees stond rustig te stoven, groentes er lekker bij in. Ik dacht dat ik wel even tv kon gaan kijken, want het stond zo rustig op het vuur.

Tot er een leuke film opkwam..

Halverwege de film ging ik wat drinken halen en zag dat de hele keuken blauw stond.. Het was allemaal aangefikt.

Omdat het dus zondag was (lees:winkels dicht) kon ik geen ander vlees meer halen.. Heb in een reflex die pan onder de kraan gezet, al het vlees afgewassen en de zwarte korstjes eraf gepelt.. Er bleef nog aardig wat over...

Ben weer helemaal opnieuw begonnen met dat zelfde vlees.. Toen vriendlief thuiskwam rook hij de verschroeide lucht niet meer.... De stoba vond hij vreselijk lekker, een typische Antilliaanse smaak zat eraan...Hij was zo trots dat zn Nederlandse vriendin zulk lekker Antilliaans eten kon maken..

Ik blijf me afvragen hoe ze op de Antillen koken ;)

Of die keer dat ik snitzels ging bakken, ook iets te hard. Heb de korst eraf gehaald en ze zo op tafel gezet. Hij keek me vreemd aan maar heeft het gegeten..

De keer dat hij macaroni ging maken zal ik nooit vergeten... een halve fles ketjap, een pond gehakt, een zak kaas en 3 uien... Niet te vreten.

Hij vond het zelf bij nader in zien ook niet lekker maar dat wou hij niet toegeven...
Mijn lieve schoonvader( helaas leeft hij niet meer) moest wel eens eten koken voor mijn vriend en zijn zus, als vrouwlief een dag op pad was. Aangezien hij geen smaak- en reukzin had probeerde hij er toch wat van te maken, met de meest vreemde combi's tot gevolg.

Omelet met plakken leverworst bijvoorbeeld...yuk...

Whaha, wat een geweldig topic...

Ik heb zelf ook van die blunders. Senseokoffie zetten zonder de koffiepad te vervangen. Go, waarom zou de koffie zo waterig hebben gesmaakt?

Op mijn gasfornuis kan je niet goed sudderen. Na twee keer drooggekookte soep en rundvlees te hebben gehad (zelf met extra sudderplaatje), toch maar een gietijzeren pan en elektrisch pitje gekocht. Sindsdien lukt alles.

Heb ook wel eens een deciliter verward met een liter. Best raar dat de saus dan niet indikt.

Flowerman is ook wel eens vergeten de frituurpan uit te zetten. Hier kwamen we pas de volgende ochtend achter. Het hele huis rook gelijk naar jawel, friteurolie. Bleh!

Collega heeft wel eens een broodje bakpau met plastic 10 minuten in de magnetron gezet ipv 1 minuut. Gevolg, een klein hoopje zwart verkoolde smurrie.

Omdat we op de zaak geen afzuigkap in de keuken hebben en er ook geen ramen zitten, hebben we uiteindelijk een nieuw magnetron gekocht en een week in de stank gezeten.

Een vriendin van mij had een nieuwe oven gekocht. Zet ze de oven aan, met de handleiding in het plastic erin aan... Nieuwe oven was gelijk onbruikbaar.

Ook wel eens slagroom zonder suiker geklopt. Snap niet dat ze dat in Duitsland lekker vinden...
Ha, leuk dit!

Ik heb afgelopen kerst het kerstdiner gekookt voor de familie en schoonfamilie. Samen met vriend een heel kookschema gemaakt, dag vantevoren al begonnen met koken, helemaal goed.

Eten geserveerd, allemaal lekker. Naderhand trek ik de koelkast open en zie alle kruiden die hadden moeten gebruiken voor de recepten staan: de tijm voor over de "spruitjes met tïjm", de basilicum voor over de tomaatjes uit de oven, en zo nog wat. en dan tóch was het eten lekker...

in mijn studentenhuis hadden we niet veel ruimte in de keuken, dus ovenwanten en bakpapier e.d. werd 'opgeborgen' in de oven. Hoe vaak we niet vergeten zijn de spullen uit de oven te halen voor we hem gingen voorverwarmen...heeft heel wat ovenwanten gekost

Verder heb ik laatst tot mijn schaamte aardappelen laten aanbranden. Leuke film op tv, dan vergeet je nog wel eens wat..
Even uppen voor weer nieuwe verhalen. Kom maar op keukenprinsessen.
Mijn vader en ik gingen samen kaasfondue maken. Hij nog nooit gedaan en ik niet. Niet uit een pakje natuurlijk, nee, helemaal from scratch moest het, met kazen die horen bij kaasfondue dus de Emmenthaler en de Gruyére. Wij naar de markt, kaas kopen, geen recept opgezocht want hoe moeilijk kon het tenslotte zijn? Kaas > smelten > kaasfondue! Brood erbij, rauwkost, witte wijn voor hem, thee voor mij, genieten. Daarbij, wij gingen naar de kaasvakman en die zou toch zeker wel weten hoe het moest, kaasfondue maken, niet dan? Nou dan!

Daag kaasman, wij gaan kaasfonduen, heeft u voor ons ingrediënten die moeten voor een échte kaasfondue? Nouw meneer en mevrouw, die heb ik hoor, wat dacht u van Emmenthaler, Gruyére en voor het broodnodige raffinement een stukje Kerhem erbij? Poeh meneer de kaasmeneer, het water loopt ons alvast in de mond. Doet u maar fijn een pondje van 't een en ander! En hoe maken wij deze Godenspijs klaar?

Ehhhh.........nou......het is een kwestie van smelten he. Het zogenaamde en spreekwoordelijke 'smelten van de kazen' zullen we maar zeggen whahahaha! Gewoon smelten op een zacht vuurtje en dan klaar meneer? Ehhhhhhh........nou eh ja, daar komt het zeg maar wel op neer. Wij gaan aan de slag, dankuzeerbeleefd en de groeten aan mevrouw de kaasmevrouw.

En zo togen mijn vader en ik aan het werk. De boel moest eerst geraspt en dat werd al een behoorlijke bende. De lucht was zwanger van de voortekenen maar wij zetten dapper door, er zou gefondued worden, hoe dan ook! De Kernhem kon niet geraspt. Die hebben we dan maar in piepkleine stukjes gesneden.

En dan in de pan he. En roeren maar. Zacht vuurtje er onder ook. Nou pap, het smelt nog niet zo hard he? Nee schat, vuurtje maar een beetje hoge...hohohoho! Nu brandt het aan! Zachter weer en roeren maar met die houten lepel. Pap, het blijft allemaal een beetje aan de lepel plakken die kaas. Ja schat, ik zie het ook, en het wil niet zo best smelten he? Toch maar even een kookboek erbij? Welnee, zo moeilijk kan het niet zijn. Alle Zwitsers kunnen het, dan kunnen wij het ook. Doorzetten. Volgens mij is het wel zo'n beetje gesmolten nu. Snel, de onderzetter op tafel en eten!

Op de bodem van de pan lag een grote kluit min of meer gesmolten kaas, daarboven een plas water waar we met ons brood doorheen moesten om een beetje kaas op ons broodje te krijgen. We gingen elkaar maar helpen, de een snel roeren, de ander snel een broodje erdoorheen halen. We vonden het niks en hebben nog een tijdlang luidkeels verkondigd dat kaasfondue echt niet te vreten was, zelfgemaakt. Toegeven dat we hadden lopen trutten deden we pas veel later.
Ik wilde toen ik nog bij mijn ouders woonde een lekker brood bakken in de combi magnetron. Het deeg maakte ik volgens de voorschriften waarna ik een cake vorm vulde met het deeg. Ik zette de klok op de juiste tijd. Maar nog voor de tijd verstreken was begon het 'rokerig' te ruiken in huis. Toen ik ging kijken zag ik een met rook omhulde magnetron waarin een pikzwart baksel stond. Het bleek dat de cakevorm waarin ik het deeg gedaan had niet geschikt was voor de combi magnetron. Wist ik veel. Mijn vader heeft de rokende magnetron opgepakt en onmiddelijk op het gras gegooid met mijn misbakseltje erin:(

Verder is het nooit mis gegaan met bakken, want ik maakte toen elk weekend zelf brood. Maar dan wel in de gewone oven en zonder die cakevorm.
Deze vergeet ik ook nooit meer.

Ik woonde destijds nog bij mijn ouders en was alleen thuis. Mijn vader zou bijna thuis komen van zijn werk en ik besloot alvast de frietpan aan te zetten om het vet heet te laten worden. Het duurde wat langer dan gedacht voordat mijn vader kwam. Omdat ik het een beetje eng vond zo'n dichte frietpan die loeiheet was besloot ik de pan uit te zetten en het deksel omhoog te doen. Wist ik veel dat je dit nooit mag doen als de pan onder de afzuigkap staat. Na enkele minuten kwam ik de keuken in en zag dat de afzuigkap in brand stond. Omdat ik nogal schreeuwde is de buurman komen kijken wat er aan de hand was en heeft het vuur geblust.
Wie heeft er suiker in de erwtensoep gedaan?

Dat was ooit (rond WOII) een liedje, maar ik heb dus ooit een keer echt een heleboel suiker in de erwtensoep gedaan.

In het aangebroken pak met spliterwten zaten niet meer alleen die erwten, maar ook een flinke lading suiker. Met dank aan een klein nichtje van 2 dat in de keuken had zitten 'spelen'.

Niet te eten die soep!
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
N.a.v. het algemene blundertopic: wat waren jullie blunders op kookgebied en wat zul je daarom nooooooit meer of juist wel doen?

Zal zelf even aftrappen:

Ik woonde nog maar net in mijn studentenhuis tig jaar geleden en ging pasta bereiden. Voor de saus wilde ik eerst de gehakt aanbakken, om vervolgens groenten te kunnen toevoegen. Blijkbaar had ik het vuur nogal hoog gezet, want een huisgenoot kwam de keuken binnen en riep "wie is hier gehakt aan het frituren?". Prettige kennismaking, een blauwe oliewalm...

Leermoment: rustig aanbakken is ook een optie, easy on the olie

Later trouwens in hetzelfde studentenhuis getuige geweest van een heel andere manier van pastasaus klaarmaken door een nieuweling: steelpannetje op hoog vuur, saus uit een potje erbij (spetterde alle kanten op) en vervolgens wat rauwe paprika erbij

Nog een van mezelf: vorig jaar was ik met mijn vriend op kampeervakantie in het buitenland. Ik had wel zin in chili con carne en laat dat nou net een makkelijk eenpansgerecht zijn voor op ons gasstelletje. We hadden in de lokale supermarkt boodschappen gedaan, waaronder chilipoeder, en net als altijd gooide ik daar een flinke hoeveelheid van door het eten.

De eerste hap was een ware belevenis: gedurende een miliseconde dacht ik nog "goh, best goed gelukt" om vervolgens met gezwinde spoed de hap weer op mijn bord te retourneren. Het was niet te eten zo heet. Het was rotweer, dus ander eten halen was voor ons geen optie. Uiteindelijk hebben we de chili afgegoten in een vergiet en flink af laten koelen, toen was het net te doen.

Leermoment: eerst een beetje toevoegen en dan proeven. Pittiger kan altijd nog.

En jullie? Spuien maar!
Up voor isa.
Ik wist niet dat je een stenen pannetje niet op het vuur mocht zetten....

Dus ik brocolli koken en daarna afgieten (in dat leuke kleine ouderwets-ogende stenen pannetje) en daarna ff de brocolli losschudden. Valt de hele bodem er opeens uit, gelukkig wel in de gootsteen (incl. nog wat kokend water). Achteraf dacht ik nog dat ik wel geluk had gehad dat het niet gebeurde op het moment dat ik het boven mijn voeten hield.

Oveirgens had ik dit al een keer eerder gedaan en toen ging alles goed...hoewel ik wel een verdachte 'knak' hoorde, maar daar besteedde ik verder geen aandacht aan.
Net opmezelf woonende een lekker blikje kippen soep opengetrokken. Hoe moeilijk kan het zijn toch?

Kan toch aanraden het blikje eerst te lezen. Had niet gezien dat ik het moest aanlengen met zelfde hoeveelheid water.

Was al over de helft met naar binnen lepelen voor ik bedacht dat het toch wel erg zout was. Yuk !

Wat me ook al een paar keer is overkomen is als ik iets ergens UIT wil zeven er geen kom onder houden. Dan gooi je dus door de gootsteen wat je eten wou en hou je over wat je niet lust. Handig.
Misschien leuker als jullie deze reacties verhuizen naar het andere al bestaande kookblundertopic? je vindt hem ook onder de pijler eten, geopend door Mylenevalerie.
Ohja tijdens diezelfde kookbeurt viel ook een wokpan met boter op zn kop op de grond + viel daarna een garder met kaassaus uit een andere pan op de grond. Je begrijpt...het was een succesvolle avond
-zucht-

Vorige week nog een nare blunder gemaakt. Een forumster kwam hier eten. Door omstandigheden moest ik die middag weg dus slecht voorbereid. Ik was 2 rode wijnglazen af. En serveer daarin wat te drinken. Vraag me niet hoe het kan maar onderin haar glas lag een vieze drap (ja na de afwas). Waar het vandaan komt weet ik niet en hoe het kan na de afwas, geen idee. Ik wilde ter plekke door de grond zakken. Het zag er echt vies uit die drap.
Mijn vader heeft trouwens een tijdje geleden voor het eerst in z'n leven thee gezet. Het hele concept fluitketel is 'm blijkbaar al die jaren ontgaan, want hij heeft gewoon de theepot zelf op het gas gezet. Needless to say dat het plastic handvat daar minder gecharmeerd van was....
quote:Miesteph schreef op 23 juli 2008 @ 13:51:

Misschien leuker als jullie deze reacties verhuizen naar het andere al bestaande kookblundertopic? je vindt hem ook onder de pijler eten, geopend door Mylenevalerie.Was me er niet van bewust dat er al een topic over was, zal 'm effe zoeken...
Zal Angel vragen de reacties uit het andere topic hier te plaatsen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven