Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
Dochter is ook makkelijk onder te brengen. Crechekind. Als er maar speelgoed is en andere kinderen, dan vindt ze het prima (mits geen uren natuurlijk)
Ik ben zo iemand die bewust geen kinderen heeft, maar toch vind ik niet ALLE kinderen vervelend. Kindvrije restaurants is een belachelijk iets. Ik vind dat de meeste kinderen in restaurants keurig gedragen.

Maar...op vakantie kies ik wel bewust voor hotels waar geen kinderanimatie programma's of waar 5 ondiepe zwembaden speciaal voor kinderen zijn. Kinderen aan een zwembad zijn druk, uitgelaten en willen daar spelen. Natuurlijk willen ze dat! Dat wilde ik ook als kind. Maar om er 2 weken tussen te zitten dat hoeft van mij dan weer niet. Net als in het vliegtuig. Ik wil gewoon niet 8 plus uur voor, achter of naast een verveeld kind zitten. Ik begrijp het wel daar niet van maar als het even kan vraag ik plaatsje ver van kinderen vandaan in het vliegtuig. Taak van de ouders om het kind te amuseren en dan gaan ze maar mij pa en ma aan de stoel hangen, liever niet bij mij.
quote:intiem schreef op 23 juli 2008 @ 16:44:

(want oh boy, heb eens op een bruiloft gezeten en het kindje van anderhalf trok alle aandacht naar zich toe met zijn gehuil. Da's gewoon echt vervelend. Vinnik dan hoor ; ).

aargh - mijn angst is dus niet helemaal ongegrond.
Ik ben idd niet zo dat mijn kinderen in de ballenbak bij de Ikea en de speelhoek van het restaurant mogen. Als we uit eten gaan blijven we aan tafel tot iedereen klaar is, net als thuis. Nu zijn ze nog te klein voor echt dat soort dingen ( 9maanden en 2) maar ik snapte vroeger als kind al niet waarom sommige kinderen rondrenden terwijl hun ouders aan het eten waren. Nooit gedaan en nooit gemogen. En ik wil het hetzelfde doen met mijn kinderen.
Oh, en wat bruiloften betreft, volgend jaar hebben we hier een bruiloft van mijn schoonzusje. Ik vraag in dat geval of de kinderen ook welkom zijn overdag, of dat ze liever hebben dat we oppas zoeken (en dat vind ik ook absoluut niet erg). Ze wil ze er graag bij hebben, maar ik wil wel oppas achter de hand hebben, dat ik ze als ze het zat zijn meteen weg kan brengen en iig rond etenstijd. Ze zijn dan 1,5 en 3 en dat vind ik eigenlijk echt te klein om een hele dag mee op sleeptouw te nemen voor een bruiloft.

Zoals ik al eerder schreef, mijn eigen bruiloft werd grondig verstoord door gillende neefjes en nichtjes en dat wil ik niemand aandoen.
Wij nemen regelmatig ons kind niet mee naar een bruiloft omdat we dan zelf tenminste een echt ontspannen dag hebben. Als het familie is die trouwt vind ik het anders, maar verder is het voor een kind ook niet per se geweldig, zo'n bruiloft.
Nu we toch aan het discrimeneren zijn.....

Ik ben vóór Vutters-vrije restaurants!!!

Weg met de gebruinde koppen van deze nietsdoende generatie.

Graag ook een ban voor deze ouwelui op de snelweg, fietspad, supermarkt.
haha, discrimeneren/vrouwen, ik ga het geeneens verbeteren. Ik vind um wel leuk, duh.
Toen ik trouwde, was mijn nichtje(dochter van mijn zus) 10 maanden oud. Ze was er ook bij tijdens het ceremoniële gedeelte in het stadhuis. We hebben er nooit discussie over gehad, ik vond het heel normaal dat ze er ook bij was. Moet wel zeggen, dat mijn zwager tegen me zei dat wanneer de kleine zou gaan jengelen hij even met het kind naar buiten zou gaan. Daar kwam die zelf mee, maar alles ging goed. Ze zat bij haar ouders op schoot en was eigenlijk heel lief en rustig(toen nog wel, later bleek ze ADHD te hebben). De ambtenaar van de burgerlijke stand viel het ook op en gaf de ouders van mijn nichtje een complimentje met zo'n zoete baby.

Toen mijn dochter baby was, overleden er in dat jaar 2 overgrootouders van haar en ik heb haar gewoon meegenomen naar de uitvaarten. Ze sliep voor het grootste gedeelte. Maar toen ze 3 jaar was en er weer een uitvaart was waar ook een lange kerkdienst aan voorafging, besloot ik haar onder te brengen bij een oppas. Op zich vind ik dat je kinderen niet weg zou moeten houden van een begrafenis van een geliefde, maar het hangt er vanaf hoe uitgebreid iets is. Een kerkdienst van 2 uur is gewoon te lang voor een peuter.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:MissMara schreef op 23 juli 2008 @ 16:41:

Tante Klaas, ik zou gewoon alle mensen die kinderen meenemen even bellen en voorzichtig zeggen dat het een beetje een schrikbeeld van jullie is om huilende of roepende kinderen tijdens jullie ceremonie te hebben en of ze die kinderen, als ze al meekomen, misschien naar buiten kunnen brengen als die huilen. ALs je dat vriendelijk brengt zal dat toch geen probleem zijn? Oppas zou ik juist ook niet doen als ouders, die moet je toch vertrouwen, vooral kleine kinderen willen dat vaak niet zomaar.

Ik zou dit Zeker Niet doen. Ik ben vorig jaar getrouwd (met een dreumes erbij die de "rode loper" in de trouwzaal wel een mooi plekje vond om zijn loopkunsten te laten zien ) en er waren ook kinderen bij op het stadhuis. Heb d'r (behalve van die dreumes dan, maar die was gewoon aandoenlijk) niets van gemerkt.

Als je ouder wordt, hoef je niet meteen je hersens in te leveren hoor. Een vader of moeder snapt zelf heus wel dat een krijsend kind in een trouwzaal niet handig is.

Ik vind het erg onvriendelijk en weinig gastvrij als je mensen gaat bellen met zo'n vraag. (Ga je ook je oma bellen die nog wel eens wil snotteren tijdens het huilen? Of ze dat niet wil doen of anders even buiten wil wachten tot het voorbij is?)

Zelfs een gekscherende opmerking erover zou ik te ver vinden gaan. Als je graag omringd door je dierbaren het jawoord uit wilt wisselen, dan hoort het broedsel daar gewoon bij. Als dat broedsel zo hard jankt dat de ambtenaar niet meer verstaanbaar is, dan grijpt de bode heus wel in. En voor de rest lijkt het me een mooie kwestie om Los te Laten.
Q, dat is dus niet helemaal waar. Door mijn kerkdienst werd lustig heengejengeld, gehuild en gekrijst. En in mijn oom en tante's hoofd is het niet opgekomen om even weg te lopen, ondanks verstoorde blikken van zelfs de dominee, die er ook een opmerking over maakte. Ze bleven stug zitten.

Andere trouwerij meegemaakt waarbij de kleinste kinderen zelfs de preekstoel aan het beklimmen waren, ze renden de hele kerk door, klommen op het podium, op de lege stoelen en dat allemaal zonder dat de ouders ingrepen. Ik zou gék worden als het mijn bruiloft was en/of mijn kinderen. Ik snap dat zelf oprecht niet, maar er zijn dus mensen die dat normaal vinden.

Een kind horen tijdens een plechtigheid vind ik helemaal niet erg, ze hoeven niet muisstil te zijn, maar dit ging wel wat ver.

En ik kan me dus ook goed voorstellen dat mensen die op mijn of op die andere trouwerij aanwezig waren zélf even hun familie checken voordat ze gaan trouwen, omdat ze niet dat soort toestanden willen.
Oja, heerlijk én geen kids en geen uit hun bek stinkende vieze meneren in het vliegtuig!
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Pffff, wat een moeilijke discussie. Ik vind het persoonlijk een beetje ver gaan, kindvrije restaurants en hotels. Maar als ze er dan toch zijn dan zal ik er wel gebruik van maken denk ik . Het lijkt me wel lekker om eens geen schreeuwende, huilende en blerende kinderen om me heen te hebben. Want als ik heel eerlijk ben dan vind ik kinderen soms behoorlijk irritant. Ze zijn vaak zo nadrukkelijk aanwezig en vragen veel te veel aandacht.

En als we dan toch bezig zijn, ik zou graag kindvrije vliegtuigen willen. Want daar zijn ze het irritantst.
HPL, wij worden zelf ook vervelend gevonden in het vliegtuig, we nemen teveel ruimte in
Neuh, niet helemaal eens. Ik zou ouders wiens kinderen er dus wél een handje van hebben om te jengelen zonder dat ouders snel geneigd zijn even op te staan en weg te gaan met het kind dus wél vertellen wat je er voor voorstelling bij hebt. Ik zou het nl. niet vreemd vinden als iemand trouwt geen zin heeft in het gehuil van mijn kind. Maar goed, ik ben dan zo'n ouder die inderdaad even wegloopt. Ik weet niet of je vermoed dat er mensen komen die dat minder vanzelfsprekend vinden, maar die zou ik dat wel eventjes fijntjes melden. Tis tenslotte jouw trouwerij!

Dochter hoeft hier nog niet tot het einde aan tafel te blijven zitten. Dat komt wel als ze iets groter is (ze is nu 3, dus dat begint steeds meer te komen). Dus dan is de speelhoek bij het pannekoekenrestaurant (het woord zou verboden moeten worden) wel zo prettig. En ik kan niet wachten totdat dochter voor het eerst de ballenbak ingaat. Kan ik heerlijk rustig kijken haha.
@qwertu: het Los Laten geldt voor het overgrote deel van de topics op dit forum. Ben ook niet van plan hier van wakker te liggen, maar was gewoon benieuwd hoe anderen hier over denken.

Dat het broedsel (mooi woord trouwens) er bij hoort ben ik met je eens, maar er zijn wel grenzen aan hun aanwezigheid. Zoals eerder al iemand postte, ik weet niet meer wie, niet alle bijeenkomsten zijn nu eenmaal geschikt voor kinderen. En wat mij betreft valt onze huwelijksceremonie daar dus ook onder.

Je verliest inderdaad niet je hersens als je ouder wordt, maar je geeft zelf ook aan dat er ouders zijn die dus NIET ingrijpen. Dat is precies mijn punt.

Ik ga het in ieder geval niet overlaten aan de bode - die vertrouw ik al helemaaaal niet.

Kortom: we gaan er nog eens op eh... " broeden" hoe we het gaan aanpakken.
quote:tante Klaas schreef op 23 juli 2008 @ 17:53:

maar je geeft zelf ook aan dat er ouders zijn die dus NIET ingrijpen.

Deze mis ik even? Doel je op de dreumes? Die stapte precies tegelijk met ons de rode loper op (waarschijnlijk omdat de muziek begon te spelen ), dus ik was alleen maar blij dat er niet ingegrepen werd op dat moment. Anders had moeders met d'r kont op de foto gestaan, terwijl er nu gewoon een foto gemaakt kon worden van onze binnenkomst (met op de voorgrond twee bruidsmeisjes en één dansende dreumes). Direct daarna pakte zijn moeder 'm op.

Zo te lezen houdt inderdaad niet iedereen er dezelfde normen op na als ik. Maar ik moet daar heel eerlijk achteraan zeggen dat ik me niet zo heel erg druk kan maken om dit soort dingen. Het hoort er ook een beetje bij, vind ik, dat kinderen door dingen heen kletsen. (Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe oud die kinderen zijn. Vanaf een bepaalde leeftijd moet je als ouder inderdaad de inschatting maken dat jouw kind gewoon niet geschikt is om zo'n gelegenheid bij te wonen.)
quote:Eowynn_ schreef op 23 juli 2008 @ 17:44:

HPL, wij worden zelf ook vervelend gevonden in het vliegtuig, we nemen teveel ruimte in Hahaha, ik heb nog steeds maar 1 stoel nodig
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
ah zo, dan begreep ik je een beetje verkeerd qwertu. da's dan wel weer schattig, zo;n spontane actie!
quote:Eowynn_ schreef op 23 juli 2008 @ 17:13:

Ik ben idd niet zo dat mijn kinderen in de ballenbak bij de Ikea en de speelhoek van het restaurant mogen. Als we uit eten gaan blijven we aan tafel tot iedereen klaar is, net als thuis. Nu zijn ze nog te klein voor echt dat soort dingen ( 9maanden en 2) maar ik snapte vroeger als kind al niet waarom sommige kinderen rondrenden terwijl hun ouders aan het eten waren. Nooit gedaan en nooit gemogen. En ik wil het hetzelfde doen met mijn kinderen.hahaha, wij gaan soms naar Ikea alleen om onze zoon daar te laten spelen. Dat vindt hij zoooooo leuk. Na afloop een ijsje. Klinkt heel sneu, maar het is net een uitje
Een tijdje terug was ik op de bruiloft van mijn vrienden. Zij hebben zelf een 3 en 7-jarige. Dus daar werd de aanwezigheid van andere kleine kinderen niet als storend ervaren. Ik denk dat het aan de beleefdheid van de ouders is die zelf moeten vragen of hun kinderen wel welkom zijn op de bruiloft of een ander feestje van een paar wat zelf geen kinderen meebrengt. Soms zijn mensen al bijna een jaar bezig met 't plannen van hun trouwdag, dus dan kan ik me voorstellen dat ze er toch bepaalde verwachtingen van hebben. Ik zou een vriendin ook vragen of ik mijn nieuwe vriend mee mag nemen naar een feest van haar, dat zou ik ook niet ongevraagd zomaar doen.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 11:54:

[...]

Mensen die overlast veroorzaken moeten geweigerd mogen worden of er uit gezet, van de groepen die jij noemt zal hoogstwaarschijnlijk minder overlast te verwachten zijn dan van kleine onopgevoede kinderen.(nog niet alles gelezen dus kans op mosterd. mocht dat aan het eind zo zijn, nog tig pagina's te gaan dan zal ik mijn berichtje inderdaad als zodanig aanpassen...)

Ik moest erg lachen om jou voorbeeld van kleine onopgevoede kinderen. Ik kreeg daar een groot 'duhuh' gevoel bij. Natuurlijk zijn kleine kinderen onopgevoed, geen kind, jij ook niet, wordt opgevoed geboren en kleine kinderen zitten dus midden in het proces om opgevoed te worden (of niet...).
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 18:36:

Een tijdje terug was ik op de bruiloft van mijn vrienden. Zij hebben zelf een 3 en 7-jarige. Dus daar werd de aanwezigheid van andere kleine kinderen niet als storend ervaren. Ik denk dat het aan de beleefdheid van de ouders is die zelf moeten vragen of hun kinderen wel welkom zijn op de bruiloft of een ander feestje van een paar wat zelf geen kinderen meebrengt. Soms zijn mensen al bijna een jaar bezig met 't plannen van hun trouwdag, dus dan kan ik me voorstellen dat ze er toch bepaalde verwachtingen van hebben. Ik zou een vriendin ook vragen of ik mijn nieuwe vriend mee mag nemen naar een feest van haar, dat zou ik ook niet ongevraagd zomaar doen.

Een nieuwe vriend is niet vergelijkbaar meteen kind beste elninjo...

Ik ga er overigens vanuit dat mijn kinderen overal welkom zijn waar ik of mijn man worden uitgenodigd zijn en verwacht juist wanneer dit niet zo is dit aangegeven wordt. Omgekeerd dus.
quote:HaagsLoesje schreef op 23 juli 2008 @ 18:46:

[...]

Een nieuwe vriend is niet vergelijkbaar meteen kind beste elninjo...

Ik ga er overigens vanuit dat mijn kinderen overal welkom zijn waar ik of mijn man worden uitgenodigd zijn en verwacht juist wanneer dit niet zo is dit aangegeven wordt. Omgekeerd dus.Dat vind ik idd omgekeerde wereld. Zeker als je naar mensen gaat die geen kinderen gewend zijn. Wat wil je dan met ze doen? Ze vastbinden zodat ze het huis en zichzelf niet afbreken? Niet elk huis is kinderproof tenslotte, verder zijn er ook geen kindersnoepjes en drankjes in huis bij mensen die nooit kinderen over de vloer krijgen.
Wat moet je doen als je ze niet meeneemt, Elninjoo? Thuis vastbinden soms? Bakje eten ernaast zodat ze niet verhongeren.

Get a life!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven