Tweede cavia introduceren.

05-11-2014 15:39 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen week is een van onze twee cavia's overleden. Ik wil de overgebleven cavia niet te lang alleen laten zitten en zo snel mogelijk een nieuw maatje voor hem zoeken.

Dit is de eerste keer dat ik cavia's heb en ik weet dus niet zo goed hoe ik deze nieuwe cavia het beste kan introduceren.

Wie heeft tips?
Ik word oud
Beertjes of zeugjes? Wij hebben een jong beertje bij een ouder beertje geintroduceerd. Op neutraal terrein, niet in het hok. Het jonkie hebben we ingespoten met neutraliserende spray, die kun je kopen bij de dierenwinkel. Zo rook hij niet meer naar de cavia's waarbij hij had gezeten. Gaat heel goed nu, ze zijn dikke maatjes!
't Is al met al een heel gedoe
Pas is er ook een cavia gesneuveld bij ons, we hadden er 3 en we hebben deze week een jonkie erbij gezet (allemaal zeugjes) en het gaat prima. 2 dagen af en toe snerpend gefluit maar nu zijn ze dikke maatjes. Het is wel een grappig gezicht 2 van die reuzen en zo'n ukkie erbij.
Heb je knaagdierenadiel in je buurt?

Zij hebben hier ervaring mee en kunnen helpen koppelen.

Net als bij mensen kan niet elke cavia het goed met de ander vinden. Bij een asiel kunnen ze je goed helpen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Is de overgebleven een mannetje of een vrouwtje? Ik heb drie vrouwtjes, er zit telkens minstens drie maanden tussen. Als er een nieuwe kwam heb ik de kooi helemaal ontsmet en schoongemaakt en de caafjes in een binnenren kennis laten maken. Ging helemaal prima.
Natte tosti..
Ik heb de eerste keer het vrouwtje erbij gezet (die bleek zwanger dus binnen no time had ik er 4) ging allemaal top ook met de kleintjes.

Toen de oudste overleed weer een kleintje erbij (weer vrouwtje) en wederom geen enkel probleem. Ik zorgde voor een schoon hok met veel hooi en deed wat groenvoer in 2 hoekjes van het hok.

Mannetjes samenzetten kan geloof ik soms wel knokken worden.
Ja, met mannetjes kan het knokken worden, maar bij ons was dat gelukkig niet het geval. Was er bang voor, maar ze zijn de beste maatjes. Misschien omdat de oudste een goeierd is.
't Is al met al een heel gedoe
We hebben nu een gecastreerd beertje. Het is een erg angstige cavia en hij had veel steun aan zijn vrouwtje.

Ik zoek nu ook weer een vrouwtje.

Ik begrijp dat ik het beste een kleintje erbij kan nemen en geen volwassene. En dan eerst de kooi goed moet poetsen.

We hebben een grote buitenren misschien kan ik ze de eerste uren het beste daarin zetten dan hebben ze genoeg ruimte om elkaar rustig te leren kennen. Het is toch nog redelijk goed weer.

De caviaopvang hier in de regio heeft op dit moment alleen maar koppeltjes die samen moeten blijven. Dat wil ik ons bange mannetje niet aan doen.
Ik word oud
Dat lijkt me een goed plan. Kooi ontsmetten, jong zeugje en op neutraal terrein kennis laten maken, en dan in de kooi lekker witlof en worteltjes enzo leggen zodatals ze daarin zijn ze ook veel te ontdkken hebben.
Natte tosti..
Een jong zeugje erbij zetten (tot drie maanden) schijnt vrijwel altijd goed te gaan! Inderdaad op neutraal terrein kennis laten maken en daarna in een schone kooi zetten.

Ik had afgelopen week dezelfde situatie: M'n gecastreerde beertje was alleen achtergebleven. Hij at niet meer, omdat zijn vrouwtje er niet meer was. Jong zeugje gehaald (7 weekjes) en samen in de keuken op een fleecedeken gezet, met wat witlof erbij. Ze zijn sindsdien onafscheidelijk en helemaal verliefd!
Ik heb twee beertjes, en hiervoor ook twee beertjes gehad. Als je ze jong bij elkaar zet, gaat dat ook goed. Ze hebben hier nooit gevochten. Het jongste beertje moet dan zo jong mogelijk zijn.

Ik heb bij cavia's nooit aan officieel koppelen gedaan in een neutrale ruimte. Wel de kooi verschoond. Maar nooit problemen gehad.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven