Gezondheid alle pijlers

Stoppen met koffie!

05-11-2014 17:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het zit al een tijdje in mijn achterhoofd: Ik vind eigenlijk dat ik zou moeten stoppen met koffie drinken. Niet zozeer om gezondheidsredenen (ik drink ook niet veel koffie) maar omdat ik het niet ok vind om ergens lichamelijk afhankelijk van te zijn (ik krijg knallende koppijn als ik geen koffie drink) en ook omdat ik me qua eten ed nogal op het lokale heb gestort (ik wil vooral geen eten uit andere continenten eten) en Europese koffie bestaat natuurlijk niet...

Wie is er (met ook zo'n afhankelijkheid, ik hoor dat dat veel voor komt) gestopt met koffiedrinken? Hoe lang houdt die hoofdpijn aan?

Ik twijfel nog of ik juist moet stoppen op momenten met veel afleiding (werk) of op momenten dat ik niet al te best hoef te functioneren, ik zie nogal tegen die koppijn op, merk ik.
Hoe weet je zo zeker dat je hoofdpijn krijgt zonder koffie?
Ik kan niet met je meepraten over die koffieverslaving, maar wat goed dat je je inzet om lokaal te eten!
Jij wil dus niks eten dat uit andere continenten komt...

Kun je hier een lijst neerzetten van wat je dan wel eet?

Ik ben benieuwd.
Hoofdpijn (beetje afhankelijk van hoeveel koffie je drinkt) is meestal een dag of drie.

Lijkt me trouwens knap lastig, alleen Europees, dus ook geen thee meer, chocolademelk?
Ik vind koffie heerlijk zal nooit zo'n beslissing nemen.

Kan je niet gewoon minderen? Dus koffie na het eten af en toe? Dus niet 10 bakken per dag

Rest van je verhaal vind ik echt mega onzinnig maar iedere zijn ding.
Koffie is heerlijk.

Waarom zou je stoppen met iets dat lekker is, en vollop te verkrijgen is.

Niet stoppen en je zal ook geen hoofddpijn krijgen.
Gewoon elke dag een bak koffie minder drinken, hoofdpijn gaat vanzelf weer over.

Of wat milouda zegt.
quote:milouda schreef op 05 november 2014 @ 17:19:

Jij wil dus niks eten dat uit andere continenten komt...

Kun je hier een lijst neerzetten van wat je dan wel eet?

Ik ben benieuwd.

Daar ben ik ook benieuwd naar. Geen thee, banaan, kiwi, ananas, tonijn, niet veel specerijen.. En dat schiet me nu zo even te binnen.

Wil je een lijstje maken?

Edit: ik lees dat je onder 'lokaal' ook nog Europa verstaat, maar ik blijf benieuwd naar je lijstje.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Roken is ongezond.

Een fles jenever per dag kun je ook beter laten.

Een doos bonbons per dag is eveneens geen goed idee.

Maar een paar kopjes koffie per dag??

Sommige mensen lijken overal een probleem van te willen maken.
Volgens verschillende websites kan de hoofdpijn 5dagen tot wel 2weken aanhouden. Ligt natuurlijk wel aan de hoeveelheid cafeïne die je drinkt
Dubbeltje, wat is er mis mee met stoppen met koffie? Als je er hoofdpijn van krijgt bij het stoppen er van lijkt me dat je er te afhankelijk van bent. En 'te' is nergens goed voor.

Moosey, ik ben gestopt met koffie drinken. Maar, ik deed het al niet zo veel. Mijn reden is dat ik heel slecht tegen caffeine kan. De dag dat ik besloot te stoppen had ik maar twee kopjes gedronken op visite en ik kreeg een paniekaanval thuis, inclusief hevig bevende handen en tot het plafond staren tot diep in de nacht. Dus niet geheel dezelfde reden als de jouwe, maar ik voel me er goed bij. Ik drink ook geen frisdrank meer, al deed ik dat ook al niet zoveel, maar ook vanwege de caffeine in cola.

Ik ben cold - turkey gestopt, maar misschien is één kop koffie minder per dag voor jou wat beter te doen?

Ik drink nu alleen nog maar groene thee, maar enkel voor de middag. In de middag stap ik over naar rooibos of kamillethee. Misschien is dat voor jou een optie, om lokale theesoorten te drinken in de plaats van koffie.

Trouwens heel mooi dat je lokaal aan het eten bent! Ik probeer er mij ook wat bewuster van te zijn, maar als je het nog wilt toelichten hoor ik daar wel graag meer over.
Bij mij houdt de hoofdpijn zo'n 1-1,5 dag aan. Ik ben een paar weken terug (weer eens) gestopt, omdat ik een onderzoek zou krijgen, waarbij ik geen koffie kon drinken, 's morgens. Met stevige ontwenningshoofdpijn dat onderzoek ingaan leek me geen goed idee, toen ik een halve week eerder toch al met migraine thuis was, besloot ik de koffie weg te laten.

Overigens heb ik er wel eens een heel weekend griepverschijnselen van gehad. Dus niet alleen hoofdpijn, maar ook pijn in de spieren en dergelijke.

Nu ben ik lichamelijk afgekickt, maar ik vind het lastig, geen koffie. Drink nu de hele dag allerlei soorten thee en word daar wat weeïg van op de maag.
Later is nu
Dank allen! Vrij verschillend dus, inderdaad :-) Dat ik er hoofdpijn van krijg, weet ik omdat het al eens geprobeerd heb, natuurlijk Minderen: Ik drink al maar 1 of 2 kopjes per dag, kan sowieso natuurlijk voorlopig even naar 1 bescheiden kopje per dag gaan, dat zal inderdaad wel schelen.

Een lijst van wat ik eet zou nogal lang worden, er groeit nogal wat in Europa. Inderdaad geen tropische vruchten, maar in het seizoen eet ik wel avocado of kiwi's, uit Sicilie. Alleen is alles meer seizoensgebonden dus, in de winter eet ik inderdaad geen tomaten of aubergines nee, maar genoeg anders voor handen hoor. Alle graansoorten worden in Europa op fikse schaal verbouwd, dus daar ook geen problemen. Wijn gelukkig ook zat voorhanden hier, daar zou ik pas echt moeite mee hebben om dat te laten En ik maak heus weleens een uitzondering (groente en fruit krijg ik van Odin, en daar zit weleens iets overzees bij) en ik eet ook heus weleens iets waarvan ik niet weet waar alle ingredienten vandaan komen, maar als ik zie hoeveel pakken koffie er hier in huis doorheen gaat, terwijl wij toch alleen die 2 kopjes koffie de man drinken s ochtends, dan klopt dat niet bij hoe ik over voedsel en de wereld denk.

Specerijen zijn tot nu toe wel de uitzondering ja, Himalaya, die gebruik ik wel. Mocht er een lokale vervanging voor zijn, dan zou ik daar wel voor gaan, maar komijn wil hier niet erg groeien, en ik wil niet zonder komijn
Wel knap dat je probeert lokaal te eten!

Koffie is inderdaad van wat verdere gebieden afkomstig. Maar als het te maken heeft met "puur en eerlijk" zijn, kun je bijvoorbeed fairtrade koffie kopen. Die heb ik althans.

Verder is je verhaal erg herkenbaar. Ik drink ook koffie omdat ik het "nodig heb".

nou ja, ook omdat het lekker is hoor :-)

Zonder heb ik ook weleens geprobeerd en daar kreeg ik ook hoofdpijn van..

Wat ik wel probeer is het tijdstip te beperken waarop ik mijn eerste kopje drink. Dat ik er niet mee opsta/wakker word 's ochtends.

Het eerste bakje was vaak om 8 uur al, maar ik probeer het af en toe eens te verschuiven naar 10 uur. Als je die tijd steeds verder uitstelt komt je hoofdpijn misschien ook later en uiteindelijk niet meer.

Helemaal stoppen doe ik voorlopig niet. Wel drink ik als het lukt alleen 's ochtends 2 kopjes en 's avonds 1.

Succes!

Succes!
Waarom eet je alleen "inheems"?
Moos, ik heb een jaar of 5 helemaal geen koffie gedronken, alleen groene en kruidenthee. Heb wel even moeten afkicken - maar zo erg was het niet hoor, paar dagen last gehad maar het was geen echte afkick oid. En let op, in zwarte thee zit nog veel meer cafeine dan in veel koffie!!! Cafeine komt vrij als thee/koffie in aanraking is met water, in een bakkie espresso zit dus naar verhouding heel weinig cafeine als je het vergelijkt met een bakkie Oudhollandsche "trek" thee waar het zakje in het water blijft zitten.

Ben 3 jaar terug weer koffie gaan drinken, beperk het nu tot 2 a max 3 bakkies per dag. Gewoon omdat ik het lekker vivd, life's too short

quote:dubbeltje4 schreef op 05 november 2014 @ 17:34:

Roken is ongezond.

Een fles jenever per dag kun je ook beter laten.

Een doos bonbons per dag is eveneens geen goed idee.

Maar een paar kopjes koffie per dag??

Sommige mensen lijken overal een probleem van te willen maken.Moeilijk he, lezen
Waarom zou je alleen lokaal voedsel willen eten?
Cookies
quote:Waarom zou je alleen lokaal voedsel willen eten?Milieu? Uit principe?
Goeie Sart! Ik drink thuis hoofdzakelijk verveinethee (die groeit in mijn eigen tuin, lokaler wordt het niet en ik vindt m heerlijk) maar 'uit' nogal ns groene thee, maar daar zit ook stikveel cafeine in geloof ik he? Dat zou dan niet erg helpen bij afkicken dus :-)

Het waarom heeft een hoop redenen. Ik probeer mijn impact op het milieu te beperken, en eten (en spullen natuurlijk ook) van ver weg zijn niet zo goed voor het milieu. Maar vooral is het slecht voor de vruchtbare grond/hoeveelheid organische stof in de landen waar heel veel voedsel wordt verbouwd voor de export. Alle bouwstenen die planten nodig hebben worden ge-exporteerd naar het westen (waar overigens, door onze seizoenen, al relatief veel vruchtbare grond/organische stof is) en de landbouwgronden in bijv Zuid Amerika verworden vrij snel tot woestijnen, omdat alle organische stof uit de bodem is verdwenen.

Daarnaast hou ik ook erg van korte lijnen en zoveel mogelijk mijn geld direct bij producenten terecht laten komen en niet bij de tussenhandelaren, en dat is over een grote afstand een stuk lastiger.
Ik ben 3 keer gestopt met koffie. Dat was in de eerste maanden van mijn zwangerschap, omdat ik er hondsberoerd van werd...

Ik heb toen een paar dagen lichte hoofdpijn gehad, ik denk een dag of 3, maar het went heel snel.

Vooral omdat je niet heel veel koffie drinkt, lijkt me dat het bij jou ook niet zo lang duurt en desnoods slik je een paar dagen pijnstillers!

Good luck!

Oh, en ik vind je principes bewonderingswaardig. Respect hiervoor!
De cafeïne in thee is een stuk minder dan in koffie.
Later is nu
quote:Dreamer schreef op 06 november 2014 @ 12:24:

De cafeïne in thee is een stuk minder dan in koffie.Edit @Moos in groene thee zit naar verhouding ietsje minder dan in zwarte maar heel veel scheelt het niet, ook hier hangt het af van (voornamelijk) de trektijd. Maar als je behalve lokaal wil gaan ook nog echt van de cafeine af zou willen kicken is kruidenthee het beste.....
Opzich prima dat je wilt stoppen, dacht dat je stuk of tien bakjes per dag dronk, maar het zijn er "maar" twee.

Ik zou bij twee bakjes gewoon cold turkey stoppen. Moet te doen zijn. Heb je het vooral in de ochtend nodig of maakt dat niks uit? Merk bij mijzelf dat ik in de ochtend en namiddag het een beetje "nodig" heb om wakker en alert te blijven. Was een stevige koffiedrinker, nu tijdens de zwangerschap twee kopjes, waarvan 1tje met veel melk in de ochtend.

Ik moest wel een beetje afkicken, maar niet zo erg dat ik er hoofdpijn of andere bijzaken van kreeg. Was meer psychisch en toch de gezelligheid van een bakje koffie met collega's en vrienden. Thee vind ik dan toch ongezelliger:) succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven