filosofie.
donderdag 6 november 2014 om 19:24
Het valt me al een tijdje op dat mensen, emotioneel reageren afkeuren of minderwaardig vinden. Degene die emotioneel reageert is de stoorzender en degene die de emotionele reactie veroorzaakt, maar zich gedeisd houdt "koning", de rust zelve en iemand waar je onbewust waardering voor hebt.
Goed met emoties kunnen omgaan, houdt niet in nare emoties niet toelaten en uiten.
Conflicten uit de weg gaan of negeren.
Ik vind dat mensen juist wel hun frustraties en boosheid mogen uiten.
Als dat mág, dan is het minder beladen.
Dan is de druk er af.
Ik zeg ruzie maken mag!
Je gaat anders ruzie maken als het mag want, de verbinding die je hebt met de ander valt of staat niet door een conflict..het mag gewoon.
Als de blokkades verdwijnen dan krijgt de wisselwerking een compleet andere lading.
Dan kan er groei en ontwikkeling ontstaan.
We zijn alle emoties.
Ben gewoon eerlijk naar jezelf en de ander.
Heb je kutdag, zeg aub dat je een kutdag hebt.
Waarom alles filteren en nuanceren?
Voor de ander? --> of voor jezelf..?
Hoe vaak hoor je, "dat mag niet" en "gedraag je zo" dan denk ik liever primitief dan geprogrammeerd.
Is de evolutie geslaagd als we allemaal vlak zijn en mooi balanceren op de middenlijn?
Als we anders gaan kijken naar emoties, geaccepteerd of niet geaccepteerd...dan zou het een evolutie kunnen betekenen in omgang.
Laten we het echt houden en onze ware aard laten zien.
Wat zijn dat toch voor ongeschreven wetten?
En wie heeft de norm bedacht?
Als je uit je dak wil gaan, ga uit je dak.
Ben je blij of gelukkig laat het zien.
Heb jij de hele dag een smile van oor tot oor..nou en!
Zit je te janken in de trein..nou en!
Het onderwerp heeft mijn aandacht.
Als ik me verrot voel,
Zal ik zeggen dat ik me verrot voel.
Waarom is dat iets om je voor te schamen?
Waarom is dat sociaal niet geaccepteerd?
Ondanks ons brede scala aan emoties..
laten we ons nog steeds leiden door angst.
Angst om onszelf te zijn, angst om buiten de boot te vallen, angst om het oordeel van anderen. We willen voldoen aan het verwachtingspatroon.
Meegaan met de tijd.
Gaan we het grijze tijdperk in?
Voor mijn gevoel moeten we terug naar ons instinct en niet naar hoe het ons is aangeleerd. Het zal me nog wel een tijdje bezig houden, dit is nog niet einde..typ ik met een lach op mijn gezicht.
Goed met emoties kunnen omgaan, houdt niet in nare emoties niet toelaten en uiten.
Conflicten uit de weg gaan of negeren.
Ik vind dat mensen juist wel hun frustraties en boosheid mogen uiten.
Als dat mág, dan is het minder beladen.
Dan is de druk er af.
Ik zeg ruzie maken mag!
Je gaat anders ruzie maken als het mag want, de verbinding die je hebt met de ander valt of staat niet door een conflict..het mag gewoon.
Als de blokkades verdwijnen dan krijgt de wisselwerking een compleet andere lading.
Dan kan er groei en ontwikkeling ontstaan.
We zijn alle emoties.
Ben gewoon eerlijk naar jezelf en de ander.
Heb je kutdag, zeg aub dat je een kutdag hebt.
Waarom alles filteren en nuanceren?
Voor de ander? --> of voor jezelf..?
Hoe vaak hoor je, "dat mag niet" en "gedraag je zo" dan denk ik liever primitief dan geprogrammeerd.
Is de evolutie geslaagd als we allemaal vlak zijn en mooi balanceren op de middenlijn?
Als we anders gaan kijken naar emoties, geaccepteerd of niet geaccepteerd...dan zou het een evolutie kunnen betekenen in omgang.
Laten we het echt houden en onze ware aard laten zien.
Wat zijn dat toch voor ongeschreven wetten?
En wie heeft de norm bedacht?
Als je uit je dak wil gaan, ga uit je dak.
Ben je blij of gelukkig laat het zien.
Heb jij de hele dag een smile van oor tot oor..nou en!
Zit je te janken in de trein..nou en!
Het onderwerp heeft mijn aandacht.
Als ik me verrot voel,
Zal ik zeggen dat ik me verrot voel.
Waarom is dat iets om je voor te schamen?
Waarom is dat sociaal niet geaccepteerd?
Ondanks ons brede scala aan emoties..
laten we ons nog steeds leiden door angst.
Angst om onszelf te zijn, angst om buiten de boot te vallen, angst om het oordeel van anderen. We willen voldoen aan het verwachtingspatroon.
Meegaan met de tijd.
Gaan we het grijze tijdperk in?
Voor mijn gevoel moeten we terug naar ons instinct en niet naar hoe het ons is aangeleerd. Het zal me nog wel een tijdje bezig houden, dit is nog niet einde..typ ik met een lach op mijn gezicht.
donderdag 6 november 2014 om 21:30
quote:gladoortje74 schreef op 06 november 2014 @ 21:15:
Dus als er iemand uit zijn dak gaat, dan moeten anderen inspringen om de situatie weer rustig te maken..Daar zou ik dus helemaal geen zin in hebben, om een onbekende, in mijn eigen tijd, onbetaald, rustig te krijgen. Een ros voor zijn harses geven zou ik wél een optie vinden.
Dus als er iemand uit zijn dak gaat, dan moeten anderen inspringen om de situatie weer rustig te maken..Daar zou ik dus helemaal geen zin in hebben, om een onbekende, in mijn eigen tijd, onbetaald, rustig te krijgen. Een ros voor zijn harses geven zou ik wél een optie vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 6 november 2014 om 21:36
donderdag 6 november 2014 om 21:37
pislink word ik van zoveel zweverig gezwets
Ik kan je vertellen dat het opgroeien bij een moeder die ongegeneerd en ongeremd emoties toont niet iets is wat je de mensheid aan wilt doen.
Gillen en tieren midden op de (naturisten)camping? Tjek en als je je afvraagd of dat naturist erbij een zinvolle toevoeging is probeer dan maar eens een plaatje in je hoofd te maken van wat er allemaal meeschudt bij een driftbui van een veertigjarige hysterica
Ruzie schoppen met andere visite als je ergens op bezoek bent? Trek. Leuk feestje joh, zooooo spontaan!
Woedend wegstaken met kroost en dan nog even op de ramen bonzen om de laatste niet-inhouden-hoor woordjes mede te delen en kracht bij te zetten. Klingel, krak, bloed... Trek.
:-@nondeju, wat een luxepositie om dit te kunnen overwegen
Ik kan je vertellen dat het opgroeien bij een moeder die ongegeneerd en ongeremd emoties toont niet iets is wat je de mensheid aan wilt doen.
Gillen en tieren midden op de (naturisten)camping? Tjek en als je je afvraagd of dat naturist erbij een zinvolle toevoeging is probeer dan maar eens een plaatje in je hoofd te maken van wat er allemaal meeschudt bij een driftbui van een veertigjarige hysterica
Ruzie schoppen met andere visite als je ergens op bezoek bent? Trek. Leuk feestje joh, zooooo spontaan!
Woedend wegstaken met kroost en dan nog even op de ramen bonzen om de laatste niet-inhouden-hoor woordjes mede te delen en kracht bij te zetten. Klingel, krak, bloed... Trek.
:-@nondeju, wat een luxepositie om dit te kunnen overwegen
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 6 november 2014 om 21:38
Dus je ziet het inhouden van emoties als oneerlijk, onecht, en niet jezelf zijn? Emotie is geen puurdere, echtere kant van mij dan ratio. Beetje zwart-wit gedacht vind ik.
Ik herken eigenlijk niet zo dat er geen ruimte us voor emoties. Mensen zeggen desgevraagd gerust dat het niet zo lekker gaat, en huilen bij ontslag wordt ook door niemand raar gevonden.
Ik ben het wel met je eens dat je kwetsbaar opstellen een relatie kan versterken, maar daar heb ik alleen bij een selecte groep mensen behoefte aan. Het is niet ongezond om niet overal open en eerlijk over te zijn. Dat zit ook helemaal niet in onze natuur.
Emoties te veel wegdrukken is denk ik niet goed, maar om nu alles er ongecensureerd uit te gooien...
Ik herken eigenlijk niet zo dat er geen ruimte us voor emoties. Mensen zeggen desgevraagd gerust dat het niet zo lekker gaat, en huilen bij ontslag wordt ook door niemand raar gevonden.
Ik ben het wel met je eens dat je kwetsbaar opstellen een relatie kan versterken, maar daar heb ik alleen bij een selecte groep mensen behoefte aan. Het is niet ongezond om niet overal open en eerlijk over te zijn. Dat zit ook helemaal niet in onze natuur.
Emoties te veel wegdrukken is denk ik niet goed, maar om nu alles er ongecensureerd uit te gooien...
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
donderdag 6 november 2014 om 21:39
donderdag 6 november 2014 om 21:42
En dan wil ik nog even rustig en beheerst mededelen dat in mijn vorige bericht enige rare woorden geslopen zijn. Niet door driftig typen, maar door een eigenwijze spellingscontrole. En ik zal eerlijk toegeven dat ik dat niet zo kan waarderen. Excuses dat ik jullie tijd verspild heb met deze foutjes en vervolgens deze verklaring.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 6 november 2014 om 21:45
quote:blijfgewoonbianca schreef op 06 november 2014 @ 21:40:
Ook gek; ik mis een posting van mezelf............
Die kon ook echt niet hoor. Stoppen van de moderator sloegen gelijk door. Gelukkig mag dat hier.
Annie M. G. Schmidt heeft er trouwens een mooi boekje over geschreven. Tante Patent heet het.
Ook gek; ik mis een posting van mezelf............
Die kon ook echt niet hoor. Stoppen van de moderator sloegen gelijk door. Gelukkig mag dat hier.
Annie M. G. Schmidt heeft er trouwens een mooi boekje over geschreven. Tante Patent heet het.