Kinderen ongewenst?

09-09-2007 19:35 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
In onze krant van gisteren stond een heel artikel met deze titel. Het ging erover dat steeds meer mensen een hekel hebben aan kinderen, dat er steeds meer vraag is naar bijvoorbeeld kindvrije restaurants, kindvrije campings, hotels en meer van dat soort dingen.

Deze mensen zijn bewust kindvrij, maar daar blijft het niet bij, ze zeggen álle kinderen irritant te vinden en vinden 'de kinderen van tegenwoordig' onopgevoed, grof, irritant en luidruchtig. En willen dan in hun vrije tijd ook niet lastig gevallen worden door mensen met kinderen. Zo zijn er ook in Nederland al restaurants met een bordje 'kinderen onder de 12 niet welkom'.

Ik schrok zelf nogal toen ik het artikel las, zeker de uitspraken die van internet (van speciale fora voor mensen die bewust kindvrij zijn) geplukt waren over kinderen.

Ik snap dat mensen geen kinderen willen, daar kan ik best inkomen. Ik vind zelf ook niet alle kinderen leuk, ik kan me ook ergeren aan schreeuwende, gillende onopgevoede koters. Maar ik vind roepen dat je aan álle kinderen een hekel hebt wel érg ver gaan. Net zoiets als roepen dat alle bejaarden stom zijn, of dat Turken crimineel zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Heb je begrip voor mensen die zeggen kinderen per definitie vervelend te vinden? Vind je dat er inderdaad kindvrije restaurants en dergelijke moeten zijn?

Ben benieuwd.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 23:33:

[...]

Ja ik steek mijn mening niet onder stoelen of banken en dat wordt gewaardeerd. Verder bestaat het grootste deel van mijn vriendenkring ook uit bewust kinderloze mensen en soms kunnen we ook erg dankbaar verzuchten dat wij er niet in zijn gestonken als we weer 'ns zo'n onhandelbaar ettertje bezig zien in 't openbaar :DWat zul je veel vreugde missen, als dat het enige is waarom je blij bent dat je "er niet ingestonken bent".
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 23:35:

[...]

De tendens is hier juist andersom: men verwacht dat wij ons aan de klierende kinderen aan passen door dat gedrag te tolereren.In welke wereld woon jij dat elk kind een klier is.
quote:zusenzo schreef op 23 juli 2008 @ 23:31:

[...]

Dat is het andere uiterste, dit is best onwerkelijk dat iemand denkt dat kinderen zich aan hen ( lees elnino)moeten aanpassen.tja je kunt het aanpassen noemen, of je gewoon een beetje fatsoenlijk gedragen. Dat laatste lijkt een uitstervend soort te zijn.
quote:elninjoo schreef op 23 juli 2008 @ 23:35:

[...]

De tendens is hier juist andersom: men verwacht dat wij ons aan de klierende kinderen aan passen door dat gedrag te tolereren.

Als je nou eens begint met uit te leggen wat je onder geklier verstaat?

Ik zat net te bedenken, mijn zoon is het kind van een alleenstaande moeder. Heeft geen vader, oma is dood, dus die wordt noodgedwongen al zijn hele leven overal mee naartoe gesleept. Bovendien is hij ook nog eens schandelijk verwend, die heeft in zijn korte leventje al meer echt chique restaurants van binnen gezien dan menig volwassene.

En ik zal je zeggen: de enige momenten waarop vreemden zich aan hem ergeren zijn de momenten waarop ik me óók aan hem erger. Wat automatisch de momenten zijn waarop ik dús ingrijp. Danwel door naar huis te gaan en het kind gewoon lekker op bed te leggen, danwel door hem te straffen als het gedrag niet voortkomt uit vermoeidheid maar uit gewoon vervelendheid.

Wat wil je dan nog meer? Het is toch onzin om te vinden dat mijn kind uit het sociale verkeer verwijderd moet worden, als hij daarin niemand tot last is? Bovendien: de aarde is net zoveel van hem als van jou.
Am Yisrael Chai!
quote:qwertu schreef op 23 juli 2008 @ 23:38:

[...]

Wat zul je veel vreugde missen, als dat het enige is waarom je blij bent dat je "er niet ingestonken bent". ik moet altijd wel lachen om de argumenten die ouders gebruiken waarom kindjes zo leuk zijn, ze kunnen zich gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die dit gewoon niet willen en dus ook niet hun zogenaamde 'vreugde' missen.
quote:Carlice schreef op 23 juli 2008 @ 23:39:

[...]

tja je kunt het aanpassen noemen, of je gewoon een beetje fatsoenlijk gedragen. Dat laatste lijkt een uitstervend soort te zijn.

Ik zie de meeste ouders in mijn omgeving toch duidelijk corrigeren hoor als het weleens mis dreigt te gaan.

Ik heb jaren in een restaurant gewerkt en daar kwamen ook weleens kinderen.

Het gros bleef lief aan tafel zitten en hoorde je minder dan de ouders.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar om dan alle kinderen klieren te noemen gaat mij te ver.

Ik spreek de ouders er op aan, niet de kinderen.
He Elninjo, je begint echt dramatisch te doen als een kind. Sorry dat ik het zeg, maar je blijft maar mekkeren en klagen en zagen en dreinen over het feit dat jij je moet aanpassen aan klierende kinderen. Dat is echt het uberenige wat jij horen of verkondigen wil. Jij moet wel zo'n grondige hekel hebben aan kinderen, want je ademt klierende kinderen, je poept klierende kinderen, je bidt klierende kinderen, je zweet klierende kinderen.

Nou goed dan, als het je zo gelukkig maakt. Ben hel he-le-maal met je eens! Er zijn alleen maar klierende kinderen en kutterige ouders en als ik jou was zou ik ik weet noet hoe snel een klacht indienen bij Tros Radar. Want de ontwerper van dit product heeft een grove fout gemaakt.

Geef het dan gewoon toe: Jij HAAT kinderen en alles wat daarmee van doen heeft. Zijn we daar ook gewoon klaar mee en kunnen we onszelf een boel lullen besparen.
quote:Carlice schreef op 23 juli 2008 @ 23:42:

[...]

ik moet altijd wel lachen om de argumenten die ouders gebruiken waarom kindjes zo leuk zijn, ze kunnen zich gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die dit gewoon niet willen en dus ook niet hun zogenaamde 'vreugde' missen.

Dat je zelf geen kinderen wil vind ik totaal niet vreemd. Ik vind er zelfs helemaal niks van, net zoals ik niks vind van mensen die geen of juist wel een relatie willen, of alleen willen neuken of juist niet willen neuken met mensen van hetzelfde geslacht, of alleen of juist niet in een rijtjeshuis willen wonen, of wat mensen dan ook doen in hun eigen leven. Moeten ze helemaal zelf weten, who cares?

Wat ik echter wel vreemd vind is als je niet moet glimlachen om een kindje dat vrolijk "hallo mevrouw!" roept als het achterop de fiets langsrijdt. Of niet vertederd raakt van een kindje dat verrukt uitroept "ik zie een koe! mevrouw, ik zag koeien!" als je in de trein met dat kindje zit. Of niet moet glimlachen als je een kindje hoort zeggen "mamma, ik vind jou zo lief."

Dat zijn alledrie dingen die mijn zoon weleens doet, en als andere mensen daar bozig, verzuurd of zelfs geirriteerd op reageren gaat het mij er niet om dat ik niet kan hebben dat zij mijn zoon niet leuk vinden, het is hun kind niet dus zij hoeven hem ook niet leuk te vinden. Het zegt mij slechts dat het mensen zijn die dusdanig verzuurd zijn dat ze de schoonheid van onschuld en puurheid niet meer zien.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2008 @ 23:49:

[...]

Dat je zelf geen kinderen wil vind ik totaal niet vreemd. Ik vind er zelfs helemaal niks van, net zoals ik niks vind van mensen die geen of juist wel een relatie willen, of alleen willen neuken of juist niet willen neuken met mensen van hetzelfde geslacht, of alleen of juist niet in een rijtjeshuis willen wonen, of wat mensen dan ook doen in hun eigen leven. Moeten ze helemaal zelf weten, who cares?

Wat ik echter wel vreemd vind is als je niet moet glimlachen om een kindje dat vrolijk "hallo mevrouw!" roept als het achterop de fiets langsrijdt. Of niet vertederd raakt van een kindje dat verrukt uitroept "ik zie een koe! mevrouw, ik zag koeien!" als je in de trein met dat kindje zit. Of niet moet glimlachen als je een kindje hoort zeggen "mamma, ik vind jou zo lief."

Dat zijn alledrie dingen die mijn zoon weleens doet, en als andere mensen daar bozig, verzuurd of zelfs geirriteerd op reageren gaat het mij er niet om dat ik niet kan hebben dat zij mijn zoon niet leuk vinden, het is hun kind niet dus zij hoeven hem ook niet leuk te vinden. Het zegt mij slechts dat het mensen zijn die dusdanig verzuurd zijn dat ze de schoonheid van onschuld en puurheid niet meer zien.Idd, laten wij maar nooit zo worden!
Mensen, goedenavond slaap lekker en droom zacht!

Over je lieve kindjes of juist niet!
Ook toen ik zelf geen kinderen had, kon mijn dag trouwens helemaal goed gemaakt worden door de actie van een klein kindje. Zomaar een stralende glimlach, of de blik op een lief kindje dat zoet ligt te slapen met zo'n engelengezichtje in de buggy, of een grappige opmerking in de bus van een kindje.

Ik heb echt het idee dat er iets ernstig mis is met mensen die daar niet blij van kunnen worden. Daar ligt volgens mij een soort zelfhaat aan ten grondslag en ik vind het jammer dat geen kinderen willen en kinderhaat zo door elkaar gebruikt worden. Kinderhaters zijn een heel ander soort mensen dan mensen die gewoon geen kinderen willen.
Am Yisrael Chai!
Grappig dat je over zelfhaat begint, FV, ik had vandaag de hele dag het idee dat Elninjoo jaloers is op die kinderen die zomaar vanalles mogen, lekker doen waar ze zin in hebben, vrij rondlopen. Ze had het er meerdere malen over dat ze zoveel aandacht vragen en krijgen, en dat ze ze daarom liever niet meer op visite wil. Concurrentie? Jaloers dat ze zelf hard gecorrigeerd werd bij alles wat ze deed? Ik weet het, het voert ver om van een afstand zoiets te beoordelen, en het is over het algemeen not done om naar dergelijke psychologie van de koude grond te grijpen, maar de vasthoudendheid waarmee ze vandaag anti-kind was vind ik zo verbazingwekkend dat ik als vanzelf op zulke gedachten uitkwam.
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2008 @ 23:49:

dat vind jij vreemd omdat jij kinderen in het algemeen waarschijnlijk wel leuk en vertederend vindt. Mensen die dit totaal niet vinden, hebben dus ook niet iets speciaals met kinderen die zomaar wat zeggen. Dat zijn gewoon kleine mensen met vervelende stemmetjes die hallo zeggen of iets anders zeggen, dat is gewoon een woord en niks vertederends aan. Als je dat perspectief niet begrijpt, begrijp je zeker niet dat niet iedereen daar iets speciaals bij voelt.

Dat zijn alledrie dingen die mijn zoon weleens doet, en als andere mensen daar bozig, verzuurd of zelfs geirriteerd op reageren gaat het mij er niet om dat ik niet kan hebben dat zij mijn zoon niet leuk vinden, het is hun kind niet dus zij hoeven hem ook niet leuk te vinden. Het zegt mij slechts dat het mensen zijn die dusdanig verzuurd zijn dat ze de schoonheid van onschuld en puurheid niet meer zien.Jij vindt dat dus verzuurd, omdat je het zelf zo aandoenlijk vindt. Als ik ineens op de fiets iets tegen jou roep, zul je dat ook eerder storend vinden dan vertederend. Misschien haal ik je wel uit je gedachten op zo'n moment. Als ik tegen je ga aantetteren in de trein over de koeien, kan ik jouw rustige treinritje waarbij je gewoon even rustig wilde zitten, wel eens helemaal verstoren. Voor mensen die kinderen gewoon niet leuk vinden, is dat dus precies hetzelfde, het is voor hen niet ineens anders omdat het een kind is en dus schatiig of vertederend.
Zo ver had ik nog niet gedacht, maar in zijn algemeenheid vind ik het inderdaad vreemd dat je niet vertederd raakt, of melancholiek wordt, of op zijn minst een ander warm gevoel krijgt, van kinderen die plezier hebben, vrij zijn, nog niet beperkt worden door hoehetallemaalwelniethoort, nog niet blasé zijn en die in alles nog iets bijzonders zien.

Persoonlijk vind ik dat ook een van de leukste dingen van een kind hebben, dat de wereld weer een mooie, spannende, goede plek wordt omdat mijn kind altijd van het goede uitgaat en de simpelste dingen als een groot wonder ziet.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2008 @ 23:39:

Bovendien: de aarde is net zoveel van hem als van jou.Meer nog, want hij heeft de toekomst.
Nou, nee. Carlice. Ook van een volwassene die zomaar "hallo mevrouw!" tegen me roept krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht. En als iemand in de trein tegen me zou zeggen "goh, kijk eens, wat een schattige lammetjes" dan zou ik wel even denken: goh, jij bent spontaan, maar dat is meer omdat dat als volwassene nogal not done is. Maar direct daar achteraan zou ik weer moeten glimlachen omdat ik het leuk en vertederend zou vinden dat iemand iets met mij deelt waar hij of zij blij van wordt.

En uit alles wat jij nu zegt komt wederom het beeld van een enorm verzuurd en gefrustreerd mens naar voren, iemand die andere mensen vooral als lastig beschouwt en nergens meer de oprechte schoonheid van in kan zien.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 23 juli 2008 @ 23:54:

Ook toen ik zelf geen kinderen had, kon mijn dag trouwens helemaal goed gemaakt worden door de actie van een klein kindje. Zomaar een stralende glimlach, of de blik op een lief kindje dat zoet ligt te slapen met zo'n engelengezichtje in de buggy, of een grappige opmerking in de bus van een kindje.

Ik heb echt het idee dat er iets ernstig mis is met mensen die daar niet blij van kunnen worden. Daar ligt volgens mij een soort zelfhaat aan ten grondslag en ik vind het jammer dat geen kinderen willen en kinderhaat zo door elkaar gebruikt worden. Kinderhaters zijn een heel ander soort mensen dan mensen die gewoon geen kinderen willen.ik vidn het echt een beetje ver gaan om te zeggen dat er iets mis met iemand is, omdat hij/zij niet vertederd raakt van een kind. En dan het zover doortrekken tot zelfhaat, ehm xcuse me? Ik vind dat je dit echt heel erg vanuit jouw perspectief bekijkt en anderen die hier niet vanuit redeneren erg venijnig neersabelt. Jij ziet kindjes die 'zoet' liggen te slapen met' engelengezichtjes'. Daar wordt jij dan door geraakt. Dat is heel mooi allemaal, maar er zijn ook mensen die dit helemaal niet zo ervaren. Die zien gewoon zo'n mormel in een enorme hippe kar liggen kwijlen. Daar hoeft verder helemaal geen ingewikkelde psychologische ellende achter te zitten.
quote:fashionvictim schreef op 24 juli 2008 @ 00:03:

Zo ver had ik nog niet gedacht, maar in zijn algemeenheid vind ik het inderdaad vreemd dat je niet vertederd raakt, of melancholiek wordt, of op zijn minst een ander warm gevoel krijgt, van kinderen die plezier hebben, vrij zijn, nog niet beperkt worden door hoehetallemaalwelniethoort, nog niet blasé zijn en die in alles nog iets bijzonders zien.

Persoonlijk vind ik dat ook een van de leukste dingen van een kind hebben, dat de wereld weer een mooie, spannende, goede plek wordt omdat mijn kind altijd van het goede uitgaat en de simpelste dingen als een groot wonder ziet.Niet iedereen ziet wat jij ziet, die voelen en ervaren dat gewoon niet zo. En niet iedereen heeft er een kind voor nodig om de wereld weer 'als nieuw' te ervaren.
quote:Carlice schreef op 24 juli 2008 @ 00:01:

[...]

Jij vindt dat dus verzuurd, omdat je het zelf zo aandoenlijk vindt. Als ik ineens op de fiets iets tegen jou roep, zul je dat ook eerder storend vinden dan vertederend. Misschien haal ik je wel uit je gedachten op zo'n moment. Als ik tegen je ga aantetteren in de trein over de koeien, kan ik jouw rustige treinritje waarbij je gewoon even rustig wilde zitten, wel eens helemaal verstoren. Voor mensen die kinderen gewoon niet leuk vinden, is dat dus precies hetzelfde, het is voor hen niet ineens anders omdat het een kind is en dus schatiig of vertederend.

Ik zal wel ziek in mijn hoofd zijn of bij voorbaat al totaal verweekt, maar ik vind dat juist altijd wel leuk. Ik kan helemaal blij worden van een leuk praatje met een ander in de trein of op straat. Heb ik altijd al gehad, het is juist minder geworden nu ik een kind heb, omdat ik óók wel eens moe raak van de "tjee, díe is nog klein, pasgeboren zeker?" (Nee, drie maanden) "Oh, wat een guit!" (Wacht maar tot ze vier is en loopt te donderstenen in de supermarkt, dan spreek ik u nog wel) -opmerkingen.

Maar over het algemeen vind ik het juist leuk om te mogen delen in de verwondering van een ander. Een beetje contact met elkaar fleurt de maatschappij op, vind ik zelf. Dat is niet alleen het voorrecht van kinderen, ook van volwassenen die een praatje beginnen.
quote:Carlice schreef op 24 juli 2008 @ 00:07:

[...]

ik vidn het echt een beetje ver gaan om te zeggen dat er iets mis met iemand is, omdat hij/zij niet vertederd raakt van een kind. En dan het zover doortrekken tot zelfhaat, ehm xcuse me? Ik vind dat je dit echt heel erg vanuit jouw perspectief bekijkt en anderen die hier niet vanuit redeneren erg venijnig neersabelt. Jij ziet kindjes die 'zoet' liggen te slapen met' engelengezichtjes'. Daar wordt jij dan door geraakt. Dat is heel mooi allemaal, maar er zijn ook mensen die dit helemaal niet zo ervaren. Die zien gewoon zo'n mormel in een enorme hippe kar liggen kwijlen. Daar hoeft verder helemaal geen ingewikkelde psychologische ellende achter te zitten.

Ja, ik kan me er niks bij voorstellen en daar ben ik blij om ook. Mijn basisperspectief is gelukkig nog steeds dat mensen en de wereld leuk zijn, en kinderen zijn daar zo'n beetje verpersoonlijking van omdat ze alles wat ik al lang niet meer opmerk omdat ik in beslag genomen wordt door grotemensenzorgen als een klein zonnestraaltje beschijnen. Kijk eens, gras dat zomaar groeit! En lammetjes die in de wei lopen! En kijk, een lieveheersbeestje! En kijk mamma, die mevrouw is echt heel aardig!

Die frisse blik op de wereld, zonder vertroebeling van verbitterdheid en gene, die is denk ik voor alle mensen die vrolijk in het leven staan mooi. En het feit dat iemand dat níet mooi vindt, zegt mij dus dat diegene ook niet zo vrolijk in het leven staat.
Am Yisrael Chai!
quote:Carlice schreef op 24 juli 2008 @ 00:10:

[...]

Niet iedereen ziet wat jij ziet, die voelen en ervaren dat gewoon niet zo. En niet iedereen heeft er een kind voor nodig om de wereld weer 'als nieuw' te ervaren.

Nee, elke dag onder je steen vandaan komen en ontdekken dat er nog stééds van die kútkinderen in de supermarkt rondlopen, wel , doet je waarschijnlijk ook de wereld "als nieuw" ervaren.

Maar dan doe ik toch liever die andere manier, okay?
quote:fashionvictim schreef op 24 juli 2008 @ 00:07:

Nou, nee. Carlice. Ook van een volwassene die zomaar "hallo mevrouw!" tegen me roept krijg ik een grote glimlach op mijn gezicht. En als iemand in de trein tegen me zou zeggen "goh, kijk eens, wat een schattige lammetjes" dan zou ik wel even denken: goh, jij bent spontaan, maar dat is meer omdat dat als volwassene nogal not done is. Maar direct daar achteraan zou ik weer moeten glimlachen omdat ik het leuk en vertederend zou vinden dat iemand iets met mij deelt waar hij of zij blij van wordt.

En uit alles wat jij nu zegt komt wederom het beeld van een enorm verzuurd en gefrustreerd mens naar voren, iemand die andere mensen vooral als lastig beschouwt en nergens meer de oprechte schoonheid van in kan zien.

dat zeg je nu heel leuk, maar ik vraag me af of dit in de praktijk ook zo zou gaan. Je kunt je op zo'n moment ook mateloos gaan irriteren aan geleuter waar je niet op zit te wachten. Zeker als er maar geen rem op zit.

Ik vind iemand dan niet gefrusteerd of verzuurd, alleen niet iedereen ervaart de wereld en de oprechte schoonheid op de manier dat jij dat doet. Via kinderen dus (o.a.). Dan hoef je dat niet zo te veroordelen zoals je dat nu doet, het is gewoon anders maar niet minder.
quote:fashionvictim schreef op 24 juli 2008 @ 00:12:

[...]

Die frisse blik op de wereld, zonder vertroebeling van verbitterdheid en gene, die is denk ik voor alle mensen die vrolijk in het leven staan mooi. En het feit dat iemand dat níet mooi vindt, zegt mij dus dat diegene ook niet zo vrolijk in het leven staat.dat is een conclusie die jij trekt, het kan zijn dat iemand vrolijk in het leven staat maar nog steeds kinderen gewoon niet leuk vindt.
Ik kijk net als jij naar kinderen, FV, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je zo kijkt als Carlice. Niet ieder mens zit hetzelfde in elkaar en dat hoeft ook niet. Waar ik me meer aan stoor is het argument (wat Carlice niet emaakt heeft trouwens) dat kinderen dan maar, om ergernissen voor anti-kindmensen te voorkomen, zoveel mogelijk uit de publieke ruimte geweerd moeten worden. Of in ieder geval dat ze, als ze zich 'misdragen' uit die publieke ruimte verwijderd worden. Dat is volgens mij waar de afgelopen 10+ pagina's over gingen.

Trusten trouwens!
quote:qwertu schreef op 24 juli 2008 @ 00:13:

[...]

Nee, elke dag onder je steen vandaan komen en ontdekken dat er nog stééds van die kútkinderen in de supermarkt rondlopen, wel , doet je waarschijnlijk ook de wereld "als nieuw" ervaren.

Maar dan doe ik toch liever die andere manier, okay? overdrijf je nou niet heel erg met 'het onder een steen vandaan kruipen en kutkinderen in de supermarkt'. Er zijn enorm leuke lieve vrolijke nieuwschierige inspirerende mensen, die toch toevallig kinderen niet leuk vinden. Dat is alles, daarvoor hoef je niet onder een steen te kruipen en het leven hoef je niet alleen maar als fantastisch te ervaren met kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven